גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דסק"ש מאיימת לגרור את שותפתה כמצ'יינה לבוררות בלונדון

זאת, בשל ניסיונה לרכוש את ענקית חומרי ההדברה סינג'נטה ■ בדסק"ש חוששים שעסקה כזו תקל על סינג'נטה להיכנס לסין ובכך תפגע באדמה שם, ובהתאם רוצים פיצוי הולם 

נשיא כמצ'יינה, רן ג'יאנשי, עם אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי /  צילום: אבישי גרינפלד
נשיא כמצ'יינה, רן ג'יאנשי, עם אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי / צילום: אבישי גרינפלד

חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש) חשפה בסוף השבוע סכסוך עסקי קשה עם שותפתה לבעלות על חברת אדמה (לשעבר מכתשים אגן), חברת כמצ'יינה (CNAC) הסינית. בתגובה שהגישה לבית המשפט המחוזי בת"א, בבקשה לתביעה נגזרת כנגדה וכנגד אדמה ו-CNAC, טוענת דסק"ש כי היא "רואה בחומרה רבה את התנהלותה של CNAC" בקשר עם ניסיונה לרכוש את ענקית חומרי ההדברה השוויצרית, סינג'נטה, תמורת 43 מיליארד דולר.

בתגובה מוסיפה דסק"ש, שהינה חברה בשליטת קונצרן אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין, כי בכוונתה "לנקוט בכל האמצעים המשפטיים העומדים לה, על מנת לשמור על זכויותיה על-פי כל דין". מדובר בתגובה ממשית ראשונה של דסק"ש להצעת הרכש שהגישה כמצ'יינה לסינג'נטה, שהיא אחת ממתחרותיה הגדולות של אדמה בשוק חומרי ההדברה לחקלאות ברחבי העולם.

רק לאחרונה, ציינה דסק"ש בתשקיף מדף שפרסמה ב-31 במאי כי הדירקטוריון שלה הנחה את ההנהלה לפנות לכמצ'יינה ולהמשיך ולעמוד על כל זכויות החברה, "ובכלל זה בקשר עם עסקת סינג'נטה, כפי שאלה נקבעו במסגרת הסכם בעלי המניות בין הצדדים בקשר עם אחזקותיהם באדמה". מכאן, שאת העמדה החדשה כלפי הצעת הרכש - שהוגשה כבר בפברואר - גיבשו הדירקטוריון וההנהלה רק לקראת הגשת התגובה לביהמ"ש.

פיצוי בכסף, מניות או הגבלות

באוקטובר 2011 רכשה כמצ'יינה 60% ממניות אדמה מידי הציבור ומדסק"ש והפכה לבעלת השליטה בחברת מוצרי ההדברה הישראלית. דסק"ש נותרה עם 40% ממניות אדמה ובין הצדדים נחתם הסכם בעלי מניות, שכלל התחייבות הדדית לאי תחרות באדמה. את המניות שבידה שעבדה דסק"ש לטובת בנק סיני כנגד הלוואה של 960 מיליון דולר, שתפחה מאז לסך של 1.17 מיליארד דולר בגלל שלוש שנים של צבירת ריבית. חוב זה אמור להיפרע בתשלום אחד בסוף 2018, כלומר בעוד כשנתיים וחצי בלבד.

לדסק"ש, למותר לציין, אין כיום את הסכום הדרוש לפירעון החוב העצום, והיא כבר פועלת להארכת מועד ההלוואה. אלא שבחירתה להתנגש עם כמצ'יינה סביב עסקת סינג'נטה עלולה להציב סימן שאלה בנוגע לסיכוי להשיג מהבנק הסיני דחייה במועד הפירעון.

הסכסוך בין הצדדים נובע כאמור מהצעת הרכש שהגישה כמצ'יינה לסינג'נטה ושאותה היא מקווה להשלים עד סוף 2016, אם תצליח לקבל את אישור הרגולטור השוויצרי לעסקה. במקביל, מובילה כמצ'יינה את מיזוגה של אדמה אל תוך חברת חומרי הדברה אחרת שבשליטה, סנונדה, שנסחרת בורסת שנגחאי. עסקה זו אמורה גם כן להסתיים עד סוף השנה הנוכחית (בכפוף לאישור הרגולטורים בסין ובעלי מניות סנונדה), אולם המחלוקות שצפות ועולות כעת בין בעלי המניות באדמה מטילות צל כבד על השלמתה.

בתגובתה לביהמ"ש, מציינת דסק"ש כי היא דוחה את הבקשה לתביעה נגזרת, וכן את הבקשה לסעד זמני של השעיית הדירקטורים מטעם CNAC המכהנים בדירקטוריון אדמה. עם זאת, במכתב התגובה, עליו חתומים עוה"ד אלקס הרטמן, חגי דורון וניר אוגולניק, נכתב כי עסקת סינג'נטה מהווה הפרה בוטה של תניית אי התחרות בהסכם בעלי המניות באדמה.

דסק"ש מציינת כי היא פועלת מזה תקופה, ובכלל זאת בימים אלה ממש, ומקיימת סדרה של דיונים עם CNAC וגורמים הקשורים עמה, בניסיון לפתור בהסכמה את המחלוקת בין הצדדים. עם זאת, היא מדגישה כי ככל שלא יעלה בידה להגיע להסכמה עם CNAC עד סוף חודש יוני, בכוונתה לפעול בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותה על מנת למצות ולהגן על זכויותיה.

בתגובה, נכתב עוד כי הסכם בעלי המניות באדמה כולל תניית בוררות מפורשת, לפיו כל מחלוקות או תביעות הנובעות מההסכם ייושבו בהליך בוררות שיתקיים בלונדון בשפה האנגלית.

ככל הנראה, מטרתה של דסק"ש בראשות אלשטיין והמנכ"ל שולם לפידות, היא להשיג פיצוי כלשהו על הפגיעה שעלולה להיווצר לאדמה במקרה שגם סינג'נטה תעבור לבעלותה של כמצ'יינה ותקבל בשל כך שער כניסה נוח לשוק מוצרי החקלאות בסין. פיצוי כזה עשוי להיות תשלום כספי מסוים, או הסכמה להגבלות על פעילות סינג'נטה בסין בשנים הקרובות, או אפילו הענקת נתח גדול יותר של מניות לדסק"ש מהחברה הממוזגת אדמה-סנונדה. גם סיוע בפירעון ההלוואה הגדולה לבנק הסיני עשוי לרצות את בכירי דסק"ש.

חוב של 4.33 מיליארד שקל

נזכיר עוד כי לפני שבוע וחצי מכרה דסק"ש בבורסה ומחוצה לה כ-12% ממניות החברה הבת נכסים ובנין, בתמורה ל-219 מיליון שקל. זאת כמה ימים לאחר שדיווחה במסגרת תוצאותיה העסקיות לרבעון הראשון של 2016 כי היא שואפת שתהיה בידיה יתרת אמצעים נזילים נאותה, כך שתוכל לעמוד בהתחייבויותיה במועדן.

לשם כך פירטה החברה מגוון מקורות אפשריים, ובהם מכירת אחוזים מחברות בנות תוך שמירת השליטה בהן. המועמדת המיידית היתה ונותרה נכסים ובנין, זרוע הנדל"ן של קבוצת אי.די.בי, הנסחרת כיום בשווי של כ-1.7 מיליארד שקל.

לא מן הנמנע כי במידת הצורך, תפעל דסק"ש למכירת 10%-20% נוספים ממניות נכסים ובנין שבידיה (מחזיקה כעת 64.4% מההון) לצורך אגירת מזומנים, ובאופן שיותיר לה שליטה בפועל בחברה הבת, כפי שהיא עצמה ציינה. לחילופין, עשויה דסק"ש לשקול גם את מכירת מלוא החזקתה (50.32%) בחברת ההשקעות בהיי-טק אלרון, שנסחרת בבורסה לפי שווי של מעל 500 מיליון שקל ושאינה נמצאת בליבת הפעילות של הקבוצה.

דסק"ש נושאת על גבה חוב פיננסי של 4.33 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח ולבנקים, עליו היא גם תידרש בעתיד לשלם ריביות בהיקף כולל של 1.05 מיליארד שקל. בתום הרבעון הראשון היו ברשות החברה מזומנים בשווי של 639 מיליון שקל, כאשר עד סוף השנה היא תידרש לתשלומי חוב בהיקף של 467 מיליון שקל. ב-2017 יעמוד היקף הפירעונות על 1.03 מיליארד שקל.

לאחרונה פורסמו הדוחות הכספיים של דסק"ש לרבעון הראשון של 2016, במהלכו השיפור בתוצאות סלקום ושופרסל, לצד המשך הביצועים הטובים יחסית של נכסים ובנין ואדמה, הובילו את חברת ההחזקות להציג רווח נקי של 245 מיליון שקל. זאת, בהשוואה לרווח של 15 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל אשתקד.

אוקטובר 2011

כמצ'יינה רוכשת את השליטה בחברת מוצרי ההדברה אדמה וחותמת על הסכם בעלי מניות עם דסק"ש

נובמבר 2014

כמצ'יינה ודסק"ש נכשלות בניסיונן להנפיק את אדמה בבורסת ניו יורק

אוגוסט 2015

דסק"ש מסכימה להצעת כמצ'יינה, לפיה אדמה תמוזג עם חברה אחרת שבשליטתה - סנונדה הסינית

פברואר 2016

כמצ'יינה מציעה לרכוש את ענקית חומרי ההדברה השוויצרית סינג'נטה ב-43 מיליארד דולר

יוני 2016

דסק"ש מכריזה כי רכישת סינג'נטה מפרה את תניית אי התחרות בהסכם שלה עם כמצ'יינה

עוד כתבות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים