גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסמך הביטוח זויף; על מי מוטל הנטל להוכיח את הזיוף?

חבריו של נפטר טענו כי כל התגמולים מביטוח החיים מגיעים להם - ולא למשפחתו ■ במקרה אחר שתי חברות ביטוח התקוטטו מי תפצה נערה שנפצעה בתאונת טרקטורון ■ מה פסק ביהמ"ש? ● כמה עולה ביטוח חיים?

ביטוח חיים/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ביטוח חיים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אחת העבירות החמורות ביותר בספר החוקים הינה עבירת הזיוף. זיוף מסמכים יכול לכלול זיוף מסמך אשר לא היה קיים מלכתחילה, זיוף מסמך קיים תוך שינוי פרטיו (כגון הסכום הכספי הנקוב בו או התאריך) או זיוף חתימה על מסמך ללא רשות (לפי פקודת השטרות, למשל, מותר לחתום את שמו של אדם אחר בהסכמתו ובהרשאתו של המוסמך לחתום). ככל שמסמך זויף כדי לקבל דבר במרמה, עלול להינתן בעקבות כך גזר דין של שלוש שנות מאסר. ענף הביטוח נתקל לעיתים רחוקות במקרים כגון אלו, אך עדיין היו מצבים שחומרתם ונסיבותיהם חייבו את התערבות בתי המשפט. נבחן מקרים שכאלה, ונגלה כיצד פסקו בתי המשפט.

ש' היה מבוטח בביטוח חיים (ריסק) אצל חברת הביטוח בפוליסה בסך מיליון שקל, אשר עתיד היה להגיע למוטבים הרשומים בפוליסה במותו. לפי טופס הצעת הביטוח שנחתם בשנת 2004, המוטבים לפי הפוליסה היו בני משפחתו של ש', שאמורים היו לקבל מחצית מתגמולי הביטוח, וזוג חבריו של ש' אשר אמורים היו לקבל את יתרת התגמולים (מחצית נוספת מהכספים).

עם פטירתו של ש', שולמו מלוא התגמולים בגין הפוליסה לזוג חבריו בלבד. בעקבות כך, טענו בני משפחתו של ש' כי הם זכאים למחצית התגמולים. התברר כי צורף לפוליסה "טופס שינוי מוטבים", אשר נחזה כחתום על ידי ש', ואשר בו לכאורה שינה ש' את ההוראה המקורית שזיכתה את בני משפחתו במחצית התגמולים, וקבע קביעה חדשה אשר לפיה זוג חבריו יהיו זכאים למלוא התגמולים. להוכחת זכאותם, מצאו בני משפחתו של ש' את טופס הצעת הביטוח הראשונית, ופנו לחברת הביטוח לקבלת מחצית מהתגמולים.

בני משפחתו של ש' טענו כי החתימה על טופס שינוי המוטבים מזויפת וכי הטופס לא נחתם על ידי ש'. לטענתם, הם זכאים למחצית מתגמולי הביטוח (500,000 שקל), כפי שקבע ש' בזמן רכישת הפוליסה ואת קביעתו זו, לטענת בני המשפחה, ש' לא שינה מעולם. מנגד, לטענת זוג חבריו של ש', שינה ש' את הרכב המוטבים כמה חודשים לאחר רכישת הפוליסה, לאור העובדה שהיה חייב להם כספים. האם החתימה על טופס שינוי המוטבים הינה חתימתו של המבוטח?

סוכן הביטוח של ש' טען כי טופס שינוי המוטבים נחתם על ידי ש' בנוכחות זוג חבריו. עוד העיד, כי ש' הוא זה שבחר לקבוע את בני הזוג כמוטבים בלתי-חוזרים על מלוא סכום התגמולים - וזאת כדי להבטיח בכך את חובותיו לזוג. לדברי הסוכן, ש' ובני הזוג פנו אליו ישירות וביקשו ממנו לבדוק אפשרות להגדיל את חלקם של בני הזוג בתגמולי הפוליסה.

במשך הדיון, מומחה לכתב יד מטעם בני משפחתו של ש' הציג את קביעתו אשר לפיה החתימה המופיעה בטופס שינוי המוטבים אינה של ש'. המומחה ציין כי מסקנתו נסמכת על כך שכיווני הקו בתוך חלק מהחתימה אשר על טופס שינוי המוטבים שונים מאלו שבחתימות אחרות של ש', ועובדה זו מוכיחה שהחותם על טופס שינוי המוטבים לא הבין את תנועת העט של ש'. בני משפחתו של ש' הוסיפו וציינו, כי ש' דאג תמיד למשפחתו ולעולם לא היה מבצע פעולה שתפגע במצבם הכלכלי. בית המשפט לא קיבל את עדותו של הסוכן ואימץ את חוות דעתו של המומחה, ולפיה החתימה על טופס שינוי המוטבים אינה חתימתו של ש'. הודגש כי על בני הזוג היה מוטל הנטל להוכיח את אמיתות החתימה, מאחר ובעל דין המסתמך על חתימה, צריך להוכיח את אמיתותה ללא כל קשר אם הוא במעמד תובע או נתבע.

בית המשפט הדגיש כי היעדר האות "ש" בחתימה שעל טופס שינוי המוטבים ניכר ובולט לעין, גם למי שאינו איש מקצוע, וכי בני הזוג לא הגישו כל חוות דעת אחרת, אשר תסתור את קביעתו של המומחה מטעם בני משפחתו של ש'. הודגש כי על חברת ביטוח לבצע שינויים בביטוח החיים של מבוטח, רק לאחר שהיא מוודאת שהשינויים אכן מתבקשים על ידו. נקבע כי במקרה זה סטתה חברת הביטוח מרמת הזהירות הסבירה, לא הוכיחה שנקטה אמצעים סבירים כלשהם כדי לוודא את זהות החותם ולא הוכיחה שהעבירה הנחיות בנושא זה לסוכני הביטוח הפועלים כשלוחיה. בית המשפט קיבל את תביעתם של בני משפחתו של ש', ופסק כי ישולם להם סך של 500,000 שקל.

הטרקטורון לא היה מבוטח

ח' נפגעה בתאונת דרכים כאשר הייתה בת 19. התאונה התרחשה כאשר בטיול טרקטורונים נהגה ח' על טרקטורון, איבדה שליטה והטרקטורון סטה הצדה והתהפך. ח' תבעה את חברת הביטוח אשר ביטחה את הטרקטורון במועד התאונה. נוסף על כך נתבעה חברת ביטוח שנייה בעקבות טענת חברת הביטוח הראשונה להיעדר כיסוי ביטוחי. מטעם בית המשפט מונו שני מומחים רפואיים על מנת לדעת מהו היקף הפיצוי המגיע ל-ח'. מומחה לאורטופדיה של כף היד קבע כי ל-ח' 5% נכות צמיתה בשל הפרעה קלה בתפקוד יד שמאל בעקבות שבר באצבע, ומומחה ברפואת שיניים קבע קיומם של 10% נכות צמיתה בגין הפרעה תפקודית של פרקי הלסת ושרירי הלעיסה.על מי מחברות הביטוח לשאת בסכום הפיצוי לטובת ח'?

במהלך הדיון נוצרה עמימות באשר לזהות הטרקטורון שעליו נהגה ח' מאחר ולא ידעה לדווח מהו מספר הרישוי של הטרקטורון שעליו נהגה בשעת התאונה. בעקבות כך נתקל בית המשפט בקושי להכריע מיהי חברת הביטוח אשר ביטחה את הטרקטורון שבו נהגה ח' בשעת התאונה. חברת הביטוח השנייה טענה כי מאחר ומדובר בטרקטורון אשר במועד התאונה היה מבוטח על ידי חברת הביטוח הראשונה, עליה לשאת בתגמולי הביטוח ולפצות את ח' בגין נזקיה. מנגד טענה חברת הביטוח הראשונה, כי מדובר בטרקטורון אשר במועד התאונה לא היה מבוטח בכלל - ובפרט לא אצלה. חברת הביטוח הראשונה עמדה בתוקף על כך שתעודת הביטוח ששולמה לה "לכאורה" הינה מזויפת. בעקבות כך, בית המשפט התבקש להתחקות אחר מקורו של המסמך המזויף, אשר התיימר לשקף מציאות שלפיה הטרקטורון מבוטח בתעודת ביטוח תקפה.

בית המשפט בחן את תעודת הביטוח, אשר בחלקה התחתון השמאלי ישנה חותמת אשר בה פרטי בנק, מספר חשבון ותאריך. נציגי הבנק אשר זומנו לדיון הבהירו באופן חד-משמעי כי החותמת המוטבעת על שובר התשלום של תעודת הביטוח אינה חותמת אשר מוטבעת על שוברי תשלום - ולכן אינה החותמת המקורית של סניף הבנק. עוד התברר, כי במועד התשלום לא התנהל בסניף הבנק חשבון שמספרו כנקוב בתעודת הביטוח וכי בדיקה נוספת העלתה, כי לא שולם תשלום כלשהו בתאריך אשר היה נקוב בשובר התשלום.

בית המשפט ייחס חשיבות רבה לעדותם של נציגי הבנק, אשר להם, לדבריו, לא היה כל אינטרס בתביעה. מתוך כך הסיק בית המשפט כי הטרקטורון לא היה מבוטח במועד התאונה ולא הייתה קיימת לו תעודת ביטוח בתוקף. נראה היה מהנסיבות, כי המסמך המזויף נשלח ממשרדם של מפעילי הטרקטורונים. בכל הנוגע לזהותו של הטרקטורון המעורב, בית המשפט הסיק כי יכול להיות שנעשה ניסיון ביודעין מצד המדריך (אשר הדריך את טיול הטרקטורונים במועד התאונה), להציג מצג שווא על אודות זהות הטרקטורון המעורב בתאונה. עם זאת, ישנה אפשרות שלפיה נפלה טעות בתיעוד הראשוני שנעשה על ידי המדריך אשר לא רשם את מספרו של הטרקטורון ביום התאונה במקום המיועד לכך.

בית המשפט קבע כי מאחר ותעודת הביטוח של חברת הביטוח הראשונה אינה בתוקף מפאת זיוף, חברת הביטוח השנייה היא זו שתחויב בפיצויה של ח' בהתאם לשיעור נכותה הקבועה.

כמה עולה ביטוח חיים?

■ הכותב הוא מומחה בביטוח ונזיקין, הבעלים של משרד עורכי דין ג'ון גבע ומשמש, בין היתר, כיועץ המשפטי לחברי לשכת סוכני הביטוח. 

עוד כתבות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה שלילית ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

מטוס קרב F-15, ''רעם'' של חיל האוויר הישראלי שיצא למתקפה מול איראן / צילום: דובר צה''ל

"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

ביום שאחרי המתקפה האיראנית נראה שהבורסה בתל אביב הגיבה במתינות, אבל לאן הולכים מכאן? ● מומחים מנתחים שלושה תרחישים אפשריים להמשך המערכה, איך יגיבו אליהם השווקים, ואילו נכסים יהפכו לאטרקטיביים?

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף ● מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס - AMIR COHEN AP, LIBKOS Patrick Downs

"התיקון יגיע מהר": אחרי הירידות בוול סטריט - מה צפוי?

ערב המתקפה האיראנית המדדים המובילים בשוק ההון האמריקאי נצבעו אדום בוהק ● האם גם הימים הקרובים יתאפיינו בירידות? מבט לאירועי העבר מגלה כי התגובה של וול סטריט למשברים גאו־פוליטיים, גדולים וקטנים כאחד, היא בדרך־כלל נקודתית, ונמשכת בקושי שבועות

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס