אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות, מגיב הבוקר (ו') לתוצאות הדרמטיות של משאל העם בבריטניה ואומר כי "ליציאה של בריטניה מהאיחוד אין השפעות כלכליות של ממש, בוודאי שלא בטווח הקצר ולכן יש להבחין בין הצעדים הטקטיים לבין הצעדים האסטרטגיים שכדאי לנקוט בתיק ההשקעות".

"באופן טקטי, הירידות החדות בשווקים בימים הקרובים עשויות דווקא לייצר הזדמנות השקעה לא מבוטלת הן בגלל שהשווקים נוטים לרשום תגובות יתר באירועים מסוג זה ובעיקר בגלל שלמעשה לא נרשם שום שינוי בסביבה הכלכלית ומכאן גם בפוטנציאל הרווח של הפירמות", אומר גרינפלד. 

יחד עם זאת, מבחינה אסטרטגית, "אין ספק שהיציאה של בריטניה מהאיחוד מהווה עליית מדרגה מבחינת הסיכונים הגלובאליים שכן ההשלכות הפוליטיות של החלטת הבריטים ימשיכו ללוות את השווקים העולמיים עוד זמן רב".

ביום ראשון הקרוב יערכו בחירות בספרד ואין ספק שתוצאות משאל העם יתמכו במפלגת פודמוס. ניצחון של אלו יצית חששות ליציבות גוש האירו כולו. בנוסף, משאלי עם נוספים בסקוטלנד, בלגיה או קטלוניה יוסיפו לאי הוודאות ויגבירו את התנודתיות בשווקים גם בטווח הבינוני.

לכן, מציין גרינפלד, לאחר שהאבק מהתגובה הראשונים בשווקים ישקע יש בהחלט מקום להערכתנו לאסטרטגיית השקעות סולידית יותר, כלומר, חשיפה לשווקים דפנסיביים יותר הן ברמת, סוג הנכס, הן ברמה הגיאוגרפית והן ברמה הסקטוריאלית.

 

אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי של בית ההשקעות הלמן-אלדובי , מציין כי "עזיבת אנגליה את הגוש הינה פגיעה בגוש וגם פגיעה באנגליה בטווח הקצר, בטווח הארוך היציאה עשויה להועיל לכלכלה הבריטית שתוכל להיפתח לשווקים נוספים מחוץ לאירופה, ולעצור הגירה אליה. ירידות חדות בשוק המניות האנגלי והפאונד הבריטי עשויים להיות הזדמנות קנייה למשקיעים לטווח הארוך, הגם שבטווח הקצר השוק ימשיך להיות תנודתי. לגבי השוק האירופי העזיבה יותר בעייתית בשל אפשרות למחשבות עזיבה של מדינות נוספות. סביר שהעזיבה לא תפרק את הגוש אבל ללא ספק תוסיף מימד גדול של חוסר ודאות בחודשים הקרובים לכלכלה ולמטבע האירופי".

"בהקשר של שוק המניות הישראלי חשוב להסתכל על חברות המייצאות לשוק האירופאי או האנגלי אשר יפגעו בשל החלשות המטבע במדינות היצוא, אבל לגבי שאר החברות לא אמורה להיות השפעה וחברות המייצאות בעיקר בדולר אף יהנו מהמצב. ירידות חדות בשוק הישראלי בעקבות ירידות בעולם, יכולות ליצור גם כאן הזדמנויות רכישה מעניינות", אומר ארצי.

"מהלך שיביא בסופו של דבר לפירוק הגוש"

ניר חצב מאופנהיימר מציין כי "השאלה הגדולה היא מה תהיה עוצמת התגובה בשווקים הפיננסיים וכרגע נראה שהתגובה מאוד אגרסיבית, כאשר ה-Sell Off אינו מדלג כמעט על אף נכס סיכון. ההמלצה שלנו היא להקטין סיכון בתקופה הקרובה, שצפויה להיות מאופיינת בוולטיליות גבוהה ובהרבה מאוד אי וודאות. עם זאת, ייתכן ותגובת העדר בשווקים תגרום ל- "Overshooting" ותיצור הזדמנויות לטווח הארוך, במיוחד בנכסים שאינם צפויים להיפגע משמעותית מה-Brexit. כרגע, אנו ממתינים לראות מתי המהלך השלילי בשווקים ייעצר, מה יהיו הנזקים שלו ובנוסף, כיצד יגיבו הכלכלה והחברות הבריטיות ליציאה. בהמשך, נתחיל לבחון ולאתר הזדמנויות בנכסים שנפגעו יתר על המידה מהמהלך וייתכן ויכולים להניב ערך רב בטווח הארוך".

עידן אזולאי מנכ"ל קרנות הנאמנות של אפסילון, מציין כי "בריטניה הניעה היום את המהלך שיביא בסופו של דבר לפירוק הגוש. הזרמים הלאומניים ששוטפים את העולם יאיצו את התהליך הזה. מאחר ותהליך היציאה של בריטניה מהגוש יהיה ארוך, הוא גם יגרום לעלייה ברמת האי ודאות וכתוצאה מכך לבריחה לנכסים חסרי סיכון, בעיקר אגרות חוב. יש לקוות שתוצאות המשאל יניעו את חברות הגוש לפעול באופן מהיר לזירוז הרפורמות הנדרשות ואולי בסופו של דבר מעז ייצא מתוק".

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, מציין כי "תומכי ה-Brexit ניצחו. לרוב המשקיעים - זו הפתעה מוחלטת. בריטניה הצביעה Brexit ותעזוב את האיחוד האירופי. כבר בטרם פרסום התוצאות ראינו כי השווקים לא ממתינים - בריחה מנכסים נושאי סיכון ונכסים הקשורים במחזור הכלכלי וריצה לנכסים בטוחים, כפי שהיה עד לפני שבוע, כשעוד היה יתרון בסקרים למצדדי ברקסיט, אך בעוצמות גדולות משמעותית".

"הרצון לעשות עסקאות כלכליות ופיננסיות יהיה מוגבל מאוד. פעולות שכן תיעשינה תהייה, מן הסתם, מנת חלקם של משקיעים עם פרופיל סיכון גבוה, הנוטים לנסות לנצל תגובות חדות, מהירות ובלתי שגרתיות של השווקים הסחירים השונים, כפי שקורה כעת. מבחינת ישראל - מדובר במכה לחברות המייצאות לבריטניה, כשחברות בתעשיית הכימיקלים מהוות את רוב הייצוא התעשייתי לשם מתחילת השנה. ישראל הינה יצואנית נטו לבריטניה, מה שיקשה על הייצוא, לנוכח תיסוף של השקל כנגד הליש"ט. היות וגם האירו נופל כנגד הדולר, גם הייצוא מישראל לשאר האיחוד האירופי יתייקר וייתקל בקשיים. אצלנו, אם אלו הן אכן התוצאות, נהיה עדים לעליות חדות של האג"ח הממשלתיות ביום ראשון ושוק המניות ירשום ירידות ניכרות, בהתאם לירידות שתהיינה היום בעולם".

"רמת העצבנות והתנודתיות של השווקים השונים תהייה בשיאה . זינוק של עשרות אחוזים במדד VIX מראה זאת. הירידות החדות לא יתוקנו במהרה, היות והשווקים יצטרכו להפנים את ההשלכות - שתהיינה לטווח ארוך ותהייה תקופה ארוכה של אי וודאות", אומר מנחם.