רשת איקאה יוצאת במהלך של ריקול ענק בארה"ב ובקנדה לשידות מדגם Malm ומכריזה על הפסקת ייצור הדגם, וזאת בעקבות שינוי התקן האמריקאי שמגיע לאחר 3 מקרי מוות של ילדים בארה"ב שנמחצו למוות כששידת המגרות נפלה עליהם.

אז למה השידות הללו עוד נמכרות באיקאה ישראל, בשעה שבארה"ב הן כבר הוצאו מהקטלוג באתר? במילים אחרות, אם איקאה ארה"ב הגיעה למסקנה כי השידות מסוכנות, גם אם בעקיפין בגלל שהצרכנים לא עיגנו אותן לקירות או התקינו אותן בהתאם להוראות - מדוע לא מתקבלת החלטה דומה בנוגע ליתר מדינות העולם וליתר הצרכנים מחוץ לארה"ב, רק לשם הביטחון וכדי למנוע הישנות של אסונות דומים?

זהו ריקול בהיקף ענק - בארה"ב תאסוף איקאה 27 מיליון שידות. מדובר בסדרת השידות של Malm שכוללת מספר דגמים שאת רובם החברה תפסיק לייצר - בהם למשל דגם הכולל 3 מגרות והמופיע בהודעת איקאה לשם ההמחשה (ראו תמונה). דגם זה כבר הוסר מאתר איקאה בארה"ב, והוא עדיין מופיע באתר איקאה ישראל.

איקאה ישראל / צילום: אתר אינטרנט

החברה השבדית יצאה בהודעה אתמול (ב'), כשנשיא איקאה ארה"ב, לארס פטרסון, קרא "להוציא את השידות מחוץ לחדר".

בשנה שעברה, לאחר מותו של פעוט כבן שנתיים, יצאה איקאה בקריאה ללקוחותיה לעגן את השידות לקיר באמצעות 300 מאות אלף ערכות תיקון מיוחדות שהחברה חילקה ללקוחות.

אתמול פרסמה איקאה ברשתות החברתיות הודעה, בה היא קוראת לציבור לסייע במניעת פציעות ומקרי מוות מנפילות רהיטים באמצעות שיתוף טיפים לאבטחת הרהיטים בבית. "כשאנחנו עובדים ביחד, אנחנו יכולים להפחית את הסיכון לתאונות", נכתב בפרסומי החברה, שבהם גם צוין כי מדי שבועיים מת ילד בארה"ב כתוצאה מנפילת רהיטים או ציוד כבד כמו טלוויזיות. הלינק להודעה כולל הנחיות לעיגון הרהיטים לקירות הבית.

ועדיין, מה שמדאיג הוא מדוע איקאה - שמבצעת בארה"ב ריקול כזה דרמטי שמאחוריו עומדים אסונות כבדים - לא מבצעת אותו באופן גורף בכל המדינות בהן נמכרת השידה האמורה? 

איקאה ישראל: רוצים אביזרי קיבוע לקיר? תקבלו

מאיקאה ישראל נמסר בתגובה: "הריקול אינו מיועד ואינו מבוצע בישראל ובמדינות נוספות מלבד צפון אמריקה. מקור הריקול הוא תקן מקומי וולנטרי הנוגע ליציבות השידות ואינו קיים במדינות אחרות מלבד ארה"ב וקנדה.

"אנו באיקאה ישראל מקפידים לתקשר את ההוראות המנחות לקבע את השידה לקיר, ומבקשים מלקוחותינו לוודא כי הרהיטים בביתם מקובעים לקיר על-פי ההנחיות. איקאה ישראל פועלת כל העת למען בטיחות לקוחותיה ועל-פי הנחיות החוק והתקינה במדינת ישראל". 

עוד נמסר כי "איקאה סיפקה מאז ומתמיד, לכל רהיט שיש לקבעו לקיר, אביזר קיבוע מתאים באריזת המוצר המקורית. לקוחות שמעוניינים לקבל שוב את אביזר הקיבוע, מוזמנים להתקשר לשירות הלקוחות של איקאה ולקבל את אביזר הקיבוע". 

בעקבות הפרסומים קוראת איקאה ישראל לכל המעוניינים לקבל את אביזר הקיבוע של השידה לקיר ליצור קשר עם מחלקת שירות הלקוחות ולקבל את האביזר. 

ריקול לשער בטיחות 

נזכיר כי לפני 5 ימים בלבד איקאה ביצעה ריקול לשער בטיחות מסדרת PATRULL. למרבה האירוניה, שערי הבטיחות לא סיפקו את הבטיחות שהם אמורים לספק, והסיבה לריקול הייתה דיווחים מלקוחות על כך ששערי הבטיחות מהסדרה האמורה נפתחו באופן בלתי צפוי, זאת אף על-פי שאושרו על-ידי מבדקי הבטיחות. מבדיקה שבוצעה על-ידי החברה עלה כי מערכת הנעילה לקויה.