גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיזוג הדשנים הגדול: באייר תרכוש את מונסנטו ב-62 מיליארד ד'

העסקה, שתשולם במזומן, נעשית חודש בלבד לאחר כניסתו של מנכ"ל באייר החדש לתפקידו ■ המשקיעים חוששים שהמחיר גבוה מדי: מניית באייר בשפל של שנתיים וחצי

מוצרים של מונסנטו. ניסתה בעבר בעצמה לרכוש את יצרנית קוטלי החרקים סינג’נטה / צילום: בלומברג
מוצרים של מונסנטו. ניסתה בעבר בעצמה לרכוש את יצרנית קוטלי החרקים סינג’נטה / צילום: בלומברג

חברת התרופות הגרמנית באייר מציעה לרכוש את החברה האמריקאית מונסנטו בעסקת ענק של 62 מיליארד דולר במזומן, וליצור בכך את יצרנית הדשנים החקלאיים והזרעים המהונדסים גנטית הגדולה בעולם. המשקיעים חוששים שהמחיר גבוה מדי.

באייר הציעה 122 דולר לכל מניה של מונסנטו  במזומן בהצעתה הכתובה מ-10 במאי, מסרה החברה מלברקוזן בגרמניה בהודעה שפרסמה היום (ב'). זהו מחיר גבוה ב-37% ממחיר הנעילה של מניית מונסנטו ב-9 במאי. המימון ייעשה בשילוב של הנפקות אג"ח ומניות, וכ-25% משווי הפעילות של מונסנטו יבואו ממכירת מניות לבעלי מניות קיימים של באייר.

ההצעה מספקת למשקיעים הצצה להלוך הרוח של מנכ"ל באייר החדש, ורנר באומן, שמנסה לבצע את ההשתלטות הגדולה ביותר של חברה גרמנית פחות מחודש אחרי כניסתו לתפקיד. קניית מונסנטו מסנט לואיס תעניק לבאייר את אספקת הזרעים החקלאיים הגדולה בעולם ואת מעמד החלוצה בביוטכנולוגיה של גידולים. הזרעים המהונדסים גנטית שמונסנטו החלה לשווק לפני 20 שנה מהווים היום את רוב יבולי התירס ופולי הסויה שגדלים בארה"ב.

שתי החברות מצויות ב"דיונים קונסטרוקטיביים", אמר באומן. מניית באייר איבדה הבוקר 3.4% ל-86.48 אירו במסחר בפרנקפורט, שפל של יותר משנתיים וחצי.

ביום ' שעבר נרשמה הירידה היומית התלולה ביותר בשבע שנים במניה, לאחר שבאייר אישרה את הצעתה לרכישת מונסנטו בלי לפרסם את הפרטים הפיננסיים. מונסנטו לא הגיבה רשמית, מלבד הודעה שהיא בוחנת את התנאים.

"מה שראינו בשבוע שעבר היה תגובה לא מושכלת של התקשורת, מפני שלא פרסמנו אז את פרטי ההצעה שלנו", אמר באומן לכתבים היום. הוא הוסיף: "אנחנו משוכנעים לגמרי בהיגיון של ההצעה שלנו".

לפי באייר, העסקה תוסיף כ-5% לרווח למניה בשנה המלאה הראשונה אחרי השלמת המיזוג, ואחוז דו-ספרתי בשנים שלאחר מכן. החברה הגרמנית צופה שיפור לרווחים גם מחיסכון צפוי של 1.5 מיליארד דולר מהשנה הרביעית למיזוג.

מבחינת מונסנטו, העסקה היא היפוך של תפקידים. החברה ניסתה בעבר לרכוש את יצרנית קוטלי החרקים השווייצית סינג'נטה, אך היא נטשה את הצעת המיזוג הזו בהיקף 43.7 מיליארד דולר באוגוסט 2015, מפני שהשווייצים סירבו להצעת המחיר.

תעשיית הזרעים והיבולים החקלאיים משנה את פניה בעקבות סדרת עסקאות גדולות. כמצ'יינה הסכימה בפברואר לקנות את סינג'נטה בכ-43 מיליארד דולר. דופונט ודאו כמיקל מתכוונות להתמזג ולהנפיק לאחר מכן את חטיבת מדעי הגידולים שלהן (ראו מסגרת).

קונסולידציה הכרחית בעסקי החקלאות

זמן קצר אחרי שיו"ר סינג'נטה מישל דומארה דחה הצעת השתלטות בהיקף 46 מיליארד דולר של מונסנטו באוגוסט שעבר, הוא התנבא שיהיו עוד עסקאות בהמשך הדרך. "כולנו משוכנעים שעסקי החקלאות ייראו אחרת לגמרי בעוד חצי שנה", אמר והוסיף שכל חברה גדולה מנהלת שיחות עם חברות אחרות.

הנבואה הזו בהחלט הגשימה את עצמה. ביום ה' שעבר התברר שבאייר, קבוצת הכימיקלים והתרופות הגרמנית, מעוניינת בעסקת ענק עם מונסנטו, שידועה בעיקר בזרעים המהונדסים גנטית שלה. היום הוגשה הצעת הרכש באופן רשמי. עסקה כזו תהיה עסקת הענק השלישית במגזר האגרו-כימי בחצי שנה, אחרי הודעת דופונט על מיזוג עם דאו כמיקל והשתלטות כמצ'יינה על סינג'נטה.

עסקי החקלאות מצויים תחת לחץ זה כמה שנים מאחר שמחירי היבולים צנחו בעקבות יבולי שיא. הירידה בהכנסות החקלאים השפיעה ישירות על רווחי חברות האגרו, ותחזית העסקים הגרועה העיקה על מחירי המניות שלהן.

פול מסעוד, אנליסט בשטיפל, אומר ש"על רקע מחירי היבולים הנמוכים, קונסולידציה הופכת ליותר ויותר הכרחית כדי להרחיב את נתחי השוק ואולי אפילו לצמוח".

כישלון הצעת המיזוג של מונסנטו לסינג'נטה בשנה שעברה הצית שיחות מיזוג רציניות אחרות, כאשר החברות החלו לחשוב על הקמת חטיבות גדולות לכימיקלים וזרעים חקלאיים. תחילה ניסתה סינג'נטה להתמזג עם פעילות האגרו-ביזנס של דופונט, וכשלה בכך. אחר כך הודיעה דופונט על כוונתה להתמזג עם דאו כמיקל ולהתפצל לשלוש חברות בנות.

ברקע ניסתה BASF הגרמנית להתמודד על סינג'נטה ולפצל אגב כך את החטיבה החקלאית שלה, אך בסופו של דבר היא לא יכלה להתמודד עם הצעת המזומנים הענקית של כמצ'יינה.

שתי העסקאות הללו (דופונט-דאו כמיקל, כמצ'יינה-סינג'נטה) השאירו את מונסנטו, BASF ובאייר בחיפושים קדחתניים אחרים אופציות אחרות. "דאו-דופונט וכמצ'יינה-סינג'נטה יצרו קבוצות ענקיות, ולכן השלוש האחרות היו צריכות לחפש מיזוג כלשהו", אמר ג'ים תומאס מ-ETC גרופ, חברת מחקר בתחום.

אם באייר ומונסנטו יגיעו לכלל עסקה, החברה האמריקאית תממש את האסטרטגיה שלה - תגבור עסקי הכימיה - מה שהיא ניסתה לעשות בשנה שעברה בהצעת המיזוג עם סינג'נטה. "מיזוג עם באייר יהפוך למאוזן הרבה יותר בין חטיבת הזרעים לחטיבת הכימיקלים. מונסנטו תביא חשיפה גדולה לתחום הראשון, ובאייר לתחום השני", אמר קית דנינג'ר מחברת הברוקרים טוליבטרי פייננשל.

מבחינת באייר, העסקה תאפשר לה להקפיץ בכמה ליגות את עסקי החקלאות שלה. אנליסטים העריכו שהיא תוכל להכפיל ויותר את המכירות השנתיות, מ-12 מיליארד ל-28 מיליארד דולר, ותהיה גם הזדמנות למכור (בספין-אוף) את החטיבה הזו.

באייר אותתה בעבר שהיא מעוניינת להרחיב את עסקי הזרעים שלה ולחזק את חטיבת מדע הגידולים, והיא מחפשת לצורך זה רכישות או בריתות. המנכ"ל לשעבר מרין דקרס אמר ל"פייננשל טיימס" בשנה שעברה שבאייר תהיה קונה יותר ממוכרת בעסקי החקלאות.

אם באייר ומונסנטו יגיעו להסכם, אנליסטים בברנסטין מעריכים את הסינרגיה בכ-1.5 מיליארד דולר בשנת 2020.

פירושה של עסקה כזו יהיה שעסקי החקלאות של BASF יתקשו להתמודד. עם צנרת מוצרים חלשה והתמקדות בקוטלי פטריות באירופה, החברה הזו לא תוכל להתמודד מול שלוש הקבוצות המאוחדות היריבות. "BASF תסבול כשחקנית משנית בתחום ההגנה על יבולים בשוק העולמי", מעריכה חברת ברנסטין.

הקונסולידציה תצמצם את מספר השחקניות בשוק. מונסנטו-באייר תחזיק בכרבע משוק הכימיקלים החקלאיים העולמי, ובקצת מתחת לשליש משוק הזרעים העולמי.

עוד כתבות

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"