גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקמעונאי מספר 2: מי אתה נחום ביתן, ומי המקורבים לו?

נחום ביתן, בעלי רשת יינות ביתן, הוא איש משפחה חם ומסור, איש עסקים שלא זז בלי עצת רבו, ואיש רעים שמסביר פנים לכל הסובבים אותו - וגם יודע לתמרן אותם לפי רצונו

נחום ביתן / צילום: שוקה כהן
נחום ביתן / צילום: שוקה כהן

במוצאי השבת האחרונה ערכו יוסי ולינור, ילדיהם של נורית ונחום ביתן, מסיבה רבת משתתפים שאליה הוזמנו ספקים, עובדים ונותני שירותים לרשת, תחת הכותרת "אירוע הוקרה לספקי ועובדי החברה". במסיבה, שהתקיימה בפארק שרון, השתתפו 2,000 איש. גולת הכותרת וההפתעה שציפתה לנחום ביתן הייתה הופעה של הזמרת שרית חדד, שהוזמנה על ידי ילדיו לרגל יום הולדתו ה-55 שחל כמה ימים קודם לכן. ביתן, אומר מכר, מכיר את כל מילות השירים של שרית חדד בעל פה. "ברגע שנחום שמע אותה שרה, הוא היה בהלם".

הילדים גם הכינו לביתן קליפ והבת לינור נשאה דברים מרגשים. היא סיפרה כמה אביה רצה עוד ילדים, איזה סבא טוב הוא וגם איך בנה את העסק והתרחק מפרסום.

אבל רגע אחרי החגיגה - כמו גם רגע לפניה - ביתן מצא את עצמו שקוע בעבודה עד צוואר. שנים אחרי שהקים חנות לממכר יין, הוא הופך לקמעונאי השני בגודלו בישראל. בימים אלה השלים את רכישת רשת מגה, שלוש שנים וחצי אחרי שביצע רכישה גדולה אחרת, של רשת מחסני כמעט חינם. באמצעות רכישת מגה, ביתן משאיר הרחק מאחור את רמי לוי, בעל רשת רמי לוי שיווק השקמה, וניצב היישר אחרי שופרסל. זה מקום של כוח, עוצמה - אבל גם של אחריות עסקית כבדה, אחריות לפרנסה של אלפי עובדים.

מתווכח על כל 10 אגורות

את דרכו העסקית החל ביתן עם שחרורו מצה"ל וזמן קצר אחרי שנואש מהעבודה במאפייה של אביו. יחד עם גיסו הקים עסק לממכר המבורגרים, ובהמשך מכר את חלקו לשותף. לאחר מכן פתח באשקלון יחד עם אשתו נורית חנות יין שנקראה "יינות ביתן" ועסקה בממכר יינות בסיטונאות.נורית ניהלה אתו יד ביד את הדברים - "מצאת החמה עד צאת הנשמה", כפי שהעיד מכר של הזוג.

העסק התרחב לחנות משקאות, וכעבור שנתיים נפתח הסניף הראשון של יינות ביתן - סניף החאן באשקלון. חמש שנים לאחר מכן החלה הרשת בתהליך התרחבות באמצעות רכישות ופתיחת סניפים, שנמשך כאמור עד היום. עוד בטרם רכישת מחסני כמעט חינם ומגה, השקיע ביתן מאות מיליוני שקלים ברכישת סניפים מתחרים. הרכישה הבולטת הייתה רכישת יד יצחק תמורת 121 מיליון שקל.

נורית עבדה שנים רבות בעסק, אבל כשזה גדל, התייצב והתפתח, היא החלה השקיע את מרב זמנה בגידול המשפחה והתפנתה מהעבודה השוטפת.

כשביתן רצה לקנות את מחסני כמעט חינם, נורית התנגדה. הייתה לה תחושת בטן לא כל כך טובה. גם כשרכישת מגה עלתה על הפרק, היא לא הייתה שקטה, אבל בשני המקרים, היא החליטה לגבות את בעלה ולהתייצב מאחוריו.

אחת החוזקות של ביתן היא כושר ניהול מו"מ. "יש לו יכולת ניהול מו"מ מדהימה. הוא יכול לשבת שעות מבלי להרים את הקול, בלי לצאת מהכלים. יש לו סבלנות של בדואי. הוא מתביית על המטרה ולא מרפה עד להתשה של הצד השני", כך סיפר בעבר ל"גלובס" דודו חמואל, בעלים לשעבר של חברת ש.פ.י.ט לשיווק ירקות ופירות, שהיה מחבריו הקרובים של ביתן ושותף עסקי שלו. חמואל שיווק בעבר את הפירות והירקות לרשת יינות ביתן, והיה שותף שלו בחברת הסעדה ובנדל"ן. "דודו הוא זה שפתח לנחום את העיניים. אמר לו שהוא שווה יותר. העצים אותו", מספר מכר.

העסקה הראשונה המשמעותית שביתן עשה היא רכישת פעילות רשת רמה שמנתה ארבעה סניפים והייתה בבעלותו של חמואל ושותף נוסף, עסקה שנעשתה לפי שווי של 70 מיליון שקל. ביתן חשש מאוד מהרכישה ולכן חמואל נשאר שותף בעסק. יום אחד הגיע ביתן אל חמואל ואמר לו: "הרב ברדא אמר לי שאני צריך להישאר לבד בסופרמרקטים". חמואל ויתר ומכר לו את חלקו.

אבל היחסים עם חמואל, העסקיים והאישיים, עלו על שרטון והשניים נקלעו גם לסכסוך משפטי. יחד אתו, תמה גם החברות שהיתה בין נשותיהם של השניים. "לימים, אחד המסמרים בארון הקבורה של חברת ש.פ.י.ט היה החלטת ביתן להפסיק בן-לילה את רכישת הפירות והירקות מחברת ש.פ.י.ט", מספר גורם בענף המכיר את הדברים מקרוב.

ספקים מעידים כי במו"מ ביתן יתווכח על כל 10 אגורות. דין פרוטה כדין מאה מבחינתו, כי הוא יודע שבסוף, במסה, מדובר בסכומים מצטברים. עם זאת, ברגע שביתן סוגר עסקה, הוא עומד בה. "אצל נחום", מעידים בסביבתו, "מילה זו מילה".

לדברי אחד ממכריו, "נחום תמיד מקבל את מה שהוא רוצה לקבל, כי הוא יודע לקחת. הוא עושה זאת בשיטה מאוד יפה: הוא נותן לאנשים את הזמן, את הקצב, ועם כל אחד הוא רוקד טנגו לפי הקצב שלו. כשהוא נכנס למו"מ, הוא אף פעם לא מראה שהוא לחוץ על העסקה או שיש לו צורך בה. הוא תמיד אומר 'זה הכול מכתו*ב ("נכתב מלמעלה" בערבית - א"ח). אם אני לא צריך לקחת את העסקה - אני לא אקח'. זה יוצר אצל הצד השני רושם שהוא לא נלחם על העסקה. זו מין פסיכולוגיה הפוכה שגורמת לצד השני להילחם עליה".

בעסקת כמעט חינם האסטרטגיה שלו לא ממש עבדה. ביתן התקשה לגייס מימון לעסקה, ואף על פי שלשיטתו הדרכים היו חסומות, הוא החליט לבצע את הרכישה באמצעות הלוואה שהעניקו לו המוכרים, האחים רני ועדי צים, בגובה של 50 מיליון שקל.

הלהיטות שלו לעסקה הייתה כל כך גדולה, עד שהוא לא בדק את סניפי כמעט חינם בטרם חתם עליה. לאחר הרכישה, ביתן מצא את עצמו נאלץ להוציא 70 מיליון שקל נוספים כדי לשפץ את הסניפים.

"כשנחום רוצה משהו, הוא יקנה אותו גם במחיר הגבוה ממחיר השוק ובלבד שזה משרת את האסטרטגיה שלו או את הרצון שלו", אומר מכר.

להיזהר מהמשבצת של הכלא

ביתן הוא קמעונאי בנשמה אבל הוא מאמין גדול גם בעסקי הנדל"ן ומחזיק בלא מעט מהם. הוא עצמו גר בשכונת אפרידר באשקלון אבל מחזיק במספר בתים נוספים ובנדל"ן מניב כשבעבר היה שותף גם בבניית פרויקט למגורים בעיר אשקלון שנשלם. לפי הערכות, שווי נכסי הנדל"ן של ביתן עומד על 250 מיליון שקל.

אחד המאפיינים הבולטים של ביתן הוא מערכת יחסי האנוש המצוינת שיש לו עם כל הסובבים אותו. הוא נעים הליכות, לא מרים את הטון, ובעלי עסקים מספרים שהוא תמיד משיג את מה שהוא רוצה בחיוך. הוא מרבה להשתמש בביטוי "כפרה", ואומר אותו גם לאנשים שהכיר רק לפני רגע.

"הוא מנסה להעביר לילדים מסר שהחיים זה משחק מונופול: קונים בנק, מזיזים חברה, רק אל תיפול על המשבצת של הכלא. הוא כל הזמן אומר 'אל תיקח ללב, אנחנו רק משחקים מונופול. הקוביות לא שלך, תזרוק - ובפעם הבאה תקנה משהו יותר טוב'", סיפר בעבר אחד ממקורביו.

ביתן עושה שימוש יוצא דופן בנטוורקינג. הוא יודע להפעיל אנשים, לשאת חן בעיניהם, ולא מהסס להשתמש בהם לטובת האינטרסים שלו. באותה המידה, הוא גם יודע להתרחק מהם במהרה כשהדבר לא משרת אותו. כך לפחות מעידים מכריו.

הביתן של נחום

עוד כתבות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין