גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תכנוני המס הבאים: המס שיוטל על הלוואות במימון המונים

רשות המסים קבעה כי מתן הלוואות ע"י גורמים שלא עוסקים במתן הלוואות - כולל אנשים פרטיים - מהוות עסקה חייבת במע"מ ■ עו"ד ענת שביט: "השוק יחפש מנגנונים להפחית את נטל המס" ■ מדריך הלוואות חברתיות

עו"ד ענת שביט / צילום: תמר מצפי
עו"ד ענת שביט / צילום: תמר מצפי

בשנים האחרונות התפתחה באינטרנט תעשייה מקבילה לעולם המימון המסורתי - תעשיית "מימון ההמונים" (Crowd Funding) וההלוואות החברתיות (peer to peer). מדובר בשיטה למימון פרויקטים, עסקים וארגונים וגיוס הון באמצעות כספים שמושקעים או נתרמים ע"י מספר רב של אנשים פרטיים, והיא משמשת זה מכבר קשת רחבה של ארגונים, מוסדות מוכרים וגם אנשים פרטיים שרוצים להגשים את חלומותיהם, אך אין להם מימון לכך.

כך, לאחרונה החליט בית החולים וולפסון לנסות את השיטה הזו כדי לשדרג את מתקניו, ובמסגרת קמפיין חדש הוא מנסה לגייס כסף מהגולשים כדי לממן מעבדות, לשדרג מחלקות ולשפר את תנאי עובדים. גם המתמחים בתחום הרפואה מנסים לאחרונה לגייס כספים באמצעות האינטרנט לטובת המאבק הממושך שלהם בתנאי העסקתם שצפוי להתנהל בזירה המשפטית, התקשורתית והפוליטית; ואפילו חיילי צה"ל למדו את השיטה, ובמקום לסמוך על הגופים המתרימים של צה"ל, הם פונים בעצמם לגופים שונים בבקשות לתרומות, בין היתר באמצעות האינטרנט בדרך של "מימון המונים" (כפי שעלה ממצאי דוח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה). 

יזמים, מהנדסים, סופרים, חוקרים, זמרים ועוד - כולם כבר פנו להמוני הגולשים באינטרנט בבקשה לתמוך ברעיון או במיזם שפיתחו (באמצעות חברות מימון המונים כדוגמת HeadStart, CrowdValue, KickStarter ועוד). וזה עובד. פרויקטים יוצאים לפועל. ספרים רואים אור. סטרטאפים מקבלים מימון ראשוני. הלוואות ניתנות. חלומות מתגשמים. והמון כסף מתגלגל שם.

ובדרך-כלל, במקום שיש כסף יש גם מסים. אז לא רק החולמים, היזמים והמוסדות זיהו את הפוטנציאל הכלכלי של השיטה. לאחרונה החלה גם רשות המסים לבחון את המשמעויות המיסויות של הטרנד המתגבר של מימון המונים והלוואות חברתיות, ובמספר החלטות מיסוי שניתנו לאחרונה היא מבהירה לפועלים בזירות הללו כי יש זווית נוספת לפעילות שלהם - הזווית המיסויית; ובמקרים מסוימים, יכול להיות שהזווית הזאת תשפיע על ההחלטה אם לפעול בזירה הזאת או לא, כאשר המס "מזנק" לאחוזים גבוהים משמעותית המקובלים בשיטות מימון אחרות. 

לדברי ד"ר אבי נוב, מומחה לדיני מסים ומיסוי בינלאומי, "שאלת אופן המיסוי של 'מימון המונים' (Crowd Funding) היא מורכבת, ומעוררת שאלות רבות הן בהיבטי מס ערך מוסף והן בהיבטי מס הכנסה. אין ספק כי מדובר בפעילות כלכלית מבורכת, המאפשרת מימון עסקים בלי לעבור דרך גורמי התיווך המסורתיים כגון בנקים או גופי מימון חוץ בנקאיים. פעילות מימון המונים היא אלטרנטיבה יעילה לשוק המסורתי של ההלוואות, ובצדק מכונה גם 'הלוואות חברתיות'.  ככל שרשות המסים וכן רשויות אחרות ישכילו לפתח הוראות שאינן מחמירות עם הפעילות של מימון המונים, כך יתפתח תחום חשוב זה. החלטות המיסוי שפורסמו עד כה בעניין מימון המונים מחמירות לדעתי יתר על המידה ועשויות לפגוע באטרקטיביות ובהתפתחות של תחום זה". 


עד כה פרסמה רשות המסים שתי החלטות מיסוי בסוגיית מיסוי מימון המונים. ההחלטה הראשונה (החלטת מיסוי 5769/15), עסקה בנושא של קביעת הוראות ניכוי המס במקור ביחס להלוואות מעמית לעמית (P2P) הניתנות באמצעות אתר אינטרנט, ויחולו על החברה המפעילה את האתר בגין העברת תשלומי הריבית למלווים (ראו מסגרת); והחלטת מיסוי נוספת (החלטת מיסוי 3314/16) העוסקת בחיוב פעילות בזירת מימון ההמונים בתשלום מס ערך מוסף. 

לדברי מומחי המס, החלטת המיסוי השנייה, אשר פורסמה לאחרונה, עשויה להשפיע משמעותית על היחסים בזירת מימון ההמונים וההלוואות החברתיות. החלטה זו עוסקת בחברה המפעילה מיזם המאפשר לבעלי עסקים לקבל הלוואות מגורמים אחרים שאינם קשורים לחברה. המיזם מהווה פלטפורמה לרכישת חובות של לקוחות על-ידי מלווים, בין היתר באמצעות האינטרנט, ומבוצע על סמך חשבוניות מס שהוציאו הלווים לחייבים, ואשר מועד פירעונן טרם הגיע. כך, ניתן ללווים סכום כסף על חשבון תשלום עתידי שהם אמורים לקבל מהחייבים בתמורה לתשלום ריבית מוגדרת מראש על-ידי הלווים.

החברה פנתה לרשות המסים בבקשה לקבל את עמדתה לעניין סיווג פעילות החברה על-פי חוק מס ערך מוסף. במסגרת החלטת המיסוי נקבע כי נוכח פעילות החברה בתחום מתן האשראי ונוכח היקף ותדירות פעילויותיה, החברה תסווג כמוסד כספי לעניין חוק מס ערך מוסף, וזאת גם אם הפעילות מבוצעת באינטרנט. משמעות ההחלטה היא למעשה שמתן הלוואות בשיטת מימון המונים והלוואות חברתיות מהוות עסקה חייבת במע"מ.

לדברי עו"ד ענת שביט, מנהלת מחלקת המסים ושותפה במשרד עורכי הדין פישר בכר חן וול אוריון ושות', "מדובר בהחלטת מיסוי ייחודית שעשויות להיות לה השלכות הן על החבות במע"מ של מיזמים למתן הלוואות והן על הסיווג במס הכנסה". 

כך, מסבירה עו"ד שביט, לעניין מע"מ החשיבות של ההחלטה הנה בשני נושאים - "ראשית בעניין סווג המיזם - החלטת המיסוי קובעת כי הקריטריון המנחה בשאלת הסיווג של המיזם היא, האם מהות פעילותו של החייב במס 'קרובה יותר לסוג אחר' של חייבי מס. רשות המסים מסווגת את הפעילות כ'פעילות של מוסד כספי' ולא כפעילות של עוסק. המשמעות היא תשלום מס שכר ורווח, בשיעור של 17% חלף תשלום מע"מ בלבד על הכנסות המיזם". 

עו"ד ענת שביט / צילום: תמר מצפי

נושא משמעותי נוסף, כאמור, נקבע לעניין סווג פעילות המלווים. "לראשונה נקבע כי מתן הלוואות על-ידי גורמים שאין עיסוקם במתן הלוואות - כולל יחידים פרטיים - מהווים עסקה חייבת במע"מ. החריג - סכום ריבית של כ-90 אלף שקל לשנה (עוסק פטור) ניכנס בגדר עוסק פטור ולכן יהיה פטור ממע"מ. המשמעות של ההחלטה הזו היא כי פלטפורמות המתבססות על מימון המונים בהלוואות (המחזקות בישראל בשנים האחרונות) חשופות לתשלום מע"מ".

- מה זה אומר בפועל? שמימון המונים מאבד את האטרקטיביות שלו עקב היבטי המס? 

עו"ד שביט: "אם יש ליחידים חלופה של מימון באמצעות השקעה בהון (crowd funding) לעומת פלטפורמות של מימון הלוואות - הביטי המיסוי הופכים את מימון ההמונים באמצעות הלוואות להרבה פחות כדאי. אם ניקח לדוגמה הלוואה של 100 שקל בשיעור ריבית שנתית של 5%, אזי יחול מס של 25%+ 17% על הריבית. המשמעות היא ששיעור המס עולה ל-42% על הריבית, בעוד בהשקעה בהון יחול רק מס של 25% על דיבידנד המתקבל בידי יחיד".

אך לא רק המע"מ ירדוף את המלווים. גם מס הכנסה נכנס לתמונה. לדברי עו"ד שביט, "עד היום היה מקובל שב'קרנות השקעה' וב'קרנות הלוואה' הסיווג של הקרן הוא סווג של פעילות השקעה פסיבית, לכאורה עמדת מע"מ כפי שבאה לידי ביטוי בהחלטות המס היא בעייתית כיוון שהיא מסווגת את הפעילות כפעילות מעסק, וזה עשוי להשפיע על שיעורי המס הכוללים אשר יחולו על המשקיעים". 

- האם זה עלול לגרום לכך שתחום מימון המונים והלוואות חברתיות שצוברים תאוצה בעת האחרונה ייכחדו?

עו"ד שביט: "אני לא יודעת להגיד אם מימון בקרנות הלוואה או מימון על-ידי יחידים יעלם, אבל לבטח השוק יתאים את עצמו ויחפש מנגנונים להפחית את נטל המס הכולל".

ואלה יהיו, כך נראה, תכנוני המס היצירתיים הבאים שיצטרכו מומחי המס להמציא.

"היזמים הפועלים בקידום מימון המונים ייאלצו 'לעבוד' עבור רשות המסים" 

החלטת המיסוי הראשונה שעסקה בתחום מימון ההמונים דנה בעניינה של חברה פרטית תושבת ישראל המפעילה אתר אינטרנט לתיווך במתן וקבלת הלוואות מעמית לעמית. במסגרת אתר האינטרנט, יחידים תושבי ישראל מגישים בקשה מקוונת לקבלת הלוואה מיחידים אחרים תושבי ישראל או מחברות תושבות ישראל. לכל המלווים נפתח חשבון נאמנות בבנק בו הם רשומים כנהנים בחשבון. חשבון הנאמנות משמש את החברה לצורך העברת תשלומים בין המלווים ללווים. החברה איננה צד להלוואות וכספי ההלוואות אינם חלק מנכסיה או מהתחייבויותיה.

בהתאם להצהרת החברה, הסיכון כי ההלוואות לא יפרעו ותשלומי ההתחייבות בגין ההלוואה לא ישולמו הינו של המלווים בלבד. למלווים אין כל זכות תביעה מול החברה בכל צורה שהיא לגבי פירעון ההלוואה. זכות התביעה למלווים קיימת אך ורק מול הלווים. בעבור השירותים אותם נותנת החברה היא גובה עמלות מהלווים או מהמלווים. עמלות אלה נגבות על-ידי החברה בעת העברת התשלומים בחשבון הנאמנות. 

החברה פנתה לרשות המסים בבקשה לקבוע הוראות ניכוי המס במקור שיחולו על החברה בגין תשלומי הריבית למלווים. רשות המסים קבעה כי ניכוי המס מתשלומי הריבית יהא בהתאם לקבוע בתקנות מס הכנסה (ניכוי מריבית, מדיבידנד ומרווחים מסוימים) בהתקיים מספר תנאים, וביניהם: ההלוואות נושאות ריבית שנתית קבועה מראש ואינה תלויה בגורם בלתי וודאי, ונקבעו מגבלות של סכום קרן ההלוואה ותקופת פירעון קבועה מראש; החברה תשמש כמתווכת בלבד במתן וקבלת הלוואות באמצעות אתר אינטרנט והיא איננה צד להלוואות וכספי ההלוואות אינם חלק מנכסיה או מהתחייבויותיה. 

"השאלה היא כמה מס משלמים על הריבית, או במקרה הזה, כמה מס מפעיל האתר יצטרך לנכות במקור?", אומר ד"ר אבי נוב, ומסביר: "במישור המלווה, הכנסה מריבית שאינה עולה בגדר הכנסה מעסק, חייבת במס מכוח פקודת מס הכנסה, בשיעורי מס מופחתים. התשובה לשאלה כמה מס יצטרך אתר האינטרנט המספק שירותים למלווים וללווים לנכות, היא שזה תלוי בסוג ההלוואה. אם מדובר על הלוואה שקלית, המס המוטל הוא בשיעור של 15% על הריבית, אם מדובר על הלוואה צמודה למדד, שיעור המס יהיה 25% על הרווח הריאלי. בהנחה שמדובר בעסקה או בעסקת אקראי, כהגדרתם בחוק מס ערך מוסף, אזי התמורה תהיה כפופה למס ערך מוסף. אך אם אין המדובר בעסקה או בעסקת אקראי - אזי התמורה תהיה פטורה ממס ערך מוסף". 

- זה מוריד מהאטרקטיביות של שיטת המימון הזאת?

ד"ר נוב: "שיעור המס במימון המונים הוא למעשה אותו דבר כמו בכל הלוואות אחרות, אך יש הבדל אחד מהותי הקשור למערכת המסים שעשוי לפגוע באטרקטיביות של המימון האינטרנטי אשר ללא ספק מהווה רכיב חשוב במשק מודרני. במימון המונים יש מלווים ולווים, אך יש גם את הגוף אשר מספק את הפלטפורמה להלוואות בין עמית לעמית (P2P), ובהחלטת המיסוי נקבע כי הגוף הזה מחויב לנכות מס במקור. כך יוצא שהיזמים הפועלים בקידום מימון המונים ייאלצו 'לעבוד' עבור רשות המסים בניהול מערך גבייה משוכלל עבור אוצר המדינה, אשר מעבר לעלויות הכרוכות בכך, זה גם חושף אותם לאחריות אזרחית ופלילית".

עוד כתבות

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נטפליס יורדת בכ-7%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר