הממשלה אישרה היום (א') ברוב מוחץ את מתווה הגז עם סעיף היציבות החדש והמרוכך. למעט השר להגנת הסביבה אבי גבאי שהתנגד, כל יתר השרים הצביעו בעד. המתווה הנוכחי כולל סעיף יציבות חלקי מעודן ומרוכך שאינו כובל את ידיה של הממשלות הבאות.

על-פי החלטת הממשלה שאושרה היום, הממשלה מבטיחה לפעול לטובת יציבות רגולטורית במשק הגז ל-10 שנים, אך לא מבטיחה שלא לשנות דבר בתחומי מיסוי, שינויי הבעלות על מאגרים ויצוא. כמו כן, ובניגוד לסעיף היציבות הקודם, הממשלה לא תתנגד להצעות חוק פרטיות שיבקשו לעשות זאת.

"הממשלה מכירה בצורך בסביבה רגולטורית המעודדת השקעות של חברות בין לאומיות ומקומיות במקטע חיפוש הגז הטבעי והפקתו, ובכלל זה קבלת המימון הנדרש במקטע זה מגופים פיננסיים מקומיים ובין לאומיים. סביבה זו משרתת את האינטרס הציבורי", נכתב בהצעת המחליטים שאושרה היום. "לכן, מבקשת הממשלה ליצור תנאים אשר יסייעו להגביר את האמון, להחיש את ההשקעות במקטע האמור, לקדמן וכן לעודד השקעות נוספות במקטע זה, לרבות באמצעות כניסת משקיעים חדשים".

 

ואכן, במקרה שיתקיימו שינויים שישפיעו לרעה על חברות הגז, הממשלה "תשקול בחיוב" אם לפצות אותן בדרך כלשהי. שוב, לא מדובר בהתחייבות אלא ברצון טוב לשמור על אקלים השקעות יציב בישראל. כפי שמנוסח בהצעה: "ייבחן בקפדנות כל שינוי באסדרה של המקטע שעלול להשפיע מהותית על כדאיות ההשקעה של בעלי הזכויות...בעת קביעת כללי האסדרה ישאף המאסדר להתאים את האסדרה, במידת האפשר, לסטנדרטים המקובלים במדינות ה-OECD, בהן מתקיימת תעשיית נפט וגז".

בפתח ישיבת הממשלה אמר היום שר האנרגיה יובל שטייניץ, כי "לאחר פסיקת בג"ץ, הצלחנו להגיע לפתרון הולם בהתאם לפסיקה ולעקרונות שהתווה, המאפשר ליצור סביבה רגולטורית מעודדת השקעות. בסעיף המתוקן הוסרה ההתנגדות האוטומטית של הממשלה לחקיקה בכנסת, וניתן שיקול דעת לממשלות הבאות בנושא, אם יידרש".

הוא הוסיף כי "לאחר עיכוב של 6 שנים, סעיף היציבות המתוקן יאפשר לא רק לקדם את פיתוח לוויתן, אלא גם לפתוח את הים לחיפוש שדות גז חדשים נוספים, שטרם התגלו, וכן להבטיח יצוא גז ישראלי למדינות השכנות ולאירופה. עם ישראל יראה ברכה באוצרות הטבע העצומים שהתגלו".

השר אבי גבאי מסר: "התנגדתי היום למתווה הגז בישיבת הממשלה מ- 3 סיבות עיקריות: ההחלטה מאמצת מחדש את המתווה שב-9 חודשים שעברו מאז אישורו המציאות הוכיחה שהוא טעות אחת גדולה. המחירים שנקבעו במתווה גבוהים מדי ומונעים שימוש בגז להפחתת זיהום האויר. גם הלקוחות צריכים יציבות בעולם שאין בו תחרות. המתווה מסיר את פיקוח המחירים כשאין תחרות כך שהחברות יוכלו להעלות מחירים ועדיין לקבל פיצוי מהממשלה על שינויי רגולציה".

במארס האחרון, נזכיר, פסקו שופטי בג"ץ כי אישור מתווה הגז יותנה בשינוי פסקת היציבות. "פסקת היציבות נקבעה בחוסר סמכות, ודינה בטלות", נכתב בפסק הדין. "זאת מן הטעם שהיא נקבעה בניגוד לכלל הבסיסי במשפט המינהלי בדבר איסור על כבילת שיקול הדעת של הרשות". השופטים העניקו לממשלה ולחברות הגז שנה לשנות את הסעיף.

יום לאחר מכן הודיע שר האנרגיה יובל שטייניץ כי יקים צוות מקצועי שיבחן את החלופות לסעיף היציבות. בראש הצוות עמד מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור, והיו חברים בו נציגים מרשות הגז, הממונה על הנפט, אגף התקציבים, משרד המשפטים, ממונה על ההגבלים ומהמועצה הלאומית לכלכלה. בשבוע שעבר הגיעו הצוות וחברות הגז לפשרה.

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים ואבנר, התייחס להחלטת הממשלה: "אישרור מתווה הגז בממשלה נותן רוח גבית אדירה להמשך פעולותנו לקידום פיתוח מאגר לוויתן, על-מנת שגז ישראלי יזרום מהמאגר כבר בסוף 2019".

מנובל אנרג'י טרם נמסרה תגובה.