"הקו מבחינתי איננו בין שמאל וימין, הקו מבחינתי הוא בין יוצרים לשאינם יוצרים, בין עיתונאים לשאינם עיתונאים, בין אנשים שמחפשים איזושהי אמת לבין אלה שהאמת זרה להם. זה הקו מבחינתי... אם אנחנו מוכנים לקחת סיכון כדי לומר משהו - ולא אם זה ימין או שמאל, או דתי או חילוני".

את הדברים הללו אמרה אתמול (א') העיתונאית אילנה דיין בבית הספר לקולנוע "מעלה", באירוע לציון חצי יובל לבית הספר וקריאתו על שמו של העיתונאי והפובליציסט אורי אליצור ז"ל, שהיה בין היתר עורך "מקור ראשון" וגם שימש כראש לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלך הקדנציה הראשונה שלו בסוף שנות ה-90.

דיין סיפרה באירוע על היכרותה עם אליצור: "אם יש מישהו שהדיאלוג שלי איתו מעולם לא נתן לי תחושה של 'אני כאן והוא שם' זה אורי. ערב ההתנתקות, כשהתהום הייתה כל-כך עמוקה, והדרמה הייתה כל-כך גדולה, והכאב היה כל-כך חד, הלכתי לעשות כתבה, והראשון שפניתי אליו זה אורי, וישבתי אצלו בבית בעפרה... וזאת הייתה התחלה של דיאלוג מאוד-מאוד ארוך ומתמשך שלנו, ואם יש משהו שאני לא אשכח מהשיחות האלה איתו, זאת העובדה שהוא לא דיבר על תקן המתנחל, ואני לא הייתי על תקן העיתונאית השמאלנית, ואני דרך אגב לא שמאלנית (כלומר, אני לא מקטלגת את עצמי ככזאת, אלא כעיתונאית, י' כ')".

דיין התייחסה בדבריה באירוע גם לתחקיר "השתולים מהר חברון", ששודר בינואר השנה ועורר ביקורת חריפה מצד גורמים בצד השמאלי של המפה הפוליטית. בתחקיר של עומרי אסנהיים ומתן גז תועד פעיל השמאל עזרא נאווי כשהוא פועל למסירתו של סוחר קרקעות פלסטיני לידי אנשי הרשות הפלסטינית, ומתרברב בכך שכבר עשה זאת בעבר, מתוך ידיעה שעונשם של המוסגרים יהיה עינויים ואף מוות.

"תראו, אני חוויתי השנה את פרשת עזרא נאווי, ואני ראיתי איך חבריי העיתונאים, ואיך קבוצה גדולה של אנשים שרוממות חופש הביטוי בדרך-כלל בגרונם, לא בא להם לראות שפעיל שמאל נתפס בקלקלתו, ולא מתאים להם לדעת שפעיל שמאל מוכן למסור סוחר קרקעות פלסטיני אל מותו, ולא כדאי להם להתעדכן שדבר כזה קורה. ואז פתאום אסור להשתמש בחומרים מצולמים - הרי זה מה שאנחנו עושים עם בצלם כשהם מביאים לנו חומרים מצולמים... אני אשדר את הדבר הזה (התחקיר על נאווי, י' כ') גם אם ימות העולם, ואני אשדר את הסיפור על גנדי (תחקיר "עובדה" בו הובאו עדויות של נשים שטענו כי השר רחבעם זאבי ז"ל הטריד ותקף אותן מינית, י' כ'), למרות שיכול להיות שיש פה (בקהל, י' כ') מי שלא אוהבים את זה".

 

בשיחה היום עם "גלובס" אמרה דיין כי הדברים שאמרה אמש בעניין התחקיר על נאווי "נבעו מהרבה מאוד מחשבות שכמובן יש לי - היו לנו גם לפני שידור, ויש לי גם אחרי השידור - כי אני מבינה את הרגישות שיש בפרסום חומרים על אירגוני זכויות אדם - בטח בהתחשב במצב של אירגוני זכויות אדם בימים האלה. ולמרות זאת חשבנו - ואני עדיין חושבת - שכשנחשף כשל מהסוג הזה, והתנהגות מהסוג הזה, החובה שלנו היא לפרסם זאת".