גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדד גלובס-פרומתאוס רשם במאי תשואה של 0.6%

השווקים מתאוששים - והמדד עלה קלות במאי, אך פחות ממדדי ההשוואה ■ הנאסד"ק עלה ב-3.6% ות"א 100 הוסיף 0.7% ■ מתחילת השנה המדד עדיין רושם תשואה שלילית של 8%

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

התנודתיות בשווקים נמשכת: חודש מאי סימן מגמה ניכרת של התאוששות לאחר פתיחת שנה חלשה במיוחד, מעבר למגמות חיוביות עם סיום הרבעון הראשון וחזרה למגמה שלילית בחודש אפריל. העליות בחודש מאי בשוק האמריקאי היו חזקות יותר, ומדד נאסד"ק כמעט ומחק לגמרי את ההתרסקות של תחילת השנה.

מדד גלובס-פרומתאוס רשם במאי תשואה חיובית של 0.6%, אך למרות זאת עדיין מתחילת השנה הוא רושם תשואה שלילית של 8%. המגמות במדדי ההשוואה דומות, כאשר מדד נאסד"ק מסכם את מאי עם עלייה נאה של 3.6% וירידה קטנה של 1.2% מתחילת השנה. מדד ת"א 100 מסיים את חודש מאי עם עלייה מתונה של 0.7% אך עם ירידה של 4.6% מתחילת השנה.

תת-מדד גלובס פרומתאוס מדעי החיים נמצא במגמה מעורבת מול מדדי ההשוואה, עם עלייה של 2% בחודש מאי, לעומת תשואה חודשית חיובית של 2.9% במדד הנאסד"ק ביוטכנולוגיה וצלילה של 6.7% במדד ת"א ביומד. נפילה זו כמעט ומוחקת לגמרי את הזינוק המרשים של 8.8% שמדד ת"א ביומד רשם באפריל.

בין חברות תת המדד ראוי לציין את חברת מזור, ששוויה זינק החודש ב-37% בעקבות ההשקעה של חברת הענק האמריקאית מדטרוניק בה, והחתימה על הסכם מסחרי איתה.

גם תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה רשם חודש חיובי אך לא הצליח לעקוף את מדדי ההשוואה. תת המדד סוגר את מאי עם עלייה של 1%, לעומת מדד נאסד"ק 100 טכנולוגיה (NDXT) שרשם תשואה חודשית נאה מאוד של 6.8% ומדד תל אביב טכנולוגיה שעלה ב-3%.

חברה שבלטה לרעה בחודש האחרון בתת המדד היא אימפרבה, עם ירידה של 18% בשוויה, זאת בעקבות פרסום דוחות חלשים לרבעון הראשון בהם הציגה הפסד של 25 סנט למניה. מנגד, חברות שרשמו תשואה חיובית והשפיעו לטובה על תת המדד היו מלאנוקס ואורבוטק. מניית מלאנוקס שנפלה באפריל ב-21% תיקנה מעט במאי עם עלייה של 8%, על רקע המלצות חיוביות ממרבית האנליסטים המסקרים אותה.

אורבוטק, המייצרת בעיקר מערכות אוטומטיות לתעשיית האלקטרוניקה, זינקה במאי ב-15%, לאור ההתלהבות בשווקים מהמערכת החדשה שהשיקה בתערוכה בסין, שהוגדרה על-ידי מומחים בתחום כפריצת דרך בתחום הייצור המיקרו-אלקטרוני.

מה הוביל לנסיקה בסרגון

את אחת ההפתעות החיוביות במדד הטכנולוגיה סיפקה סרגון, יצרנית ציוד התקשורת מרמת החיל, כאשר במהלך מאי נסקה מנייתה ב-45% ושווי החברה זינק לכ-135 מיליון דולר. הזינוק מוסבר לפחות בחלקו על-ידי דוחות הרבעון הראשון שהציגו עלייה לא צפויה בשיעור הרווח הגולמי (כאחוז מהמחזור). שיעור הרווח הגולמי מטפס בעקביות זה מספר רבעונים והגיע לכ-36%.

עם זאת, אייל שבח, שותף מייסד ומנהל מחלקת טכנולוגיה והיי-טק בפרומתאוס ייעוץ כלכלי, מעריך שישנן סיבות נוספות לעלייה במחיר המניה, שכן במקביל לטיפוס ברווחיות הגולמית, סובלת שורת ההכנסות של סרגון מצניחה חדה וכמעט רצופה מרבעון לרבעון. "כך לדוגמה, הכנסות הרבעון הראשון ב-2015 עמדו על 95 מיליון דולר, לעומת 59.8 מיליון דולר בלבד ברבעון הראשון של 2016. כתוצאה מכך, ולמרות השיפור ברווח הגולמי, עמד הרווח התפעולי ברבעון האחרון על כ-1.2 מיליון דולר בלבד, נתון שלהערכתנו אינו מצדיק קפיצה כזו בשווי", אומר שבח.

על-פי מחלקת המחקר של פרומתאוס, ירידה בהכנסות כמו זו שחוותה סרגון, גם אם היא מגיעה במקביל לשיפור ברווח, מביאה לרוב לקריסה בשווין של חברות ציבוריות, וזה מה שהופך את המקרה של סרגון ליוצא דופן.

שבח מוסיף כי גם שולי רווח של 36%, על אף השיפור הגלום בהם, אינם מרווחים שחברת טכנולוגיה שואפת להימצא בהם. "עבור חברה כמו סרגון המשקיעה מדי שנה עשרות מיליוני דולרים במחקר ופיתוח, שולי רווח גולמי של 36% עשויים להוות בעיה, שהרי אם הפיתוח לא ידביק את המתחרים או יחמיץ את הטרנדים הטכנולוגיים, החברה תקרוס מאחר ולא יהיו לה המשאבים - זמן וכסף - לשנות כיוון, כפי שראינו באלווריון".

בפרומתאוס מציינים כי ייתכן שהסיבה העיקרית לזינוק במניה נובעת יותר מסיבות ספקולטיביות ופחות מהדוחות האחרונים. "באמצע מאי פורסם כי משקיע בשם ג'וזף סמברג, אשר עד לאותו מועד לא החזיק ככל הידוע במניות סרגון, מחזיק בפוזיציה של 4.5 מיליון מניות המהוות קרוב ל-6% מהמניות של סרגון", מציין שבח (מדיווח קודם של סרגון עולה כי באמצע פברואר, סמברג עוד לא היה בעל עניין בחברה, ש'ח'ו).

"בדיקה לגבי זהותו של סמברג מעלה כי הוא המנכ"ל והבעלים של חברת השקעות אמריקאית עלומה הנקראת על שמו", מוסיף שבח. "מבדיקות שערכה מחלקת המחקר בפרומתאוס, ולפי חברת שירותי המסחר 4traders, עולה כי לחברת ההשקעות של סמברג החזקות בחברה נוספת שעשויה לשפוך אור על הזינוק בסרגון".

החברה היא Straight Path Communications, שנסחרת בבורסת ניו יורק (סימול: STRP) בשווי של 400 מיליון דולר - שווי מרשים בהתחשב בעובדה שהכנסותיה הרבעוניות נמוכות מ-2 מיליון דולר ושהיא מעולם לא רשמה רווח. כל זאת, מוסיף שבח, בזמן שבמאזני החברה רשומים נכסים בשווי של 20 מיליון דולר בלבד. לדבריו, סוד הקסם של החברה טמון כנראה בפורטפוליו הקניין הרוחני שלה הכולל זכויות לתדרים בתחום המיקרוגל, אשר חברות תקשורת רבות (ספקיות סלולר ואינטרנט) עושות בהם שימוש לצורך העברת נתונים. טווח התדרים הספציפי בו מחזיקה Straight Path עשוי להיות טווח התדרים על גביו יועברו תשדורות הדור החמישי (5G) בסלולר ובאינטרנט האלחוטי. ככל שזה יהיה המקרה, וכרגע עדיין מדובר בספקולציה, תחזיק Straight Path כוח עצום מול מפעילות התקשורת.

לדברי שבח, כאן בדיוק נכנסת סרגון לתמונה. "החברה מייצרת ציוד תקשורת אלחוטית העושה שימוש בתדרים בתחום המיקרוגל, כאשר בימים אלה עמלה סרגון על פיתוחיה לדור החמישי", אומר שבח. האם נפתח פה פתח לשיתוף פעולה או שילוב של הטכנולוגיות, או שרק בשל העניין שלו בתחום השקיע סמברג בשתי החברות? לדברי שבח, "לא ברור מהו, אם בכלל, המהלך שמבשל בעל המניות המשותף של סרגון ושל Straight Path, אבל החיבור בין חברת ציוד יחד עם הזכויות לתדרים החיוניים עליהם פועל ציוד זה, עשוי להוות הצעת ערך שלה יתקשו מפעילי תקשורת רבים לסרב, וייתכן ששולי הרווח יהיו בהתאם. זה נשמע סיפור מדהים מהסוג שכל בנקאי להשקעות אוהב לשמוע".

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב- נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות שנרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכליומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות המדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות

גלובס-פרומתאוס

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה ● פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים ובת"א להחזרת החטופים • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"