גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אתם כולאים את עצמכם

אמונות נפוצות שאתם לא שמים לב שתוקעות לכם את הקריירה

שוב ושוב אני מגלה במועמדים ובעובדים שהם מחזיקים באמונות שמגבילות אותם מלהתקדם בקריירה. אמונות שאינן מבוססות על ראיות אלא על הנחות שגויות כלפי עצמם וכלפי הסביבה. הנה כמה מהנפוצות ביותר.

"זה לא יפה להשוויץ"

אנשים רבים מצניעים את ההצלחות שלהם. חלקם חונכו מגיל צעיר לא להיות שחצנים, אחרים מאמינים שחשיפת המעלות וההישגים שלהם תקלקל להם בגלל עין הרע או תגרור קנאה מהסובבים ותגרום לאחרים לפגוע בהם.

אולם בין הצנעה מוחלטת של ההצלחות לבין התפארות-יתר יש דרך ארוכה לעבור. בפועל, לא משנה באיזה תחום או תפקיד מחזיק העובד, ברוב המקרים המשך הצלחתו תלוי באנשים אחרים: אלה שיקבלו לעבודה אותו ולא את עשרת המועמדים האחרים; אלה שיראו שהוא מוכשר ויקדמו אותו; אלה שיזכרו את שמו וימליצו עליו ברגע שמישהו יזדקק לאדם שכמותו.

וכדי שכל אלה יעשו זאת, על העובד להיות מסוגל להפגין את מעלותיו, ולהחצין בתבונה ובטאקט את הדברים שבהם הוא מוצלח ומוכשר. עליו להיות בעל ביטחון מספק בשביל לשתף את האחרים בהצלחותיו או בתחומים שמלהיבים אותו ומעוררים בו תשוקה וחדוות עשייה, כולל הוכחות בהקשר, בזמן ובמקום המתאימים, ולהשתחרר מהמחשבה שהסביבה תראה אותו כמוחצן או שחצן.

"קשה לי עם כספים"

עצמאים רבים כושלים בגלל הימנעותם מעיסוק בענייני הכספים - הגבייה, השיווק, העמידה על שלהם במתן הצעות מחיר. דפוס ההימנעות הזה פוקד גם עובדים שכירים שחשים אי נעימות לדון על עניינים אלה.

"אני מקצועית, אני אוהבת מה שאני עושה, ואני רוצה להתעסק רק בזה. אני מרגישה שזה לא מקצועי מצדי לערבב בין השניים, ויותר מכול - אני פשוט גרועה בזה. כסף זה ממני והלאה. הבעיה היא שבגלל זה יוצא שאני גובה מעט מדי מלקוחותיי כעצמאית, ומרוויחה מעט מדי מהבוס שלי כשכירה" (ג', מעצבת פנים).

הקושי עם עיסוק בגבייה ובכספים הוא אחד החסמים הקשים ביותר להתמודדות. ואכן, במקום להתמודד עמו, אנשים פשוט אומרים לעצמם שהם גרועים בזה.

האמת היא שהמקצועיות והאיכות של העובד קשורות בקשר הדוק עם ענייני הכספים. זה עניין של ערך עצמי: אדם ששומר על מחירי שירות נמוכים, לא באמת יודע כמה הוא שווה, וצפוי להיכשל בעסקיו. החוכמה היא לבנות מודל עסקי חכם, גמיש ומודולארי לגבייה (מחירים נמוכים יותר בעבור שימוש בחומרים זולים יחסית, וגבוהים בעבור שימוש במוצרים הטובים ביותר), ובאשר לראיונות עבודה ושיחות על שכר עם הבוס - לא להתבייש לבקש את השכר הראוי, כל עוד הוא ריאלי, וניתן בתמורה לעבודה טובה שיעילותה מוכחת.

"אני פשוט כזה"

רובנו מאמינים שאנחנו מכירים את עצמנו טוב, אך התכונות שאנחנו מייחסים לעצמנו לא תמיד תואמות את המציאות, ולעתים נובעות ממאורעות נקודתיים שנכשלנו בהם וגורמים לנו לוויתורים מיותרים.

מספיק שמועמדת שנדרשה להיבחן דרך פרזנטציה תגלה בזמן אמת שבנסיבות טכניות לא תוכל להשתמש במצגת שלה, ובשל כך תתבלבל ותפגין לחץ וחוסר התלהבות מול בוחניה - בשביל שתסיק שהיא "גרועה מול אנשים" ו"לא יודעת לאלתר". ומספיק שתסיק זאת, בשביל שתמנע מעצמה תפקידים שמצריכים עמידה מול קהל או כושר אלתור.

מספיק שזה יקרה גם בשביל שבעבודתה, כשיטענו שטעתה בדבר מה, תגיד בלי משים: "מצטערת, זה בטח בגלל שאני גרועה באלתורים", ובכך תקבע את תדמיתה ותשדר שהיא מסירה מעצמה אחריות על טעותה. ועם מסר כזה, מי ירצה לקדם אותה?

 

לרשת המסוכנת הזאת נופלים גם כאלה שמאמינים שחסרים להם כישורים ומיומנויות בשביל להצליח ולהתקדם, כאלה שמאמינים שהם אובר-קואוליפייד כדי להתקבל למשרות מסוימות, כאלה שמאמינים שחצו את הגיל שאפשר להצליח בו או לערוך שינויים בקריירה, ורבים (וטובים) אחרים. אך סופה של נבואה להגשים את עצמה. לא חבל?

"אחרי כל מה שהשקעתי - לא אעשה שינוי ואזרוק הכול לפח"

דיאטנית קלינית מנוסה למדה גם תואר שני באוניברסיטה, ואף עברה שלוש שנות לימודי קואוצ'ינג, אך בשנים האחרונות החלה להשתעמם בתפקידה. לאחרונה ניטע בה יותר ויותר הרצון להסב את מקצועה להוראת ביולוגיה לבגרות.

כששוחחתי עמה, קשה היה לפספס את המידה שבה היא רוותה מתחום הטיפול, ואת ההתלהבות והתשוקה שהייתה בה בכל פעם שדיברה על האפשרות להיות מורה.

ואז כיבתה את התלהבותה באחת: "הבעיה היא שהשקעתי כל כך הרבה זמן, כסף ואנרגיה בקריירה שלי כדי לשנות עכשיו הכול. ואני כבר לא ילדה... זה ממש לא הגיוני".

ובכן, מה שבאמת לא הגיוני זה לחשוב על העבר ולא על העתיד. לחשוב על העבר, ולתקוע את העתיד. לחשוב היסטוריה, ולא אסטרטגיה. ולהישאר אומלל.

איך תדעו מה האמונות המגבילות שלכם, ואיך תשתחררו מהן?


חשבו על התחומים שבהם אתם לא מצליחים, או מתקשים. פעמים רבות נמצאת שם אמונה מגבילה. אתרו אותה. למשל, העובדת שהחליטה שהיא גרועה באלתור בגלל החוויה שעברה כמועמדת, כשהמצגת שלה כשלה.
נסו למצוא ראיות המוכיחות שהאמונה הזאת לא נכונה. למשל, העובדת שחושבת שהיא לא יודעת לאלתר יכולה לחפש את כל המשימות ועיסוקים שלה בעבודתה ובחיי היומיום שלה, שבכל זאת מחייבים אותה לאלתר.
זו עבודה לא פשוטה ויכולה להיות תהליך ארוך, אבל המטרה ברורה: עליכם לשנות את "הדיבור הפנימי" שלכם. "אני יודעת לאלתר. עובדה...".

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה ולניהול. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני היי-טק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. מוזמנים לדבר עם יעל במייל yaelmehoudar@gmail.com , ב פייסבוק או ב אתר . בקרוב בחנויות ספרה הראשון של יעל מהודר - "המועמד הנבחר".

 

עוד כתבות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"