גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הידרדרה אימפריית BGI שבשליטת גרגורי גורטובוי

חקירה של רשות ניירות ערך, כספים שהועברו ליעדים תמוהים, חובות, הפסקת מסחר, דח"צים שהתפטרו, מאבקי שליטה - וזו רק רשימה חלקית ■ דוח G

גרגורי גורטבוי / צילום: שירי חביב
גרגורי גורטבוי / צילום: שירי חביב

פירמידת החברות BGI יכולה לשמש ללא קושי כהגדרה המילונית של חברה ציבורית ששקעה בכאוס מוחלט; רשימה חלקית של המתרחש, כוללת חקירה של הרשויות, הפסקת מסחר, שמועות ביחס לבעל השליטה, ניצנים של מאבקי שליטה, כספים שהועברו בנסיבות לא ברורות, חובות, ועוד ועוד. וזאת, נזכיר, בפירמידה שלפחות על הנייר מחזיקה קופת מזומנים נאה ובבסיסה חברה ותיקה ומוכרת בשוק הישראלי - יבואנית המזון ויליפוד, שלה הכנסות שנתיות של יותר מ-300 מיליון שקלים.

את הנקודה שבה פרצה המהומה - גם אם לפחות חלק מאי הסדרים מקורם בשלבים מוקדמים יותר - אפשר לציין לפני כשנה כאשר בעל השליטה הקודם ב-BGI, אלכסנדר גרנובסקי, פינה את מקומו לטובת מיליונר אוקראיני בשם גרגורי גורטובוי. במסיבת העיתונאים שכינס גורטובוי עם קבלת השליטה, הוא הכחיש מכול וכול טענות שנפוצו בשוק ההון ולפיהן, הוא בעצם איש קש של גרנובסקי. הוא הבהיר שיש לו עניין עסקי מובהק בחברה, שחובותיה ישולמו, ושהוא ישביח את החברות הבנות. שנה חלפה, וגורטובוי, יחד עם גורם מרכזי בדירקטוריון ובעל מניות בעצמו, יוסי שניאורסון, מצויים בחקירה של רשות ניירות ערך, מנוע מיציאה מהארץ ומתמודד עם תביעות נגזרות מצד בעלי מניות מיעוט. במקביל, איש עסקים בשם נפתלי שני מאיים להשתלט על החברה בשל חוב עבר אם גורטובוי לא יעמוד בהסדר פשרה ביניהם, שבמסגרתו הוא אמור לקבל כ-10 מיליון דולרים. ואם לא די באלה, יוסי ויליגר, בעבר מבעלי השליטה בוויליפוד וממנהליה שהועבר (יחד עם אחיו צביקה) מתפקידו על-ידי גורטובוי, מאותת על חזרה לזירה: לאחרונה רכש מניות של BSD (שנמצאת באמצע הפירמידה בין BGI לוויליפוד), הנסחרת בלונדון, ומבקש לכנס אסיפה לצורך החלפת הדירקטוריון.

ניצול מומנטום? נקמה? "מה זה משנה?", עונים מקורבים לחברה, "בכל מקרה, נראה שההרפתקה של גורטובוי בישראל עומדת להסתיים".

גרגורי גורטובוי מגיע לישראל

ביולי 2015, שלוש שנים אחרי שרכש את השליטה ב-BGI ב-128 מיליון שקלים, החליט אלכסנדר גרנובסקי לעזוב את עסקיו בישראל. מקורביו הסבירו כי עסקיו באוקראינה נקלעו לקשיים עקב המלחמה עם רוסיה ודורשים את נוכחותו. "יש לו שם אינטרסים בשווי מאות מיליוני דולרים, בעוד שהעסקים בישראל קטנים יחסית", אמר אז אחד ממקורביו. "הוא קיבל החלטה למקד את מאמציו שם".

בעל השליטה החדש ב-BGI, גורטובוי, שמחזיק גם באזרחות ישראלית, היה לחלוטין לא מוכר כאן. בקייב, טענו אנשיו, הוא עומד בראש קרן השקעות בינלאומית בשם רנסנס. מה שתדלק את הסברה שהוא וגרנובסקי קשורים הייתה העובדה שההסכם לגבי העברת השליטה לא נחשף ולא ידוע כמה שילם, אם בכלל, עבור השליטה.

גורטובוי עצמו התייחס בזמנו מפורשות לשמועות הללו: "אני לא איש צללים של גרנובסקי", הצהיר. "אנשים יכולים להגיד מה שהם רוצים. יש לי את כל המסמכים הדרושים".

מקורביו מתרעמים גם כיום על הרמיזות ההן: "מגיעים לכאן אנשי עסקים לגיטימיים ממקום אחר. זה אומר שהם אנשי קש? (..) הוא עמד בקייב בראש קרן בינלאומית, שגדולי הבנקאים עבדו בה. כולם שם אנשים שעבדו במערב או התחנכו במערב והם יודעים מה זה ממשל תאגידי, איך מתנהלים בחברות ציבוריות ומה זה דירקטוריונים".

המקורבים מוסיפים כי לאורך השנה האחרונה הזרים גורטובוי כספים לפירמידה בכל פעם שהיה בכך צורך, גם כשהיה במעצר (במסגרת חקירת רשות ניירות ערך), "וזה נותן את הביטחון שהוא לא איש קש".

כשקנה את BGI, מספרים המקורבים, "הוא קיבל לידיו שק של עניינים. הוא האמין שידע לטפל בחובות של החברה באמצעות מימון מחודש, ובסופו של דבר, גם ליהנות מהנכסים שלה".

לאחר קבלת השליטה, וכשהוא נעזר בעורך דין חדש, מני גורמן, החל גורטובוי במימוש תוכניותיו: הוא הצליח להחזיר את החוב למחזיקי האג"ח של BGI ("בחודשים האחרונים, עיקר תשומת הלב של החברה הוקדשה לנושא הזה", אומרים המקורבים), ולצביקה בארינבוים, שממנו רכש בשעתו גרנובסקי את השליטה ב-BGI, אך התקשה להתמודד עם החובות לקרן פורטיסימו ולנפתלי שני, שמהם נרכשה השליטה בחברה בשם BSD, המוכרת יותר לציבור הישראלי בשמה הקודם, אמבלייז.

בוויליפוד, הקומה התחתונה של פירמידת BGI, הוא הזיז ממקומם את האחים ויליגר, שהיו כאמור מייסדיה בעבר והמשיכו לנהל אותה (עוד על כך, בהמשך). "כל עוד הם היו שם", מסביר מקורב, "אי אפשר היה להוציא לפועל מהלכים".

מה היו אותם מהלכים שרצה להוציא אל הפועל? תלוי, כמובן, את מי שואלים. מקורבים לוויליפוד טוענים שכל קשר בין ה"מהלכים" לבין השבחת החברה היה מקרי למדי. לטענתם, היה למשל ניסיון להעביר כספים מחברה בת, ויליפוד אינטרנשיונל, לחברה להלבשה תחתונה באוסטריה, מטרה שלא הייתה מובנת להם. "לא בדיוק עסקי טונה", אומר בציניות הדח"צ בוויליפוד אינטרנשיונל, מנשה ארנון, שיחד עם הדח"צית הנספת, סיגל גרינבוים מנע את ההעברה, כשהוא רומז לאחד מעיסוקיה המרכזיים של חברת השימורים.

מלבד ויליפוד, בוננזה מרכזית של הפירמידה הייתה קופת מזומנים של כ-50 מיליון דולרים, רובם ככולם ב-BSD. אלא שבחודשים האחרונים החלו לצוץ סימני שאלה לגבי הכספים הללו וזאת לאחר שבנק אוסטרי שבו הופקד נתח משמעותי מהם, לא הסכים לשחררם.

מדוע הופקד הכסף בחו"ל? בבקשות לגילוי מסמכים שהוגשו מצד בעלי מניות - האחת באמצעות עו"ד רם דקל והשנייה בידי עו"ד עמית מנור, טענו העותרים כי הכספים שהופקדו בבנק האוסטרי ובבנק באזרבאיג'ן, נועדו לשרת צרכים של בעלי השליטה. בתשובה לכך, השיבה החברה כי הבנק האוסטרי נותן ריבית של 6.25% לשנה, ואילו האזרבאיג'ני, מעניק ריביות שנעות בין 3.5%-5.25%, בעוד שבנקים ישראלים הציעו ריבית אפסית.

סימני השאלה שריחפו מעל הפיקדונות לא אפשרו ל-BGI לפרסם את הדוחות הכספיים, ולכן היא הושעתה מהמסחר והדח"צים שלה התפטרו. "לאור האירועים וההתפתחויות שחלו בחודש האחרון", הודיע הדח"צ לשעבר, רו"ח ליאור פרידמן, ".... הגעתי למסקנה כי אינני יכול עוד למלא את תפקידי כדירקטור חיצוני בחברה".

בשבוע שעבר נפתרה חלק מתעלומת הבנק האוסטרי רק כדי ליצור חדשה: BGI דיווחה לבורסה כי פיקדונות של BSD בבנק האוסטרי, בגובה של כ-32 מיליון דולרים, משמשים למעשה כערובה להלוואות שנלקחו על-ידי חברות זרות, שאינן מוכרות לא ל-BGI ולא ל-BSD. מאחר שלפחות חלק מהפעולות בוצעו בתקופת שליטתו של גרנובסקי, יש סיכוי לא רע שגם הוא ישתרבב לפרשה.

בכל מקרה, בשלב הזה כבר הייתה עמוק בתמונה רשות ניירות ערך. בבקשת מעצר נגד גורטובוי, באמצע פברואר, טענה הרשות שהוא חשוד שפעל יחד עם אחרים כדי למשוך שלא כדין כספים מקופת חברה בת של ויליפוד. הרשות ציינה העברה של 3 מיליון דולרים מוויליפוד אינטרנשיונל, לטובת ערובה להלוואה שניתנה לצרכיו האישיים של גורטובוי, וטענה גם לאי סדרים חמורים בכל הנוגע לפיקדונות בחו"ל של החברה.

נפתלי שני מחכה לתשלום

חזית אחרת במהומה של BGI היא מול נפתלי שני, 65, ממייסדי אמבלייז (עם אלי רייפמן) ב-1994. שני, דמות לחלוטין לא מוכרת, עסק לפני אמבלייז בענייני כספים במסגרת מערכת הביטחון, וזה היה עיסוקו גם בחברה. הוא מתגורר בתל אביב, חובש כיפה ונחשב לאיש צנוע.

אמבלייז פיתחה בזמנו טכנולוגיה לווידיאו דיגיטלי שנחשבה לפורצת דרך. כשנתיים לאחר שייסדו את אמבלייז, רייפמן ושני הנפיקו אותה בבורסת ה-AIM בלונדון לפי שווי של 160 מיליון דולרים, ובשיא הגיע שוויה ל-8 מיליארד דולרים. השותפים (מלבד שני ורייפמן, היו עוד שניים) הספיקו למכור חלק ממניותיהם לפני התפוצצות בועת ההיי-טק, בשנת 2000, וגרפו כל אחד כ-40 מיליון דולרים.

לימים, רכשה אמבלייז את השליטה בחברת פורמולה מערכות, מהלך שהכניס אותה למאבקי שליטה, שבעקבותיהם הסתבך רייפמן בחובות ובהמשך גם נשלח למאסר של ארבע שנים.

במשך השנים עברה אמבלייז כמה גלגולים ובעלויות עד שנחתה לפתחו של גרנובסקי. מה שהניע אותו לרכוש את החברה (מקרן פורטיסימו, משני ומאחרים), שבשלב זה היתה נטולת פעילות וכבר נקראה BSD, הייתה קופת מזומנים שמנה של כ-142 מיליון דולרים, שלימים שימשה אותו בין היתר לצורך התמודדות על אי.די.בי, כחלק מקבוצת דנקנר, מהלך שכידוע לא צלח, ולרכישת השליטה בוויליפוד.

כשהועברה השליטה ב-BGI לגורטובוי, נותר חוב כלפי שני שהבטוחה שלו היו 67% ממניות BSD. חוב אחר נותר כלפי פורטיסימו. שני הודיע כי הוא מממש את הבטוחה וקרא לכינוס אסיפת בעלי מניות לצורך החלפת הדירקטוריון. כאמור, לאחרונה הושגה פשרה, שבמסגרתה השליטה לא תילקח מגורטובוי, אך הוא ישלם את החוב בתוספת פיצוי ובסך הכול 10 מיליון דולרים. מי שייצג את גורטובוי בעניין זה היה עו"ד שמוליק קסוטו.

"להערכתי", אומר גורם המקורב לעניינים, "לא מעניין את שני להיות בעל שליטה. הוא רק רוצה לקבל את הכסף המגיע לו, וללכת. כרגע הוא לא עושה שום דבר - הוא מחכה לראות מה יקרה והאם החוב יוחזר, אבל ברור שבעוד חודשיים, במועד התשלום הראשון, נהיה יותר חכמים ביחס ל-BGI".

האחים ויליגר מחכים להזדמנות

גם האחים יוסי וצביקה ויליגר מחכים להתפתחויות, אם כי כאן מדובר בסיפור שונה בתכלית. משפחת ויליגר עוסקת בייבוא שימורים מאז שנות ה-50, כאשר אביהם של האחים החל לייבא טונה תחת המותג ויליגר. במהלך השנים העסק גדל, וויליגר התרחבה מטונה למגוון שימורים. ב-1989, לאחר פרישת האב, מכרו האחים את העסק לנייטי קירש ונותרו לתקופה כמנכ"לים שכירים. בהמשך הם פרשו והקימו חברה חדשה: ויליפוד, שבשנים הבאות התפתחה במהירות והפכה לאחת המובילות בענף. "המוניטין של ויליגר עבר לוויליפוד", אמר בעבר יוסי ויליגר.

ב-2007 מכרו האחים את השליטה בוויליפוד לארקדי גאידמק, שבהמשך נקלע לקשיים, לווה כסף מהאחים, ושעבד את אחזקותיו בוויליפוד לטובתם. לאחר שלא עמד בתנאי ההלוואה, מימשו האחים את השעבוד וחזרו לשלוט בוויליפוד כשבידם רווח של כ-100 מיליון שקלים. במארס 2014 הם שוב מכרו, הפעם לגרנובסקי, תמורת 268 מיליון שקלים, כששוב הם נותרים לנהל תמורת שכר גבוה.

גורמים המקורבים לחברה מספרים כי האחים נפגעו מהמהלך שהוביל גורטובוי לסילוקם מהחברה. התשלום תמורת חלק מתקופת שירותי הניהול שלהם, אומרים אותם הגורמים, נעשה מראש, כך שפרישתם לפני תום החוזה הביאה לזריקת כסף לריק. "הפיטורים של ויליגר", אומר גורם מקורב לנושא, "היו הזויים. זה ממש זעק לשמיים. זו הייתה החלטה מאוד תמוהה. הם עמדו לרשות החברה עוד חצי שנה קדימה".

ואיך נימקו את זה בדיונים הפנימיים?

"בכל מיני טענות לא ענייניות. עומדים לרשותך מנהלים שעשו עבודה מצוינת, שהביאו את החברה למקומות נהדרים, כבר שילמת את כל הכסף קדימה, עומד לרשותך משאב מקצועי טוב, למה אתה מסלק אותו?".

לדברי אותם הגורמים, 48 שעות אחרי ההדחה, נעשתה העברה של 3 מיליון דולרים, שלא ברור היכן אושרה, לטובת השקעה באג"ח של חברה אירופית, שבדיעבד התברר כי היא מחזיקה בית מלון שאינו בשימוש בפראג. עד היום, בקשת הדירקטורים לקבל מידע בדבר האופן שבו התקבלה ההחלטה, לא נענתה. פרטי ההעברה נחקרים על-ידי רשות ניירות ערך.

בצד השני של המתרס עונים כי האחים ויליגר ניהלו את ויליפוד כאילו מדובר בחברה פרטית בבעלותם, ולאחר שהוזזו מתפקידיהם, המשיכו להיות בקשר עם גורמים הקשורים לחברה. "בוויליפוד מרגישים את ניסיונות ההשתלטות שלהם", מאשימים שם. עם זאת בסביבתו של גורטובוי לא חושבים שהאחים יצליחו להשתלט על החברה דרך BSD.

המוטיבציה של האחים ויליגר לחזור לחברה, אומרים מכרים שלהם, היא בעיקר אמוציונלית. "ויליפוד הייתה הבייבי שלהם", אומר הגורם. "הם בנו את זה, וכואב להם לראות מה קורה שם. גם זה שהשם שלהם שורבב למקומות שמעורבים בהם חשדות פליליים, לא עושה להם טוב".

הם כבר לא שם. לכאורה לא אמור להיות אכפת להם מה קורה שם.

"יש בוויליפוד 150 עובדים, והם לא רוצים לראות אותה נופלת".

יש אפשרות של חבירה בין ויליגר לשני, להשתלטות על החברה?

"תיאורטית כן. הכול יכול להיות, אם כי נכון לעכשיו, לא היה דיבור על זה".

ואם לא די בכל זאת, פנה השבוע בעל מניות בויליפוד אינטרנשיונל לדירקטוריון החברה, בעקבות הדיווחים האחרונים, אשר "מעוררים חשש שגם מקופת החברה יחלו 'להתאדות' כספים בנסיבות מסתוריות", וביקש לחלק את הכספים בקופתה כדיבידנד. גורמים שונים לא פוסלים על הסף כי יש קשר בין האירועים

מקורבי גורטובוי: ינסה לייצב

על רקע כל ההתרחשויות האלה, קשה לראות כיצד גורטובוי יצליח לשמר את שליטתו ב-BGI. ואולם עורך דינו (החדש), יוסי שם טוב, אומר: "אנחנו מנסים לייצב את המערכת ולבדוק נגד מי אפשר להגיש תביעות".

זה כולל גם את גרנובסקי?

"כן".

מקורביו של גורטובוי, טוענים כי באחרונה הצטבר אצלו ואצל אנשיו כעס רב כלפי גרנובסקי, שלכאורה הכניס אותם לתסבוכת, שכן חלק מהאירועים הנחקרים כעת, התרחשו בתקופתו כבעל השליטה. לדבריהם, גורטובוי מאמין שלא יאבד את השליטה. "הוא מאמין שהוא יצליח לייצב את החברה. הוא מתנהג בצורה מאוד רציונלית ונכונה. הוא כנראה יודע שהוא ישלם - גם לפורטיסימו וגם לשני. הוא לא מסתובב עם צוות של יועצים. זה הוא עם עצמו מקבל את ההחלטות. בסך הכול נגרם לו נזק גדול".

הוא מתחרט שהוא לקח את החברה?

"הוא צריך להחזיר חובות, הוא נמצא בחקירה פלילית, והוא לא יכול לצאת מהארץ. קשה להאמין שהוא מבסוט מזה".

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כארבעה דונמים בשכונת אשכול שבצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש