גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תגמול מוצדק? מנכ"ל ניייס עם 4.5 מ' ד' ומנכ"ל ורינט עם 10 מ' ד'

על פניו זה נראה שמנכ"ל נייס ברק עילם מתוגמל בחסר, אך חשוב לזכור שה"רף" שמציב לו דן בודנר הוא די גבוה, ולא בהכרח כזה שצריך לעמוד בו

ברק עילם ודן בודנר / צילומים: CRC MEDIA ואיל יצהר
ברק עילם ודן בודנר / צילומים: CRC MEDIA ואיל יצהר

ורינט  ונייס  , שתיים מחברות הטק הישראליות הכי מצליחות והכי גדולות (שווי של יותר ממיליארד דולר), צעדו לאורך העשור האחרון זו לצד זו כמעט, בין השאר משום ששתיהן פועלות באותו שוק: תוכנות ארגוניות שמשפרות את ניהול קשרי הלקוחות של הארגון ואת חוויית המשתמש של הלקוח. שתי החברות עוסקות בתהליך קבלת ההחלטות של הארגון, מנסות למנוע הונאות כספיות, וכך למעשה משפרות את ביצועי הארגון.

אך בשנה האחרונה דרכיהן של ורינט ונייס נפרדו. האחת דילגה קדימה ואפילו ביצעה באחרונה קפיצת מדרגה די משמעותית, בעוד השנייה נסוגה לאחור, והיא נראית כעת מעט חבולה וחבוטה. נייס נסקה לשווי חברה של 3.8 מיליארד דולר - רמת שיא היסטורית - ובשבוע שעבר הודיעה כי תרכוש חברה אמריקאית תמורת 940 מיליון דולר במזומן (רבע משווייה שלה).

הכנסות נייס דגדגו אשתקד לראשונה רף של מיליארד דולר, והרווח הנקי מפעילויות שוטפות (לחברה היה רווח חד-פעמי מפעילות שהופסקה) עמד על 140.6 מיליון דולר. ורינט, לעומתה, רשמה בשנה הפיסקלית שהסתיימה בינואר 2016 הכנסות של 1.1 מיליארד דולר - יותר מאלו של נייס - אך בשורה התחתונה הרוויחה 22.2 מיליון דולר, כמעט שביעית מהשורה התחתונה של עמיתתה. כפועל יוצא מכך, ורינט נסחרת לפי שווי של 2 מיליארד דולר לאחר שאיבדה מחצית משווייה בשיא.

על הרקע הזה, החלטנו לבחון את חבילת השכר של מנכ"ל נייס מול זו של מנכ"ל ורינט, כפי שפורטו במסמכי החברות שפורסמו לאחרונה בגין שנת 2015. לפני שנרד לעומקן, חשוב לנו לציין שמטרת טור זה אינה להסיק שמנכ"ל נייס או ורינט מתוגמל בדיסקאונט לעומת עמיתו או להפך, כלומר מקבל תמחור יתר.

שכר, ולא רק במקרה דנן, הוא נתון שמושפע מלא מעט גורמים - על אחת כמה וכמה בחברות מורכבות כמו ורינט ונייס - ולכן קשה יהיה להשוות בין שתי חבילות השכר ולהגיע למסקנה חותכת. מה שכן ננסה לעשות זה לתת לכם תמונת מצב על האופן שבו מתוגמלים שני מנכ"לים ישראלים בשתי חברות ישראליות שפועלות באותו שוק, אך מצויות כל אחת בפאזה משמעותית במחזור חייה אך שונה משל עמיתתה. אנחנו, כמובן, נשמח לשמוע את דעתכם בנושא הזה.

עוד נציין שהפירוט על חבילות השכר של מנהלי שתי החברות היה שונה. נייס התאגדה כחברה ישראלית, ורק בשנת 2014 (בעקבות החלטה משפטית בישראל) החלה לפרט את עלויות השכר של חמשת בכיריה, אך לא בפירוט כמו זה של ורינט, שהתאגדה כחברה אמריקאית ומפרטת מרגע הנפקתה בשוק ההון האמריקאי, כיוון שהיא כפופה לחוק האמריקאי.

נדיבות יתרה לעומת צניעות יחסית

נתחיל בנייס. ברק עילם (40), המנכ"ל הצעיר של החברה, מונה לתפקידו באפריל 2014 לאחר שכיהן כשנתיים כנשיא נייס אמריקה. עילם, יוצא 8200, הצטרף לנייס בשנת 1999 כשהיה בן 23, די מהר לאחר סיום שירותו הצבאי. לעומתו, דן בודנר, בן 57, מכהן כמנכ"ל החברה כבר 22 שנה ובעברו הרחוק יותר החזיק בתפקידים ניהוליים שונים בקומברס טכנולוג'י, בעברה החברה האם של ורינט. פערי גיל וניסיון תעסוקתי אלו, בין היתר, משפיעים על חבילות השכר של השניים, שכל אחת מורכבת משכר בסיס במזומן, בונוס מבוסס ביצועים במזומן, תגמול הוני (אופציות למניות ו/או מניות חסומות) והטבות סוציאליות.

עלות השכר הכוללת של עילם בשנה שעברה עמדה על 4.5 מיליון דולר, 35% מתוכה במרכיבי מזומן והיתר בתגמול הוני. במקרה של בודנר מדובר היה על עלות כוללת של 10.2 מיליון דולר, פי 2 ויותר מזו של עילם, ורק 14% מתוכה במרכיבי מזומן.

תגמול הוני, נזכיר, הוא עלות לכל דבר ועניין עבור החברה וברוב המקרים הוא הופך בחלוף הזמן עבור המנהל למזומן כאשר זה מוכר את המניות שקיבל במסגרתו בשוק. וול סטריט, אגב, נוהגת לנטרל עלות זו מרווחי החברות כשהיא מתמחרת אותן בטענה כי אינן תזרימיות, אך באחרונה גוברים הקולות שקוראים להפסיק להתעלם מעלויות אלו.

במקרה של עילם, שכר הבסיס שלו עמד אשתקד על 40,000 אלף דולר בחודש, ואילו מהשנה הוא יעמוד על 52,083 דולר, כלומר 625 אלף דולר בשנה (העלאה של 30%). עילם חזר לאחרונה לחיות עם משפחתו בארה"ב, ונייס טענה בזימון לאסיפת בעלי מניות שהתקיימה בשבוע שעבר כי שכר זה הוא "לפי הרמות המקובלות לשכר של מנכ"לים בחברות אמריקאיות מתחרות". עוד טוענת נייס כי ההעלאה נובעת מכך שכמנהל שיושב בארה"ב, עילם זכאי להטבות סוציאליות שערכן נמוך יותר מאלו של מנהל שיושב בישראל ושקבועות בחוק הישראלי (הפרשות לקרן פנסיה, לקרן השתלמות, ורכב חברה), ולכן ההעלאה לעיל אמורה לגשר על פער זה.

בודנר, לעומת זאת, מקבל שכר חודשי של 62 אלף דולר בקירוב (740 אלף דולר בשנה) וזה - ושל יתר בכירי החברה - עולה מדי שנה בשיעור של 2.5%. דהיינו, גבוה יותר משל עילם, אך יש לזכור שבודנר, שחי גם הוא בארה"ב, מכהן בתפקידו כמנכ"ל כבר 22 שנה.

נעבור למרכיב הבונוס. עילם מקבל בונוס תלוי ביצועים ששווה ערך ל-100%-200% משכרו השנתי, המבוסס כאמור על יעדי הביצוע שהציב לו הדירקטוריון. אשתקד מדובר היה על בונוס בשווי של 960 אלף דולר, 200% משכרו השנתי (480 אלף דולר בשנה שעברה, לפני ההעלאה שציינו).

המקרה של בודנר מורכב יותר. הוא זכאי לבונוס שמבוסס הן על יעדים פיננסיים מדידים והן על יעדים, אסטרטגיים יותר, שאינם מדידים לגמרי. ורינט קבעה לבודנר רף בונוס של 816 אלף דולר, והוא יכול לקבל 25% ממנו במקרה שהביצועים מצויים ברף התחתון של הטווח שנקבע, 100% במקרה שהם מצויים באמצע הטווח ועד 150% - לרף העליון. אשתקד קיבל בודנר 83% מהבונוס, 675 אלף דולר בקירוב, כלומר קצת מתחת לאמצע הטווח, פועל יוצא של ביצועים חלשים של החברה אשתקד. כלומר, הרבה פחות מעילם שהוביל אשתקד את נייס לתוצאות כספיות טובות מבשנה הקודמת.

ועכשיו למרכיב האחרון בחבילות השכר של השניים, המרכיב ההוני. כל אחד מהם, כפי שמקובל, מקבל מדי שנה חבילות אופציות למניות ו/או מניות חסומות. ההשוואה בין החבילות היא מעט מורכבת (בין היתר כיוון שעילם מכהן בתפקידו רק כשנתיים ואילו בודנר 22 שנה), אך העלות שלהן לשנת 2015, כפי שהוכרה בדוחות החברות, יכולה להעיד על ההבדל בשוויין: 2.9 מיליון דולר במקרה של עילם ו-8.7 מיליון דולר במקרה של בודנר. בשנת 2014 מדובר היה על עלות של 2.3 מיליון דולר במקרה של עילם, ו-8 מיליון דולר במקרה של בודנר.

אז מי מתוגמל בהתאם לביצועיו, לשווי החברה ולמחזור ההכנסות ושולי הרווחיות שלה, עילם או בודנר? ובכן, על פניו זה נראה שמנכ"ל נייס מתוגמל בחסר, אך חשוב לזכור שה"רף" שמציב לו בודנר הוא די גבוה, ולא בהכרח כזה שצריך לעמוד בו. מאז ומתמיד ורינט תגמלה את מנהליה בנדיבות יתרה למדי, כפי שנהוג לשמצה בוול סטריט, ואילו נייס הייתה הרבה יותר צנועה בתגמול מנהליה.

אולי כתשובה נציין את הנתון הבא: מניית נייס עלתה בשיעור של 46% מאז שעילם נכנס לתפקידו, ואילו מניית ורינט איבדה 35% באותה תקופה. תשפטו אתם.

פירמידת הצרכים של העובדים

עוד כתבות

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

מנכ"ל ג'יי.פי מורגן בטוח: כולם טועים לגבי כיוון האינפלציה

ג'יימי דיימון לא מאמין שהריבית תרד, יותר מזה - הוא אומר שהיא עלולה לעלות ● בנוסף הוא לא שולל נחיתה קשה לכלכלה האמריקאית, ואומר השוק טעה בקרוב ל-100% מהתחזיות שלו

אוהד טל, הציונות הדתית / צילום: שחר כהן

האם איחוד האמירויות מתנגד רשמית לשליטה של הרש"פ בעזה?

מה חושבים באיחוד האמירויות על סוגיית "היום שאחרי"? זה תחום אפור ● המשרוקית של גלובס

פדרו סנצ'ז, ראש ממשלת ספרד, ינס גר סטרה, ראש ממשלת נורבגיה, סיימון האריס ראש ממשלת אירלנד / צילום: AP, Geert Vanden Wijngaert, Harry Nakos, Jean-Francois Badias

כאב ראש כלכלי ומשפטי: משמעות הכרת נורבגיה, אירלנד וספרד בפלסטין

מספר מדינות מהציר הפרו־פלסטיני הודיעו במהלך מתואם על הכרה חד צדדית ● כיצד יושפעו היחסים הכלכליים והמדיניים של ישראל עם אירופה והאם מדובר בתקדים? ● גלובס עושה סדר

מחירי השכירות חזרו לעלות / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

אחרי שנה של קיפאון: איפה הערים שבהן עלו מחירי השכירות

בתחילת המלחמה נראה היה ששוק השכירות נעצר כמו כל המשק, ושירידות המחירים יצברו תאוצה, אך הנתונים מראים כיום מגמה הפוכה ● מספר הדירות שהמשקיעים מוכרים נמצא בירידה מסוימת, כי עליות המחירים מוסיפות לתשואות שלהם

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

מחיר למשתכן: חברה תקבל מחצית מהאגרות ששילמה

ביהמ"ש המחוזי קבע כי תוכנית מחיר למשתכן נועדה לסיוע לשכבות סוציו־אקונומיות נמוכות ● סכום המחלוקת היה 118,886 שקל בלבד, אך לפסק הדין, שיגיע בקרוב לבית המשפט העליון, עשויות להיות השלכות רוחב

השר בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ קורא להקים ועדת חקירה ממלכתית למחדל 7.10: "בעת הזו כבר לא מספיק שנקבל אחריות"

צה"ל אישר: "רה"מ קיבל התרעות שהאויב מזהה פגיעה בלכידות" • נתניהו בתגובה: "רה"מ התריע על היעדר הלכידות בהקשר של הסרבנות" • הרמטכ"ל בהערכת מצב בג'נין: "נדע ליזום ולתקוף לפני שהמחבלים יגיעו אלינו" • פעיל חיזבאללה שאחראי על ייצור אמצעי לחימה יחודיים חוסל בתקיפה בדרום המדינה • בית הדין לצדק בהאג יודיע מחר על החלטתו בעניין המלחמה בעזה

