גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טלרפואה: במקום לגשת למרפאה - פשוט תציצו בסמארטפון

ב-2015 נערכו כ-16 מיליון התייעצויות בין רופאים למטופלים בשידור וידאו ■ שורת סטארט-אפים מנסים להשתלב בשוק הצומח של רפואה מרחוק, שיכול לחסוך עשרות מיליארדי דולרים

טלרפואה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
טלרפואה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אשת עסקים גרמניה הגיעה לוושינגטון ולקתה בזיהום בסינוסים. היא חיפשה באינטרנט ומצאה רופאה מקומית בשם סוזן דוד גאלי, אך במקום לקחת מונית לקליניקה של ד"ר גאלי, נשארה החולה בחדר המלון וארגנה בדיקה וירטואלית באמצעות האפליקציה HealthTap.

האלגוריתם של היישום ניתח את התסמינים של המטופלת והפנה אותה אל ד"ר גאלי. הרופאה כתבה מרשם לתרופות ושלחה אותו באופן אלקטרוני לבית מרקחת בקרבת בית המלון של המטופלת - תוך עשר דקות.

"אני חושבת שזה עתיד הרפואה", אומרת ד"ר גאלי, "מרבית הרופאים הכלליים יבצעו בדיקות רפואיות וירטואליות במשרדיהם מכיוון שהמטופלים לא יבזבזו זמן על ביקור במשרד הרופא כשהם יכולים לשאול שאלות באופן מקוון".

חברות כגון HealthTap, שגייסה 100 אלף רופאים לשרת את לקוחותיה ב-100 מדינות בעולם, מחפשות נישה לשוק הטלרפואה, שהולך ונעשה צפוף.

ספקיות שירותי טלרפואה מעריכות כי בארה"ב, אחד השווקים הגדולים ביותר בעולם בתחום זה, ינוע החיסכון מ-200-800 דולר לכל ביקור מטופל. המטופלים משלמים החל מ-9.99 דולר בגין כל שאלה רפואית שמוצגת לרופא.

חברת חקר השווקים Parks Associates מדווחת כי ב-2014 נערכו בארה"ב 5.7 מיליון התייעצויות מטופל-רופא באמצעות הווידאו, וכי ההערכה היא כי ב-2015 גדל המספר ל-16 מיליון. Mordor Intelligence, המתמחה בניתוח שווקים, אומרת כי שוק הטלרפואה העולמי ששוויו עמד על 23 מיליארד דולר ב-2015, צפוי להכפיל את שוויו בשש השנים הבאות. דלויט צופה צמיחה שנתית ממוצעת של 18.5% למגזר הטלרפואה.

"בכל מקום יש מחשבים אישיים ותשתית אינטרנט נייח. מטופלים מבוגרים - שמהווים את מרבית המבקרים אצל הרופאים - מתרגלים להשתמש בטכנולוגיה, ויש שימוש המוני במכשירים ניידים. כל זה הופך את הביקורים האלקטרוניים אצל הרופא לבני-ביצוע באופן שלא היה אפשרי אפילו לפני ארבע שנים", אמרה דלויט.

כשלושה רבעים מסך ההתייעצויות הווירטואליות עם רופאים ב-2014 נערכו בארה"ב ובקנדה, לדברי דלויט, אך הטלרפואה מתרחבת גם בשאר חלקי העולם.

הגנה על המידע

רוי שונברג, מנכ"ל ספקית שירותי הטלרפואה האמריקאית American Well, אומר שיישום הטיפול הדחוף של החברה כבר הורד 2 מיליון פעמים. כ-95% מפעילותה העסקית של החברה מבוצעת עבור מעסיקים, חברות ביטוח רפואי וספקיות שירותי בריאות אקסקלוסיביות. קליבלנד קליניק באוהיו נמנית עם חברות אלה. החברה משתמשת בטכנולוגיה של American Well כדי לערוך התייעצויות ווידאו, לנהל רישומים רפואיים אלקטרוניים, ולבצע גביית תשלומי ביטוח. כל הפעילויות האלה חייבות לעמוד בתקנות מחמירות להגנה על המידע האישי של המטופלים. חברות כמו American Well ו-Teladoc מספקות ללקוחות תשתית אלקטרונית באופן דומה לזה שבו מספקת אמזון שירותי ענן.

אך מספר ספקיות שירותי הטלרפואה גדל מדי חודש, וספק אם כולן יצליחו לשרוד. Teladoc, למשל, היא חברת שירותי הטלרפואה היחידה שמנייתה נסחרת בבורסה. זמן קצר לאחר ההנפקה הראשונית לציבור אשתקד, היתה מניית Teladoc שווה 32 דולר, אך ביוני היא צנחה ל-16 דולר למרות שהחברה גייסה לקוחות רבים ברבעון הראשון.

רוברט פרל, מנכ"ל Permanente Medical Group, שמספקת שירותי רופא לספקית שירותי הבריאות Kaiser Permanente, מפתחת שירות טלרפואה שישלב שירותי חברות טלרפואה מסחריות עם ביצוע התייעצויות אחרות.

פרל טוען כי התועלת הראשונית אינה חסכון בעלויות, אלא "ההזדמנות לעזור למטופל במהירות רבה יותר". מספר המפגשים הדיגיטליים עם מטופלים, שכוללים שיחות טלפון ואימיילים מאובטחים, הגיע אשתקד ל-13 מיליון - כמעט 50% מסך האינטראקציות של החברה עם מטופלים.

גורם נוסף שמשחק תפקיד בצמיחת הטלרפואה הוא הקלות שבה יכולים מטופלים באזורים מרוחקים ליצור קשר עם מומחים. הגוף שמספק שירותי בריאות לאנשי צבא לשעבר, הקים השנה חמישה מרכזי טלרפואה לבריאות הנפש כדי לספק שירותי ייעוץ לוותיקי צבא שסובלים מתסמונת פוסט-טראומטית.

פרל ואחרים טוענים כי ניתן לטפל באופן וירטואלי בכמחצית מהביקורים למחלקות החירום בבתי החולים. מרבית מקרי החירום קורים בלילה או בסופי השבוע, כאשר מרבית הרופאים הכליים אינם זמינים. מצב זה יצר בערים אמריקאיות רבות תעשייה של "מרכזי טיפול חירום" שאליהם מגיעים המטופלים, אך עלות הטיפול במרכזים אלה נמוכה רק במקצת מהעלות במחלקות החירום בבתי החולים, שגובות לעתים קרובות 1,500 דולר בגין ביקור קצר. מה שמסבך את המצב הוא שרופאים בארה"ב מקבלים רישיון על בסיס מדינתי, ופירושו של דבר הוא שהם אינם יכולים לעסוק ברפואה במדינות שבהם אין להם רישיון.

הפדרציה של מועצות המנהלים הרפואיים המדינתיות בארה"ב (FSMB) שוקלת לגבש הסכם שיאפשר לרופאים בעלי רישיון במדינה אחת להשיג בקלות רישיונות גם במדינות אחרות. רופא בקליפורניה, למשל, יוכל לערוך התייעצות וידאו עם מטופל במדינת יוטה.

בעיה ברגולציה

רופאים שאינם מעורבים במגמת הטלרפואה יוצאים נגד המגמה. המועצה הרפואית של טקסס, למשל, אימצה תקנה שאוסרת על רופאים לערוך התייעצויות וידאו עם מטופלים, אלא אם כבר פגשו פעם את המטופל באופן אישי. Teladoc עתרה ואף השיגה צו בית משפט שאוסר על יישומה של תקנה זו, אך המועצה הרפואית הודיעה כי תערער על החלטת בית המשפט. גם מדינת ארקנסו אישרה תקנות שמגבילות את הטלרפואה.

כל חברות הטלרפואה הגדולות מודות שהן מציעות שירותים משלימים, וכי ללא בדיקה פיזית של המטופל ניתן לטפל רק ברשימה מוגדרת של בעיות, כגון שיעול, דלקת מסוימת בעין וזיהומים בדרכי השתן.

"חיסכון גדול"

מחקר של תחום הטלרפואה שערכו אוניברסיטת סטנפורד ובית הספר לרוקחות באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו, העלה כי עד 50% מהביקורים לרופא הם ביקורים אצל רופא כללי בגין מחלות קלות לטיפול כגון שיעול. המחקר העלה כי אם יבוצעו ביקורים אלה באופן מקוון, תוכל מערכת הבריאות של ארה"ב לחסוך כ-11 מיליארד דולר בשנה.

"מנקודת המבט של הרופא המטפל, יהיה החיסכון גדול - מכיוון שיהיה צורך להגביר את היעילות", כך נאמר בדו"ח. בדו"ח נאמר גם כי ביקור טיפוסי למרפאה בגין מחלה כרונית אורך כ-15 דקות, פלוס 2 דקות נוספות למילוי טפסים. לעומת זאת, ביקור וירטואלי טיפוסי אורך בממוצע 3.6 דקות, על פי המחקר.

חברות הטלרפואה הגדולות מדווחות שהביקורים שנערכים במסגרת שירותיהן ארוכים יותר. ג'ייסון גורביץ', מנכ"ל Teladoc, מעריך כי התייעצות מקוונת אורכת בממוצע 6.5 דקות. גורביץ' אומר שמרבית הביקורים הם של מטופלים בעלי מחלות כרוניות שרוצים לפטפט על הגדלת או הנמכת מינון התרופה, או על החלמה של פצעים. "אנחנו לא משנים את התמחור אם מתבצעת אינטראקציה ממושכת יותר", אומר גורביץ'.

המספרים של הטלרפואה

עוד כתבות

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

סיורי עששיות - מיער אודם לשמורת חוף השרון / צילום: מיכל גיגי - בשביל היער

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

קבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • לשרים הוגדר בקבינט המורחב כי הפעולה ברפיח תהיה "מוגבלת" • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובחצרים בפעם השנייה הערב • עשרות מחבלים חוסלו במבצע של צה"ל בזייתון ובמזרח רפיח, פירים הושמדו • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • עדכונים בולטים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

מגמה מעורבת בוול סטריט; דרופבוקס מתרוממת בכ-1.8%

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל