גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צבי סטפק// אג"ח High Yield: לעשות זהב מזבל

רבים נרתעים מאג"ח High Yield והסיכון שבהן, אך בחינת קרנות נאמנות המתמחות באג"ח אלו מגלה יתרונות אף אל מול השקעה בקרנות מנייתיות, וברמת סיכון פחותה
■  קופת הגמל החדשה – תחרות לקרנות נאמנות?

ביטוח ופיננסים ניירות ערך בורסה מגדלת / צלם: thinkstock
ביטוח ופיננסים ניירות ערך בורסה מגדלת / צלם: thinkstock

קרנות נאמנות המתמחות באג"ח הנחשבות High Yield (תשואת זבל) אינן מצויות בליבה של תעשיית קרנות הנאמנות. סך נכסיהן נכון לסוף אפריל 2016 הוא 1.6 מיליארד שקל, המהווה 1% מסך הנכסים של קרנות הנאמנות המסורתיות המנוהלות, או כ-8% בקרנות האקטיביות שמתמחות באג"ח חברות.

כיום ישנן 10 קרנות בישראל המגדירות עצמן כקרנות H.Y, או כהגדרת רשות ניירות ערך - המתמחות באג"ח חברות בסיכון גבוה. שתיים מהן אינן משקיעות כלל במניות; חמש יכולות להשקיע במניות עד 10%; ושלוש יכולות להשקיע עד 30% במניות. צריך לומר, שבפועל, רובן לא מנצלות כמעט לחלוטין את האפשרות הזו (מבחינת נפח הקרנות האלו ומספרן, היו להן ימים טובים - באמצע 2011 פעלו 20 קרנות עם נכסים בסך 2 מיליארד שקל).

אג"ח מסוג H.Y אינן, כפי שסבורים משקיעים בטעות, אג"ח שאינן מדורגות. חברה יכולה לגייס חוב גם בלי לקבל דירוג, אך בדרך כלל חברה איכותית תרצה לקבל דירוג, גבוה ככל האפשר, כדי להוזיל את עלויות הגיוס שלה.

חלק ניכר מאיגרות החוב שמוגדרות H.Y הן איגרות של חברות שכאשר הונפקו הן קיבלו דירוג השקעה, אך יותר מאוחר התרחשה הידרדרות בעסקיהן ובתזרים המזומנים שלהן, כך שדירוג ההשקעה שלהן הפך לדירוג "ספקולטיבי", או במלים פחות יפות - דירוג "זבל".

המבחן הסופי להיותה של איגרת אג"ח H.Y הוא התשואה לפדיון שבה היא נסחרת בהשוואה לאג"ח בדירוג השקעה, ו/או לאג"ח ממשלתיות עם מח"מ דומה.

רבים מאוד נרתעים מהשקעה באג"ח H.Y, רתיעה מובנת לנוכח עשרות חברות שקרסו בשנים האחרונות, לא עמדו בתשלומים לבעלי האג"ח והגיעו להסדרי חוב. מובנת, אך בהחלט לא מוצדקת, שכן מנהל השקעות מקצועי יכול לעשות "מטעמים" דווקא מאג"ח מסוג זה, כולל אלה שמגיעות להסדר.

מנהל קרן נאמנות שמתמחה באג"ח H.Y דואג לפזר את השקעותיו בין 100 ויותר חברות. הגישה היא שגם בסיטואציה שבה חלק מהחברות לא יעמדו בהתחייבויותיהן באופן מלא, או חלקי, עדיין התשואה שתתקבל מאותן חברות שכן יעמדו בהתחייבויות - תפצה על כך.

שונות בין הקרנות, דמיון בין האפיקים

לבורסה לני"ע בת"א יש שורה של מדדים לשוק איגרות החוב של חברות, אך אף אחד מהם לא מתייחס לכל האג"ח שבהגדרת H.Y, כך שאין גם מדד בנצ'מרק למדידת הישגיהן של קרנות הנאמנות המתמחות באפיק זה.

בחנו אפוא את תשואות קרנות הנאמנות הרלוונטיות בשלוש תקופות, שאחרי ההלם של שנת 2008. קרנות שמתמחות באג"ח בסיכון גבוה הוקמו לראשונה ב-2008, בעיתוי מאוד לא מלבב, כאשר משבר 2008 הביא לקריסה במדד האג"ח הקונצרניות והפך רבות מהן "בעל כורחן" לאג"ח זבל. עובדה זו יצרה "הזדמנות של פעם בחיים" עליה הצבעתי במאמר שפורסם בגלובס בנובמבר 2008, תחת הכותרת "שוק איגרות החוב - שוק המציאות".

בבחינת 3 התקופות:

ב-7 השנים האחרונות ועוד 5 חודשים (12/2008 עד 5/2016), פעלו, לאורך כל התקופה, 6 קרנות בלבד. הקרן עם התשואה הנמוכה ביותר השיגה כ-148% בעוד הקרן הטובה ביותר השיגה כפול - 288%.

ב-5 שנים ו-5 חודשים האחרונים (12/2010 עד 5/2016) פעלו 7 קרנות. הקרן עם התשואה הנמוכה ביותר השיגה 11% בעוד המצטיינת הניבה כ-35%.

ב-3 השנים האחרונות ועוד 5 חודשים (12/2012 עד 5/2016) היו כבר 10 קרנות שפעלו, כאשר הגרועה ביניהן השיגה כ-14% בעוד הבולטת לטובה הגיעה לכ-30%.

התופעה הבולטת ביותר ש"מתחבאת" בנתונים היא שהשונות בין תוצאות הקרנות היא גדולה מאוד ומזכירה פערים שלא אופייניים לקרנות שמתמחות באג"ח, אלא פערים שניתן למצוא בביצועים לאורך זמן בין קרנות שמתמחות במניות! זה אינו מקרי שכן יש הרבה מן הדמיון בין קרנות H.Y לבין קרנות מנייתיות.

שוק המניות ושוק האג"ח הקונצרניות היותר חלשות נהנים שניהם מריביות נמוכות ויורדות ומתנאים משקיים טובים יחסית, ושניהם סובלים, לעומת זאת, כאשר המשק נקלע למיתון: מניות - משום שרווחיות הפירמות ככלל נפגעת, ואג"ח H.Y - מאחר שנפגע כושר הפירעון שלהן ויכולתן למחזר חובות.

סבלנות היא שם המשחק

עוד תופעה שעולה מהנתונים באופן עקיף היא הפער הענק בביצועים בתקופות השונות בין 7 שנים פלוס 5 חודשים לבין 5 שנים ו-5 חודשים. כך למשל, הקרן הטובה ביותר בתקופה הראשונה השיגה כאמור 288%, ואותה קרן שהייתה גם הטובה ביותר בתקופה השנייה השיגה רק 35%. זה נובע מכך שב-2009 עלו קרנות H.Y בשיעור ממוצע של כ-105%, והמשיכו להניב עוד כ-23% בשנת 2010.

מכאן, אפשר להבין שעיקר תשואתה הושגה בתוך שנתיים - 2009-2010. ואכן, זו הייתה תקופת הפריחה של איגרות החוב הללו לאחר הקריסה של 2008. גם בעניין זה יש הרבה מן המשותף לשני השווקים, מניות ואג"ח H.Y: כאשר מגיע תיקון, הוא מגיע חזק מאוד, ורוב התשואה ארוכת הטווח מושגת בתוך תקופה קצרה יחסית! מי שלא נמצא בשוק הרלוונטי בזמן זה לא נהנה מהתשואה.

כאן, קור רוח וסבלנות הם שם המשחק, וכפי שאמר וורן באפט: "שוק ניירות הערך יעיל מאוד בהעברת נכסים מן המשקיע חסר הסבלנות למשקיע הסבלני".

על רקע הדמיון הזה, יש מקום להשוות את התוצאה של הקרנות המתמחות באג"ח H.Y בישראל לקרנות שמתמחות במניות בישראל, ובליבה של שוק זה - מניות ת"א 100.

בכל ההשוואות המרכזיות, ידן של קרנות H.Y היא על העליונה - ממוצע תשואותיהן גבוה בהרבה מממוצע התשואות של קרנות המתמחות במניות ת"א 100, ובטווח הארוך יותר, הקרן הגרועה ביותר בקבוצה השיגה יותר מהקרן הטובה ביותר מבין קרנות ת"א 100.

יתרה מכך, תשואות הן לא כל הסיפור. סטיית התקן האופיינית לקרנות אג"ח H.Y הינה כ-6% לשנה, בעוד זו המתייחסת לקרנות ת"א 100 מגיעה ל-16%. כלומר, קרנות H.Y הניבו תשואה גבוהה יותר ברמת סיכון נמוכה הרבה יותר.

צבי סטפק הנו מבעלי בית ההשקעות מיטב דש ומכהן כיו"ר מיטב דש קרנות נאמנות בע"מ. אין לראות באמור מתן ייעוץ/שיווק השקעות והאמור אינו מהווה תחליף לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עובדות מרכזיות על קרנות H.Y:

d מאפשרות למשקיע השגת פיזור רחב ונוח מאוד של יותר מ-100 איגרות עם סיכון גבוה

d הפיזור בהשקעה מסוג זה הוא חיוני

d השקעה כזו דורשת ידע, ניסיון ומעקב צמוד של מנהל הקרן

d למרות הכינוי שהודבק לאג"ח אלה - "אג"ח זבל", מתברר שניתן להפכן לזהב

d ובדרך לזהב - לא נכון (כמו במניות) לנסות ולתזמן את השוק הזה; נכון לזהות מצבי הזדמנות, לייצר פוזיציה ו"לשבת עליה" עד למיצוי הפוטנציאל

d קרנות נאמנות שמתמחות באג"ח H.Y השיגו בשנים האחרונות תשואה טובה הרבה יותר מזו של קרנות המתמחות במניות ת"א 100, וברמת סיכון נמוכה יותר

מי קורנות יותר?

עוד כתבות

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק