גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

700 הימים של מודי

עלייתו לשלטון של מנהיג הודו - אחד מהמאורעות החשובים של זמננו

נרנדרה מודי ראש ממשלת הודו / צילום: בלומברג
נרנדרה מודי ראש ממשלת הודו / צילום: בלומברג

השבוע לפני שנתיים התחלף השלטון בדמוקרטיה הגדולה ביותר עלי אדמות. זה כשלעצמו לא היה חידוש. הודו למדה את רזי ההחלפות עוד ב-1977, כאשר בוחריה הדיחו, בפעם הראשונה, את שושלת נהרו-גאנדהי (השושלת סיפקה שלושה ראשי ממשלה, שניהלו את הודו במשך 37 מ-42 השנה הראשונות של קיומה; והיא ניהלה את הממשלה מאחורי הקלעים בין 2004 ל-2014).

החידוש של מאי 2014 היה זהותו של המנצח. ראש הממשלה החדש היה נרנדרה מודי, שבאישיותו מתמזגות אידיאולוגיה לאומנית קיצונית ופרגמטיות מפתיעה. זו הייתה הפעם הראשונה שהימין הדתי קיבל רוב מוחלט של המושבים בפרלמנט, אם כי הרוב הזה היה מיוסד רק על 31% של קולות הבוחרים, והושג בזכות פיצול של קולות היריבים.

גם אם קצת קשה לשכנע את הקורא הישראלי, או את העורך הישראלי, חילופי השלטון בהודו היו, לפחות פוטנציאלית, מן המאורעות החשובים של זמננו. הציפייה לעליית הודו היא מן הקלישאות המפורסמות של הדור האחרון. תחזיות מעמידות אותה מעשה שגרה לצד סין, בדרך לאיים על עליונות ארה"ב.

מודי הבטיח לחלץ את הודו ממשבר הצמיחה, שכלכלנים קוראים "מלכודת ההכנסה הבינונית": ארצות פורצות קדימה לאחר תקופה ארוכה של קיפאון, רושמות שיעורים מבריקים של צמיחה, עד שהן נתקעות במבוך של חקיקה לקויה, ביורוקרטיה מגבילה ושחיתות מסיבית.

"הצמיחה ההינדואית"

הודו קרטעה ב-40 השנה הראשונות של קיומה בסימן האמונה בכלכלה מודרכת ובתפקיד מרכזי מאוד של המדינה. הפרקטיקות האלה הנחילו לה משברים פיננסיים חמורים - וצמיחה חיוורת.

נסיבות דרמטיות מאוד - התרוקנות מלאי מטבע החוץ עד כדי סכנת התמוטטות - הכריחו את מפלגת הקונגרס של נהרו-גאנדהי להתחיל רפורמות חלקיות, כדי לפתוח את הכלכלה. זה היה בתחילת שנות ה-90, וזה נמשך בעצלתיים ב-25 השנה הבאות.

התוצאות היו לא בלתי מרשימות. להודו נולד מעמד ביניים של צרכנים, שמספרם מוערך במאות מיליונים (150 עד 350 מיליון, תלוי בקריטריונים ובשיטות הספירה). "הצמיחה ההינדואית", כפי שכינו אותה בלגלוג, פינתה מקום לצמיחה כמעט-סינית, בין 6% ל-8% בשנה, בממוצע. נקודת הפתיחה הייתה כמובן נמוכה מאוד, וממילא ההתקדמות הייתה יחסית.

בהתמודדות הסמויה עם סין, הודו נשארה הרחק מאחור, בייחוד בענייני תשתית. כמובן, לסין אין בעיות של מפלגות אופוזיציה, של בחירות, של הפגנות ושל עיתונות חופשית.

בואו אליי, אמר מודי

כאשר תאגיד האחזקות הענקי Tata רצה לפתוח מפעל רכב במדינת מערב בנגל (שהעיר כלכתה היא בירתה), הוא נתקל בחזית רחבת ממדים של חקלאים, מתנגדים מושפעים של הפקעת אדמות לצורכי תעשייה. Tata לא התקשתה למצוא חלופה: מדינת גוג"אראט, בצפון החוף המערבי של הודו, הציעה לה שטחים, סובסידיות ופטור ממס.

בראש גוג"אראט עמד בימים ההם נרנדרה מודי. הוא היה ראש ממשלת המדינה (Chief Minister) במשך 12 שנה. הוא הזמין תעשיות מכל רחבי הודו והעולם לפתוח קווי-ייצור. מנהיגים זרים התרגלו להגיע לוועידות הכלכליות הדו-שנתיות שלו. הוא הצטייר כחלופה עניינית ורציונלית למדיניות הכלכלית הזהירה מדי והיגעה מדי של הממשלה המרכזית בדלהי.

הרציונליות הבטיחה למודי תמיכה מסיבית מצד קהילת העסקים. במומבאי, הבירה הפיננסית של הודו, האופוריה גאתה למחרת ניצחון הבחירות שלו, במאי 2014. אבל הציפיות לשינוי מיידי היו לא ריאליות מעיקרן. הן לא הביאו בחשבון די הצורך את הנסיבות הפוליטיות והתרבותיות.

מערכת בחירות אין-סופית

קודם כול, לאופוזיציה יש רוב בבית העליון של הפרלמנט ההודי, והיא יכולה לסכל חקיקה; שנית, לא מנכ"לים ויושבי ראש מועצות מנהלים העלו את מודי לשלטון, אלא עניי הכפרים וערי-השדה. ביטול מסיבי של סובסידיות ושל טובות הנאה לא התיישב עם סדרי היום האלקטורליים.

וזאת לדעת, חלקים ניכרים של הודו נמצאים במערכת בחירות בלתי פוסקת. יש בהודו 29 מדינות, ובניגוד לארה"ב הן אינן מצביעות באותו היום ובאותה השנה. רק השבוע הסתיים סיבוב בחירות בארבע מדינות, שנמשך חודש וחצי. תשומת הלב הפוליטית הועתקה ממאקרו-כלכלה רמה אל מחירי האורז באזורים נידחים.

שנתיים לאחר עלייתו לשלטון, מודי מוסיף ליהנות מפופולריות אישית עצומה, בסביבות 70%. אבל קוצר רוח ממלא את הודו. בכפר גדול אחד של בני כת הג"אט, הנמוכה מאוד במדרג הקאסטות, שמעתי החודש את החיווי הבא: "כולנו הצבענו בעד מודי לפני שנתיים, אבל לא נחזור על הטעות הזו. בפעם הבאה נצביע בעד הקונגרס, הם לפחות סידרו לנו מקומות עבודה".

לפטר את נגיד הבנק המרכזי

מודי ניהל את מסע הבחירות המבריק שלו ב-2014 תחת הסיסמה "הנה ימים טובים באים". הוא חזר וטען בעצרות הבחירות הענקיות שלו, "נתתם לקונגרס 60 שנה, תנו-נא לי 60 חודשים".

40% של התקופה המבוקשת כבר עברו. המאקרו-כלכלה אמנם השתפרה, גם בזכות המדיניות וגם בזכות הנסיבות, בייחוד ירידת מחירי הנפט. הממשלה שוקדת על תוכניות מרשימות, למשל זו המיועדת לשדרג 98 ערים גדולות בהודו למעמד של "ערים חכמות" (http://tinyurl.com/smartcities-india).

אבל ראיה לחוסר שביעות הרצון באה השבוע מלב מפלגת השלטון. ציר פרלמנט רב השפעה וגבוה-פרופיל דרש מראש הממשלה "לפטר" את נגיד הבנק המרכזי.

הנגיד ההודי, ראגוראם ראג"אן, הוא בן דמות של יעקב פרנקל: פרופסור מאוניברסיטת שיקאגו, אשר שימש הכלכלן הראשי של קרן המטבע הבינלאומית. ציר הפרלמנט סוואמי מאשים את ראג"אן, כי הואיל ויש לו מעמד תושב בארה"ב ("כרטיס ירוק"), "הוא אינו הודי מבחינה מנטאלית", ומדיניות הרנבית שלו "הורסת את כלכלת הודו" (http://tinyurl.com/no-drrajan).

ההחלטה על הארכת כהונתו של הנגיד תצטרך ליפול לפני ספטמבר. זה יהיה מבחן מעניין של כוונות הממשלה ושל רצינותה. הרוח הגבית של 2014 אמנם לא שככה לחלוטין, אבל מי האפסיים של הפוליטיקה מאיימים להטביע אותה.

אלוף העולם בציוצים

מודי מנסה כמיטב יכולתו למזג את המדינאי עם הפוליטיקאי, את המנכ"ל עם הרעיונאי (קופירייטר). הוא תעמלן מבריק, אלוף העולם בציוצים, רב אמן בניסוחים קולעים; אף כי הוא מתקשה באנגלית, הוא עושה רושם רב על בני שיחו הזרים (מן המעטים הנערצים בו-מנית על נשיאי ארה"ב, סין ורוסיה).

אבל המשימות העומדות לפניו הן עצומות ממדים, בכל מובן שהוא. ברגע של גילוי לב, נשיא מפלגתו ויד ימינו, אמיט שאה, הכריז שלמפלגה נחוצות 25 שנות שלטון כדי למלא את הבטחותיה. לא מעטים חשבו שמן המלים ההן נדף ריח של סמכותנות. ואמנם, תלונות על כרסום הדמוקרטיה ההודית נשמעות בחודשים האחרונים חדשות לבקרים.

כך או כך, להודו לא היה מנהיג כבד-שקל כמודי אולי מאז ראש הממשלה המייסד, ג"ווהרלאל נהרו (שמודי ומפלגתו מנהלים מלחמה בלתי פוסקת נגד מורשתו ונגד אישיותו). בשלוש השנים הבאות הודו ומודי יצדיקו שיעורים הרבה יותר גדולים של תשומת לב ממה שהוענקו להם בשנתיים שעברו.

יואב קרני מסיים בימים האלה שהות של שלוש שנים וחצי בהודו. רשימות קודמות ב-Yoavkarny.com. ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים