גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תושבי צפון ת"א ניסו להיאבק בהקמת שבט צופים - והפסידו

תושבי תל-ברוך עתרו נגד כוונת עיריית ת"א להקים מבנה שבט צופים סמוך לביתם, מחשש לירידת ערך נכסיהם ■ ביהמ"ש קבע כי העותרים, חלקם עורכי דין, היו צריכים לדעת ששטח ציבורי מול ביתם ייבנה יום אחד

השטח המיועד לשבט הצופים, מתחם החמורים / צילום: איל יצהר
השטח המיועד לשבט הצופים, מתחם החמורים / צילום: איל יצהר

תושבי שכונת תל-ברוך צפון שבתל-אביב גילו כי העירייה מתכננת להקים מבנה לשבט צופים בסמוך לביתם, שאמור לשרת למעלה מ-1,000 חניכים, והביעו חשש ממטרדי רעש וירידה בערך דירותיהם.

בעתירה שהגישו 17 מהתושבים נגד עיריית תל-אביב, נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ונגד תנועת הצופים לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, דרשו העותרים להורות על ביטול החלטת הוועדה המקומית להקים את המבנה בסמוך לביתם.

השופט אליהו בכר דחה את העתירה וקבע כי העותרים, חלקם עורכי דין, היו צריכים לדעת כי יבוא יום ושטח המיועד להקמת מבנה ציבור בסמוך לביתם יממש את ייעודו.

מפסק הדין עולה כי במהלך 2014 פנתה עיריית תל-אביב לתושבים והודיעה להם כי יש צורך בהקמת מתחם שישמש את שבט צופי "הנשיא", הממוקם כיום ברחוב רפידים בעיר; וכי נבחנים שני מקומות חלופיים: האחד ברחוב אלכסנדר פן 19, הידוע כ"מתחם הכלבים"; והשני מאחורי בית ספר נעמי שמר, הידוע כ"מתחם החמורים".

לטענת העותרים, הם פנו לעירייה וציינו כי "מתחם הכלבים" עדיף על "מתחם החמורים" לבניית מבנה השבט, לאור מידת הקירבה של בתי המגורים, לאור גודלו של "מתחם הכלבים" לעומת "מתחם החמורים" ולאור שיקולי תנועה. לטענת העותרים, העירייה החליטה כי הסניף יוקם ב"מתחם הכלבים". 

על כלבים וחמורים

אלא שבמהלך חודש דצמבר 2015 נדהמו העותרים לגלות כי ב"מתחם החמורים" הוצב שלט "כאן יוקם שבט צופים", והתברר כי העירייה מקדמת שני היתרים: האחד למבנה בן שתי קומות עבור הצופים ב"מתחם החמורים"; והשני למבנה דו-קומתי עבור גני ילדים ב"מתחם הכלבים". לטענתם, מיקום השבט שונה מ"מתחם הכלבים" ל"מתחם החמורים" בשל לחצים של בעלי קשרים בעירייה.

העותרים פנו לעירייה ולוועדה בתחילת פברואר 2016 ועתרו לעצירה מיידית של הקמת סניף הצופים ב"מתחם החמורים", אולם העירייה דחתה את הבקשה והחלה בביצוע העבודות. על כן הגישו העותרים עתירה למתן צו ביניים. באפריל 2016 נתן השופט קובי ורדי צו ביניים למניעת כל עבודות הבנייה בשני המתחמים עד לבירור העתירה.

בעתירה טענו העותרים, באמצעות עו"ד אילן בומבך, כי על-פי מדיניות מינהל התכנון, אין למקם מועדון של תנועת נוער בצמוד למבני מגורים. לטענתם, מדובר בהחלטה לא סבירה, מאחר שמרחק "מתחם הכלבים" מבתי המגורים גדול - להבדיל מ"מתחם החמורים" המצוי בלב השכונה ובצמידות דופן לבתי מגורים, וסניף הצופים אמור לשרת 1,000 בני-נוער מבלי שיהיה חיץ בין בתי המגורים למבנה.

עוד הם טענו כי פעילות הצופים נערכת רובה ככולה בשעות אחר-הצהריים, בערבים, בחגים ובסופי שבוע, ולכן לעותרים הגרים בצמוד לו לא יהיה רגע אחד של שקט, והם צפויים למטרדי רעש רבים - מה שיפגע משמעותית בערך דירותיהם.

עוד נטען כי היעדר כבישי גישה ל"מתחם החמורים" יוביל לסתימת רחובות סמוכים והגברת עומסי תנועה במקום - להבדיל מ"מתחם הכלבים" המצוי בקצה השכונה ויביא להפחתת עומס התנועה בתוך השכונה.

השבט הגדול בעיר

העירייה והוועדה המקומית עתרו לביטול צו הביניים, וטענו כי מדובר בעתירה הלוקה בחוסר תום-לב, שעיקרה במונח ה"נימבי" - not in my back yard. לטענתן, העתירה גם לוקה בשיהוי במיוחד, לאחר שהקמת גן הילדים במתחם הכלבים הייתה בעיצומה, והעותרים ידעו על החלטת העירייה להקמת סניף שבט הצופים בינואר 2015, לאחר שחלקם היו מעורבים בהליך שיתוף ציבור שהתקיים בעניין.

עוד טענה העירייה כי מדובר בשבט הצופים הגדול בעיר, שנדרש לו מבנה ל-1,400 חניכים, ואף קם צורך דחוף בהקמת 3 גני ילדים ב"מתחם הכלבים" שהרישום אליהם אמור להתבצע בשנת הלימודים הקרובה. עצירת הבנייה גורמת, לדבריה, נזק מוערך של 8,000 שקל ליום ואף פגיעה ממשית בציבור.

העירייה הוסיפה ונימקה כי "מתחם הכלבים" הוא שטח ריק בן 2.5 דונם המיועד לבנייני ציבור, וכי "מתחם החמורים" כולל 18 דונם שבו מבנה פנימייה שבו מתוכננת הקמת מבנה שבט הצופים.

בעירייה התקבלו 77 מכתבי התנגדות להחלטה, 62 מהם להקמת השבט ב"מתחם הכלבים" ו-15 נגד הקמת השלוחה ב"מתחם החמורים". המתנגדים זומנו לפגישה אצל מנכ"ל העירייה, ולאחר ישיבות מקצועיות שהתקיימו בעירייה הוחלט על מיקום השבט ב"מתחם החמורים", מתוך הנחה כי מיקומו בסמוך לבית ספר יוצר רצף חינוכי נכון, המיקום בפאתי השכונה בטוח ומוגן יותר לילדים, ויפחית את עומסי התנועה לתוך השכונה מאשר הקמתו בקצוות השכונה.

לטענת העירייה, שני המתחמים גובלים בבתי מגורים, ולכן מדובר במקרה קלאסי של עותרים המעוניינים להעביר את המטרד למקום אחר.

גם תנועת הצופים טענה, באמצעות עורכות הדין הילה סמורזיק והגר אסף ממשרד גדעון פישר ושות', כי לא עתידים להיגרם כל מטרדים לעותרים, מאחר שמדובר בפעילות שמתקיימת פעמיים בשבוע בלבד, ולפני כן פעלו במקום גני ילדים 6 ימים בשבוע; וכי כל חששם האמיתי של העותרים מסתכם בירידת ערך נכסיהם. 

"לגלות הבנה לצורכי ציבור"

השופט אליהו בכר קבע כי העותרים הגישו את העתירה בשיהוי, כשנה וחודשיים אחרי שידעו לפחות בחלקם על ההחלטה, ולמעלה מחודשיים אחרי שהוצב השלט במקום.

עוד קבע בכר כי הנימוקים שניתנו על-ידי העירייה להחלטתה להקמת שבט צופים ב"מתחם החמורים" אינן סוטים ממתחם הסבירות בהשוואה למתחם השני. בשני המקומות מדובר בסמיכות לבתי תושבים, ודווקא קירבת "מתחם החמורים" למוסדות חינוך קיימים הוא סביר, ובפרט הקמת שבט צופים בסמיכות לבית ספר. לחשש התושבים ממפגעי רעש ניתן פתרון אקוסטי, ומבחינה תחבורתית לא קיים הבדל משמעותי בין שני המתחמים.

"אין להכחיש כי גם העותרים, כתושבי השכונה כולה, מעוניינים בקיומו של שבט הצופים, ולחלקם יש ילדים שהינם חניכים יום או שיהיו חניכים בשבט, אך כל זה טוב כל עוד הפעילות אינה ליד ביתם", קבע בכר.

השופט הוסיף כי הוא אינו מקבל את טענת העותרים לחריגה ממדיניות מינהל התכנון, לפיה הקמת מועדון נוער שכונתי צריכה להיות רחוק ככל האפשר מבתי מגורים, מאחר שלא הייתה לעותרים כל בעיה שסניף הצופים יוקם ליד בתי תושבים ב"מתחם הכלבים". 

בכר הוסיף כי אמנם המרחק בין בתי התושבים לסניף שיוקם במתחם החמורים אינו גדול, אך מספיק. "אין לשכוח כי העותרים ידעו - כך יש להניח, בהיות חלקם עורכי דין - כי בתיהם צמודים למתחם בקרקע ציבורית ובו קיימים מבני חינוך. קשה להלום מצב בו לא יכלו להניח כי המתחם יפותח באותו התחום גם בעתיד".

השופט בכר דחה את העתירה וקבע כי צו הביניים יבוטל, והשית על העותרים הוצאות משפט בסך 15 אלף שקל. לדבריו, "מובנת לי עתירת העותרים החוששים לרכושם ולשלוות חייהם במקום. יחד עם זאת, עליהם לגלות גם הבנה לצורכי הציבור, שהינם בין היתר צורכיהם שלהם בצורה זו או אחרת, ונועדה גם לשרת את עצמם. מצופה כי ערבות הדדית וחיים משותפים במתחם יתחילו בהסכמות אליהן יגיעו נציגי הצופים והעירייה עם נציגי התושבים, על-מנת שבכל מקרה של חריגה ניתן יהיה לטפל לאלתר, למען יוכלו התושבים להמשיך בשגרת חייהם בסמוך למתחם ללא הפרעה".

עוד כתבות

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין