גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המפתחות בפנים: מה עומד מאחורי רכישת השליטה ב-UMI

מאחורי אחת העסקאות המסקרנות של הזמן האחרון עומדת משפחה ותיקה שבראשה דוד עיני, השומר בקנאיות על פרטיותו ■ פרופיל G

דוד עיני / צילום: יוסי כהן
דוד עיני / צילום: יוסי כהן

אפשר לומר בביטחון ששום גבה לא הורמה כאשר משפחת עיני השתלטה באופן סופי על יבואנית הרכב UMI. בשוק הרכב יודעים כבר זמן רב שדוד עיני - יו"ר ומנכ"ל UMI והאיש הדומיננטי בחברה מקרב בני המשפחה - רק חיכה להזדמנות לרכוש את חלקה של השותפה קרדן (46%). ואכן, לפני כשבועיים הוא עשה זאת תמורת כ-400 מיליון שקלים. "אדרבא", אומר גורף בכיר בענף הרכב, "היינו מרימים גבה אם זה לא היה קורה. דוד עיני נמצא כבר שנים בעסק. לא הגיוני שאם נפתחה לו ההזדמנות להיות לבד, הוא לא ינצל אותה". לדברי גורמים מקורבים לעסקה היא נסגרה "בתוך 72 שעות".

התוצאה היא שמשפחת עיני מחזיקה כיום ב-96% מ-UMI, והיתרה מוחזקת בידי מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (במיל') אביהו בן-נון, ששימש במשך שנים כיו"ר החברה וכמנכ"ל שלה. החברה, המייבאת את מותגי ג'נרל מוטורס (להלן: GM) - שברולט, קאדילק והטנדרים של איסוזו - צפויה לסיים את שנת 2016 עם מכירות של כ-15 אלף כלי רכב חדשים. מעבר לכך, UMI מחזיקה בבעלות על חברת הליסינג והשכרת הרכב אוויס ישראל, ושותפה, יחד עם "תעבורה" בשליטת משפחת לבנת, בייבוא משאיות איסוזו.

דרך ארוכה עברה משפחת עיני - שלושה דורות של יבואני רכב - עד לרכישה המיוחלת: מעסק משפחתי למכירת מכוניות בעיראק, דרך החבירה לשותפים עסקיים, עבור במשבר הגדול של ג'נרל מוטורס ב-2008, ועד לעסקה האחרונה, המייצבת אותה כאחד השחקנים המרכזיים בענף הרכב.

המשפחה, שאפשר להגדיר כ"אולד מאני", אותם אנשי עסקים ותיקים הפועלים מתקופת קום המדינה, שומרת באדיקות על פרטיותה, ודוד עיני מתרחק מאור הזרקורים כמו מאש. בשיחות עם גורמים בענף, בהם כאלה המקורבים לחברה ולעסקה, מתקבל פסיפס מעניין של משפחת עיני, של UMI ושל העסקה המדוברת. הנה הם לפניכם.

1993-1930: עיראק, פלשתינה, ג'נרל מוטורס

משפחת עיני היא כאמור דור שלישי לייבוא מכוניות. יחזקאל עיני, הסב, מכר מכוניות עוד במולדתו עיראק. כשהגיע לפלשתינה בין מלחמות העולם, הקים את חברת המזרח לייבוא מכוניות אמריקאיות. במרוצת השנים נכנסו לעסק גם הבנים שלמה ומוריס, ואחריהם הגיעו הנכדים: דוד, בנו של שלמה, הוא הדמות הדומיננטית בחברה; וילדיו של מוריס, דני ויורם, מנהלים את יבוא מכוניות לנדרובר (שלא במסגרת UMI). כיום יש אפילו נציגה לנינים: גלית עיני, בתו של דוד, היא סמנכ"לית השיווק ב-UMI.

UMI, ראשי תיבות של יוניברסל מוטורס, הוקמה בתחילת שנות ה-90, לאחר שמשפחת עיני החליטה להתמזג עם חברת ליאו גולדברג, שהייתה אז בבעלות קבוצת קרדן, ושייבאה בנפרד מותג אחר של GM - החברה הגרמנית אופל, שנהנתה בישראל מפופולריות לא מבוטלת.

אביהו בן-נון מספר שהמשפחה "מאוד חששה מהמיזוג כי לא רצתה להפוך מחברה משפחתית סגורה למשהו פתוח יותר. אבל התברר להם מהר מאוד שהם יכולים רק ליהנות מזה, ואכן, זה הניב עשרים שנה של עבודה משותפת. כולם פעלו לטובת החברה ולא היו חיכוכים".

במשך תקופה ארוכה ג'נרל מוטורס אף החזיקה 10% מ-UMI (עד לרכישה של אוויס) ואף הקימה מרכז פיתוח בישראל. "באף מקום אחר בעולם היא לא עשתה את זה", מתגאה בן-נון. "כשג'נרל מוטורס פיטרה אנשים ברחבי העולם בעקבות המשבר ב-2008, במרכז הפיתוח בישראל היא הוסיפה אנשים". גורם אחר המקורב לחברה מוסיף: "למרכז הפיתוח הזה אין אח ורע בעולם, ונעשתה בו הטמעה של המון טכנולוגיות ישראליות. לג'נרל מוטורס יש קשר בלתי רגיל עם התעשייה המקומית".

2011-2008: המשבר והכניסה לשוק הליסינג

GM ספגה מכה קשה במשבר הכלכלי של 2008, ואלמלא חילוץ שנוי במחלוקת של הממשל, החברה ככל הנראה לא הייתה שורדת. בעקבות החילוץ היא נאלצה לגבש תוכנית מותגים אסטרטגית חדשה, שבמהלכה הוחלט על איחוד מותגים, חיסול אחרים ועוד. אופל, למשל, הייתה אמורה להימכר אולם בסופו של דבר נשארה בקבוצה. התהליך הוביל בסופו של דבר להעברת הזיכיון של אופל בישראל לקבוצת שלמה סיקסט.

על-פי גורמים בענף הרכב, ייתכן מאוד שהאירועים האלה הובילו לרכישתה של אוויס (בשתי פעימות: ב-2011 רכשה UMI 34% מדן רכב, זכיינית אוויס, מידי קרדן, תמורת 200 מיליון שקלים; והשנייה ב-2014, כשרכשה את יתרת המניות). UMI, אומרים אותם גורמים, רצתה לרכך את התלות ביצרן, במשברים עולמיים ובשער המטבע.

בן-נון דוחה את הניתוח הזה: "כמעט כל חברות הרכב נכנסו לתחום הליסינג שתפס מקום מרכזי בישראל. כמעט לכל יבואני הרכב יש חברה בת שעוסקת גם בליסינג כי זה היה הטרנד. במקרה הזה, אפילו פיגרנו אחרי אחרים. אבל ברגע שאוויס הייתה זמינה, אפשר היה לרכוש אותה וליהנות מזה".

המצב בענף מחזק את דבריו: כיום נותרו מעט חברות ליסינג גדולות שאינן קשורות ליבואן רכב - כמו אלבר (שמנהלת גם פעילות יבוא מקביל בהיקפים קטנים), אלדן וקל-אוטו. קרסו מחזיקה בליס פור יור; לובינסקי מחזיקה בפריימלס; מאיר מחזיקה בהרץ ובאופרייט ליס; ומשפחת שמלצר מחזיקה בזיכיון הייבוא של אופל לצד חברת הליסינג שלמה סיקסט.

קבוצת שלמה, שקיבלה כאמור את זיכיון הייבוא של אופל מ-GM, הפכה את המותג לאחד המרכזיים בפעילות הליסינג שלה. על-פי הגורמים בענף, המודל הזה, של אינטגרציה בין מותג מיובא לחברת ליסינג גדולה, העניק אף הוא, בין השאר, השראה לרצון של משפחת עיני לשלוט לחלוטין באוויס.

שוק הרכב, אומר גורם בכיר בענף, הפך לשוק של עסקות גומלין, שבהן היבואנים מוכרים מכוניות אחד לשני באמצעות חברות הליסינג הקשורות. "הסינרגיה בין UMI לאוויס באה לידי ביטוי בהקמה של החברה למכירת הרכב המשומש ואיחוד מערכי הרכש ומערכות המידע", מוסיף אותו הגורם. "יש פה שתי חברות שעוסקות בתחום דומה ויש הרבה נקודות סינרגטיות. ברור שכשהן הופכות להיות תחת בית אחד, יש יותר זמינות בדברים כאלה ואחרים. הפעילות של אוויס מוטמעת ב-UMI. ממצב שבו את רק יבואנית, את הופכת להיות הבעלים של כל זה. זה מאפשר השכרה לטווח קצר, מכירה וליסינג למיניו".

"היתרון הגדול", מסביר גורם נוסף בשוק, "הוא יכולת להתמודד על שוק הציים עם המותג שאתה מייבא, בלי שיפריעו שיקולים של חברות ליסינג. במקרה של UMI ואוויס, המוטיבציה נבעה מהסתייגויות שהיו לחברות הליסינג במשך תקופה מסויימת, ואשר פגעו בתחרותיות של שברולט בשוק הציים".

באותה שנה, 2014, מונה דוד עיני באופן רשמי למנכ"ל החברה, במקומו של תת-אלוף (במיל') אבי ארוך, שכיהן בתפקיד מאז 2008 (החליף בזמנו את אביהו בן-נון). ההנחה הטבעית הייתה שאוויס תשמש מנוף להחדרה של דגמי UMI, אולם גורמים בענף לא חושבים שבעתיד הנראה לעין אוויס תוצף בדגמי שברולט. עם זאת, ברור שהעובדה שיש גורם אחד ששולט, תסייע לשני העסקים. "זה אותו דנ"א", מסביר גורם הקרוב לעסקי המשפחה. "הדברים יותר פשוטים. גם העובדים וגם הלקוחות מבינים שיש ראש אחד".

2015-2013: שברולט - בעיה והזדמנות

בסוף 2013 הטילה GM פצצה שזעזעה את מערך השיווק הגלובלי שלה. כחלק מתהליך ההתייעלות וההתכנסות, החליטה הקבוצה לחסל את פעילות השיווק של המותג שברולט במערב אירופה, שהסבה לה הפסדים כבדים, ולהתמקד בשיווק אופל באירופה. הדילרים של שברולט באירופה, וגם UMI בישראל, אמנם קיבלו ארכה של כשנתיים להתכונן לשינוי, שהחל ב-2015 - אולם בפועל הזעזוע היה דרמטי: שברולט - בוודאי אחרי העברת הזיכיון של אופל לשלמה סיקסט, הייתה מותג הדגל של UMI בישראל ולאורך שנים אף נחשבה לשחקנית משמעותית בשוק הרכב הישראלי.

אלא של-UMI היה משהו שלדילרים באירופה לא היה: השוק בישראל הוא אחד הבודדים במערב שמכיר בשתי תקינות רכב - האמריקאית והאירופית, מה שאפשר לחברה בארץ לייבא את רכבי שברולט (שחלקם מיוצרים הרחק מארצות הברית) עם תקינה אמריקאית. התהליך החל בשנה שעברה עם נחיתת מכונית המיני ספארק בגרסתה האמריקאית ויושלם השנה כאשר תנחת כאן המשפחתית החדשה קרוז.

ועדיין, התקופה שעברה מאז החלה נסיגת שברולט מאירופה לא הייתה קלה ליבואנית בארץ, שסבלה מהעדר דגמים חדשים ותחרותיים בפלחים האסטרטגיים ביותר של שוק הרכב הישראלי. את ההשלכות אפשר לראות בירידה החדה בפעילות העסקית וברווחיות של UMI בשנה שעברה (ראו תרשים) וההשפעה נמשכה גם ברבעון הראשון של 2016, שבו הציגה UMI ירידה חדה מאוד ברווחיות.

גם בחזית אחרת של משפחת עיני, לנדרובר - המותג שמייבאת חברת המזרח המשפחתית - יש התפתחות. לאחרונה הודיעה היצרנית, טאטא ההודית, כי בכוונתה לאחד את לנדרובר עם מותג אחר שבבעלותה, יגואר, המיובא כיום בידי חברת מאיר (הונדה, וולבו ואחרות). זו יכולה להיות ברכה למשפחת עיני, אם טאטא תחליט להעניק לה את המותג המאוחד.

אפילוג: קנאי לפרטיות, נמנע מעימותים

את השותפות של משפחת עיני עם קרדן, לאורך השנים, מגדירים גורמים רבים בענף הרכב כטובה. יחד עם זאת, גורמים בענף הרכב מספרים שהדנ"א של החברה הציבורית הגדולה לא תמיד תאם את זה של הקבוצה המשפחתית הצנועה.

"אלה היו שני גופים שחשבו אחרת בסוגיות מהותיות של העסק", אומר אחד מהם. "קרדן היא חברת אחזקות, חברה ציבורית, ו-UMI היא חברה פרטית. לא תמיד הם ראו את הדברים עין בעין". גורם אחר מוסיף: "קרדן הייתה שותפה שנזקקה לכסף, בעוד משפחת עיני, שבאה מעולם ה'אולד מאני', לא רואה את הדיבידנד הקרוב, אלא רואה לטווח רחוק. זה מייצר קונפליקט בין האינטרסים".

הסדק הגדול והיחיד (לפחות כלפי חוץ) בקשר בין קרדן למשפחת עיני התגלע כשבעל השליטה בקרדן, יוסף גרינפלד נכנס להליכי פשיטת רגל. חלקו בקרדן יזמות הוצע למכירה על-ידי הכונס, וגורמים רבים הביעו עניין. על סף עסקה עם בעלי אקסלנס לשעבר, גיל דויטש ורוני בירם, טענה משפחת עיני כי יש לה זכות סירוב ראשונה. אך עוד לפני שזה הידרדר לרמת בית משפט, הצדדים הגיעו להסכמה - שתוצאתה היא העסקה המדוברת. "הרכישה האחרונה תאפשר לעיני גמישות ניהולית", מסכם גורם בענף. בכל מקרה, מציינים הגורמים, גם כשהיו מחלוקות, הן נוהלו בצורה מכובדת.

משפחת עיני לא חובבת בתי משפט, אך לפחות בעניין אחד היא חרגה ממנהגה: בינואר 2009 הגישה חברת המזרח (שבניהולם של בני הדודים דני ויורם עיני, ושמייבאת את רכבי לנדרובר) בקשה לצו מניעה נגד כלל תעשיות (אז בשליטת איי.די.בי של נוחי דנקנר) בנוגע לייבוא המותג הסיני BYD - המייצר בין היתר רכבים חשמליים והיברידיים ידידותיים לסביבה, ומהווה את שלוחת הרכב של קונצרן הסוללותBYD , שנחשב לשני בגודלו בעולם.

המזרח טענה אז כי בידיה הסכם חתום עם BYD מ-2006, המקנה לה זכות קדימה להיות הסוכנת והמפיצה הבלעדית בישראל וברשות הפלסטינית, ואוסר על BYD למנות סוכן אחר מטעמה במשך תקופת ההסכם.

לטענת המזרח, היא נדהמה לגלות שכלל הפגישה את אנשי המותג עם נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס (לטענתה של המזרח, על מנת להציג עצמה כמקורבת למוקדי השלטון בישראל) וכי הסינים עצמם הודו שלפגישה עם הנשיא פרס היה משקל משמעותי בהחלטתם להתקשר בהסכם עם כלל. בהמלצת בית המשפט המחוזי בפתח תקווה, החליטה המזרח למשוך את הבקשה לצו מניעה, ולמעשה ויתרה לכלל על ייצוג BYD.

המותג הסיני הנוכחי של משפחת עיני הוא גרייט וול. פחות מ-100 מכוניות מהמותג נמכרו בישראל, ונכון לעכשיו, מדובר למעשה בזיכיון רדום, שכן אין כל פעילות ממשית.

על משפחת עיני עצמה ידוע מעט מאוד. הם סירבו לשתף פעולה עם הכתבה, והמעט שידוע עליהם בפן האישי מסופר מצד גורמים המכירים אותם. דוד עיני, הרוח החיה בחברה, מוגדר כאיש צנוע. הוא מתגורר עם משפחתו ברמת אביב ג' ואשתו הייתה מנהלת בית הספר היסודי בסביון. כיום יש לה בית ספר ליוגה.

גורמים שהיו עם דוד עיני בקשרים עסקיים מתארים אותו כאיש של מספרים, בהיותו רואה חשבון בהשכלתו. "התכונה המייחדת אותו זו חשיבה אקטוארית לטווח ארוך", אומר ארוך, שעבד איתו במשך שבע שנים. "הוא יכול להסתכל על משהו, ולקבוע כמה הוא יהיה שווה בעוד איקס שנים. ב-UMI מעולם לא קיבלתי תשובה שלילית על רצון לקחת את הרווח ולהשקיע אותו בחברה, בין אם בנדל"ן ובין במערכות מחשב. יש לו יכולת להיכנס למערכת של מיליונים ולמספר הקטן הבודד של משהו, ומזה להסיק לכלל, בצורה שאין הרבה שיודעים לעשות".

מה התוכניות של החברה לעתיד הקרוב? גורם בענף מנסה להשיב: "מה שנמצא בעיקר על הפרק זה שיקום מכירות המותג שברולט בישראל, עם דגמים חדשים, והחדרתם בצורה רחבה יותר לציי הרכב. בנוסף, לא נפסלת האפשרות ש-UMI תפתיע עם מותג חדש ונוסף בעתיד. מעבר לכך, החברה מתכנסת למתכונת של וואן סטופ שופ במתקן ענק בלוד: הכול ירוכז במקום אחד - גם השבחת המכוניות, גם חניית המכוניות, גם המנהלות וגם המפקדה".

האם העובדה שפתרונות תחבורתיים שיגיעו למימוש בשנים הבאות יצמצמו את השימוש ברכבים הפרטיים, הייתה מול עיניו של עיני, כאשר החליט להשתלט באופן סופי על UMI? הגורמים שעמם דיברנו סבורים שכן, אך באותה נשימה, גם סבורים שארוכה הדרך עד מאוד.

"בלונג ראן, כל זמן שאין כאן פתרון תחבורתי נורמלי כמו בכל מדינה מתוקנת, אז הביקוש לכלי רכב יהיה גדול", אומר אחד מהם. "כשיהיו רכבות ותחתיות, כשנהיה כמו פריז, הביקוש לרכבים אולי יקטן. כל עוד זה לא קורה, הביקוש יהיה גבוה. מאחר שאין את זה בטווח הנראה לעין בישראל, הביקושים יתקיימו וכל השקעה בתחום של יבוא רכבים היא השקעה נכונה. אני מעריך שהביקוש יימשך. עם דולר יציג ברמה הנוכחית, ומוצר אחד או שניים טובים, השווי של UMI יכול להכפיל את עצמו".

umi

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם