גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הישראלים בני 21-34, דור ה-Y, התרגלו שמכסים להם את המינוס"

כך אומר פרופ' עוז אלמוג מאוניברסיטת חיפה, שהרצה השבוע בוועידת שוק ההון של "גלובס"

פרופ' עוז אלמוגl / צילום: צילום מסך
פרופ' עוז אלמוגl / צילום: צילום מסך

אז מי אתם דור ה-Y? את תשובתו בוועידת שוק ההון של "גלובס" אתמול (ג') פתח פרופ' עוז אלמוג בהקדמה אישית מחויכת: "תמר ואני ביחד מגיל 17. זו בהחלט לא תופעה Y'ניקית. כשיצאנו אחרי הצבא לטיול למזרח הרחוק, היו באזור לא יותר מ-20 תרמילאים מישראל. את הדרך לשם עשינו על אוניית מסע של צים. לא היו אז טיסות ישירות. את הקשר עם הבית שמרנו באמצעות מכתבים ושיחות גוביינא".

לדבריו של אלמוג, לבני דור Y יש "שעון תרבותי" אחר מזה של הדור שקדם לו. "כמי שנולדו לתוך העידן הצרכני והדיגיטלי קשה לצעירים היום לתפוס מה זה אומר להמתין להתקנת טלפון במשך שבע שנים. אבל בילדותינו, רק המאיון העליון טס לחו"ל. זו הייתה ישראל אחרת לגמרי".בני דור Y הם "ילידים דיגיטליים שגדלו לתוך מהפכת המחשב. הם הכירו את הרשתות החברתיות כבר דרך האיי.סי.קיו ושוחחו בסלולר בילדותם כשה'מנגו' נכנס לשוק. רובם ילידי הארץ עם הורים ילידי הארץ. הם רב-תרבותיים בסגנון החיים ובתפישה שלהם - פיתה בסושי. כל נושא העדתיות הוא נון-אישיו בשבילם. הטלוויזיה המסחרית עיצבה את השקפת עולמם וזה כולל בין השאר חוויות טראומטיות של צפייה בשידורים חיים מזירות הפיגועים. זה הופך אותך לחרדתי".

ומה עוד מאפיין את בני הדור? "הם מבשילים לאט. לכן, הם מגיעים לכל מסגרות המבוגרים פחות בשלים: לצבא, לאקדמיה, לתעסוקה. ההשלכות מרחיקות לכת. זה גם דור של 'בינתיים'. הוא מעדיף להשאיר אופציות פתוחות לאורך זמן ולא להתחייב. זה משפיע על כל מושגי הקריירה".

לדבריו, הם נולדו לתוך האתוס האינדיבידואליסטי שדחף אותם למימוש עצמי. אבל התוצאה היא גם מיקוד עצמי. על כל דבר הם שואלים "מה יוצא לי מזה". זה גובה מחיר ברמה המוסרית וגם הארגונית, כי למשל, הם נוטים לעשות את המינימום. מצד שני, הם מודעים לזכויותיהם ויודעים לתבוע אותן. יש להם תודעת לקוח מפותחת מאד.

אלמוג סיפר על פרויקט מחקרי שתמר והוא עשו עבור משטרת ישראל. "הוזמנו לחקור את הדור הצעיר של השוטרים. הם היו מאד פתוחים ושיתפו פעולה. רבים מהנגדים והקצינים הוותיקים אמרו לנו בראיונות: 'הצעירים אמנם לא חרוצים כמונו ונוטים להתלונן על כל דבר קטן, אבל מצד שני הם יודעים לבקש ולתבוע את מה שאנחנו לא העזנו. הם עוזרים לנו לשנות את התנאים'".

בכל הנוגע לראייה כלכלית של בני הדור, אלמוג אומר שהם מפתחים תלות גדולה. "עטפו אותם באהבת אין-קץ, הסירו כל מכשול מדרכם ובכך יצרו גם סוג של אימפוטנציה, חרדה קיומית וחוסר אונים כרוני. העובדה שלכל אורך מסלול ההתבגרות שלהם היה להם תמיד חבר טלפוני להתייעץ איתו, פגעה בעצמאות שלהם. הם מתקשים להכריע בעצמם".

בכל הנוגע לתפישת התעסוקה, טוען אלמוג, מדובר בדור שמוביל אותנו לעידן חדש - עידן שבו העבודה הופכת יותר לאמצעי ופחות למטרה. העידן הפוסט קרייריסטי. "העבודה בשביל הדור הזה היא בעיקר אמצעי להרוויח כסף המושקע בבילויים. זה דור עם כישורי פנאי מפותחים. רבים מהמעסיקים לא מבינים את זה וחונקים עם שעות עבודה מטורפות. הצעירים משוועים לאיזון יותר נכון ששוק העבודה בינתיים לא מספק. הם אומרים להורים היאפים שלהם: עבדתם קשה, הצלחתם, התעשרתם, כבשתם פסגות. אבל אנחנו רואים את המחירים: את התקפי הלב, הגירושים, הפיטורים. אנחנו לא רוצים חיים כאלה".

בני ובנות Y גדלו לא רק על ברכי האינדיבידואליזם, אלא גם על פמיניזם - "זה דור שריכך מאד את ההבדלים המגדריים ואפשר לראות את זה אפילו בדברים קטנים של שפת גוף וסגנון דיבור; יש בהם פתיחות פלורליסטית וזה משתקף למשל ביכולת גבוהה יותר להודות בחולשות וביחס סובלני ללהט"בים. זה גם דור מאד חברותי. הם חיים בלהקות אורבניות. זו אחת הסיבות להתפתחות הכול כך גדולה של תל-אביב. היא ללא ספק אחת הערים ה-Y'נקיות בעולם".

התואר שווה פחות ופחות

אלמוג התמקד בהרצאתו בגורמים השונים לתלות הכלכלית של הצעירים ב"אבוש ואימוש, סבתוש וסבוש" ובנטייה שלהם לא לחסוך לעתיד הרחוק. "הסיפור כאן מורכב: מצד אחד זה קשור למאפיינים אישיותיים של הדור, כגון חוסר יכולת לדחות סיפוקים, ומצד שני לבעיות כלכליות ותרבותיות כגון משבר הדיור, ריבית נמוכה, וחשיפה מתמדת לאסונות שיוצרת תחושה של 'אולי לא יהיה מחר'".

הוא הסביר שמבחינה פורמלית דור ה-Y הוא הדור המשכיל בהיסטוריה. אבל התואר שווה פחות ופחות, הן מבחינת התוכן והן מבחינת היתרון בשוק התעסוקה. "אנחנו ערב קריסה באקדמיה", אמר אלמוג, "אנחנו מוכרים תארים במחירי סוף עונה וקרוב היום שהצעירים יפסיקו להגיע. לא חייבים ללמוד היום בכיתה פרונטלית, בשני סמסטרים ואפילו לא במוסד לימודי אחד. אבל האקדמיה מתנהלת בעצלתיים. כבר עכשיו רואים באופק את המתחרים והמניה האקדמית צפויה לצנוח בבת אחת".

"אחת הבשורות הקשות בתחום הכלכלי", הזהיר אלמוג, "היא שהדור הזה, שלא חושל בילדותו, מתקשה לעמוד בלחצים, יש לו סף שבירה נמוך, והוא עוזב מהר עבודות לאחר שנשבר בקושי הראשון. זה קורה, אגב, גם בנישואים. תהינה לזה השלכות קשות על מקצועות תובעניים כמו רפואה, היי-טק, מדע, בטחון ועוד. כבר עכשיו יש רמזים בשטח למשבר".

"בסופו של דבר הם קורבנות"

בהקשר זה אלמוג מציין שיש בארץ בעיה קשה של השכלה פיננסית. לא לומדים אצלנו מושגי יסוד. "ניהול תקציב מאוזן" אומר אלמוג, "קשור גם בסוג של גישה יסודית. בקריאת האותיות הקטנות, בהעמקה, בניהול ספרים. אבל כאשר בבית ובבית הספר עושים לך הנחות, גם החיים שלך נעשים מרושלים והתוצאה היא מצב כספי רעוע".

אלמוג מבקר את ההורים על נתינה חסרת גבולות. הצעירים כבר התרגלו שתמיד יש מי שיכסה את המינוס. הוא הביא כדוגמה את הפרסומת של בנק דיסקונט, שמציע משכנתא לילדים עם גישה של ההורים לחשבון. "כולם יוצאים כאן רע: הממשלה שלא פותרת את בעיית הדיור. הבנקים שעושקים את כולם ומנצלים חולשות, הילדים שחיים על חשבון הוריהם וההורים שמשעתקים את חוסר האונים ואת חוסר העצמאות של הילדים שלהם".

"בסופו של דבר הם קורבנות", אומר אלמוג, "הם קורבנות של עולם משתנה שבו הישן כבר לא מתאים והחדש לא התייצב".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש