גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השוק מבין שדרגי לא יוכל לשמור את שוק האג"ח "ירוק" לנצח

במסגרת המאבק בהאטה הגלובלית, החל לאחרונה הבנק האירופי המרכזי לרכוש איגרות חוב ספציפיות ■ בינתיים מסתמן כי ההתערבות הזו, בהובלת הנגיד מריו דרגי, עושה טוב לאיגרות, אבל בשוק הולכים ומתרבים סימני שאלה

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

"אפילו סלעים נשברים אני אומרת לך, ולא מחמת זקנה. שנים רבות הם שוכבים על גבם בחום ובקור, שנים כה רבות, כמעט נוצר רושם של שלווה. אין הם זזים ממקומם וכך נסתרים הבקיעים. מעין גאווה. שנים רבות עוברות עליהם בציפייה, מי שעתיד לשבר אותם עדיין לא בא. ואז האזוב משגשג, האצות נגרשות והים מגיח וחוזר, ודומה הם ללא תנועה. עד שיבוא כלב ים קטן להתחכך על הסלעים יבוא וילך. ופתאום האבן פצועה. אמרתי לך, כשסלעים נשברים זה קורה בהפתעה. ומה גם אנשים".

דליה רביקוביץ מתארת בשירה איך הדברים הקטנים יכולים למוטט סלעים ואנשים - ואותם אירועים קטנים הסמויים מהעין יכולים למוטט בהפתעה אף מדינות.

במשך מאות שנים התחוללו באירופה מלחמות עקובות מדם. רק במאה הקודמת חוותה היבשת שתי מלחמות עולם, שגבו עשרות מיליוני קורבנות והותירו חלקים מהיבשת כעיי חרבות. בשנת 1951, שש שנים לאחר סיומה של מלחמת העולם השנייה, הוקם האיחוד האירופי, שכלל שש מדינות במסגרת של שותפות כלכלית בתחומי הפחם והפלדה. מטרת המהלך הייתה להניע תהליך של שותפות בין מדינות על בסיס כלכלי, מתוך כוונה להפחית את התמריצים לפרוץ מלחמות.

עם השנים הצטרפו מדינות נוספות לאיחוד, ותוקנו אמנות במטרה לפתוח את הגבולות ולחזק את הקשרים הכלכליים. כיום, האיחוד האירופי כולל 28 מדינות שונות, בהן כ-510 מיליוני תושבים. עד כה, פרויקט האיחוד האירופי הוכיח עצמו בפן החשוב ביותר - מאז מלחמת העולם השנייה לא היו מלחמות בין חברות האיחוד האירופי.

במטרה לחזק את הקשר הכלכלי בין המדינות ולייצר מצב של תלות כלכלית, או שמא במטרה להידמות לארצות הברית של אמריקה, הונהג בשנת 2002 מטבע אחיד ל-12 מדינות החברות באיחוד האירופי - האירו. כיום האירו הוא המטבע הרשמי של 19 מדינות, החל בגרמניה וכלה במלטה וביוון, המכונות גוש האירו.

כדי לייצב שלטון מרכזי לאיחוד האירופי, הוקמו מוסדות מינהליים, ובהם מוסדות פוליטיים, משפטיים וכלכליים. במסגרת זו, הוקם גם בנק מרכזי לאיחוד האירופי, אשר בשנת 1998 שונה שמו מהמוסד האירופי המוניטרי לבנק המרכזי של אירופה. סמכויותיו העיקריות של הבנק הן שמירה על יציבות המחירים (עמידה ביעדי אינפלציה) באמצעות כלים מוניטריים של הדפסת כסף, והחלטה על שיעור הריבית.

עם הצגת מטבע האירו כמטבע אחיד למספר מדינות, הפך הבנק המרכזי לשחקן משמעותי בזירה הכלכלית באירופה, זאת מעצם יכולתו לווסת את כמות האירו בשוק (בדומה לכל בנק מרכזי בעולם שכוחו טמון ביכולת שלו להדפיס את הכסף המקומי).

הון המניות של הבנק המרכזי האירופי עומד על כ-11 מיליארד אירו בלבד, ומוחזק על-ידי 28 המדינות החברות באיחוד - לרבות מדינות שהמטבע בהן אינו האירו, דוגמת בריטניה.

בבנק האירופי שישה בעלי תפקידים מרכזיים: הנגיד, סגן הנגיד וארבעה חברים בוועד המנהל. בעלי התפקידים השונים נבחרים לכהונה של שמונה שנים ללא אפשרות בחירה חוזרת, והבחירה מתבצעת על סמך הסכמות בין ראשי המדינות החברות בגוש האירו (מדינות שבהן המטבע הרשמי הוא אירו).

בעת הקמת הבנק המרכזי של אירופה דרשה בריטניה שיהיה נציג מטעמה בוועד המנהל של הבנק. בתגובה טענו הצרפתים והגרמנים שמי שבוחר שלא לאמץ את מטבע האירו, לא יוכל למנות נציגים לבנק המרכזי. זהו אחד הטעמים למתיחות הקיימת בין בריטניה למדינות גוש האירו, הנובע מחוסר יכולתה של בריטניה להשפיע על המדיניות הכלכלית של הגוש האירופי.

הדרך לגיהינום והכוונות הטובות

הרצון ליצור שותפות גורל כלכלית הנסמכת על מטבע אחד, בדומה לארצות הברית, נשמע כרעיון אוטופי. ואכן, כל עוד לא היו משברים, הספינה האירופית שטה על מי מנוחות. עם פרוץ המשבר הפיננסי בשנת 2008, התברר שהרבה מבעיות היסוד של גוש האירו בפרט, ושל האיחוד האירופי בכלל, טואטאו מתחת לשטיח.

בין המדינות קיימים הבדלים מהותיים, כמו הסתמכות על יצוא לעומת הסתמכות על יבוא, או מגזר יצרני חזק לעומת כוח עבודה לא מיומן, שמסתמך על מגזר התיירות. הבדלים אלו הובילו למתיחות בין המדינות השונות. ואם זה לא מספיק, ההאטה בצמיחה בכל העולם מאז משבר הסאב-פריים רק הגדילה את המתח. הסדר החוב ביוון בשנת 2011 הוסיף שמן למדורה, והחלו להישמע פתאום טענות שחלק מהמדינות תורמות פחות ממדינות אחרות.

הירידה בשיעורי הצמיחה לאחר המשבר הפיננסי של שנת 2008 הובילה את קובעי המדיניות ברחבי העולם לנסות ולנקוט צעדים שיעודדו צמיחה. הכלי המרכזי שעמד בידי בנקים מרכזיים ברחבי העולם הוא הכלי של הריבית, והמטרה הייתה להוריד את הריבית לשיעור אפסי, במטרה לעודד אנשים לצרוך על חשבון חיסכון, ועל-ידי כך להאיץ את הפעילות הכלכלית במשק.

כשזה לא עזר, עברו חלק מהבנקים המרכזיים לריבית שלילית, במטרה לקנוס את החוסכים. בין הבנקים שנקטו את הפעולה הזו היה גם הבנק המרכזי באירופה, שכיום מחזיק בריבית פיקדונות שלילית בשיעור של 0.4%.

כשגם הריבית השלילית לא הועילה לצמיחה, הוחלט על רכישה של נכסים פיננסיים על-ידי הבנקים המרכזיים, במהלך של הקלה כמותית. הקלה כמותית היא רכישת נכסים פיננסיים ממוסדות בנקאיים, במטרה להגדיל את הנזילות של הבנקים, ועל-ידי כך להגדיל את הפעילות במשק.

לאחר המשבר בשנת 2008 נקטה ארה"ב מדיניות של הקלה כמותית, והבנק המרכזי רכש איגרות חוב של המדינה, וכן איגרות חוב של סוכנויות המשכנתאות שהולאמו על-ידי הממשל האמריקאי - כדי להוריד את התשואה של הנכסים הללו, ולהפוך את החיסכון לאטרקטיבי פחות ממה שהיה לפני כן, ונוסף על כך להגדיל את הנזילות של הבנקים האמריקאיים.

עמדת קובעי המדיניות הייתה, שאם איגרות החוב ייסחרו בתשואה נמוכה, לא תהיה לאנשים שום סיבה להשקיע בנכסים הללו, והם יבזבזו את הכסף על קניות שיתרמו לכלכלה הריאלית.

בצד השני של האוקיינוס האטלנטי, ביבשת אירופה, מדינות רבות צורכות אשראי מהבנק האירופי המרכזי. מהנתונים עולה, כי החל משנת 2011, כ-50% מכספי הבנק האירופי משמשים את איטליה וספרד. נוסף על כך, החל ממארס 2015 החל גם הבנק המרכזי באירופה לרכוש איגרות חוב ממשלתיות של המדינות השונות, במטרה להוריד את התשואה בהן.

בארה"ב הפסיקו עם מדיניות ההקלה הכמותית לפני שנה וחצי, כאשר המאזן של הבנק המרכזי גדל בהיקפו לשיעור שעלול היה לאיים על יציבותו. באירופה, מנגד, החליטו לנקוט גישה הפוכה, וכשראו שרכישת איגרות חוב ממשלתיות לא תורמת לצמיחה, החליטו על רכישה של איגרות חוב פרטניות של חברות. תהליך זה כולל קריטריונים שמגדירים את איגרות חוב שאותן ניתן לקנות, ועל בסיסם מתכנסת ועדה של מספר חברים, המחליטים אילו איגרות לרכוש, באיזה מחיר, מתי ואיך לבצע את הרכישה.

מניפולציה פיננסית בחסות החוק

מהלך שבו בנק מרכזי קונה בהיקפים עצומים נכסים ספציפיים הוא מהלך בוטה של התערבות בשוק החופשי, תוך יצירת מניפולציה וניפוח של מחירי איגרות החוב. כך לדוגמה, אם בשוק ההון מאמינים שחברה היא מסוכנת, ואיגרות החוב שלה נסחרות בתשואה של 7%, יכול לבוא הבנק המרכזי של אירופה, ולהחליט לרכוש את האיגרות של אותה חברה, ולהביא לכך שהתשואה תהיה נמוכה משמעותית בשל כוח הקנייה האינסופי של הבנק המרכזי. זאת משום שהוא מדפיס את הכסף שבאמצעותו נרכשות אותן איגרות חוב. נשמע מסובך? מתברר שלא כל כך. אולם קשה להתנער מתחושת האי-נוחות שיוצר מהלך זה. תהליכים כאלו מזרימים אי-ודאות למערכת הפיננסית, ופותחים פתח מסוכן לשיקולים זרים ולהשפעות חיצוניות על ההחלטה אילו איגרות לרכוש.

לא למותר לציין, כי מכיוון שבתהליך רכישת איגרות החוב הספציפיות מעורב מספר גדול של אנשים (לפחות 20), קיים חשש שהמידע ידלוף - בין אם בשוגג ובין אם בכוונת מכוון. הסיכון שנוטל הבנק המרכזי לדליפה של המידע הוא עצום, שכן לו מידע הכולל פרטים על אודות רכישות עתידיות של הבנק יודלף בטרם עת, עלול לפרוץ משבר אמון בנוגע לכל המהלך של רכישת איגרות חוב ספציפיות, אשר בלאו הכי יעילותו מוטלת בספק.

המהלך שבו בנק מרכזי רוכש איגרות חוב ספציפיות הוביל לאנומליה כלכלית, שבה ישנן איגרות חוב של חברות, הנסחרות בתשואה אפסית ואף שלילית. מדובר באנומליה משום שבחברה - מעצם הגדרתה - יש סיכון. יש סיכון עסקי, יש סיכון של תחרות, יש סיכון של שיפור טכנולוגי, הרעה במצב העסקי ועוד - ואם יש סיכונים, איך יכול להיות שהתשואה שלילית? זו התוצאה של מהלכים שמתבצעים מתוך פאניקה של "אין ברירה, חייבים לנסות" ו"איך נדע אם לא ננסה". אז הבנק המרכזי באירופה מנסה, אבל בינתיים צמיחה באירופה - אין. מה שכן יש זה רווחי הון לחוסכים, שבמקרה, כך יצא, נמנים ברובם עם האוכלוסייה הגרמנית.

משקיעים המחפשים להשקיע באיגרות חוב של חברות אירופיות, מתוך חשיבה לרווח מיידי ברגע שהבנק המרכזי ירכוש את איגרות החוב - דעו לכם, אתם משחקים באש. בשלב זה או אחר, יסתיים המהלך של קניית איגרות חוב ספציפיות, ואז, ההפסד יהיה כואב, בדומה למפח הנפש של רכישת קרקע חקלאית מתוך אמונה שיאשרו להסב אותה לקרקע למגורים. וכפי שכתבה דליה רביקוביץ - לפעמים מספיק כלב ים קטן או אנליסט שהדליף מידע כדי לסדוק את הסלע האירופי.

הכותב משמש כמנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss & Son מקבוצת Makor-Capital. הכותב ו/או חברת Oscar Gruss & Son וחברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט