גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם יוקם אי מלאכותי בים התיכון לדיור ולשדה תעופה?

עיריית הרצליה תצא בקרוב למכרז בינלאומי שיבדוק את ההיתכנות להקמת איים מלאכותיים מול חופי ישראל

הדמיית האיים המלאכותיים. "הזדמנות פז" / הדמיה: עיריית הרצליה
הדמיית האיים המלאכותיים. "הזדמנות פז" / הדמיה: עיריית הרצליה

עיריית הרצליה תצא בקרוב למכרז בינלאומי שיבדוק את ההיתכנות להקמת איים מלאכותיים מול חופי ישראל. המכרז יכלול בדיקה להקמת שני איים, האחד לצרכי דיור, והשני לטובת הקמת שדה תעופה לטיסות פנים. בחודש שעבר הגיעו לישראל משלחות יפניות שקבעו כי קיימת היתכנות להקמת האיים. במקביל עורכת עיריית תל אביב תוכנית אחרת להקמת אי מלאכותי עליו ייבנה שדה תעופה בינלאומי ותשתיות נוספות.

שדה תעופה על אי מלאכותי נפוץ באזורים עשירים וצפופים במזרח הרחוק - כמעט כל שדות התעופה שהוקמו בשנים האחרונות בהונג קונג, במקאו וביפן הוקמו על איים מלאכותיים. בישראל החלו הדיונים בדבר אי כזה לפני 20 שנה, אז חתמו ישראל והולנד על מזכר כוונות לשיתוף פעולה להקמת איים מלאכותיים בים התיכון.

מאז ועד היום, למעט הרבה דיבורים ותוכניות, דבר לא קרה. ב-2002, אישרה הממשלה הקמת שני איים מלאכותיים מול חופי הים התיכון, אחד לשדה תעופה מול חופי תל אביב ואי נוסף, שיוקם מול בת ים ושאמור היה לשמש למגורים, ב-2006 הצהיר שר התחבורה דאז שאול מופז כי המשרד יקדם הקמת שדה בינלאומי על אי מלאכותי וכי בדיקת ההיתכנות תתקיים ברבעון הראשון של 2007 וב-2012 אישרה הממשלה הקמת ועדת היגוי בין משרדית לבחינת ההיתכנות הטכנולוגית.

כעת מעלות עיריות הרצליה ותל אביב הילוך ומתכננות הקמת איים מלאכותיים שעליהם ייבנה שדה תעופה. מהנדס עיריית הרצליה, מייק סקה אומר ל"גלובס", כי החזון של העירייה הוא לבנות שני איים, אחד במרחק 3 ק"מ מהחוף והשני במרחק 4 ק"מ, בין המרינה למתחם אפולוניה. לדבריו, באחד האיים ייבנו 40 אלף יחידות דיור, מלונות ואיצטדיון, ובשני ייבנה שדה תעופה שישמש לטיסות פנים וטיסות מסחריות. "אין אלטרנטיבה למעט בניית האיים", אומר סקה "אנחנו צריכים נמל תעופה ועוד דירות. ביבשה אין מספיק שטח לזה".

סקה מעריך את עלות בניית שני האיים ב-4 מיליארד שקל. כפי שפורסם ב"גלובס", העירייה משקיעה בינתיים מכספה 650 אלף שקל בתכנון הראשוני ובבדיקות ההיתכנות. עוד הוא מספר כי בחודש שעבר הגיעו לישראל ארבע משלחות - שלוש יפניות ואחת סינית - שקבעו כי קיימת היתכנות לבניית האיים, וכי בחודש הבא תקיים העירייה פגישה עם רמ"י לקראת מכרז שצופה העירייה כי תפרסם עד סוף השנה.

נמל תעופה ומתקן התפלה

בתל אביב, מדברים על תוכנית שונה. איתי פנקס, חבר מועצת העיר שעומד בראש צוות ההיגוי של פרויקט קירוי נתיבי איילון ופרויקט האיים המלאכותיים, טוען כי העירייה מתכננת הקמת אי מלאכותי אחד עליו ייבנה נמל תעופה בינלאומי, וכן תשתיות נוספו שביניהן מתקן התפלה. לדבריו, המיקום העיקרי שבודקת בימים אלו העירייה הוא מול צומת גלילות. "כל שנדרש הוא להאריך את כביש 5 בגשר שאורכו קילומטר לתוך הים", הוא אומר. על פי הערכה, עלות בניית הגשר נאמדת במיליארד דולר ושל אי באורך 3 קילומטרים - כ-2 מיליארד נוספים. הקמת נמל תעופה בינלאומי גדול תייקר את הפרויקט כולו מעבר ל-10 מיליארד דולר.

למרות העלות הגבוהה, מהנדס עיריית תל אביב עודד גבולי טוען,כי "עכשיו קיימת הזדמנות פז לעשות זאת". למעט פינוי שדה דב הוא מזכיר גם את תחנת הכוח רדינג שבימים אלו שוקלת חברת החשמל להרחיב אותה. לטענתו, במקום לבנות תחנת כוח במרכז העיר, ניתן להעביר אותה לאותו אי מלאכותי.

עוד הוא מוסיף, כי שיווק הקרקעות שיתפנו בשדה דב וברידינג יכסה את עלות בניית האי והשדה. "כולם חושבים שיש היום רק כמה איים מלאכותיים, אבל היום כבר קיימים יותר מ-1,000 איים כאלה, גם באגמים וגם בנהרות. אין סיבה שישראל לא תעשה זאת" הוא טוען.

"כלם אומרים שזה רעיון פנטסטי אבל אף אחד לא מוביל. למרות שלכולם ברור כי יש למצוא אלטרנטיבה לשדה דב, ולמרות שלכולם ברור כי ישראל חייבת שדה תעופה בינלאומי שני (בעיקר אחרי מבצע צוק איתן אז ביטלו חברות תעופה מארה"ב, מאירופה ומקנדה טיסות לישראל בעקבות פגיעת רקטה בבית ביהוד), המדינה גוררת רגליים".

לטענת סקה "כולם מחייכים, אבל אף אחד לא נותן כסף. בדיוק בגלל זה החלטנו לקחת את המושכות לידיים ולהתחיל עם תוכנית משלנו". הוא מוסיף, כי בהסכם הגג שחתמה העירייה עם המדינה להקמת אלפי יחידות דיור, התעקשה גם להכניס את נושא האיים המלאכותיים.

גבולי טוען כי ביקר לפני שנים מספר במשרד ראש הממשלה "אבל לא רצו לשמוע כי אמרו שזה לא רציני" וכי אחת לכמה זמן מעלה העירייה את הנושא. פנקס מוסיף כי "בסופו של דבר לא תהיה לממשלה ברירה, כי זה הפתרון היחיד לטווח הרחוק". לדבריו, בשנים האחרונות השתפרה טכנולוגיית בניית האיים ומאז החלה לפעול אסדת הגז של תמר, צברה ישראל ניסיון בהגנה על מתקנים ימיים אסטרטגיים. הוא מקווה כי השיפורים יעודדו את הממשלה לפעול לקידום התוכניות.

הירוקים צפויים להתנגד: "המים יזרמו מתחת לאי"

מי שצפויים להתנגד לפרויקט האיים הם הארגונים הירוקים. כבר ב-2002, כשאישרה הממשלה את הקמת האיים, התנגדה לכך עמותת אדם טבע ודין בטענה כי ההשלכות הסביבתיות של הקמת איים מלאכותיים צפויות להיות "שליליות ביותר", וכי "לאיים השפעה שלילית על תהליך הסעת החולות המתרחש לאורך כל חופי ישראל וכי נדרשת התערבות אנושית יקרה למניעת נזקים אלו או לצמצומם".

לטענת סקה, בדיוק לשם כך מקדמת העירייה פתרון של "מילוי חלול". הוא מסביר כי בתיאום עם חברה בינלאומית מצאה העירייה דרך לאפשר למים להמשיך ולזרום מתחת לאי מבלי להפריע לתנועת החולות, האלמוגים ובעלי החיים. הוא מוסיף, כי "זה היתרון שיש לבניית האיים בהרצליה על פני בנייתם בתל אביב".

גבולי טוען כי קודם יש לעבור את משוכת הביורוקרטיה והתקציב ורק אחר כך להתעסק בהתנגדויות הירוקים. לטענתו, פינוי שדה דב ורדינג מהמרכז דווקא יתרום להורדת זיהום האוויר והרעש, "אז אולי עדיף שיראו פחות את האופק".

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות בוול סטריט; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-3.5%

נאסד"ק יורד בכ-1.2% ● מניות השבבים עולות ●  IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון