גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות האשראי החוץ בנקאי מניבות תשואות מלהיבות

למרות הרבעון המוצלח והתוצאות הטובות של החברות, מנכ"ל אחים נאוי, החלוצה מבין חברות התחום בבורסה ובעלת הפעילות הגדולה מביניהן, מסייג: "יש האטה במשק שתשפיע גם עלינו"

חברת אחים נאוי / צילום: אתר החברה
חברת אחים נאוי / צילום: אתר החברה

שוק המימון החוץ בנקאי ממשיך ליהנות מצמיחה, וזו ניכרת הן בתוצאות החברות הציבוריות הפועלות בענף המתפתח, והן בהמשך הזרימה של עסקים הפועלים בענף לתוך הבורסה. מהדוחות הכספיים שפורסמו לאחרונה, עולה כי בסיכום הרבעון הראשון של 2016 נהנו חברות המימון החוץ בנקאי מהמשך התרחבות מהירה, שבאה לידי ביטוי בקפיצה דו-ספרתית אצל מרביתן, גם בשורת ההכנסות וגם בשורת הרווח.

עיקר הפעילות העסקית של אותן חברות הוא ניכיון צ'קים (ממסרים דחויים). מדובר בעסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה תמורת עמלה הנקבעת באחוזים.

החלוצה מבין החברות הללו בבורסה, וזו שפועלת בהיקף הגדול מביניהן, היא חברת אחים נאוי שבשליטת דורי ושאול נאוי. החברה סיכמה את הרבעון הראשון עם צמיחה של 10% בהכנסות המימון, שהתקרבו ל-29 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה צמח ב-13% לכ-16 מיליון שקל.

הבאה אחריה מבחינת היקפי הפעילות היא אס.אר אקורד של עדי צים, אשר הציגה בסיכום רבעוני זינוק של 118% בסעיף הכנסות המימון, שהצטברו ל-16 מיליון שקל, ובשורה התחתונה רווחיה זינקו ב-218% ל-12 מיליון שקל.

פנינסולה, שבשליטת בית ההשקעות מיטב, הציגה צמיחה רבעונית של 21% בהכנסות המימון ל-10 מיליון שקל, וצמיחה של 11% ברווח הנקי שעמד על יותר מ-2 מיליון שקל. אופל בלאנס, שבשליטת משפחת מזרחי מאשדוד, הציגה בסעיף הכנסותיה קפיצה של 24% ל-5.5 מיליון שקל וזינוק של 48% ברווחיה, שהתקרבו ל-2.5 מיליון שקל.

לצד התוצאות החיוביות, מספקות מניותיהן של הארבע תשואות נאות למשקיעים.

כך, מניית נאוי, המשקפת לחברה שווי של כ-580 מיליון שקל, הניבה למשקיעים בה בשלוש השנים האחרונות תשואה של 60%. מאז חתמו האחים בספטמבר 2010 על ההסכם לרכישת השליטה בשלד הבורסאי אליו יצקו את פעילותם (גולדן אקוויטי), זינקה המניה ב-360%.

אס.אר אקורד הנסחרת בשווי של כ-230 מיליון שקל השלימה קפיצה של כ-50% במנייתה מאז החל צים (לשעבר מבעלי רשת המרכולים "כמעט חינם") לפעול באמצעותה בתחום האשראי החוץ בנקאי, בנובמבר 2014. אופל בלאנס בולטת לחיוב מסוף חודש פברואר, אז דיווחה על מיזוג שתי חברות פרטיות המוחזקות על-ידי בעלי השליטה, ומאז זינקה המניה בכ-50% לשווי חברה של כ-150 מיליון שקל. גם פנינסולה נהנית בשבועות האחרונים מסנטימנט חיובי, בעקבות הצעת רכש לכ-8% ממניותיה שהגיש בית ההשקעות מיטב דש, והשלימה קפיצה של 55% מאז כניסתה לבורסה לשווי חברה של כ-170 מיליון שקל.

אם ב-2011, בעת כניסתם של האחים נאוי לבורסה, ריחפו סימני שאלה לא מעטים מעל אופי פעילות המימון החוץ בנקאית, שעוררה חששות בקרב חלק מהמשקיעים משום שנתפסה כ"שוק אפור", הרי שחמש שנים לאחר מכן נראה כי התוצאות העסקיות הטובות, כמו גם השקיפות שבה מתנהלת החברה, סייעו לשינוי בתדמית הענף ואף עודדו בעלי עסקים דומים לשתף את הציבור בפעילותם.

כשנתיים לאחר הצטרפותה של אחים נאוי לבורסה, הייתה זו אופל בלאנס בראשותו של דני מזרחי שהפכה לציבורית במהלך 2013, גם היא באמצעות מיזוג לשלד בורסאי (גלובליקום טרייד). בהמשך היו אלה פנינסולה שייסד המנכ"ל מיכה אבני ואס.אר. אקורד של עדי צים, שנרשמו למסחר במהלך 2014 (גם כן באמצעות מיזוג לשלדים בורסאיים).

לארבע החברות הציבוריות "הוותיקות", נוספו לאחרונה שתיים שפעילותן נמצאת עדיין בתחילתה: חברת פי.אל.טי שירותים פיננסיים (לשעבר השלד די-רום) של שרון פלאצ'י ומשה טיסונה, וחברת שוהם ביזנס שבשליטת אלי נידם, שרק אתמול דיווחה על תחילת פעילותה בתחום האשראי החוץ בנקאי, לאחר שמוקדם יותר השנה רכש נידם את השליטה בשלד הבורסאי קלע השקעות.

"צמיחה בשוק מאט - זה גם לא טוב"

דורי נאוי, מנכ"ל אחים נאוי, אומר ביחס לריבוי המתחרים שהצטרפו בעקבותיו לבורסה, כי "הם ראו את ההצלחה שלנו ורצו גם. אבל צריך לזכור שבעסק הזה צריך להיות מקצוענים ולא כל אחד יכול להצליח, כי לתת אשראי זה מקצוע. צריך לדעת לתת אשראי טוב, ולא להתפתות לתת כסף לכל אחד".

תוצאות הפעילות של חברות התחום, שכמגמה מציגות צמיחה בשיעורים מרשימים, מגבירות את עניין המשקיעים, אולם נאוי מסייג את ההתלהבות מהנתונים החיוביים. "אמנם החברות נהנות כעת מבולטות בגלל שהן הפכו לציבוריות, אבל בסך הכול שוק האשראי הכללי בארץ הוא ענק, ומי שמככב בו היום אלה שישה בנקים", אומר נאוי. "החברות הפועלות בשוק החוץ בנקאי, גם הבורסאיות וגם הפרטיות, הן לא שחקניות משמעותיות בו. כמובן שאם אני מתחיל לעבוד על מחזור של 1 שקל ומגיע ל-2 שקלים, זו צמיחה של 100%, אבל הצמיחה הזו היא לא קנה מידה בשל סדרי הגודל. לכן הצמיחה היא מסויגת. "צריך לזכור שלבנקים הגדולים יש תיק אשראי של כמה עשרות מיליארדי שקלים כל אחד, ואילו תיק האשראי של האחים נאוי בשנים האחרונות עומד על סדר גודל של כ-1-1.2 מיליארד שקל", מוסיף נאוי.

לטענתו, "התחרות בשוק היום לא אמיתית. אסור לנו לקנות כסף מבנק ישראל כי אנחנו לא מפוקחים על ידו, ולכן אנחנו קונים מהבנקים - אלה בהם אנחנו מתחרים. וזאת, במחיר יקר לעומת האלטרנטיבה לקנות מבנק ישראל. יכול להיות שאנחנו בתחילתו של מהפך, עם תוכניות משרד האוצר להכניס עוד בנקים לשוק ולהגדיל את התחרות על לב הצרכן, אבל זה ייקח זמן, ועד שזה לא יקרה נישאר באותה סיטואציה".

לגבי התוצאות העסקיות החיוביות שמציגות חברות המימון החוץ בנקאי, נאוי מציין כי אמנם הייתה פתיחת שנה מצוינת מבחינת מספרים, גם בהכנסות וגם ברווח, אבל כמו שרואים בנתוני המאקרו -השוק לא צומח ונמצא בהאטה, "ובסופו של דבר זה יבוא לידי ביטוי, וההאטה בשוק תשפיע עלינו".

על רקע זה הוא מוסיף כי "מי מהשחקנים שיראה צמיחה בשוק של האטה, זה גם לא בהכרח טוב. כי אנחנו רוצים לתת כסף לצמיחה ולספק ביקושים לאשראי טוב - לא לתת אשראי ללווים בעייתיים ולחברות עם קשיים תזרימיים, אלא לחברות חזקות שיודעות לעשות כסף מהכסף שהן מקבלות".

כאמור, אחים נאוי נחשבת לפורצת דרך בתחום, וכחמש שנים לאחר שהצטרפה למסחר גם הפכה למגייסת החוב הראשונה מבין החברות בענף, עם הנפקת אג"ח בהיקף של כ-300 מיליון שקל. זו הושלמה בחודש פברואר האחרון, לאחר מאבק לא פשוט מול בנק ישראל שטען כי הגיוס נעשה בניגוד לחוק הבנקאות.

נאוי כבר מסתכל קדימה, ומסביר כי "נכנסנו לשוק ההון כדי לגייס כסף זול יותר מהמערכת הבנקאית ולהתחרות על הלקוחות. שוק ההון מפרגן מאוד, ואנחנו צריכים עוד לפעול בשוק כדי שמחיר העלות שלנו יירד. חברת הדירוג S&P מעלות בוחנת את מצבנו, ואנחנו מקווים ללכת לכיוון של העלאת דירוג, אז נוכל לגייס כסף זול יותר".

אופל בלאנס רוצה לגדול: "הרגולטור מביע אמון במערכת החוץ בנקאית ומבין את חשיבותה כמוצר משלים לבנקים"

חברת אופל בלאנס השלימה לאחרונה את מיזוגן של שתי חברות לתוכה, במטרה להגדיל את היקפי פעילותה. מדובר בחברות הפרטיות מירסני ואינווסטנט, שבשליטת המנכ"ל דני מזרחי ושותפיו לשליטה באופל, ובהם שחר מזרחי, יהושע מזרחי, מיכאל איתן ואורן בן יאיר. החברות הנרכשות עוסקות במתן שירותים פיננסיים, תוך התמחות בתחום ניכיון צ'קים.

התמורה בעסקה, שהתבססה על הערכת שווי שהעריכה את שתי החברות בכ-43 מיליון שקל (כ-30 מיליון מתוך כך לאינווסטנט), נעשתה על ידי הקצאת מניות אופל בלאנס, כך שלאחר ההקצאה דבוקת בעלי השליטה בחברה מחזיקה בכ-88% מהונה, והיתרה בידי הציבור.

מיזוג פעילות מירסני ואינווסטנט צפוי לתרום משמעותית לפעילות של אופל בלאנס, ומדוחות פרופורמה שהציגה החברה עולה כי בתשעת החודשים הראשונים של 2015 הן היו מגדילות את הכנסות אופל בקרוב ל-80%, ליותר מ-25 מיליון שקל (לעומת כ-14.5 מיליון שקל של אופל לבדה). כן, היו מזניקות את הרווח הנקי ב-60% ליותר מ-9 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של פחות מ-6 מיליון שקל לאופל לבדה.

דני מזרחי אמר היום כי "מיזוג החברות נעשה כחלק ממהלך אסטרטגי של גידול תיק הלקוחות. רצינו להפוך לקבוצה גדולה עם יתרון לגודל, גם מבחינת סניפים, והחברות הפרטיות היו עם מרכיב בעלויות זהה".

עוד הוסיפו באופל כי "המיזוג הוא בעל פוטנציאל צמיחה, אשר עשויה להניב לבעלי המניות תשואה חיובית משמעותית בשנים הבאות. זאת, כתוצאה מהגדלת הפעילות ומהאפשרות לגדול ולהתפתח בתחום ניכיון ממסרים דחויים, מתן שירותי מטבע ומוצרים פיננסיים נוספים".

מזרחי מסתכל במבט חיובי בסך הכול על שוק הפעילות, ואומר כי "הרגולטור מביע אמון במערכת החוץ בנקאית, ומבין את חשיבותה כמוצר משלים לבנקים ולעידוד התחרות מולם. יש הבנה שמערכת חוץ בנקאית היא לא סיסמה, אלא מוצר נדרש למשק ולעסקים הקטנים והבינוניים בפרט".

לגבי זרימת החברות מהענף לבורסה, מזרחי מסביר כי "לנו זה היה נכון, גם מבחינת שקיפות ללקוחות וגם כפלטפורמה לגיוס אשראי. אבל אני לא חושב שכל המצטרפים הוכיחו שהמהלך הבורסאי נכון להם".

תוצאות חברות המימון החוץ בנקאי

עוד כתבות

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה שלילית ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן בישראל הפתיע לרעה והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

תזרים חיובי בכל מצב / צילום: יוסי כהן (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

הרכבים המשומשים עושים קאמבק ומסדרים את הדוחות של יבואניות הרכב

שנת 2023 לא הייתה קלה עבור שוק הרכב הישראלי: מכירות היבואניות צנחו בעשרות אחוזים, ועדיין הן מצליחות להציג רווחי עתק של מאות מיליוני שקלים ● מבט בדוחות היבואניות חושף את המגמות שמתדלקות תזרים חיובי בכל מצב: יציבות בשוק הליסינג, ביקוש גובר למכוניות משומשות וסטנדרט חדש בענף

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף ● מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

בית המשפט קבע: למי שייכת החצר האחורית של הבניין המשותף?

אדם הלך לעולמו לאחר שערך שנתיים קודם לכן שתי צוואות מנוגדות בהפרש של חצי שנה. איך הכריע השופט? ● אישה ביקשה להכיר בזכותה להשתמש בלעדית בחצר המשותפת. מה קבע המפקח? ● וגם: אם לשניים התראיינה לעבודה וטענה כי נשאלה איך תסתדר בעבודה כאם לילדים. זה הפיצוי שהיא קיבלה ● 3 פסקי דין בשבוע 

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם