"אתמול הגיעו אליי למשרד שני בעלי קרקע פרטית באזור השרון. יש להם קרקע ל-700 יחידות דיור. התואמות את תוכנית המתאר של העירייה. כמה שנים לקח להם להפשיר את הקרקע? מישהו יכול לנחש? 12 שנה ועדיין לא סופי", כך פתח יו"ר לשכת השמאים, אוהד דנוס, פאנל בנושא משבר הדיור ופתרונות הממשלה בכנס התאחדות בוני הארץ. "זה הזמן שלוקח לקדם תוכניות", המשיך דנוס, "כבר שנים ארוכות שואלים כל הזמן - ענף הנדל"ן לאן? כבר כולם יודעים את התשובה, ובנתיים כל הנסיונות לטפל במשבר לא הצליחו".

עדיאל שומרון, מ"מ מנהל רשות מקרקעי ישראל, התייחס לתכנית מחיר למשתכן ואמר: "היעד של שר האוצר לגבי מחיר למשתכן הוא ריאלי ונעמוד בו. יש היגיון בתכנית, במחשבה של שיווק 100% דירות במחיר למשתכן. זה ייתן תשובה למחוסרי הדיור. הטענה שלמשפרי הדיור אין איפה לקנות לא נכונה לטעמי. יש דירות חדשות לא מכורות בהיקף של כ-27 אלף יחידות דיור, ויש את שוק יד 2. יש היגיון לייצר לחץ אדיר של מחיר למשתכן. אבל צריך גם לזכור שבמכרזי מחיר למשתכן, אם תוך 12 חודשים אין רוכשים זכאים גם משפרי דיור יוכלו לרכוש דירות".

במקביל, התייחס שומרון גם לכך שבחלק מהמכרזים ניתן יהיה לשלב דירות רגילות למכירה לצד הדירות לזכאים: "יש מכרזים בהם פותחים חלק מיחידות הדיור למשפרי דיור. בעיקר בפריפריה. יכול להיות שבהמשך הדרך, קבינט הדיור ישנה את המדיניות. אני הגורם המשווק, המבצע, לא מתווה את המדניות". אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור, הוסיף לדבריו של שומרון ואמר: "שר האוצר כבר החליט שמחיר למשתכן תהיה הרבה זמן. יש לנו עכשיו רק 31 אלף זכאים שנרשמו. ברגע שיצטמצם הפער, נפתח הפרויקטים גם למשפרי דיור. זה המצב. כל תפקידנו היום הוא להביא לייצור הרבה יותר דירות. המחירים הם תוצאה ולא משבר". לשאלה מה לגבי שיווק קרקע לא במחיר למשתכן אמר יצחקי: "בשנים הקרובות יהיו רק מכרזי מחיר למשתכן. כל מה שיהיה לי, ייצא במחיר למשתכן. תפנימו את זה. וכל מי שבונה כדאי שיצטרף לתוכנית".

 

כרמית יוליס, ראש אשכול נדל"ן משרד המשפטים, התייחס לתדמית המשפטנים בקרב הציבור: "יש לנו בעיית תדמית לא פשוטה במשרד המשפטים. אנשים נוטים לשוב שאנחנו בעיקר מניפים דגל אדום ולא נותנים להתקדם. בנדל"ן ובתחומים אחרים. התפקיד המשמעותי שלנו הוא לעזור לממשלה לקדם את התוכניות כל עוד הן עומדות בדין. בכל מה שקשור להתחדשות עירונית למשל, אנחנו מקדמים הצעת חוק בפינוי בינוי ודייר סרבן".

חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף יזמות ובנייה השתתף גם הוא בפאנל ואמר: "באים אלינו בטענות שהפריון נמוך ואין תיעוש. בסך הכל יש כאן תיעוש. ולא צריך להביא חברות זרות, אפשר לעשות הכל אצלנו. אפשר לפתח כאן טכנולוגיות. אנחנו קוראים לממשלה לעזור לנו בכסף לפתח טכנולוגיות במקום להביא חברות זרות. יש בעיה גם במיסוי. יש 50% מיסוי על דירת מגורים בישראל. אי אפשר להמשיך ככה. זה נטל מס אדיר דרכנו, הקבלנים, לרוכשים. לא מרוויחים מזה כלום ומעלים הסיכון. כבר בשלב הקרקע משלמים 50% היטל השבחה. חוק התכנון והבנייה הפך לחוק מס. דירה חדשה ברעננה, משלמים עליה 400 אלף שקל היטל השבחה. איך ירדו המחירים ככה?"

בינת שוורץ, מנהלת מינהל התכנון במשרד האוצר, נשאלה יחד עם שאר חברי הפאנל, מה לדעתה הכישלון הגדול של השנים האחרונות בתחום. על כך השיבה: "קיוויתי שאצליח לשנות האווירה בועדות המחוזיות. אני רואה עכשיו שינוי בחלק מהמחוזות, אבל במרכז הארץ נכשלתי בכך. עוד כישלון שלי הוא שלא הצלחתי לרתום את המערכת המשפטית, משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה ליעדים ולכיוונים שלי. נוצר מוצר שמה שאני רוצה לקדם הם לא רוצים". יצחקי גם השיב על השאלה הזו ואמר: "נכשלתי בהבאת עובדים זרים מסין. הם מורחים אותנו ועושים לנו תרגילים".