גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הערכה: לארי מייזל ירכוש מדלק את מאגרי כריש ותנין

במתווה הגז נקבע כי חברות הגז ימכרו את המאגרים תוך 14 חודשים ■ המכירה צפויה בחודש הקרוב ■ מייזל מחזיק בחלקים מרישיונות "עוז" ו"אריה" והתמודד בעבר על רכישת ערוץ 10

לארי מייזל / צילום: רויטרס
לארי מייזל / צילום: רויטרס

איש העסקים לארי מייזל נמצא במגעים מתקדמים לרכישת מאגרי הגז כריש ותנין - כך נודע ל"גלובס". שני המאגרים נמצאים בבעלות חברת דלק של יצחק תשובה. במתווה הגז, שאותו אישרה הממשלה באופן סופי במאי האחרון, סוכם כי הם יימכרו לשחקן שלישי תוך 14 חודשים.

מאגרי תנין וכריש מכילים יחד 60-80 מיליארד מטרים מעוקבים של גז (BCM), ועד כה הושקעו בהם יותר מ-700 מיליון שקל. המאגרים היו בבעלות דלק ונובל עד שבנובמבר האחרון רכשה דלק את חלקה של נובל במאגרים - 47% - על-מנת לעמוד בלוחות הזמנים למכירת המאגרים כפי שנקבעו במתווה. סכום המכירה עמד על כ-67 מיליון דולר.

עד כה, המועמדת המובילה לרכישת המאגרים הייתה חברת אדיסון האיטלקית. חברות נוספות ששמן הוזכר בעבר כפוטנציאליות לרכישת המאגרים הן חברת אנרג'יאן היוונית שהיתה המפעילה ברישיונות שרה ומירה, ואיש העסקים בני שטיינמץ. החברות האמריקאיות HESS ו-EOG הביעו גם הן התעניינות ברכישת המאגרים בפגישות שקיימו עם שר האנרגיה יובל שטייניץ באוקטובר 2015.

כעת מתברר כי איש העסקים היהודי לארי מייזל מצטרף לתחרות באמצעות חברת קולרידג' שבבעלותו, ויחד עם חברת אנרגיה בינלאומית הוא מקיים מגעים מתקדמים ואינטנסיביים לרכישתם. על-פי הערכה, הרכישה תתבצע בחודש הקרוב. כבר ב-2010 הביע מייזל התעניינות במשק הגז של ישראל, והיום הוא מחזיק ב-12% מרישיון עוז וב-73% מרישיון אריה (שני הרישיונות היו חלק מהיתר "בנימין"). מייזל התמודד בעבר גם על רכישת ערוץ 10.

אין מספיק ביקוש

הגז ממאגרי "כריש" ו"תנין", נזכיר, לא מיועד לייצוא, ויספק את צרכי המשק המקומי בלבד, כשכרגע אין בישראל די ביקוש לגז שיצדיק את הפיתוח שלהם. כיום מספק מאגר תמר 99% מהביקוש לגז (היתר מגיע ממטעני גז טבעי נוזלי LNG שחברת החשמל מייבאת), והוא זה שצפוי לספק את רב הביקוש בעשור הקרוב.

מעבר לכך, עלות צינור מכריש ומתנין תגיע למאות מיליוני דולר, ובשונה ממרבית מדינות העולם, בישראל לא קיימת עדיין מדיניות לעידוד פיתוח מאגרים קטנים כדוגמת הטבות מס או הנחה על תמלוגים. ולבסוף, לפני שהחלו הדיונים על מתווה הגז, סוכם כי על-מנת לעודד את פיתוח המאגרים, לוויתן ימכור להם 15.2 BCM נוספים של גז. ואולם, הדבר ירד מהפרק.

בממשלה מודעים לקושי בפיתוח המאגרים ומדברים על התערבות אקטיבית במציאת לקוחות. על-פי גורמים ממשלתיים, המאגרים צריכים למכור לפחות 1.5 BCM של גז טבעי בשנה על-מנת להצדיק את פיתוחם. דרך אחת של התערבות אקטיבית יכולה למשל להיות חיוב של יזם מתקן האמוניה שייבחר לרכוש גז טבעי מהמאגרים. דרך נוספת יכולה להיות רכישה ממשלתית מרוכזת של גז.

"אני לא רואה שהגדולים באים"

בדלק לא הגיבו באופן רשמי למכירת המאגרים, אך יניב פרידמן, המשנה למנכ"ל דלק קידוחים, אמר היום ב"ועידה השנייה לאנרגיה וכלכלה" כי החברה "מתקדמת במכירת המאגרים" וכי הרוכש צפוי לפתח אותם בקרוב ולחבר אותם למשק המקומי. "הרכבת יצאה מהתחנה", אמר.

ד"ר מיכאל גרדוש, מנהל תחום גיאופיזיקה וגיאולוגיה במשרד האנרגיה, התייחס לדרך שבה ישראל מנסה לעודד פיתוח מאגרים קטנים כמו כריש ותנין. לטענתו "חייבים לתמוך במאגרים קטנים יותר, ואנחנו עושים הרבה בדיקות, אך זה נושא לא פשוט". הוא הוסיף כי "העזרה יכולה להיות עזרה פיסקלית או השתתפות בתשתיות".

גרדוש התייחס גם לנושא פתיחת הים לחיפושי גז חדשים. כפי שפורסם ב"גלובס" בסוף השבוע האחרון, בתום ארבע שנים שבהן היה הים סגור לחיפושי גז ונפט, משרד האנרגיה צפוי לפרסם 60 מכרזים לרישיונות גז ונפט חדשים. חלקם עד סוף השנה. לטענת גרדוש, "כשנצא למכרזים נכלול היבט של תמיכה במאגרים קטנים. אך כדי שהמאגרים יפותחו, צריך לגרום למפעילים חדשים להאמין שיש פה מאגרי גז גדולים ולא קטנים, ואני מאמין שיש פה מאגרים גדולים".

אורי אלדובי, יו"ר איגוד מחפשי הגז והנפט, הביע מעט יותר ספק לגבי הגעתן של חברות אנרגיה בינלאומיות לישראל. לדבריו, "אני לא רואה את המפעילים שמגיעים לישראל. אף אחד לא הגיע כשהרישיונות ניתנו בחינם, אז עכשיו כשהם יינתנו תמורת תשלום, אף אחד לא יגיע". הוא הוסיף כי "במחירי האנרגיה של היום, שחקנים לא רוצים להשקיע במקומות חדשים, ובעיות הייצוא של ישראל, יחד עם הרגולציה, לא נותנות תמריץ נוסף. המתווה הבא של משק הגז חייב לכלול הגנות ותמריצים שיובילו לפיתוח שדות חדשים".

איך מגדילים את הביקוש המקומי? "להעביר את המכוניות לגז טבעי"

"בישראל הזניחו את הטמעת הגז הטבעי בחשמל, בתחבורה ובמפעלים, וזו בעיה גדולה שהמתווה לא טיפל בה", אמר היום אייל עופר, לשעבר יועץ השר להגנת הסביבה. לדבריו, במקום להשקיע ביצירת תחרות במשק הגז של ישראל ובמקום למשוך מפעילם נוספים, יש להגדיל את הביקוש לגז במשק המקומי.

לטענת עופר, אחת הדרכים העיקריות היא להעביר את כלל הרכבים בישראל לגז טבעי. אלה יכולים לטענתו לצרוך 10 BCM של גז טבעי בשנה אילו היו מוסבים. "ישראל הציבה לעצמה יעד לשנת 2020 להפחית ב-35% את השימוש בתזקיקים של נפט, אבל בינתיים אין אפילו תחנת גז אחת שמספקת תדלוק בגז טבעי", טען.

על-פי חוק ההסדרים, בתוך 5-7 שנים יעברו כל המשאיות בישראל לפעול על גז טבעי במקום על סולר. השימוש בגז טבעי בתחבורה צובר תאוצה בעולם בגלל מחירו הנמוך יחסית של הגז בהשוואה לדיזל ולסולר, בזכות היותו ידידותי לסביבה ומשום שהשימוש בו מפחית את השימוש בנפט. בישראל, לעומת זאת, לא קיימים כיום כלי רכב שפועלים על גז בגלל התמהמהות בהליכי הסדרת האישור להתקנת מתקני הגז לצריכה, בעיקר בתחנות התדלוק.

"דרך נוספת", המשיך עופר, "היא להכריח את חברת החשמל לפעול יותר על גז טבעי ופחות על פחם. צינור הגז יכול להעביר 11 BCM של גז בשנה וישראל צורכת כ-8.3 BCM, כך שיש לנו עוד מה לנצל".

מאגרי הנפט והגז של ישראל

עוד כתבות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר