פרישתה הצפויה של בריטניה מהאיחוד האירופי השפיעה על שוקי ההון העולמיים, שרשמו ירידות חדות ביום שישי, וגם החברות הדואליות היו חלק מהמגמה הכללית. בבורסה הישראלית, השפעתן של חברות הפארמה היא הבולטת ביותר, משום שכ-24% מהמדד המוביל, ת"א 25, מורכב ממניותין של טבע, פריגו ומיילן. טבע   איבדה ביום שישי בניו יורק 2.7%, פריגו   ירדה ב-4.4% ומיילן   רשמה את הירידה החדה ביותר בין השלוש, 5.6%.

טבע חזקה בהגנות

"שלוש החברות די דומות בהיקף החשיפה שלהן לבריטניה, ולאירופה בכללותה", אומר היום אנליסט הפארמה של אי.בי.אי, סטיבן טפר. "במבט קדימה ל-2017 - בהכללת הרכישות של אלרגן בטבע, מדה במיילן ואומגה בפריגו - אחוז החשיפה בטבע הוא הנמוך ביניהן, 24% מההכנסות; מדה תעלה את החשיפה במיילן לכ-30%; ובפריגו, לפי הדוחות מדובר על 33%, אך זה כולל את כל התמלוגים מתרופת הטיסברי בעולם, כך שלהערכתי מדובר על כ-28%".

מעבר לכך, ישנה השפעת שערי חליפין. גם כאן טפר סבור שההשפעה על טבע קטנה יותר. "החברות מדווחות בדולרים, אז הפרשי השער מול הפאונד והאירו, והאי-ודאות בנושא שצפויה להימשך, זו ההשפעה הבולטת ביותר", הוא מציין. "מניסיון העבר, טבע מנוסה ומצליחה לאורך השנים לבצע הגנות, כך שההשפעה על השורה התחתונה שלה קטנה יחסית, עם הגנות ברמה התפעולית והמימונית. לא ברור עד כמה פריגו ומיילן יצליחו בכך, אך גם אצלן לא כל הירידה תגיע לשורה התחתונה". בכל מקרה, להערכתו ההשפעה תגיע רק בדוחות הרבעון השלישי, ולא ברבעון השני שמסתיים השבוע.

"מבחינה עסקית, אין ספק שלטבע יש דומיננטיות גדולה בבריטניה, אבל בעיקר בגנריקה", אומר טפר. "באירופה, ובוודאי בבריטניה, זו מערכת בריאות ממלכתית שבה המחירים די 'לחוצים', כך שאני לא מצפה לשחיקה נוספת בתחום התרופות הגנריות שניתנות במרשם רופא. ההשפעה תגיע אם יהיה מיתון שישליך על מדינות האזור, ועיקר ההשפעה תהיה בתרופות שניתנות ללא מרשם, שבהן הצרכן מוציא כסף מהכיס. כלומר, בתחום ה-OTC (תרופות ללא מרשם) ההשפעה עלולה להיות גדולה יותר, וזה כמובן משליך על פריגו, שפעילה באירופה באמצעות אומגה. במידה פחותה יותר גם על מיילן שרוכשת את מדה שיש לה פעילות OTC, ועל טבע שפעילה בתחום בשיתוף עם פרוקטר אנד גמבל. אבל בסופו של דבר, בענף הבריאות גם בתקופות אי-ודאות ההשפעה יחסית קטנה ובשוליים".

 

"עסקת אלרגן לא בסכנה"

לפי לוח הזמנים שטבע קבעה, רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן בכ-40 מיליארד דולר אמורה להיסגר עד סוף חודש יוני - כלומר עוד השבוע.

האם יהיה עיכוב נוסף בהשלמת העסקה? בשלב זה, טבע לא מוסרת עדכונים חדשים. להערכת טפר, גם אם יהיה עיכוב מסוים, הוא לא יהיה משמעותי והעסקה תושלם ביולי. כלומר, תהליך השלמה של שנה.

כחלק מרכישת החטיבה מאלרגן נדרשה טבע על-ידי הרגולטור למכור את מרבית העסק הגנרי של אלרגן בבריטניה ובאירלנד כדי למנוע פגיעה בתחרות (כמו גם מכירת קווי מוצר נוספים, בעיקר בארה"ב). טפר מעריך שהעסקאות הללו סגורות, ולא סביר שמי שקונה מטבע את הפעילות יתחרט פתאום בשל המצב. "אם סגרו את העסקה בפאונד, אולי תהיה השפעה קטנה", הוא אומר.

השפעת הברקזיט על חברות הפארמה