ימים ספורים לאחר שאיגוד הבנקים הגיש עתירה לבג"ץ - נגד הכנסת, שר האוצר משה כחלון, בנק ישראל והמפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר - בגין החקיקה שמגבילה את שכר הבכירים בסקטור הפיננסים, נוקטות עתה גם חברות הביטוח צעד דומה.

איגוד חברות הביטוח עתר היום (ב') לבג"ץ נגד "סעיפים ספציפיים בחוק להגבלת שכר הבכירים בתאגידים פיננסיים", תוך שהוא טוען כי "הסעיפים שהוסיפה ועדת הכספים ברגע האחרון, ובמחטף, מפלים לרעה ובבוטות את הגופים הפיננסיים ואת עובדיהם, לעומת כל החברות האחרות במשק. לאפליה כזו אין שום הצדקה גם לדעת חברי הכנסת שקידמו את החוק, והיא מהווה פגיעה בזכויות החוקתיות של התאגידים הפיננסיים ותפגע לאורך זמן באורח מהותי בעסקיהם".

 

על-פי החקיקה הקיימת, שכר הבכירים בסקטורים הפיננסיים, ובגופים ששר האוצר יקבע שכפופים לחקיקה זו, יוגבל בכל גוף פיננסי לעד פי 35 מהשכר הנמוך באותו גוף, וכל תגמול שמעל רף עלות שנתית של 2.5 מיליון שקל לא יוכר כהוצאה למס מבחינת הגוף הפיננסי.

בפועל מדובר ביחס של בערך כמחצית מכך במונחי נטו, משום שעל השכר הנמוך אין מס, בעוד שעל השכר הגבוה מוטל מס של 50% ויותר. האיגוד עתר לביטולו של סעיף זה.

את העתירה "הדחופה למתן צו על-תנאי" מטעם איגוד חברות הביטוח, בניהול גיא רוטקופף, הגישו עורכי הדין דודי תדמור, אסף פריאל, נדב לרנר ועדיה שינוולד ממשרד תדמור ושות' פרופ' יובל לוי ושות', כנגד הכנסת, כנגד ועדת הכספים וכנגד שר האוצר משה כחלון.

העתירה מתמקדת בשינויים שעשתה ועדת הכספים "ברגע האחרון" בהצעת החוק הממשלתית, "ללא דיון ציבורי וללא שימוע, המנוגדים לחלוטין לעמדת כל הגופים הממשלתיים והמקצועיים בתחום, לאורך שנים", כטענת האיגוד.

עוד מציינים באיגוד כי "העתירה הוגשה גם נגד סעיף נוסף בתחום המס, שהוסיפה ועדת הכספים להצעת החוק הממשלתית ברגע האחרון". כמו כן טוען איגוד חברות הביטוח "נגד הוראות המעבר בחוק ונגד התחולה המיידית שלו", ומוסיף כי "אין ולא ניתן להצביע על הצדקה להבחנה שנעשתה בחוק החדש בין תאגידים מהמגזר הפיננסי לתאגידים עסקיים אחרים".

בחברות הביטוח גורסים כי "סעיפי החוק הפסולים פוגעים לא רק במנהלי התאגיד הבכירים. ייפגעו עובדים רבים בתאגידים הפיננסיים: בשכרם, בקידומם ובכושר ההשתכרות שלהם", כש"הוראות החוק מתערבות בבוטות באופן ניהול התאגיד, חותרות תחת העקרונות הבסיסיים ביותר של השוק החופשי, ופוגעות באופן קשה וחריג בזכויות היסוד של עובדים בשוק הפרטי".