גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה זמן וכסף יידרשו לניקוי הקרקעות המזוהמות בארץ?

בישראל כ-700 אתרים המוכחים כבעלי זיהום קרקע ועוד כ-23,100 מוקדים שהקרקע בהם חשודה כמזוהמת עקב פעילות שהתקיימה בהם בעבר ובהווה

מתחם תעש על גבול גבעתיים ותל אביב / צילום: איל יצהר
מתחם תעש על גבול גבעתיים ותל אביב / צילום: איל יצהר

מחנות צה"ל ומתקני תעשיות הצבא הם ההבטחה הכי גדולה לזמינות היצע של קרקעות לבנייה בשנים הקרובות, במיוחד באזור המרכז. בקרוב הם יתפנו, לטובת בנייתן של עשרות אלפי יחידות דיור. רק שבפועל, פינוי אותם בסיסים ומתקנים מייצרים לא רק אתגרים תחבורתיים (ראו למשל את התנגדותו העזה של ראש עיריית פתח תקווה לבנייה במקום מחנה סירקין) ותכנוניים שונים, אלא גם אתגר בדמות קרקעות מזוהמות שצריך לנקות לפני שמישהו יוכל לגור שם. בניגוד לאוויר, קרקע היא משאב שמתחדש לאט. זיהום עשוי להתגלות רק שנים לאחר שהצטבר על ומתחת לקרקע.

כל מי שהיה אי פעם בבסיס צבאי יכול לנחש לבד מהם גורמי הזיהום העיקריים בו, אבל הרשימה הרשמית מבהילה למדי: "ניסויי ירי, מטווחים ושטחי אש, טיפול בציוד הנדסי כבד וקל, מצבריות ומסגריות, סדנאות טיפול ברכב, מתקני ומשטחי תדלוק, תחנות תדלוק, אחסון ושימוש בחומרים דליקים, נפיצים, עמדות שמן וסולר, אחסון וניקוי כלי נשק ואופטיקה, אחסון מכלי דלק עיליים (בעיקר סולר ובנזין), דוודים ותחנות אנרגיה לחימום/קירור, מפרידי שמנים בחדרי האוכל ומכבסות ניקוי יבש", כך על פי דו"ח שחיברה חברת LDD עבור המשרד להגנת הסביבה.

זאת ועוד, תשתיות הבסיסים, אשר חלקם נבנו בימי המנדט הבריטי, כוללות מבנים, סככות ותשתיות אינסטלציה העשויים אסבסט. ואם לא די בכל אלה, על פי נתוני הצבא שהועברו לידי המשרד להגנת הסביבה כיום ישנם כ-176 בסיסי צה"ל אשר אינם מחוברים למערכות ביוב. "פתרונות הביוב בבסיסי צה"ל כוללים בין השאר הזרמה על פני שטח ולוואדיות, חיבור לביוב עירוני או מקומי, בורות אגירה וספיגה, בריכות חמצון שמרביתן אינן אטומות, מתקני טיפול שפכים מסוגים שונים. מרבית שפכי הבסיסים הוזרמו ללא טיפול לבורות ספיגה, בריכות חמצון וואדיות במשך שנים רבות".

ההערכות המספריות מתבססות על נתונים שאושרו בחלקם על ידי גורמי צה"ל. לדוגמה: מוסך מכונאות צה"לי גדול פי ארבעה ממוסך מכונאות אזרחי, ולכן שטחו ופוטנציאל הזיהום שלו גדול פי ארבעה מזה האזרחי.

"אי-אפשר לטהר לחלוטין"

ומה לגבי הסכנה הנוכחית? הרי גם היום בצריפין, בסירקין ובתל השומר משרתים וחיים חיילים, ובתע"ש עובדים אנשים שעות רבות ביום. "צריך לעשות אבחנה בין זיהום קרקע לזיהום אוויר", מסביר אבי חיים, ראש אגף קרקעות מזוהמות, שפכי תעשייה ודלקים במשרד להגנת הסביבה. "זה שיש זיהום קרקע ממיכל דלק בעומק של 3 מטר, לא מפריע לחייל שנמצא בתוך מבנה על פני השטח. אבל ברגע שיש בנייה למגורים, ויש ילדים שמשחקים על הקרקע זה עניין אחר".

- איך הזיהום עולה למעלה, על פני השטח?

חיים: "יש כל מיני מסלולי חשיפה. למשל, אם אדם יטע עץ בדיוק על חבית של חומרים מסוכנים. אבל צמחים לאו דווקא לוקחים את החומרים המזהמים, אלא להיפך - צמחייה היא מדד להימצאות של זיהום בקרקע. דברים לא יכולים לעלות, אבל בגן שעשועים הילדים זוחלים על האדמה ומכניסים הכול לפה, או כשאנשים חופרים בגינה הם עלולים להיחשף למשהו שנמצא בעומק של חצי מטר".

- אפשר בכלל לנקות קרקע לגמרי?

"לא, אי-אפשר לטהר קרקע לחלוטין. אנחנו כבר לא משתמשים בכלל במושג 'טיהור', אלא במושגים של טיפול והורדת סיכון - כי אין ניקיון מוחלט. גם קרקע שמוגדרת נקייה, יש בה חומרים שמוגדרים כמזוהמים".

- איך בכלל מנקים קרקע מזוהמת?

"יש כמה שיטות לניקוי: יש טיפולים ביולוגיים שמפרקים את המזהם, בדומה לאופן שבו עושים קומפוסט. יש טיפולים פיזיקליים, כלומר הפרדה בחימום, או שאיבה של הגזים. ויש טיפולים כימיים, כלומר לשים חומרים כימיים כמו חומרי ניקוי. יש גם אפשרות לחפור את הקרקע המזוהמת, להעביר אותה למתקן ניקוי, ואז להשתמש מחדש בחומר שיוצא נקי מהמתקן".

- זה ריאלי בכלל לנקות שטח של מפעל גדול כמו תע"ש, בסביבות 7,000 דונם?

"זה שהמפעל או הבסיס משתרעים על שטחים מאוד גדולים זה לא אומר שהכול מזוהם - יש משרדים, יש מבני מגורים. צריך לבדוק מה השטח המזוהם וכמה מזוהם ברדיוס שמסביבו".

"המדינה לקחה אחריות"

ניקוי הקרקעות הוא כמובן לא עניין זול. החברה הממשלתית לשירותי איכות הסביבה ניקתה בעבר את קרקעות רמת חובב והיא גם זכתה במכרז לניקוי הקרקעות בתע"ש ובבסיסי הצבא שעתידים להתפנות מהמרכז לנגב. החברה העריכה בשעתו שניקוי קרקעות תע"ש יעלה כ-2 מיליארד שקל - אולם שווי הקרקע מוערך ב-40-60 מיליארד שקל.

חיים: "בעניין הקרקעות של תע"ש ושל צה"ל, המדינה לקחה אחריות. היא בעלת הקרקע והגורמים המזהמים ולכן היא תממן את עלות הטיפול. כיוון שרוב הייעוד הוא למגורים, זה צריך להיות ברמות טיפול מאוד גבוהות".

כדי לקבוע אם שטח מזוהם או לא, ואם כן אז באיזו מידה, יש לבצע סקירה שלו. ראשית עורכים סקירה היסטורית, ואז סקר קרקע, ובודקים מה רמות הזיהום בקרקע, מי הם הרצפטורים ומי יכול להיות מושפע מהזיהום הזה, ובסוף מתכננים את השיקום ומבצעים.

חיים: "עשינו אבחנה ברורה בין סוגי קרקע. לא כל קרקע מזוהמת מצריכה טיפול. יש לנו מתודולוגיה שלמה שמכתיבה מה מצריך טיפול, וזה מוריד מהמשק ומהתעשייה עלויות רבות. אחר כך עושים סקר סיכונים שהוא פרטני לאתר. מהן רמות הזיהום באתר, מה עומדים לעשות באתר בעתיד, ולפי זה לקבוע מה הם הערכים שצריך לשקם.

"אם עומדים לבנות שם מחלף או כביש זה לא צריך להיות באותה רמה של בניין מגורים או גן ילדים. מצד שני, באותם אתרים שכבר חקרנו וראינו שהם מזהמים - מתחילים לטפל. לא דוחים את זה. אם ייעוד הקרקע לא יהווה סיכון, אז זה בתעדוף נמוך".

הדוח שהוכן עבור המשרד להגנת הסביבה מחלק את ניקוי הקרקע לשני סוגים - ובהתאם לכך את העלויות.

ניקוי מהסוג הראשון, שבו מפנים 80% מהקרקע המזוהמת לאתר של פסולת מעורבת, עולה 150 שקל לטון. ניקוי מהסוג השני, טיפול ב-20% מהקרקע המזוהמת במוקד הזיהום עצמו, שעבורו נדרש על פי רוב טיפולים מורכבים יותר שעלותם גבוהה יותר, יעלה 850 שקל לטון בממוצע. טיפול בחומרי נפץ הוא יקר הרבה יותר, והוערך ב-1,500 שקל לטון (כל המחירים נכונים ל-2013).

עלות זו, נציין, אינה כוללת סקירה של מי תהום מזוהמים וטיפול בהם.

הדוח בדק לא רק את האתרים בארץ שמוכחים כמזוהמים - אלא ניסה למפות גם את אלה שחשודים כמזוהמים. על פי הנתונים, נכון ל-2011 היו בישראל כ-700 אתרים המוכחים כבעלי זיהום קרקע, ועוד כ-23,100 מוקדים שהקרקע בהם חשודה כמזוהמת כתוצאה מפעילות שהתקיימה בהם בעבר ובהווה.

כשמסתכלים על רשימת האתרים החשודים כמזוהמים, רובם כאלה שאין כרגע תוכנית קונקרטית להפוך אותם לאזורי מגורים, מתחוור עד כמה הנחנו במשך שנים לקרקע שלנו להזדהם.

2,000 אתרים בחקירה

רוב האתרים החשודים כמזוהמים, קרוב ל-17 אלף, נמצאים באזורי תעשייה ברחבי הארץ, ולא מדובר בהכרח במפעלים גדולים: "מפעלי תעשייה ובתי מלאכה, מוסכים ומכבסות ניקוי יבש הם מקור עיקרי לזיהום קרקע, בגלל שימוש במגוון רחב של אלפי חומרים מסוכנים בתהליך הייצור, בעיקר בשל שימוש בשיטות שהיו נהוגות לאחסון חומרים מסוכנים, סילוק פסולת מוצקה ושפכים תעשייתיים כתוצרי לוואי של פעילות תעשייתית, שיטות בהן לא הקפידו על מניעת זיהום הסביבה בכלל והקרקע בפרט.

"כך, בחלק מהמקרים סולקו החומרים הללו ישירות לסביבה באמצעות בורות ספיגה, בורות הטמנת פסולת או הזרמה ישירה לנחל בקרבת המפעל התעשייתי וגרמו לזיהום קרקע בהיקף נרחב".

חיים: "רוב החומרים שהשתמשו בהם פעם בניקוי יבש, למשל, היום כבר אסורים בשימוש או מותרים רק במערכות סגורות.

"הסקר התייחס לזה שכל מה שחורג מערכי הסף - נחשב מזוהם, וכל מוסך הכי קטן זה קרקע מזוהמת, אבל היום אנחנו כבר בודקים כל מקום לגופו. לא כל פוטנציאל לזיהום הוא באמת זיהום ממשי".

במקרה של קרקעות הבסיסים, המדינה לקחה על עצמה לממן את הטיפול בקרקע, אולם הטיפול בקרקעות מזוהמות עדיין אינו מוגדר בחוק. "חוק הקרקעות עבר בקריאה ראשונה אבל דין הרציפות נגמר בממשלה הנוכחית, וצריך להעלות אותו שוב", אומר חיים. "ניצלנו את הזמן הזה לקדם את הנהלים ולהגיע להבנות עם שאר משרדי הממשלה. פרסמנו יותר מעשר הנחיות בתיאום עם משרדי הממשלה האחרים, וכך יש מדיניות ברורה בנושא. ואנחנו גם במצב טוב עם התעשייה".

- בכמה אתרים מזוהמים אתם מטפלים?

"יש יותר מ-2,000 אתרים שהם בהליך חקירה כלשהו, בחלקם כבר סגרנו את הטיפול".

- זה המון.

"יש הרבה מאוד תחנות דלק ומפעלים. צריך לזכור שבחלק מהמקרים לא התגלה זיהום, אבל כ-20 תחנות תדלוק כיום מטפלות בזיהום".

חיים עבד לפני כן כיועץ בתעשייה, ולכן הוא מכיר את הנושא משני צדדיו. הוא גם רואה דווקא את הצד החיובי של המצב: "המודעות היום לזיהום קרקע הרבה יותר גדולה מאשר בעבר. בעל עסק ששוכר, שמשכיר או שקונה עסק רוצה לוודא מה יש בשטח ומה הוא משאיר אחריו. שואלים את בעל הנכס מה היה לפני כן באתר, ואם נראה לו שהקרקע מזוהמת הוא עושה בדיקות על חשבונו - כדי שלא יצטרך לממן את הניקוי. גם הבנקים - בשביל לתת אשראי - מבקשים את שווי הערך של הקרקע כולל זיהום. הרבה פונים אלינו בעניין הזה".

דלק - זיהום קרקע שלא נגמר

תחנות דלק, במקומות לאגירת דלק - וגם קווי הולכה של נפט ודלק - הם בעלי פוטנציאל מובהק לזיהום קרקע, ולא צריך להרחיק ללכת עד לאסונות אקולוגיים כמו זה שראינו בשמורת עברונה. גם "סתם" דליפות קטנות וסמויות גורמות נזק. בתל אביב, למשל (נכון ל-2010), היו 59 תחנות דלק. זיהום על ידי תחנות דלק כבר הגיע לבתי המשפט ולקנסות שהוטלו על חברות הדלק, אולם גם היום יש עוד תחנות שממשיכות לזהם את הקרקע שהן יושבות עליה.

צינורות ההולכה של הדלק הם צרה בפני עצמה. לפי הדוח של חברת LDD, בארץ כ-1,600 קילומטרים של קווי הולכת נפט, המובלים בצנרת שקוטרה בין 4 ל-42 אינץ'. לפי הדו"ח, "מדי שנה חלה עלייה בכמות הידועה של דליפות מצינורות הדלק. הקווים הינם בעלי פוטנציאל לזיהום קרקע כתוצאה מפגיעת ציוד מכני כבד בקווי ההולכה או כתוצאה מכשל בצנרת בעקבות בליה, תחזוקה לקויה או קורוזיה".

אפילו אם הפגיעה קטנה, הדלק יכול להתפשט לשטח גדול ולגרום נזק שתיקונו יקר. לדוגמה, דווח על דליפת כ-25 מ"ק סולר כתוצאה מפגיעת דחפור. שטח פיזור הזיהום היה על כ-1.5 דונם.

התפלגות המוקדים החשודים בזיהום

עוד כתבות

שיר זכאי-חורש  / צילום: גליה חרמון

אחרי שנתיים וחצי: סמנכ"לית הדיגיטל של תנובה מסיימת את תפקידה

שיר זכאי-חורש עוברת לתפקיד מנכ"לית הפעילות בישראל של חברת שילוט החוצות JCDecaux ● זכאי-חורש הייתה הראשונה בתפקיד CDO בתנובה, וככל הידוע טרם מונה לה מחליף

תחנת דלק תדלוק בנזין נפט מתדלק / צלם:  thinkstock

בשורה לנהגים: מחירי הדלק יירדו במוצ"ש ב-7 אגורות לליטר

החל מחצות הלילה שבין שבת לראשון יעודכנו מחירי מוצרי הדלק הנמצאים בפיקוח, כך שהמחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) לא יעלה על 5.92 שקלים לליטר

צעירה בבייג'ין יוצאת ממרכול בסין עם מסיכה בגלל נגיף הקורונה / צילום: Frank Augstein , Associated Press

משרד הבריאות: לשקול נחיצות נסיעות לחו"ל; שבים מאיטליה חייבים בבידוד

החל מהיום: החוזרים מאיטליה ייכנסו לבידוד בית של 14 יום ● משרד הבריאות: יש להימנע מקיום כנסים בינלאומיים בישראל ● אולימפיאדת טוקיו 2020 בסכנת ביטול ● רשויות הבריאות בארה"ב נערכות למגפה אפשרית

האם השקל הוא המטבע החזק ביותר בעולם? / צילומים: shutterstock, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

המאזן הלאומי ל-2018: סך הרכוש בישראל עלה ב-7% ועמד על קרוב ל-3.5 טריליון שקל

הרכוש הלאומי גבוה פי 2.6 מהתוצר המקומי הגולמי - והוא מייצג סכום של 392 אלף שקל לנפש, לעומת 376 אלף שקל לנפש בסוף 2017 - עלייה של 4.4%

סינמה סיטי חדרה / צילום: דוד חיון

סינמה סיטי פותחת מתחם בחדרה בהשקעה של כ-50 מיליון שקל

מדובר במתחם השביעי של הקבוצה ● המתחם ייפתח היום את שעריו לקהל הרחב, והוא כולל כ-1,600 מושבים, 11 אולמות ואולם VIP בשטח כולל של 2,500 מ"ר

אופיר שריד, מנכל מליסרון  / צילום: סיון פרג'

"אנחנו בשנת שיא": מנכ"ל מליסרון החדש עונה למספידי תחום האופנה

ברקע הדוחות החיוביים של הקבוצה, מנכ"ל מליסרון אופיר שריד בראיון ראשון ● לא חושש מהתחרות מול האונליין, עונה לרשתות הגדולות שמבקרות את הדוכנים בקניונים, ומציע פתרון יצירתי לעודף התחרות בענף

קרנות / אילוסטרציה: שאטרסטוק

שנה מהפיכת תעודות הסל ל-ETF: זוהי תמונת המצב בקרנות

מהי תמונת המצב הנוכחית של הקרנות עוקבות המדדים בארץ, כעבור שנה מהפיכת תעודות הסל ל-ETF? כיצד מתחלקים הכספים בין אפיקי ההשקעה השונים, ומהן המגמות השולטות בתעשיית המדדים המקומית?

מה אפשר לקנות ב-1.3 מיליון שקל בדרום הארץ / צילומים: בר אל, שיר גולני. עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

איזו דירה אפשר לקנות ב-1.3 מיליון שקל בדרום

4 חדרים באילת ובבאר-שבע, 5 חדרים באופקים או קוטג' בנתיבות

מטוס ממריא בנמל תעופה / צילום: shutterstock

מבטלים טיסה בגלל הקורונה? הרשות להגנת הצרכן פרסמה מדריך מיוחד

על רקע בהלת הקורונה, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עושה סדר בעקבות מידע שגוי רב שמופץ ברשתות החברתיות בכל הנוגע לביטולי טיסות וחופשות ● מתי מותר לבטל, האם מותר לגבות דמי ביטול, ומה קובע החוק לגבי אזרחים ותיקים?

רשף לוי בפרסומת לקוטג' תנובה / צילום: יח"צ

ממש לא טריוויאלי: קוטג' תנובה – הפרסומת הזכורה והאהובה ביותר השבוע

גיאוקרטוגרפיה: הקמפיין של תפוזינה הוא המושקע ביותר השבוע מבחינה תקציבית עם השקעה של כ-1.04 מיליון שקל

זאב רוטשטיין / צילום: תמר מצפי

"ישראל צריכה ללכת עם אירופה ולא לייצר היסטריה חסרת פרופורציה"

פרופ' זאב רוטשטיין ל"גלובס": "משרד הבריאות הישראלי התחיל נכון כשכיסה את המקור הראשי, שזה סין, ובהמשך הרחיב את הכיסוי כדי ליצור שולי ביטחון מקבילים בדרום-מזרח אסיה - ומכאן אני מאמין שכל מה שאנחנו עושים כרגע זו הגזמה שפוגעת יותר מאשר מועילה"

מטוס בואינג 787 דרימליינר של אל על / צילום: יח"צ

אל על מבטלת את הטיסות לאיטליה ולתאילנד ודוחה את השקת הקו לטוקיו

הטיסות לאיטליה מבוטלות למשך שבועיים החל ממחר, והטיסות לבנגקוק יבוטלו החלק מיום שני ועד ה-27 במרץ ● השקת הקו לטוקיו נדחתה ל-4 באפריל

רן עוז / צילום: רמי זרנגר

בניגוד לרצונו של שלמה אליהו: גיא פישר ינהל את חטיבת ההשקעות במגדל במקום אסף שהם

מנכ"ל קבוצת מגדל, רן עוז, ממשיך להרחיק מנהלים המזוהים עם בעל השליטה אליהו, ולמנות אחרים במקומם, לעתים אף ללא עבר בענף הביטוח ● פישר שימש בעבר כמנהל ההשקעות בתיק הנוסטרו של בנק לאומי

בדיקת נוסעים בעת הצ'ק אין בנמל תעופה בסין / צילום: רויטרס

חולה מאומת בישראל; האפיפיור נצפה חולה במיסת ענק באיטליה

האדם חזר מאיטליה לפני 4 ימים והוא יועבר לאשפוז בשיבא במתקן ייעודי ● מאתמול: כל מי שחזר מאיטליה ב-14 הימים האחרונים חייב בבידוד ● נשיא התאחדות התעשיינים: "מרגיש שהאירוע אינו מנוהל וההחלטות גורמות לנזקים גדולים להתנהלות העסקית"

יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין

עוד הנפקת נדל"ן של תשובה: אלעד מגורים החדשה תנסה לגייס 100 מיליון שקל באג"ח

באחרונה השלים בעל השליטה יצחק תשובה הנפקת אג"ח של חברת אלעד גרופ, המרכזת את פעילותו בצפון אמריקה

הנחת אבן הפינה לביה"ח בקריית אתא / צילום: עופר עמר

דעה: חגיגות הנחת אבן-הפינה לבית החולים בקריית אתא הן לא יותר מעבודה בעיניים

מה הרעיון בהנחת אבן-הפינה לבית החולים אזורי ארבעה ימים לפני הבחירות? כלום, בלוף מוחלט ● שוב עובדים עלינו בעיניים, כי בשנים הקרובות לא יוקם בית חולים בקריית אתא

בורסת תל אביב סיקור שוטף / צילום: איל יצהר, גלובס

סגירה צורמת באחוזת בית: ת"א 35 צלל ב-4.5%, אל על התרסקה ב-7.4%

חברת התעופה אל על דיווחה על פגיעת וירוס הקורונה בהכנסותיה ●ת"א 35 צלל ב-7.1% השבוע ●  דלק צללה ב-9%, פריגו ב-17%, טבע ב-6% ● הפאניקה בשווקים מעבר לים נמשכת: ירידות של 3% באירופה, וול סטריט צבועה באדום בוהק

דוד האן / צילום: איל יצהר

"גם עסק פעיל ומשגשג יכול להיכנס לבעיית מימון בשל המשבר"

פרופ' דוד האן, לשעבר כונס הנכסים הרשמי, מעריך כי אם התפרצות הקורונה לא תיעצר בחודשים הקרובים, לא מעט חברות עשויות להיקלע לבעיות תזרימיות קשות ● להערכתו, אם המשבר יחלוף בחודשים הקרובים, חברות ישראליות יוכלו להגיע להסדרים מול החברות הסיניות וגם מול נותני האשראי

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 26 בפברואר

אתמול באיכילוב: 4 נפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

בריאות דיגיטלית / צילום: שאטרסטוק

אלון בלוך גייס 48 מיליון דולר כדי לספק חוות דעת רפואיות

חברת K פיתחה אפליקציה שנותנת חוות דעת ראשוניות ● המטרה: לספק ידע לחולים, להוריד נטל מהרופאים ולייעל את מערכת הבריאות