גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נגב קרמיקה הולכת להתייעלות אגרסיבית שתכלול פיטורים

יקי ודמני מחליף את עמרי לוטן שהתייחס לעזיבתו את החברה: "קשורה אך ורק בחוסר הסכמה לגבי הדרך להגיע ליעדנו העיקרי - והוא החזרת החברה לרווחיות"

יקי ודמני / צילום: סיון פרג
יקי ודמני / צילום: סיון פרג

עמרי לוטן, מנכ"ל נגב קרמיקה, החברה הבת של אפריקה תעשיות-ס , מסיים את תפקידו לאחר שנה בלבד בתפקיד, וזאת על רקע חילוקי דעות עם מנכ"ל החברה האם, יקי ודמני, שישמש מעתה כמנכ"ל נגב במקומו של לוטן.

ככל הנראה, חילוקי הדעות בין השניים התעוררו בין היתר על רקע רצונו של ודמני להוציא לפועל תוכנית התייעלות אגרסיבית, שתכלול גם את צמצום מצבת כוח האדם ב נגב קרמיקה בכמה עשרות עובדים נוספים, והיו היום מי שטענו כי הפרידה מלוטן נעשתה בשל חוסר התאמתו להוציא אל הפועל תוכנית מסוג זה.

לאחר סיום תפקידם של כ-100 עובדים ב נגב קרמיקה בשנה האחרונה, עקב המשבר שאליו נקלעה בשנתיים האחרונות, מעסיקה כיום קבוצת אפריקה תעשיות כ-800 עובדים, והצמצומים העתידיים עלולים להסתכם ככל הנראה בעד 5% ממצבת כוח האדם הנוכחית של החברה.

אפריקה תעשיות עוסקת בייצור, בעיבוד ובשיווק מוצרי מתכת תחת החברה הבת פקר פלדה, וכן ביבוא ושיווק אריחי קרמיקה, ברזים ומוצרים לעיצוב הבית, תחת החברה הבת נגב קרמיקה . אפריקה תעשיות היא מקבוצת אפריקה ישראל של לב לבייב, שפנתה בשבועות האחרונים למחזיקי האג"ח שלה בניסיון לגבש הסדר חוב שני בחברה, בהיקף של כ-3.3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח.

יקי ודמני, מנכ"ל אפריקה תעשיות, מסר היום כי "ברצוני להודות לעמרי לוטן על תרומתו לחברה ולאחר לו הצלחה מרובה בהמשך דרכו העסקית". לוטן עצמו כתב במכתב הפרידה שלו לעובדים כי החלטתו לעזוב את החברה "קשורה אך ורק בחוסר הסכמה לגבי הדרך להגיע ליעדנו העיקרי - והוא החזרת החברה לרווחיות".

לוטן הסביר במכתב, כי "על היעד - כולם מסכימים, אך על הדרך - לא. ומכאן, בכדי שניתן יהיה לנהל את החברה ואכן להביא אותה לחוף מבטחים - חשוב שנפעל בדרך אחת מוסכמת".

לפי לוטן, "מאז הגעתי לפני שנה (בדיוק) עברנו תהליך קשה ומורכב, שהצליח לשפר באופן משמעותי את מצב החברה. עדיין לא הגענו ליעד הרווחיות, אך בהחלט עשינו דרך מכובדת; דרך שכללה סגירת חנויות, שינוי המבנה הארגוני של החברה, הקטנת הנהלת החברה, פרידה מעובדים ומנהלים רבים - תוך כדי מאבק יומי בתזרים מזומנים שכל פעם נתקל במכה חדשה. התגברנו, ואף בטוח שהחברה תתגבר בהמשך, בזכות רוח הצוות וההירתמות של עובדי ומנהלי החברה, בזכות המותגים החזקים ובזכות גמישות ניהולית שהייתה נדרשת בכדי להוביל את הספינה הזו במים הסוערים".

טרם הצטרפותו ל נגב קרמיקה , לוטן (56) כיהן כמשנה למנכ"ל קבוצת אסם ונשיא חטיבת המזון המוכן בקבוצה, וכן כמנכ"ל חברת טבעול.
חודשים ספורים לאחר כניסתו של לוטן לתפקיד המנכ"ל אשתקד הודיעה אפריקה תעשיות על תוכנית התייעלות ב נגב קרמיקה , שבמסגרתה פעלה לאיחוד מערכי ניהול, סגירת חמישה סניפים לא רווחיים ופיטורי כמה עשרות עובדים. בסך הכול עזבו בשנה החולפת כ-100 מעובדיה. לוטן הסביר בעבר, כי "במצבה הנוכחי, נדרשת החברה לבצע תוכנית התייעלות גם במחיר של קבלת החלטות קשות. מטרת תוכנית התייעלות זו היא לחזק את החברה".

יקי ודמני מונה לתפקיד מנכ"ל אפריקה תעשיות לפני כארבעה חודשים, והוא צפוי ליהנות משכר בעלות שנתית בהיקף של 1.5 מיליון שקל. התגמולים של ודמני כוללים שכר חודשי של 80 אלף שקל, צמוד למדד, רכב בעלות של עד 260 אלף שקל והטבות נוספות. נוסף על כך, ודמני צפוי ליהנות ממענקים בהתאם להחלטות דירקטוריון, ובכפוף למדיניות התגמול של אפריקה תעשיות, וכן לקבל חבילת אופציות.

ודמני הוא גמלאי של משרד ראש הממשלה, ומקבל גמלה חודשית, וכן הוא מחזיק ב-50% מחברה פרטית השותפה במיזם עם חברת אינטרנט ליבוא רהיטים, שבה מועסק חתנו. ודמני כיהן כמנכ"ל חברת אלקטרה מוצרי צריכה מאז 2007 במשך כשבע שנים. טרם לכך מילא מספר תפקידים בכירים, בהם מנכ"ל טמפו וסמנכ"ל המכירות של עלית, אחרי שפרש משירות הביטחון הכללי.

הכאוס באפריקה תעשיות החל בחודש מארס 2015, אז הודיעה החברה על פיטוריו של המנכ"ל הקודם, אבי מוטולה. ימים ספורים לאחר מכן התברר כי תלונה של עובד החברה הובילה לבדיקה, שהעלתה אי-סדרים כספיים חמורים בדרך רישום ההכנסות, האשראי ללקוחות והמלאי ב נגב קרמיקה , שחייבו את החברה לערוך את דוחותיה מחדש, וחשפו אותה לתביעות ייצוגיות.

גילוי הרישומים הכוזבים הוביל גם לפיטורים של בכירים נוספים בחברה ולחקירתם של מוטולה ונוספים ברשות ני"ע באזהרה, בחשד לביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, שיבוש מהלכי משפט, מרמה והפרת אמונים, ועבירות מנהלים ודיווח בכוונה להטעות משקיעים.


מאז נחשפה הפרשה לראשונה, עם ההודעה על פיטורי מוטולה במהלך חודש מארס 2015, איבדה המניה כמחצית מערכה, והיא משקפת לחברה שווי של 220 מיליון שקל.

מאז ועד כה החברה טרם הצליחה להתאושש מהשלכות החשיפה. את הרבעון הראשון של 2016 סיכמה אפריקה תעשיות בהפסד של 16 מיליון שקל, אחרי הפסד שנתי של 159 מיליון שקל שהציגה בסיכום 2015, שהצטרף להפסד שנתי של 79 מיליון שקל שהציגה ב-2014. הונה העצמי התכווץ מאז תחילת המשבר ב-56% ל-142 מיליון שקל, ובדוחות הרבעון רואי החשבון שלה מפנים את תשומת לב המשקיעים לאי-ודאות בנוגע למימוש תוכניות ההנהלה לפירעון ההתחייבויות.

אחת הבעיות הגדולות שאיתן התמודדה נגב בשנים האחרונות נגעה לתכנון לקוי של הקמת מפעל הייצור החדש שלה בירוחם, שגרר גם עיכוב בהשלמת הפרויקט ועלויות כפולות מהצפוי. לפני כארבע שנים אישר דירקטוריון נגב השקעה של 140 מיליון שקל בהקמת המפעל, המיועד לייצור אריחים, ובפועל הקמתו הגיעה לכ-300 מיליון שקל, והתארכה הרבה מעבר לצפוי.

בדוחות האחרונים עדכנה אפריקה תעשיות כי הנהלת החברה הגיעה להסכמה עם ועד עובדי המפעל על הסכם קיבוצי חדש, שכחלק ממנו הוגדרה תוכנית פנסיה מוקדמת לכמה עובדים, ובגינה רשמה נגב הוצאה של כ-3 מיליון שקל.

 

עוד כתבות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי