גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ברקזיט: מה זה בכלל והאם טוב, רע או לא נורא?

הכלכלנים מאוחדים בדעתם שהיפרדות של בריטניה מן האיחוד האירופי תגרום פגיעה כלכלית קצרת-טווח, אבל הם חלוקים בנוגע למידת ההשפעה בעתיד הרחוק

מתוך הקמפיין בעד עזיבת האיחוד האירופי / צילום: בלומברג
מתוך הקמפיין בעד עזיבת האיחוד האירופי / צילום: בלומברג

תחזיות כלכליות ותחזיות-נגד מאפיינות את הקמפיין בעד ונגד הישארות בריטניה באיחוד האירופי לקראת משאל העם ההיסטורי ביום חמישי הבא, אבל הקונצנזוס בקרב הכלכלנים ברור: עזיבת אירופה תפגע בצמיחה של המדינה. גם התומכים המושבעים ביותר בברקזיט מודים שתהיה פגיעה כלכלית קצרת-טווח.

אבל שאלות רבות נשארו פתוחות לגבי העתיד הרחוק יותר. האם כלכלת בריטניה תיכנס לקיפאון מחוץ לשוק האחיד, או שהיא תתאושש במהירות מההלם הראשוני ותהפוך לדינאמית יותר?

כל התחזיות מגיעות למסקנה שבריטניה תהיה ענייה יותר בשנת 2030 בעקבות ברקזיט, אך אין נתון מדויק לגודל הירידה בצמיחה מחוץ לאיחוד האירופי. רוב המתנבאים מפרסמים טווחים של תחזית.

לפניכם ניתוח של האומדנים שביצעו רשויות מובילות, וההנחות והטענות שמאחוריהם.

בריטניה תרוויח / הכלכלן פטריק מיינפורד

התחזית: התרחיש האופטימי של פרופ' מיינפורד חורג מהקונצנזוס. הוא צופה עלייה מצטברת של 4% בתמ"ג הבריטי עד שנת 2020 כתוצאה מברקזיט.

הנימוקים: המסחר יקבל תנופה מביטול חד-צדדי של על מכסי היבוא והישענות על חוקי ארגון הסחר העולמי. ביטול רגולציה בתחומים כמו שעות עבודה, שוויון מגדרי ושינויי אקלים יעזור לעסקים.

הביקורת: המודל התיאורטי מאוד של מיינפורד מניח שבריטניה מייבאת רק ממדינות האיחוד האירופי, ושמדיניות המכסים שלו מגוננת באופן מלאכותי על מוצרים מפני תחרות בינלאומית. מיינפורד עצמו אומר שהמגזר היצרני בריטניה יימחק ברובו אם הוא ייחשף למלוא הכוח של תחרות המחירים העולמית.

אפשר לתהות אם התפתחות כה דרמטית, ביחד עם ביטול של זכויות עובדים רבות, תהיה אפשרית מבחינה פוליטית. גם לא ברור אם בריטניה יכולה לסחור תחת כללי ארגון הסחר העולמי ללא הסכם חדש עם 161 חברות הארגון.

אפקט מוגבל / אירופה הפתוחה

התחזית: ברקזיט לא ישפיע על התמ"ג הבריטי ביותר מ-1% בכל כיוון. התגוננות מפני הגירה תפגע בכלכלה, אבל עם מדיניות הגירה ליברלית יותר וללא פרוטקציוניזם כלכלי, המדינה תפרח קצת יותר מחוץ לאיחוד האירופי מאשר בתוכו.

הנימוקים: ההשקעות הזרות הישירות בבריטניה דוחקות לפינה השקעות מקומיות, ולא מוסיפות להן. לכן, הפריון לא ייפגע במיוחד מירידה בהשקעות הזרות.

הביקורת: ההנחה המפוקפקת היא שיהיה חיסכון גדול מביטול עיקרי הרגולציה האירופית - כולל כמה זכויות עובדים.

ברקזיט יעלה יותר ברוב התרחישים / כלכלני אוקספורד

התחזית: ברקזיט יפגע בכלכלת בריטניה בשמונה מבין תשעה תרחישים אפשריים, בסדר גודל של 0.1% עד 3.9% מהתמ"ג בשנת 2030, בעיקר כתוצאה מעליית עלויות הסחר.

הנימוקים: התרחיש האופטימי היחיד הוא זה שבו ההגירה נמשכת כסדרה, ובריטניה מבטלת את הרגולציה בשוק העבודה ונשארת באיחוד המכסים של האיחוד האירופי.

הביקורת: התרחיש האופטימי הזה, שבו בריטניה נושאת ונותנת על הסדר שמשמר זכויות רבות שלה באיחוד האירופי, אינו בהכרח אמין.

פגיעה גדולה בשכר / המכון הלאומי למחקר כלכלי וחברתי

התחזית: התמ"ג, השכר הריאלי וצריכת משקי הבית ייפגעו משמעותית בעולם שאחרי ברקזיט. כמה מגלי ההלם הראשונים אמנם ידעכו, אבל המעבר ימשיך להעיק בטווח הארוך, ויניב אובדן של 1.9% עד 7.8% מהתמ"ג הבריטי עד שנת 2030.

הנימוקים: כל הסכם סחר עתידי עם אירופה יהיה פחות חיובי לבריטניה מההסכם הנוכחי של השוק האחיד. יהיו פחות ביקוש ליצוא בריטי, פיחות של הליש"ט ועלייה בעלויות היבוא. זה יפגע גם בשכר וגם בצריכה.

הביקורת: אין ניסיון לבנות מודל של השפעת השינוי במדיניות ההגירה.

הצמיחה תיפגע, אבל בהמשך ייתכן מפנה לטובה / התאחדות התעשיינים/PwC

התחזית: ברקזיט יגרור כלפי מטה את הכלכלה בחמש השנים הבאות, אך אם בריטניה תחתום על הסכמי סחר חופשי עם האיחוד האירופי וארה"ב, אפשר יהיה לתקן חלק מהנזק. הפגיעה תגיע ל-1.2%-3.5% מהתמ"ג בשנת 2030.

הנימוקים: ברקזיט יגרום לאי-ודאות, יעלה את עלות החובות התאגידיים ויפגע בהשקעות ובצריכה. יהיה חיסכון מסוים מההקלה ברגולציה, והאוכלוסייה תרד בגלל מניעת כניסת עובדים לא מיומנים מאירופה. מגזר השירותים יסבול מחסמים לא מכסיים גבוהים יותר.

הביקורת: כימות גולמי מדי של אפקט אי הוודאות. ההנחה העיקרית היא שיחסי בריטניה עם מדינות אחרות לא ישתנו בהרבה.

עלות גבוהה בכל התרחישים / משרד האוצר

התחזית: בריטניה תהיה במצב גרוע יותר מחוץ לאיחוד האירופי בכל שלושת התרחישים הצפויים העיקריים, והתמ"ג ירד ב-3.4% עד 9.5% בשנת 2030.

הנימוקים: היפרדות מהאיחוד האירופי תגרום לסחר ולהשקעות הזרות הישירות לרדת. הפריון יגדל בקצב איטי יותר, כמו גם הכלכלה כולה.

הביקורת: הנתונים המדויקים מוטלים בספק, והתחזית אינה מביאה בחשבון את השלכות הירידה בהגירה.

כמו תוספת מס הכנסה / OECD

התחזית: יהיה נזק ארוך-טווח של בין 2.7% ל-7.7% לתמ"ג בשנת 2030. מזכ"ל הארגון השווה את ההשלכה בארבע השנים הראשונות ל"הפסד של חודש הכנסה בשנה".

הנימוקים: ירידה באמון תפגע בכלכלה בטווח הקצר. בטווח הארוך יותר, הירידה בסחר תגרור גם ירידה בהשקעות הזרות הישירות, ותפגע בגידול בפריון הבריטי. היתרונות מהקלת הרגולציה יהיו מוגבלים: בריטניה כבר במקום השישי במדד קלות עשיית העסקים של הבנק העולמי.

הביקורת: המודל המקיף הזה מנפח אולי את השפעתם של גורמים כמו אי ודאות.

יקר מאוד בכל התרחישים / המרכז לביצוע כלכלי

התחזית: הפגיעה בסחר בכל התרחישים הצפויים תוריד את התמ"ג ב-6.3% עד 9.5% עד שנת 2030 ביחס להישארות באיחוד האירופי.

הנימוקים: גם אם בריטניה תשיג הסכם סחר חופשי עם האיחוד האירופי, חסמים שאינם מכסיים - כמו רגולציה של מקור מוצרים - יפגעו בצמיחה. האומדן הגרוע ביותר מניח שהכלכלה תהפוך לפחות יעילה בטווח הארוך כתוצאה מהעדר תחרות של מדינות האיחוד האירופי.

הביקורת: אין חישוב של השלכות שינוי במדיניות ההגירה או צמצום הרגולציה.

עוד כתבות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות