גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החוויה המטלטלת של החקירה

שופט שחווה על בשרו חקירה פלילית יהיה שופט טוב יותר

אביחי מנדלבליט / צילום:  מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
אביחי מנדלבליט / צילום: מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, החליט לסגור את תיק החקירה נגד השופט שנחקר בחשד לביצוע עבירות מין ואלימות כלפי בתו הקטינה. כפי שנעשה בעבר בעניינם של שופטים אחרים שנחקרו בחשד לביצוע עבירות, החלטתו המנומקת של היועמ"ש הועברה לנשיאת בית המשפט העליון ולשרת המשפטים. אלה הכריעו כי השופט יישאר בתפקידו.

ההחלטה כי השופט יישאר בתפקידו היא ראויה ונכונה. שופט שעבר על גופו ובשרו את סיוט החקירה המשטרתית והפרסום הנלווה לה, וכעת עליו לשוב ולהכריע בגורלם של החשודים והנאשמים המובאים בפניו, הוא שופט טוב יותר.

הפער בין סגירת תיק חקירה "מחוסר אשמה" לסגירתו "מחוסר ראיות" הוא דק מן הדק. הנחיות פרקליט המדינה וההלכה הפסוקה קובעים בעניין זה כי כאשר נותר ספק בנוגע לחפותו של אדם, ייסגר התיק מחוסר ראיות. כאשר לא נותר ספק בנוגע לחפותו של החשוד, ייסגר התיק מחוסר אשמה.

בהלכה זו יש מעין היפוך יוצרות. ספק סביר בנוגע לחפותו של אדם הוא מושג העומד בניגוד מוחלט כמעט למושגי היסוד המוכרים לנו מהמשפט הפלילי. מדוע אדם, אשר נותר "ספק סביר" לחפותו, יהא מנוע מלכהן כשופט? שופטים אינם אלים או בני אלים. שופט הוא אדם בשר ודם. אם כל שניתן לומר לגביו הוא שנותר ספק סביר בנוגע לחפותו, הדבר אינו צריך לעמוד בדרכו לשמש כשופט.

הלוואי וניתן היה להגיע למצב שכל תובע ושופט יהיו כאלה שחוו על בשרם את החוויה המטלטלת של חקירה פלילית, של חשדות המתפרסמים בכלי התקשורת, של ילדים החוזרים בוכים מהגן ומבית-הספר ושל לילות ללא שינה. שופט שהרגיש בעצמו - גם אם באופן וירטואלי - כיצד חש אדם שנמצא על ספסל החשודים בתחנת המשטרה, יהיה שופט טוב יותר בשבתו על כס השיפוט.

אולם לאחרונה התברכנו ביועץ משפטי לממשלה, שטעם את טעמה המר כלענה של חקירה פלילית. אין ספק בליבי שהוא היה מוותר על החוויה המפוקפקת הזו, אך ברור כי משעבר אותה, הרי שבנוסף למקצועיותו, צניעותו ולנועם הליכותיו, שהם מן המפורסמות - הצטרפה גם היא לסל הכלים המשמשים אותו בתפקידו.

הוא הדין בכבוד השופט יורם דנציגר, אשר רגישותו הרבה לזכויותיהם של כל אלה המעורבים בהליך הפלילי - חשודים, נאשמים, קורבנות ובני משפחותיהם - התעצמה בוודאי לאחר החוויה שעבר. כך יהיה גם עם השופט שתיק החקירה נגדו נסגר.

לגישתי, קיים פגם בכך שהיועץ המשפטי העביר את החלטתו המנומקת לשרת המשפטים ולנשיאת בית המשפט העליון, כדי שיתבססו על האמור בה בבואן לשקול את המשך כהונתו של השופט. בית המשפט העליון קבע כבר כי אין כל מניעה שהחלטתו של היועץ המשפטי לסגור תיק חקירה תהיה החלטה מנומקת. ההחלטה המנומקת על סגירת תיק חקירה משמשת את החשוד כאשר זה מבקש לשנות את עילת הסגירה ל"חוסר אשמה". היא חשובה גם למתלונן השוקל להגיש ערר על ההחלטה לסגור את תיק החקירה.

האם החלטה מנומקת של היועץ המשפטי יכולה לשמש גם בסיס להפסקת כהונתו של שופט שתיק החקירה נגדו נסגר?

בעבר, כאשר החליט היועץ המשפטי לסגור את תיק החקירה בפרשת הרב הראשי לישראל, יונה מצגר, שנחשד בקבלת טובות הנאה ממלון בירושלים, היועמ"ש מתח בהחלטתו ביקורת על דרך התנהלותו של מצגר בפרשיות שבהן נחקר, וכתב כי אם מצגר לא יתפטר מתפקידו, על שר המשפטים לשקול להביא את עניינו בפני הוועדה למינוי דיינים, על-מנת שזו תדון בסיום כהונתו כרב ראשי וכדיין בבית הדין.

בעתירה שהגיש מצגר, הוא לא חלק כלל על סמכותו של היועץ להעביר את חוות-דעתו לשר המשפטים. כל הדיון נסוב על השאלה אם מצגר זכאי היה לשימוע בפני היועץ המשפטי לממשלה בטרם נקבעו הממצאים והמסקנות נגדו בחוות-הדעת.

נשיאת העליון דאז, דורית ביניש, כתבה בפסק-דינה, כי מצגר לא חלק, "ובדין נהג כך", על עצם סמכותו של היועץ המשפטי להפנות את חוות-הדעת לשר המשפטים, על-מנת שזה ישקול לעשות שימוש בסמכותו המוקנה לו בחוק הדיינים, שכן "בהתאם לנוהג החוקתי שהתגבש במדינת ישראל, היועץ המשפטי לממשלה הוא גם הפרשן המוסמך של הדין עבור הרשות המבצעת, וחוות-דעתו מחייבת את רשויות המדינה".

עם כל הכבוד, דעתי בעניין זה שונה. חוק המרשם הפלילי מונע מהיועמ"ש להעביר עותק מהחלטתו המנומקת לסגור את תיק החקירה נגד השופט לשרת המשפטים ולנשיאת העליון.

חוק המרשם הפלילי קובע את הגורמים הרשאים לקבל עותק מן המרשם הפלילי. החוק מפריד בין רישום מהמרשם הפלילי בעקבות הרשעתו של אדם ורישום בנוגע לתיקים תלויים ועומדים (אשר גורמים רבים יחסית זכאים לעיין בהם) - לרישום בנוגע לתיקים שנסגרו (שרק גורמים ספורים רשאים לעיין בהם). שרת המשפטים ונשיאת בית המשפט העליון אינן נמנות עם הגורמים הרשאים לקבל "מידע על החלטה שלא לחקור או שלא להעמיד לדין".

חוק המרשם הפלילי מוסיף וקובע כי "בעל סמכות על-פי דין הפועל בסמכותו לא יביא בחשבון מידע שאינו זכאי לקבלו לפי חוק זה". ההבחנה שעשה המחוקק בין רישומים הנוגעים להרשעתו של אדם בביצוע עבירה או רישומים בנוגע לחקירות ולמשפטים תלויים ועומדים, לבין רישומים בנוגע לתיקים שנסגרו - ברורה. מצבו של אדם שנשפט והורשע או שתלוי ועמד נגדו הליך משפטי, שונה לחלוטין ממצבו של אדם שתיק החקירה נגדו נסגר.

העברת חוות-הדעת המנומקת על סגירת תיק החקירה בעניינו של השופט עומדת בניגוד מוחלט להוראה הברורה שבחוק המרשם הפלילי, שלפיה חל איסור על העברת "מידע על החלטה שלא לחקור או שלא להעמיד לדין" לגורמים שאינם מוסמכים לקבלו. משהועבר המידע, חוק המרשם הפלילי קובע כי אסור לנשיאת בית המשפט העליון ולשרת המשפטים להביא את המידע שהובא לידיעתן בגדר שיקוליהן בבואן לבחון עשיית שימוש בסמכויותיהן בנוגע להמשך כהונתו של השופט.

גם כאשר קבע בית המשפט העליון, בפסק דין תקדימי ומעורר מחלוקת, כי מותר, בנסיבות מסוימות, לבעל מכרז, שאינו רשאי לקבל מידע מן המרשם הפלילי, לדרוש מאדם המשתתף במכרז למסור לו מידע בנוגע להרשעות קודמות ולהליכים תלויים ועומדים נגדו, חרף המגבלות הקיימות בעניין זה בחוק המרשם הפלילי - נקבע על-ידו כי הלכה זו אינה חלה בנוגע למידע על תיקים שנסגרו.

לדברי העליון, "ברגיל, אין לדרוש מידע הנוגע לתיקי חקירה שנסגרו. לכאורה, ופרט למקרים יוצאי דופן, זהו מידע שאינו עומד בדרישת הרלבנטיות, ודרישה לקבלו תפגע בפרטיות המועמדים או המתמודדים במכרז יתר על המידה, כמו גם בחזקת החפות שממנה הם זכאים ליהנות, בכפוף להסדר הקבוע בחוק המרשם הפלילי... מרבית הגופים הרשאים לקבל מידע לפי חוק המרשם הפלילי על הרשעות ועל תיקי חקירה תלויים ועומדים, אינם רשאים לקבל מידע הנוגע לתיקי חקירה שנסגרו".

אין כל סתירה בין חובתו של היועמ"ש לנמק את החלטתו על סגירת תיק חקירה, לכך ששרת המשפטים ונשיאת העליון אינן מוסמכות לשקול את תוכן חוות-הדעת בבואן להכריע בגורלו של השופט. לא אחת, מסמך הנערך על-ידי גורם רשמי אינו כשיר לשמש כראיה בהליך משפטי. לדוגמה, דוח מבקר המדינה הוא בעל חשיבות רבה כגורם הרתעה של הגופים המבוקרים וכדי לשפר את הטעון שיפור, אך המחוקק קבע כי הוא אינו קביל כראיה, ולא ניתן להסתמך עליו בכל הליך משפטי.

בעתיד, טוב יהיה אם המחוקק יפעל לתיקון חוק המרשם הפלילי, באופן שבו נשיאת בית המשפט העליון ושרת המשפטים יוכלו לקבל לעיונם "מידע על החלטה שלא לחקור או שלא להעמיד לדין". כך יוסר הספק שעליו הצבעתי, והיועץ המשפטי לממשלה יוכל להעביר אליהן את החלטתו המנומקת לסגור תיק חקירה נגד שופט, על-מנת שישקלו אם לעשות שימוש בסמכותן בכל הנוגע להמשך כהונתו.

■ הכותב הוא שותף וראש מחלקת ליטיגציית צווארון לבן ומשפט מינהלי במשרד עורכי הדין גולדפרב-זליגמן. 

עוד כתבות

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה