משרד האנרגיה צפוי לפרסם 60 רישיונות גז ונפט חדשים - כך נודע ל"גלובס". זאת בתום ארבע שנים בהם סגורים המים הכלכליים של ישראל לחיפושים. בשלב ראשון, וככל הנראה עד סוף השנה, יחולקו שליש עד מחצית מהרישיונות.

ב-2002 הפסיק כזכור משרד האנרגיה לתת רישיונות חדשים לחיפושים בים כדי לפעול לשינוי חוק הנפט ולקבוע מדיניות בנושא. לאחר כמה שנים שב לתת רישיונות והפסיק שוב ב-2012. מאז הים סגור לחיפושים. מיותר לציין שללא פתיחת הים, לא יכולות חברות אנרגיה לחפש שדות גז ונפט חדשים.

לרגל פתיחת הים, הזמין משרד האנרגיה סקר סביבתי מקיף לחיפוש ולהפקה של נפט וגז טבעי בים. זהו למעשה הסקר הסביבתי הראשון מסוגו בישראל, והוא נועד להוות בסיס מידע לממונה על ענייני הנפט במשרד טרם מתן זכויות חדשות לחיפוש ולהפקה. הוא נערך על ידי חברת הייעוץ הגיאולוגי גיאו-פרוספקט ועל ידי חברת "חקר ימים ואגמים לישראל".

בסקירה, שמתפרסת על פני מאות עמודים, מוצגת השוואה בינלאומית להתנהלותן של שש מדינות אחרות בתחום הסביבתי, בניהן בריטניה, נורבגיה, הולנד, קנדה, ארה"ב ואוסטרליה. מדינות אלו נבחנו היות והן מובילות בתחום חיפוש והפקה של נפט וגז טבעי בים.

בין ההמלצות שיתפרסמו לשימוע ציבורי עד סוף השבוע, לא יחולקו רישיונות בטווח של שבעה קילומטרים מהחוף, לא יבוצעו קידוחים באזורים בהם מצויים בתי גידול רגישים, בעלי הזכויות יידרשו להעביר דיווח נאותות סביבתית וכך גם להשתמש בטכנולוגיות המצמצמות את ההשפעה הסביבתית של פעילות חיפוש והפקה של נפט וגז טבעי בים (Best Practice Technology ).

במקביל, מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור עורך בימים אלו סבב פגישות בניו יורק עם משקיעים פוטנציאליים במשק הגז של ישראל. בין היתר הוא דיבר על צינור הגז הטבעי שיכול להיבנות בין ישראל לטורקיה. לטענתו, צינור כזה יכול להיבנות במהירות גבוהה יחסית בשל הקרבה של טורקיה למאגרים הישראלים. הוא התייחס גם לאפשרות של הקמת צינור ימי ליוון, והסביר כי מדובר בפרויקט מורכב ויקר שכדאיותו תלויה בממצאים העתידיים שיתגלו.