תחנת דלק של פז. בעיגול: זוהר לוי / צילומים: תמר מצפי, יח''צ

זוהר לוי מנסה להגדיל ל-40% את כוחו בדירקטוריון פז; הערכה: הוא מתואם עם הראל לוקר

לוי מעוניין להחזיק בעד 40% מדירקטוריון חברת הדלקים והנדל"ן, זאת באמצעות הדחה של לפחות שלושה דירקטורים קיימים והוספה של דירקטור מטעמו ● לצורך כך הוא מבקש לשנות את תקנון החברה ולכנס אסיפה מיידית ● בשוק מעריכים שלוי מבצע את המהלך בתיאום עם יו"ר החברה הראל לוקר ודירקטורית נוספת

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בתל אביב; אלקטריאון וריטיילורס ירדו ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% ות"א 90 ירד ב-1% ● בסיכום שבועי עלה מדד ת"א 35 ב-0.45%, מדד ת"א 90 ב-2.9% ● שותפות לוויתן חתמו על הסכם גז גדול עם קבוצת דליה ● בדיסקונט רואים התאוששות בשוק הנדל"ן המקומי ● בהראל צופים צמיחה שלילית לנפש בשנת 2024 ● ביוליוס בר ממשיכים להיות אופטימיים לגבי הביקוש לנחושת

יאיר לוינשטיין, מנכ''ל אלטשולר שחם פיננסים / צילום: סם יצחקוב

הנכסים הצטמצמו ולקוחות עזבו: הרווח של אלטשולר שחם פיננסים עמד על 28 מיליון שקל

חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות פרסמה את תוצאות הרבעון הראשון מהם עולה כי למרות השיפור בתשואות, הרווח ירד ב-24% לעומת הרבעון המקביל אשתקד • החברה תחלק דיבידנד של 21 מיליון שקל • מנכ"ל החברה הציבורית יאיר לוינשטיין: "רואים פוטנציאל במנועי צמיחה נוספים דוגמת ההשקעות האלטרנטיביות"

רכב חשמלי בהטענה / צילום: Shutterstock

בניסיון למלא את הקופה בעוד מאות מיליוני שקלים: באוצר בוחנים גזרה חדשה

משרד האוצר בוחן להעלות את המס על רכבי בנזין, על־ידי הקטנת ההטבה הכספית של "המס הירוק", שמוענקת לכל כלי הרכב המיובאים לארץ, בהתאם לרמת הזיהום שלהם ● וגם: שלושה דגמי פרימיום חדשים של ב.מ.וו, אאודי ו־JEEP הושקו בארץ ● השבוע בענף הרכב

פאלו אלטו בצמרת, ואיפה אנבידיה? דירוג המנכ"לים עם השכר הגבוה בעולם

ה"וול סטריט ג'ורנל" ניתח את דוחות החברות ב־S&P 500 לשנה החולפת, ומעבר לשיאנים המתבקשים מקרב המנכ"לים מצא כמה עובדות מעניינות ומפתיעות יותר ● שכר מנכ"ל בלקסטון עמד על 120 מיליון דולר ● לצד מנהלי חברות הטכנולוגיה, ניצבים בצמרת גם בכירי חברות ייעוץ ופיננסים ואפילו תקשורת ובידור ● וכמה נשים ברשימה?

ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, מכריז על בחירות כלליות במדינה, אתמול (ד') / צילום: ap, Kin Cheung

באמצע גשם שוטף, ראש ממשלת בריטניה הכריז על בחירות שבהן הוא כנראה יפסיד

ראש ממשלת בריטניה פתח את המרוץ לקו הסיום בעמדה של אנדר־דוג ● כשברקע פער גדול בסקרים לטובת מפלגת הלייבור, שחזרה למרכז הפוליטי לאחר שנים של שיטוט במחוזות השמאל הקיצוני, ניסה סונאק בעיקר לשחק על הרגשות השליליים של הציבור

איור: גיל ג'יבלי

איך נקבע שער הדולר וכיצד מתנהל המסחר בו לאורך היום?

שוק המט"ח נע בעצבנות בשנה וחצי האחרונות על רקע המלחמה והטלטלות הפוליטיות שפוקדות את ישראל ● איך מתנהל המסחר באחד האינדקטורים החשובים במשק, ומי השחקנים החזקים בו? ● שאלת השבוע, מדור חדש 

מפעל מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן

זו הייתה הבוננזה של קיבוץ יזרעאל, ואז השווי שלה התכווץ בכמעט 7 מיליארד שקל

יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות פרסמה השבוע דוחות שחשפו צניחה של חצי ברווחיות ובהזמנות ותחזית מאכזבת ● התוצאה הייתה צניחה של כ־30% ביום, שהפכה את הירידה במניה לנפילה של ממש ● מאז השיא, חברי הקיבוץ ששולט בחברה, הפסידו כמעט 4 מיליארד שקל על הנייר

מפגינים להחזרת החטופים הערב (ד') בתל אביב / צילום: דפי כהן

אחרי פרסום הסרטון: הפגנה למען שחרור החטופים

הורי חמש החיילות, שעדיין נמצאות בשבי חמאס, אישרו לחשוף את התיעוד הקשה מבסיס נחל עוז ● שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ודרש לנקוט צעדים מיידים נגד הרשות הפלסטינית ●תיעוד: מחבל מחוסל - רגע אחרי שילד שהיה לצידו התרחק ממנו ● דוח של המודיעין האמריקני: 65% מהמנהרות של ארגון הטרור עדיין פעילות ● עדכונים שוטפים

חיילי צה''ל וכיפת ברזל. הוצאות המלחמה יעלו את תקציב הביטחון / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מערכת הביטחון דורשת עוד 30 מיליארד שקל. באוצר מתקשים למצוא מקורות

באוצר מבינים שתקציב הביטחון לשנה הבאה יהיה גדול יותר ממה שתכננו עד לפני מספר חודשים, כיוון שעלויות המלחמה מתבררות כגדולות יותר מכפי שחשבו במקור ● השאלה הגדולה היא מאיפה יגיע המימון?

הזוכים של משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי בתחרות הפרסום גרנות / צילום: אלון גלבוע

הזוכים הגדולים בתחרות הפרסום גרנות: באומן-בר-ריבנאי, בלאנקו ומנצ'

תחרות הקריאייטיב העצמאית גרנות, שיזמו אנשי הפרסום מירן פחמן וענת בן נתן, התקיימה הערב בפעם הרביעית והצדיעה למהלכי ענף הפרסום בזמן המלחמה ● התחרות כללה 15 קטגוריות, והוגשו אליה 120 עבודות

האם הזינוק בחשיפה לחו''ל מסוכן? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

אלטשולר שחם הגזים? החשיפה של כספי הישראלים לחו"ל בשיא כל הזמנים

גלובס חשף כי בית ההשקעות הגדול בישראל מתכוון לחתוך בחצי את החשיפה של לקוחותיו למניות בישראל ונתקל בביקורת ● כעת נתוני בנק ישראל מגלים כי חשיפת הגופים המוסדיים, מנהלי חסכונות הציבור, למט"ח, זינקה תוך עשור ב־76% לסכום של 154 מיליארד דולר ● הסיבה המרכזית: הוצאת כספים להשקעות בחו"ל במטרה להשיג תשואה גבוהה, בין היתר בשל חולשת השוק המקומי ● המומחים מסכימים כי התהליך הוא כורח המציאות אך חלוקים בשאלה האם מדובר במגמה חיובית או מסוכנת

מתחם ההשלמה, כפר שלם / צילום: יח''צ

אחרי 6 שנים: החברה שוויתרה על פרויקט נדל"ן גדול בתל אביב

אזורים פרשה מפרויקט התחדשות עירונית באחד המתחמים בשכונת כפר שלם לאחר שלא הגיעה להסכמות עם הדיירים ● בכך ויתרה על הכנסות של כ־889 מיליון שקל ● השבוע נחשף בגלובס כי אקרו ותדהר נטשו מיזם דומה בעיר

בית המשפט עלול להעביר מידע מדיונים חסויים לרשות המסים / צילום: Shutterstock, Shutterstock

הסיכון שבית המשפט ילשין עליכם למס הכנסה

בתי המשפט לענייני משפחה נחשפים דרך קבע לעבירות מס שונות ● במקרה שהוכרע לאחרונה החליט ביהמ"ש להעביר לרשויות המס את פרוטוקול פסק הדין, למרות שההליך התנהל בדלתיים סגורות - מתוך חשש שהתבצעו עבירות מס בהיקף משמעותי