גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כישלון?

המחאה החברתית של 2011 היא דווקא הצלחה כבירה

סופרמרקט / צילום: איל יצהר
סופרמרקט / צילום: איל יצהר

בימים אלה הציבור בישראל מונה חמש שנים ל"פריצתה" של המחאה החברתית. מחאה שבעיניי היא סיפור של הצלחה כבירה. הצלחה כבירה? יכול הקורא להרהר ולערער. מה בדיוק השתנה כאן בחמש השנים שחלפו מאז?האם - נעשה יותר קל לגמור את החודש? מחירי הדירות הפסיקו לעלות? מחירי השכירות עמדו במקומם?הפערים ואי-השוויון פחתו? רמת הצדק החברתי השתפרה?המעמד הבינוני שיקם את עצמו?

אז, מדוע, בכל זאת, אף שהתשובות לשאלות הנ"ל לא חיוביות, אפשר להגדיר את המחאה החברתית כהצלחה גדולה?

נזכיר, כי מה שהתחיל כ"מחאת הקוטג'" והמשיך במחאת הדיור - ובשמותיה האחרים "מחאת רוטשילד", "מחאת האוהלים" - פרש כנפיים הרבה יותר רחבות, והפך להיות "המחאה החברתית" הגדולה. קודם כול, כי כל השיח בציבוריות הישראלית השתנה. השיח הזה חדר לתקשורת ולכנסת, עם כניסתם של צעירים מראשי המחאה לכנסת, ועם מעורבות גדלה והולכת של הציבור היותר רחב בתהליך קבלת ההחלטות באותם נושאים שישפיעו עליו היום, מחר ובעתיד הרחוק יותר.

הציבור גילה, שלא די לשבת בבית ו"לקטר" בשיחות סלון, אלא שיש לו כוח להשפיע ולשנות, ושאסור לקבל את מה שמוכתב לו ע"י השלטון כקביעה שאין לערער עליה. יותר מזה, המחאה החברתית לא הגיעה (למעט חריגים) לכלל אלימות, והתנהלה ברובה במסגרת דמוקרטית, מכבדת חוק.

עובדה, הציבור הישראלי ער היום הרבה יותר ממה שהיה ערב המחאה החברתית לבדיקת עלויות ולהשוואת מחירים. האם מישהו חושב שהורדות מחירי המים והחשמל היו מתאפשרות בעוצמה הזו אלמלא המחאה החברתית? האם מישהו חושב שהעובדה שמדד המחירים לצרכן, הכולל את הדיור, עלה בחמש שנים בכ-2% בלבד, היא מקרית? נכון, חלק מזה נובע גם מהשפעות אקסוגניות, אבל בעיקר מהשפעות פנימיות.

והנה עוד שאלות - שהתשובות עליהן ברורות: האם - העלאת שכר המינימום הייתה מתאפשרת ללא המחאה החברתית? העלאת שכר החיילים הייתה מתאפשרת ללא המחאה החברתית?

האם שכר הבכירים לא היה ממשיך לנסוק באין מפריע? ומה עם חינוך חינם לילדים בגילאי שלוש-ארבע? האם החוק בהקשר לאנשים בעלי מוגבלות היה מגיח לאוויר העולם? מתווה הגז היה מגיע למקום שאליו הגיע, אלמלא מעורבות ומאבק עקבי של חלק מהתקשורת והציבור? מפלגתו של יאיר לפיד, "יש עתיד" הייתה מגיעה לאן שהגיעה? מפלגתו של כחלון, "כולנו", הייתה זוכה לעשרה מנדטים בבחירות?

אי-אפשר להשוות את התודעה האישית והציבורית של היום, לעומת זו ששררה כאן לפני חמש שנים, גם ברמת הצרכנים וגם ברמת המגזר העסקי. הצרכן בודק היום מחירים, והנהלות של חברות עסקיות שוקלות כל מהלך עסקי, בוודאי כאשר מדובר במהלך של העלאת מחיר, במונחים של תגובת הצרכן, הציבור והתקשורת. חברות רבות נרתעות מצעדים שבעבר היו מתקבלים כמעט בקלות ראש (ע"ע העלאת מחירי הקוטג').

חלק מהתהליך הזה של מודעות צרכנית-חברתית גוברת, הסתייע בכלים טכנולוגיים שנעשים יותר ויותר נגישים לקבוצות גדולות באוכלוסייה, כדוגמת הפייסבוק, שמאפשרים תגובה מיידית והשגת אפקט מצטבר של קול ההמון "כקול שדי". כי הציבור יצא מאדישותו הכרונית ועבר מדיבורים למעשים. כל אלה הם הישגים, קבלות, שבאו בזכות המחאה החברתית.

נכון, עדיין לא הכול הסתדר כאן מאז פרוץ המחאה החברתית. המונופולים נותרו במקומם, אם כי עם "תזוזה" קלה בנושא; הריכוזיות בענפי משק שונים עדיין לא השתנתה מספיק לטובה, ומה שהרבה יותר מורגש ורגיש לציבור בישראל - מחירי הדירות לא פוסקים מלעלות.

אבל, גם השיפורים האלה יגיעו. אי אפשר לצפות שחמש שנים יעשו את העבודה בכל החזיתות. ישנם תהליכים שלוקחים זמן. שר האוצר, משה כחלון, הוא הראשון ש"תפס את השור בקרניו", ואני מאמין שמאמציו יוכתרו בהצלחה. הפחתת מחירי הדיור היא תהליך, וכאשר המטרה תושג, היא תושג באופן שיפתיע את כל רואי השחורות.

עם זאת, ראוי שנביא גם כמה היבטים לאיזון. בכמה הקשרים, המחאה החברתית הלכה רחוק מדי ואיבדה את האיזון.

מה יהיה השלב הבא במחאה החברתית?

מחאה חברתית לעולם אינה מסתיימת. היא לובשת ופושטת צורה. לעיתים נדמה, לפרק זמן מסוים, שקולה נדם ואז היא מתעוררת. זה מובנה בכל חברה, והיא סימן היכר לחיותה.

התנהלות בלתי מתלהמת היא חיונית להצלחה. אפשר להצליח גם באלימות, או לחלופין בחקיקה פופוליסטית, אבל אז ההישגים מתבררים ברבות הימים כבני חלוף, והחברה חוזרת למקום גרוע משהייתה בו קודם לכן.

האחריות מוטלת על הכול: על הציבור, על התקשורת, על ההנהגה, כנסת ישראל, הרגולטורים למיניהם ועל המגזר העסקי.

המגזר העסקי מוצא עצמו בשנים האחרונות מותקף ע"י מקהלה משולבת של הציבור, התקשורת, הכנסת והרגולטורים. פעם אחת זה בגלל שכר הבכירים, פעם אחרת זה בגלל העלאות מחירים, פעם שלישית זה בגלל יחס מזלזל כלפי הלקוחות, ופעם רביעית, סתם מטעמים פופוליסטיים שנועדו לקדם את המבקרים.

מבחינה זאת, האחריות המוטלת על המגזר העסקי היא לא להתגונן נקודתית נגד האשמה כזו או אחרת, בין שהיא נכונה ובין שלא, אלא לעשות מהלך כולל של שינוי השיח הפנימי שלו, והקרנתו החוצה. לא מדובר במהלך שנועד לתיקון קוסמטי, רק כדי להיראות ולהיתפס טוב יותר בעיני הציבור, אלא במהלך נכון גם ברמה העסקית וגם ברמה הערכית.

בימים אלה אני מוביל יחד עם כמה אנשי-עסקים המצויים בצמתים חשובים במשק, ובמגוון של תחומים, מהלך של "קפיטליזם קשוב", כזה שאינו מסתגר בתוך עצמו ודואג רק לאינטרסים של בעלי החברות ו/או נושאי המשרה הבכירים ביותר, אלא של כל בעלי-העניין - עובדים, לקוחות, ספקים והציבור בכללותו.

אני מצפה שאנשים טובים - בתקשורת, בכנסת, בממשל ובציבור - ייענו לאתגר הזה מצידם, ולא ייתנו ידם לפופוליזם ריק ורקוב שיביא את כולנו למחוזות אחרים.

■ הכותב הוא מבעלי מיטב דש. 

עוד כתבות

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה חיובית • דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד־בינת, שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו-פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"