גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להיות חשוד לנצח

אבסורד: לפעמים עדיף שיוגש נגדך כתב אישום מאשר שהתיק ייסגר מחוסר ראיות

אביחי מנדלבליט / צילום:  מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
אביחי מנדלבליט / צילום: מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

מוזר שדווקא היועץ המשפטי לממשלה, שניצב בימים אלה בעצמו בעין הסערה והפולמוס סביב סוגיית עילת סגירת התיק הפלילי נגדו, נותן ידו להמשך העוולה במקום לפעול בנחישות לתקן אותה

נפתח בשורה התחתונה - חזקת החפות בישראל חסרת משמעות. במשך שנים היא נמצאת בגריעה מתמדת, כאשר הנטייה המקובלת היא להאשים בקריסתה את התהליכים הדקדנטיים בחברה הישראלית וצמיחתן של תת-תרבויות שונות שהגרועה בהן היא של הליכים פסאדו-משפטיים המתקיימים בבתי הדין של התקשורת.

חשודים - ולעיתים סתם אנשים - נרמסים בבתי הדין של הטלוויזיה, העיתון והאינטרנט, ואין לחייהם תקנה לאחר מכן, כאשר השאלה אם "אשם" או "זכאי" הופכת בדרך-כלל למשנית או חסרת חשיבות, משום שאין "רף ראייתי" של ממש בבתי דין אלה, ומטרתם העיקרית להשביע את רעב הקהל לזעקות שבר מתוך חדר החקירות. 

אולם, זו רק אשליה. חזקת החפות במדינת ישראל מתפוררת בחסות החוק, וניתן לחוש זאת היטב באולמות המעצרים עם פרוץ פרשיות גדולות, בקלות הבלתי נתפסת בה ניתן לשלול חירותו של אדם לפרקי זמן ממושכים, ליטול ממנו את כל ההון שצבר בעמל רב משך שנים על סמך חשד "קל כנוצה" שהיה מעורב בעבירה כלכלית, ובעיקר בכוח העצום הקיים בידן של רשויות האכיפה לנקוט עמדה נורמטיבית באשר לשמו הטוב - גם אם יתברר כי אין מקום לנקוט נגדו בהליכים משפטיים כלשהם. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא האופן בו נסגר תיק פלילי במדינת ישראל.

תיק פלילי נסגר על-פי סיווג ארכאי המוכר כ"עילת סגירה". ישנן 3 עילות לסגירת תיק: הראשונה - "היעדר אשמה" - קביעה נורמטיבית ולפיה אין בחשדות כל ממש; השנייה - "היעדר עניין ציבורי" - קביעה ולפיה קיימת תשתית ראייתית ברמה מספקת לשם העמדה לדין, אולם קיימים שיקולים נגדיים המטים את הכף לעבר סגירתו. שיקולים שכאלה יכולים להיות עמדת נפגע העבירה או נסיבות חיים מורכבות וקשות של החשוד.

העילה השלישית, ואולי הקשה מכולן, היא "חוסר ראיות". התפיסה הרווחת לגבי עילה זו היא שהחשד לא הופרך לחלוטין, אך לא נמצאו די ראיות שגלום בהן פוטנציאל להרשעה. בפועל, זו דרכן של רשויות האכיפה לתייג אדם כחשוד נצחי. מי שבסיס החשדות נגדו איתן, אך לא נמצאו חומרי גלם מספקים לבניין הרשעתו. "אנחנו חושבים שעשית את זה, אבל הצלחת לצאת מזה", אם תרצו.

שעה שסגירת תיק בהעדר אשמה נמחקת מכל מרשם באשר הוא, יתר העילות נותרות במרשם אותו מנהלת המשטרה. עילת הסגירה, בייחוד בתיקים של אנשים הנושאים תפקיד ציבורי, משמשת נושא לדיון נוקב - ומשמשת כאמת-מידה לשאלה האם ראוי שאותו חשוד ישוב לתפקידו, אם לאו. זהו עוול היסטורי מתמשך שהגיעה העת להיפרד ממנו. 

הבעיה היא שרשויות האכיפה שולטות באופן בלעדי על האופן בו נסגר תיק פלילי - והן למעשה מפרסמות ומדבררות קביעה נורמטיבית חד-צדדית לגבי החשוד, בדרך-כלל מבלי שניתנה לו אפשרות לשזוף את עיניו בחומר החקירה שנאסף נגדו ולהשמיע את טיעוניו המשפטיים ביחס להם.

חשוב להבהיר כי באפשרותו של חשוד (לשעבר) להגיש בקשה מנומקת לשינוי עילת הסגירה, אך ההחלטה בבקשתו - אף היא - מתקבלת על-ידי רשויות האכיפה. כשחשוד מיצה הליכים בהיבט זה, באפשרותו לפנות לבג"ץ בעניין, אך מידת ההתערבות של בג"ץ בשיקול-דעתה של התביעה יוחד למקרים נדירים ביותר. 

המשמעות האבסורדית של הדברים היא זו: מי שצלח את נשיכתן של רשויות האכיפה והטראומה הנלוות להן (ואין בכך כדי להביע ביקורת כלפיהן - זו המציאות לטוב ולרע), ומבקש להילחם על שמו הטוב - דווקא יעדיף שיוגש נגדו כתב אישום ויתאפשר לו להילחם על חפותו בבתי המשפט, שם יש להוכיח את אשמתו מעבר לספק סביר - מאשר לאמץ את גזר הדין הנורמטיבי של היועץ המשפטי לממשלה. 

מוזר שדווקא היועץ המשפטי לממשלה בימים אלה, אביחי מנדלבליט, שניצב עצמו בעין הסערה והפולמוס סביב סוגיית עילת סגירת התיק הפלילי נגדו, נותן ידו להמשך העוולה הזו, במקום לפעול בנחישות לתקן אותה כך שבסופה של חקירה יוחלט לכאן או לכאן - סגירתו של התיק או העמדה לדין, ללא פתח למניפולציות ופרשנויות. מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך.

■ הכותב הוא שותף במשרד עורכי הדין ברטל כהן, המתמחה במשפט פלילי.

עוד כתבות

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ירידות חדות בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח מזנקות

מדד ת"א 35 יורד ב-1.3% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

הפרדוקס של השוק: למעלה מ-8,000 דירות בתל אביב מחכות לרוכשים, וזה מחיר הדירה הממוצעת

רוכשי הדירות רואים את המצב בשוק הדיור ומוטרדים ממנו מאוד, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התפקוד הממשלתי והפוליטי ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מאותת שוב לבנקים - שמרו על דיבידנד מצומצם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי שלח מכתב לראשי המערכת הבנקאית לקראת פרסום דוחות הרבעון הראשון של השנה שיחלו בשבוע הבא ● "המצב הגאופוליטי הנוכחי מחייב המשך בחינה שמרנית ומושכלת של תכנון ההון, של מדיניות חלוקת הדיבידנדים ושל ביצוע הרכישות העצמיות", הוא כתב ● מכתב דומה נשלח גם ברבעון הקודם

ראש המוסד, דדי ברנע / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון. המשמעות: הזזת המטרו ופגיעה בשכונות מגורים

במשרד התחבורה נבחנת האפשרות לשנות את תוכניות המטרו, אשר אושרו כבר, כדי להקים תחנת רכבת הצמודה למטה המוסד, כפי שמבקש הארגון ● השינוי עלול ליצור אפקט דומינו שמשמעותו עיכוב של שנים בתוכניות המטרו ● משרד רה"מ: "אין כל כוונה לשנות את תוכניות הקמת הרכבת"

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה לפי שווי של כ- 1.6 מיליארד שקל אחרי הכסף

החברה הנפיקה 20% מהמניות וגייסה כ-313 מיליון שקל ● לחברה צבר הזמנות של כ-11 אלף דירות ● מתחילת השנה, זוהי חברת הנדל"ן השנייה שהונפקה ויש עוד מספר חברות בדרך

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נתוני האינפלציה בארה"ב הקפיצו את וול סטריט: מדד S&P 500 ונאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-1.4% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC ירדו בכ-20% ● מניות שריכזו עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי זינקה ב-21%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● הביטקוין זינק ב-7%

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מגמה מדאיגה: האינפלציה זינקה לקצב שנתי של 2.8% באפריל - הרבה מעל הצפי; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי, מדד המחירים לצרכן באפריל עלה ב-0.8%, לעומת צפי של 0.6% • הפתעת המדד נובעת בעיקר מעלייה חדה במחירי טיסות לחו"ל ומעלייה חדה בסעיפי הדיור ● מחירי הדירות עלו בכ-1%, העלייה הגבוהה ביותר נרשמה בת"א ● לידר שוקי הון: "לאור אי-הוודאות הגאופוליטית והלחץ לעליות מחירים, לא צפויה הורדת ריבית בהחלטה הקרובה"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת

מניית חברת התרופות הישראלית טבע כמעט הוכפלה תוך שנה, ובוול סטריט מתלהבים מצבר תרופות המקור שלה ● האם החברה שהתרגלה "להעתיק" תרופות, תדע להצמיח שוב את החדשנות?

נמל צ'בהאר, על חוף הים הערבי / צילום: ויקיפדיה, Amohammadid

הודו בדרך לאיראן, ואומרת לארה"ב וכנראה גם לישראל: זה לא עניינכן

ההודים חתמו השבוע על הסכם להפעיל את נמל צ'בהאר בחוף האיראני של הים הערבי - שיהיה שער הכניסה לפרוזדור הודי אל מרכז אסיה ואל הקווקז ● איראן רואה בו הישג אסטרטגי מזהיר, הודו בולמת את סין - ודואגת בעיקר לעצמה ● בארה"ב הזכירו: "נמשיך לאכוף את הסנקציות"

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

הציוץ של קית' גיל שעורר את הסערה, והציוצים של עוקביו שהופצו ברחבי הרשת / צילום: מתוך טוויטר

מניות המם חזרו לשגע את וול סטריט. קרנות הגידור הפסידו שוב מיליארדי דולרים

תחושת דה ז'ה וו הכתה השבוע בוול סטריט ● ציוץ אחד, של חשבון בשם The Roaring Kitty, הוביל לזינוק של מאות אחוזים בשורת מניות מם, מניות שנעות בחדות בגלל הייפ ברשתות החברתיות וללא קשר למצבן הפיננסי או העסקי ● בפעם הקודמת הסיפור הזה נגמר בקריסה של קרנות גידור וסדרה בנטפליקס ● הפעם השורטיסטים כבר הפסידו כמעט 2.5 מיליארד דולר ביומיים

מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה

בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

על פי סקר הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים, הנסועה בהם גבוהה מאשר ברכבי בנזין ● עוד עולה מהסקר כי עיקר הטעינה מתבצעת בעמדות פרטיות ויש מחסור בזמינות של עמדות ציבוריות

לפי איזה שער מחזירים ביטקוין? / צילום: Shutterstock

לפי איזה שער מחזירים ביטקוין: לפי מועד החוב או פסק הדין?

בסוף 2019 דרשה התובעת מהנתבעים להשיב לה חוב ביטקוין בשווי 79 אלף שקל, וב-2021, כששווי החוב עמד 412 אלף שקל, הגישה תביעה ● עד מתן פסק הדין האמיר השווי לכחצי מיליון שקל

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה לקדם את חוק הגיוס מהכנסת הקודמת

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להחיל דין רציפות על הצעת חוק הגיוס מהכנסת הקודמת - זאת למרות שהיועמ"שית הודיעה כי יש מניעה משפטית לקדם את ההצעה מאחר שהמציאות השתנתה, וההצעה הקודמת "אינה מגלמת את הצרכים של צה"ל במציאות של מלחמה ממושכת" ● שרי המחנה הממלכתי הגישו ערר על החלטת ועדת השרים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

עשרות ק"מ מהגבול: כטב"ם חיזבאללה התפוצץ ליד צומת גולני

שעות אחרי המטח הכבד למירון שכלל כ-60 רקטות, חיזבאללה טען: ביצענו שיגורים לעבר בסיס בגליל התחתון • קצין צנחנים נפצע קשה ו-2 בינוני בלחימה ברצועת עזה • אלעד פינגרהוט הוא האזרח שנהרג אתמול במתקפה בגבול הצפון, נקבע מותו של לירון יצחק שנפצע אנושות מפצמ"ר שלשום בעזה • התרעה הופעלה בשדרות בפעם ה-3 היום  • עדכונים שוטפים

בנייני מגורים בירושלים. הארנונה צפויה להתייקר / צילום: איל יצהר

מאות שקלים בשנה למשק בית: הארנונה צפויה להתייקר ב־2025 ביותר מ־5%

עפ"י נוסחת העדכון השנתית, הארנונה תעלה בשיעור של 5.29% בשנה הבאה - זאת לאחר עלייה של 2.68% ב־2024 ועלייה מצטברת של כמעט 10% משנת 2020 ● מדובר בתוספת השנתית הגבוהה ביותר לארנונה מאז שנת 2000 לפחות

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה בתל אביב / צילום: קובי וולף

הבורסה רוצה שהציבור "יעבוד" גם בשישי, ועלולה לצאת קרחת מכאן ומכאן

הטיעונים של הבורסה בעד המהלך של מעבר למסחר גם בימי שישי, הם בעצם הסרת מגבלות מסחר מול העולם ● אך יחד עם זאת, הבורסה עלולה לייצר אנטגוניזם בקרב קהל הלקוחות המקומי שלה, והתוצאה עלולה להיות גרועה הרבה יותר ממה שחושבים בבורסה כעת

משה סעדה, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם קצבת יוצאי צבא הביאה בעבר חרדים להתגייס?

ח"כ משה סעדה טען כי תמריצים בעבר הביאו חרדים להתגייס. רק שהוא לא התבסס על נתונים ● המשרוקית של גלובס