גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

170 מיליון מוסלמים ינועו בין אתרי נופש ואטרקציות ברחבי תבל

חגיגות עיד אל פיטר שהסתיימו אתמול מזכירות שעד 2020 ינועו 170 מיליון מוסלמים בין אתרי נופש ואטרקציות ברחבי תבל ■ העלייה ברמת חיים וצעירים המחוברים לאפליקציות הפכו את התיירות האסלאמית לשוק הכי מעניין והכי צומח, וגם לישראל יש כמובן פוטנציאל להרוויח

תיירות מוסלמיות / צילום: רויטרס
תיירות מוסלמיות / צילום: רויטרס

מרכז המחקר האמריקני PEW העריך את מספר המוסלמים בעולם ב-1.6 מיליארד איש (נכון ל-2010), כמעט רבע מאוכלוסיית העולם. האסלאם היא הדת השנייה בגודלה בעולם, אחרי הנצרות, אך היא גם הדת הצומחת ביותר. אם המגמות העכשוויות ימשיכו, צפוי מספר המוסלמים לעבור את מספר הנוצרים עד סוף המאה הנוכחית. האסלאם נולד במזרח התיכון ובצפון אפריקה במאה השביעית לספירת הנוצרים, אולם כיום רק 20% מהמוסלמים חיים באזור שבו נולדה הדת. 62% חיים באזור אסיה והפסיפיק, עם אוכלוסיות גדולות מאד בהודו, פקיסטן, בנגלדש, איראן וטורקיה.

אינדונזיה היא המדינה שבה חיה האוכלוסייה המוסלמית הגדולה בעולם, אבל הודו צפויה לעבור אותה עד 2050, ובשנה זו צפויה אוכלוסיית אירופה לכלול 10% מוסלמים, כך לפי מכון PEW, שבחן את שוק התיירות המוסלמית המתפתח.

הנתונים הדמוגרפיים הללו, בשילוב עם רמת החיים העולה במדינות המוסלמיות, הוביל להתפתחות תרבות פנאי חדשה, עם צרכים חדשים. ומכאן כבר ברור מדוע שוק התיירות המוסלמית נחשב כאחד השווקים הצומחים והמעניינים עסקית בעולם. אם בשנת 2015 היו בערך 117 מיליון מוסלמים שיצאו למסעות בינלאומיים, התחזית ל-2020 כבר עומדת על 168 מיליון נסיעות בשנה.

צמיחת האוכלוסייה המוסלמית, צמיחת מעמד הביניים באינדונזיה, מלזיה טורקיה, ניגריה ובנגלדש, וכן הדור השני והשלישי של מוסלמים במערב אירופה וצפון אמריקה, מייצרים שוק בעל כוח קנייה משמעותי הקורא ליזמים זריזים עם חוש עסקי מפותח.

מכון PEW מראה כי המוסלמים מהווים את קבוצת האוכלוסייה הצעירה ביותר בעולם. "הם מעודכנים היטב ומשפיעים באופן אקטיבי על תוכניות הנסיעות של עצמם ושל משפחותיהם", נכתב במחקר, "הגישה לרשת וזמינות הטלפונים הניידים הפכו את תכנון הנסיעות לקל יותר במדינות המוסלמיות, ומעודד את עסקי התיירות הפנימית והיוצאת". אגב, סעודיה ואיחוד האמירויות הן המדינות המובילות בעולם בהתפשטות הטלפונים החכמים בציבור.

6 עיקרים לתייר

פרופיל הנוסע המוסלמי היה במשך שנים רבות פשוט מאוד. הנוסעים התרכזו ביעדים ספציפיים עם תכלית דתית מובהקת. אתרי תיירות במקומות "רגילים" - נופש, אטרקציות אמנותיות, מרכזי קניות מוטי תיירות, לא ראו בהם קהל יעד ולא ניסו לפנות אליהם בשיווק, ומכאן ברור שגם לא ניסו לענות על צורכיהם הייחודיים.

אלא שכאמור, פרופיל הנוסע המוסלמי השתנה בשני העשורים האחרונים. כיום יש יותר ויותר תיירים מוסלמים היוצאים למסעות שתכליתם נופש ובילוי, ומחפשים מקומות שתהיה בהם רמה גבוהה של שירותים שעונים על הדרישות והצרכים המיוחדים שלהם.

המכון מחלק את מאפייני הנוסע לשישה צרכים עיקרים, שחשיבותם משתנה בהתאם לדרגות של אדיקות דתית.

1. מזון הלאל: הכשרות המוסלמית למזון הוא השירות החשוב ביותר. מוסלמי, כמו יהודי דתי, לא יאכל במסעדה לא "כשרה". בדומה לכשרות היהודית, החלאל מתפלח לדרגות הקפדה ותתי סוגים.

2. שירותי רמדאן: המוסלמים נוסעים פחות בתקופת הרמדאן, ועדיין יש רבים שרוצים, אם החודש נופל על חופשת בי"ס או מסיבות עסקיות, להעביר זמן זה מחוץ לבית. אתרים הרוצים למשוך נוסעים אלה צריכים לענות על צרכיהם המיוחדים, כמו מזון בשעות לא שגרתיות (ברמדאן אוכלים רק בלילה).

3. פעילויות אסורות: למוסלמים אסור לשתות אלכוהול. האדוקים יקפידו גם לא לראות אלכוהול. לפיכך, מלונות שחפצים למשוך מוסלמים, לא יציגו בר משקאות במקום גלוי, ויסלקו מהמקרר בחדר כל משקה שמכיל אלכוהול. מוסלמי אדוק ימנע מכניסה למקום שמגיש אלכוהול ומקומות שיש בהם פעילות הימורים וחשפנות, אפילו היא נעשית באזורים סגורים.

4. צניעות: מוסלמים רבים יסכימו להשתמש במתקני נופש מעורבים לנשים וגברים, אך חלק לא מבוטל יימנע מכך. אי לכך, יש מלונות שיקרצו לתייר המוסלמי בהפעלת בריכות שחייה וחדרי כושר עם שעות נפרדות, וכן חופי רחצה המציעים הפרדה בין המינים.

5. מתקני תפילה: על פי המחקר, 63% מהמוסלמים מקפידים להתפלל חמש תפילות בכל יום. בעת נסיעות, חלק מהמוסלמים יאחדו זמני תפילה (בדומה ליהודים המתפללים יחד מנחה וערבית), ובמקום חמש תפילות, יתפללו רק שלוש. בכל מקרה הם יהיו זקוקים למקום לקיים בו תפילה, אך המקום הזה אינו חייב להיות דווקא מסגד.

6. מים זורמים: ניקיון פיזי מצויין כמרכיב מרכזי בהוויה המוסלמית, ולכן צריך לתת תשומת לב מיוחדת להיגיינה. אתרים שבהם יש חדרי שירותים ללא מים זורמים, כמו מקלחות ידיים ושירותים בסגנון יפני למשל, הופכים את המסע המוסלמי למסורבל.

הכותב מומחה לפיתוח עירוני ועיר חכמה, עורך בלוג cityncountrybranding

90 מיליון לטורקיה, 40 מיליון לצרפת, 20 מיליון לבריטניה

חברת crescent rating המתמחה בשוק המוסלמי וחברת מאסטר קארד המפרסמת את מדד התיירות המוסלמית 2016 טוענות כי מלזיה היא יעד התיירות המתאים ביותר עבור העולם המוסלמי, מדינה עם קריטריונים הכוללים ביטחון אישי למוסלמים, מספר המבקרים המוסלמים, אפשרויות כשרות, מקומות תפילה ונגישות ופשטות הנסיעה (וכמובן אטרקציות תיירותיות).

אחרי מלזיה מדורגות איחוד האמירויות הערביות (2), טורקיה (3), אינדונזיה (4), קטאר (5), סעודיה (6), עומן (7), סינגפור (8), מרוקו (9) וירדן (10).

מבחינת מספר המבקרים המוסלמים, המנצחת ללא עוררין היא טורקיה עם יותר מ-90 מיליון מבקרים מוסלמים, ואחריה מלזיה עם קצת יותר מ-60 מיליון, רוסיה, קזחסטן, עומן, איראן עם יותר מ-50 מיליון, סעודיה, בחריין, טוניס, סינגפור ומרוקו.

צרפת היא המדינה האירופית המקבל את מספר התיירים המוסלמים הגדול ביותר, כ-40 מיליון. אחריה ספרד עם יותר מ-35 מיליון, איטליה, יוון ובולגריה. לארה"ב מגיעים כ-28 מיליון מוסלמים בשנה ולבריטניה וגרמניה פחות מ-20 מיליון.

עוד כתבות

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

קבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • לשרים הוגדר בקבינט המורחב כי הפעולה ברפיח תהיה "מוגבלת" • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובחצרים בפעם השנייה הערב • עשרות מחבלים חוסלו במבצע של צה"ל בזייתון ובמזרח רפיח, פירים הושמדו • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • עדכונים בולטים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

סיורי עששיות - מיער אודם לשמורת חוף השרון / צילום: מיכל גיגי - בשביל היער

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

מגמה מעורבת בוול סטריט; דרופבוקס מתרוממת בכ-1.8%

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר