השפעת ה"ברקזיט" על חברות הנדל"ן הישראליות הפועלות בבריטניה ובאירופה צפויה להיות שולית, אם בכלל. כך מעריך שמעון אוליאל, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות אנליסט, בעקבות תוצאות המשאל בבריטניה שהביאו לטלטלה גדולה בבורסות באירופה וגם בשער החליפין של הליש"ט.

במדד ת"א 100 נסחרות מספר חברות נדל"ן בעלות פעילות בבריטניה - נכסים ובניין, אלוני חץ, אלרוב נדל"ן ובנוסף עוד מספר חברות הפעילות באירופה - גזית גלוב, בראק אן.וי, אפריקה נכסים, סאמיט, כלכלית ירושלים, אשטרום נכסים, שיכון ובינוי ואיי.די.או.

אוליאל: "נראה כי צפויות השפעות מנוגדות למהלך על חברות הנדל"ן המניב הפועלות בשווקים אלה ולכן קשה להעריך את השפעתו על פעילות ושווי החברות. מצד אחד, ההערכה היא שהמהלך יגרור מהלך של הרחבות מוניטריות, שמשמען תקופה ארוכה מזו שהוערכה קודם בה ישררו ריביות נמוכות בעולם, מה שחיובי לחברות נדל"ן מניב.

"מנגד, לחברות חשיפה מאזנית, מאחר שחלק מההון העצמי שלהן הוא בליש"ט וביורו, שנחלשו וצפויים להמשיך להיחלש. בנוסף, ככל שתהיה פגיעה בכלכלה הריאלית, אזי תהיה ירידה בביקוש לשטחי מסחר ומשרדים. משקל הפעילות בבריטניה אצל נכסים ובניין, אלוני חץ ואלרוב נדל"ן אינו גבוה. לשלושתן ולמרבית החברות האחרות שצוינו, פעילות הנפרשת על פני מגוון נכסים, מדינות ומטבעות".

 

"הנדל"ן היזמי ייפגע יותר"

ברורית פיין, אנליסטית נדל"ן בלידר שוקי הון, ממליצה להפחית חשיפה לחברות נדל"ן עם פעילות באירופה, ולהגדיל חשיפה לחברות נדל"ן מניב הפועלות בישראל ובארה"ב. מדובר בכל חברות הנדל"ן למגורים, כגון אפריקה מגורים, אזורים ודמרי, וחברות החשופות רק לענף הנדל"ן המניב בישראל, ביניהן מליסרון, אמות, גב ים, רבוע נדל"ן, ריט 1 וסלע נדל"ן. לגבי עזריאלי וביג, מציינת לוי כי הן חשופות לארה"ב וישראל ולכן הן נהנות מהתחזקות הדולר. עזריאלי חשופה בעיקר לישראל ובנוסף כ-9% מנכסיה בארה"ב. אצל ביג נדל"ן, 60% מפעילותה בישראל והיתר בארה"ב.

אנליסט הנדל"ן בירושלים ברוקראז', ישי ששון, מציין כי בניתוח השפעת הברקזיט על הנדל"ן באירופה בכלל, ובפרט בגרמניה, יש לבצע אבחנה בין שני סקטורים עיקריים: נדל"ן יזמי ונדל"ן מניב. כאשר גם בתוכם קיימת חלוקה לענפי משנה. "להערכתנו, הנדל"ן היזמי עשוי להיפגע במידה רבה יותר בהיותו נשען על מינוף שטרם הושג או התקבל במלואו. לעומתו, הנדל"ן המניב חשוף פחות לשווקים הפיננסים, שכן המימון בגין הנכסים המניבים כבר התקבל, כאשר השאלה הנותרת בעינינו הינה מידת הפגיעה בשכר הדירה שישלמו הדיירים".

ששון מזהה 3 חברות ציבוריות שעשויות, אולי, להיות מושפעות מהברקזיט (למרות שהן פועלות בגרמניה): איי.די.או גרופ, בראק אן.וי וסאמיט. לדעתו, "גם אם היה עדיף שה"ברקזיט" לא יתרחש הרי שצביון הפעילות של החברות הישראליות בגרמניה ממתן באופן ניכר את ההשפעה השלילית, ומונע ממנה להיות דרמטית".

חברות הנדל"ן החשופות לאירופה