"בהצלחה! הגיע היום, אתה יוצא למקומות נפלאים! אז שלום. עם רגליים בנעלים, עם שכל בראש - תמצא את הדרך שלך, אל תחשוש. אתה יכול ויודע, מוכן ומזומן, ואתה הוא זה שיחליט לאן" - כך מתחיל ספרו של ד"ר סוס, "אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים". ומה יותר מתאים מכך לפתוח מאמר שעניינו הדרמה שחוללה בריטניה ביום שישי החולף.

ביום חמישי האחרון התקיים בבריטניה משאל עם, בו באה לידי ביטוי הייחודיות הידועה של העם הבריטי, כאשר הצביע בעד חזרתה של בריטניה לעצמאות כלכלית ולהתרת הקשרים עם האיחוד האירופי, שנתפס בעיני רבים כביורוקרטי, מונע צמיחה ומנוון.

זו אינה הפעם הראשונה שהעם הבריטי בוחר בדם, יזע ודמעות בטווח הקצר לטובת עתיד בהיר יותר בטווח הארוך. לפני 76 שנים, במאי 1940, התלבטה בריטניה האם ישנה הצדקה להמשיך במלחמה כנגד הגרמנים. עמדת המתנגדים הייתה ברורה - גרמניה כבשה את כל אירופה ואין כל הצדקה להיאבק בבלתי נמנע. במענה לכך נשא ראש הממשלה צ'רצ'יל נאום חוצב להבות, לפיו אם נגזר על היבשת הקטנה הקרויה אנגליה להימחות מעל פני הקרקע, היא תעשה זאת בזמן שהדגל הבריטי מונף מעל בריטניה עצמאית. והסוף, כבר ידוע לכולם.

עזיבתה של בריטניה את האיחוד האירופי הפתיעה את העיתונאים, את הסוקרים ולא מעט כלכלנים, ועל כן הדרמה. אך למרות הפליאה מכך שהעם הבריטי הצביע בניגוד למה שציפו ממנו, לא נעשה מהלך אמיתי של שבירת כלים. לאחר שתשכך הסערה, ייחתמו הסכמי סחר חדשים. וגם אם מדינות נוספות יחליטו שהאיחוד האירופי הוא לא "כוס התה" שלהן, השמיים לא יפלו. בטור הקודם כתבתי על הבעיות הטמונות במבנה הייחודי של האיחוד האירופי ועל כך שלבריטניה אין יתרונות הנובעים ממבנה האיחוד. שבוע לאחר מכן, 52% מהבריטים סברו באופן דומה כי אין לאיחוד להציע עבורם, ועל כן הצביעו בעד מה שטוב להם.

הניסיון לצייר את ההצבעה כ"ניצחון הפופוליזם" הוא פשטני ומתעלם לחלוטין מהטרגדיה של הפליטים באירופה, מצב האבטלה באיחוד האירופי והצמיחה הכלכלית האפסית. שהרי בסופו של דבר, האיחוד האירופי מעולם לא הצליח לייצר חברה אחת מאוחדת שבה דוברים שפה אחת, והיא מתנהלת על פי עולם ערכים ותוכן משותף. ואם כך הדבר, על מה הדרמה הגדולה?

 

מי שטרח בחמישי, הרוויח ביום שישי

"רעידת אדמה" זעקו הכותרות, והביאו את שוק המניות בבריטניה לפתוח את המסחר בשישי בירידה חדה של כ-10%. ואולם, מי שהכין את תיק ההשקעות שלו מראש, בהתאם לאפשרות שתיתכן גם הצבעה שונה מהתחזיות, השיא תשואות פנומנליות ביום זה.

אז מדוע ההפתעה? כיצד "השוק" תמיד מופתע? הוא הופתע בינואר 2016 עם המפולת בשוק הסיני; עוד קודם במארס 2011 עם קריסתה של יוון; ב-2007 עם נפילת שוק המשכנתאות, ב-2001 בבועת הדוט.קום, ומתי לא. לדעתי, מדובר בהגמוניה מחשבתית. הסוקרים, האנליסטים, הסוחרים וכלל העוסקים בשוק ההון שותים את האספרסו אחד עם השני ומדברים על מצב השוק, המדינה ופוליטיקה, והשיח היומיומי הזה מייצר תמימות דעים שמקשה על חשיבה עצמאית וקבלת דעות אחרות.

כמעט כולם היו בטוחים שמשאל העם יכריע בעד הישארות בריטניה באיחוד, ועל כן לא ביצעו שינויים בתיק ההשקעות בהתאם. אבל גם מי שלא הכין את תיק ההשקעות מראש לאירוע האלטרנטיבי, יכול היה עדיין להשיא תשואה משמעותית ביום שישי, אילו לא היה מתרגש (שוב) מנבואות הזעם וכותרות הקטסטרופה, ומשקיע בשוק ההון בשעות הבוקר כאשר מדד הפוטסי הבריטי צנח בכ-10%. אז היה מסיים את היום עם רווח של כ-7%.

ירידות בבריטניה, מפולת באירופה

פרופ' רוברט מנדל, זוכה פרס נובל בכלכלה בשנת 1999, הגה תיאוריה כלכלית שניתן לתארה באופן הבא: כאשר נהר עולה על גדותיו, מי שמתגורר בצדי הנהר עלול להירטב, אך מי שמתגורר בסמוך לערוצים קטנים שיוצאים מהנהר עלול לטבוע. לא מעט נכתב על כך שיציאת בריטניה מהאיחוד תפגע באירופה יותר מאשר בבריטניה. ואכן, ביום שישי, מדד המניות הבריטי סיים את המסחר בירידה של 3.15% בזמן שהמדד המרכזי בגרמניה ירד בכ-7%, בצרפת בכ-8% ונרשמו ירידות של למעלה מ-12% במדדי ספרד ואיטליה.

התהליך של היפרדות בריטניה מהאיחוד האירופי צפוי להימשך מספר רב של חודשים, עד לכדי שנה/שנתיים. בריטניה עדיין משתמשת במטבע שלה ולא עברה לשימוש באירו, ועל כן ההיפרדות משמעה בעיקר חתימה על הסכמי סחר חדשים. בריטניה לא מוותרת על השוק האירופי, ומתברר שגם אירופה לא ששה לוותר על השוק הבריטי.

פיזור מטבעי - חשוב מתמיד

כן, צפויים זעזועים בהמשך, וכן - ייתכן שמדינות נוספות יחליטו לעזוב את האיחוד האירופי וייווצרו עוד זעזועים בהמשך הדרך. רק היום מתקיימות בחירות כלליות בספרד, שיושפעו מהחלטת העם הבריטי. אבל העולם ימשיך לנוע, המים ימשיכו לזרום, המטוסים ימשיכו לטוס ועדיין יהיה חשמל בבתים. החברות שמייצרות מוצרים נדרשים והן בעלות תרומה וערך נוסף ללקוחותיהן, ימשיכו להתקיים ולהיות רווחיות. שאלת המשך הקיום של האיחוד האירופי רלוונטית בעיקר לשוק המטבעות ולסוגיית שערי החליפין, ושם בהחלט צריך להיות עם יד על הדופק.

בעת בניית תיק השקעות בחו"ל, צריך לשאוף לתיק מגוון מטבעית. בישראל, תיק מגוון מטבעית נוטה לעיתים לכיוון של 95% חשיפה לדולר האמריקאי ו-5% חשיפה לכל שאר המטבעות. הדרך היחידה להגן על תיק ההשקעות היא גיוון מטבעי אמיתי שבו הדולר יהווה לכל היותר 50%, וישנה חשיפה גם למטבעות של שווקים מתעוררים דוגמת פרו וצ'ילה, או מדינות כמו אוסטרליה וניו זילנד עליהן המלצתי בטוריי הקודמים.

החלטת העם הבריטי תשפיע מעבר ליבשת אירופה גם על ארה"ב, ובעיקר על סוגיית העלאת הריבית בארה"ב. לאחר פרסום תוצאות משאל העם, הצפי להעלאת ריבית בארה"ב ירד לאפס, ובנוסף 15% מהנשאלים מעריכים שתיתכן אף הורדת ריבית בארה"ב - מהלך שעלול להחליש את הדולר.

מיסוי והפתעות נוספות

השקעות בשוק ההון מושפעות על ידי מספר בודד של אירועים במהלך כל תקופה נמדדת. האירועים של שנת 2016 מסתמנים כעת כנפילת והתאוששות מחירי הסחורות בתחילת השנה; היפרדות בריטניה מהאיחוד האירופי; וכמובן הבחירות בארה"ב בסוף השנה. לקראת האירועים הללו יש להכין את תיק ההשקעות. כך למשל, הטענה כאילו ירידת שווי השוק של חברות דוגמת אפל ופייסבוק נבעה מגל מכירות רוחבי בשוק, היא נכונה באופן חלקי. אסור לשכוח שבין היתר החברות הללו מחזיקות לא מעט מקלטי מס בפרובינציות בריטיות דוגמת איי הבתולה וגרנזי. יציאתה של בריטניה מהאיחוד יוצרת לא מעט כאב ראש עבור רואי החשבון ויועצי המס של החברות הללו. הכנה ראויה של תיק ההשקעות לקראת העתיד לבוא צריכה לכלול את כלל ההשפעות הצפויות, לרבות ההשפעה המיסויית של יציאת בריטניה מהאיחוד מחד ושל תוצאות הבחירות בארה"ב מאידך.

את המחקר זוכה פרס הנובל שלו סיים פרופ' מנדל בתרחיש לפיו עד שנת 2010, האירו יהיה מטבע שיאומץ על ידי 50 מדינות באירופה, וכי הדולר יהיה מטבע שיאומץ על ידי מדינות באמריקה הלטינית - תרחיש שלא התממש. מה שאומר שכמו תמיד - בשוק ההון אסור להיות אופטימיים או פסימיים, צריך להיות ריאליים. ובמצב השוק הנוכחי, המשמעות היא להכין תיק לקראת מרבית התרחישים האפשריים, גם במחיר של אובדן תשואה בטווח הקצר.

הכותב הוא מנהל תחום החוב בחברת - Oscar Gruss & Son Makor. הכותב ו/או חברת Oscar Gruss & Son וחברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם