גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן השטח: כמה מ"ר קרקע יש לתושב ת"א וכמה בדימונה?

שטח השיפוט של הרשויות המקומיות בישראל מספק זווית נוספת לאבסורד הגיאוגרפי-מוניציפלי של מדינת ישראל

דימונה / צילום: רפי קוץ
דימונה / צילום: רפי קוץ

לאחרונה הודיע שר הפנים אריה דרעי כי הוא מאמץ המלצות ועדת חקירה לשינוי גבולות בין עיריית סחנין לבין המועצה האזורית משגב. 1,800 דונם יעברו לידי סחנין, "לפיתוח אזור תעסוקה משותף, שכונות מגורים ופארק עירוני משותף".

ההודעה ששלח השר דרעי לא הציגה מספרים ונתונים מעבר לאותם 1,800 דונם משמעותיים. אולי שלא בכדי. כי בעוד סחנין, עיר הכוללת 29 אלף תושבים, זכתה לגדול ב-1.8 קמ"ר - מה שמביא אותה לשטח שיפוט (עם הכנסות משותפות כאמור בחלק מהשטח עם מועצה אזורית משגב) של 11.6 קמ"ר, נגרע ממשגב - מועצה הכוללת 35 יישובים, יותר ממחצית מהם יישובים קהילתיים - שטח שמהווה בסה"כ אחוז אחד משטחה, שיכלול כעת 163 קמ"ר. פי 14 מסחנין. לסחנין יש 400 מ"ר לכל תושב - בעוד לתושבי משגב יש יותר מ-6 דונם לכל אחד.

23 מועצות - 73% משטח המדינה

מדובר כמובן בסטטסטיקה יבשה, המתעלמת מאין ספור פרמטרים נוספים (ייעוד הקרקע, הטופוגרפיה שלה, אופי היישוב ועוד), אבל ככזו היא גם מספקת את התמונה הרחבה. שטח השיפוט וגבולות היישובים בישראל הם אולי הדוגמא המובהקת ביותר לחוסר ההיגיון הגיאוגרפי-מוניציפלי של מדינת ישראל.

זה לא רק המבחן המוכר של מועצות אזוריות מול ערים - העובדה ש-23 מועצות אזוריות, שבהן גרים בסה"כ 353 אלף תושבים, נמצאות בראש דירוג השטחים לפני שמופיעה שם העיר הראשונה (ושתופסות ביחד 73% מכלל שטחה של המדינה), אלא שגם דירוג הערים עצמן מגלה עד כמה גבולות השטח של הערים בישראל אינו מתואם בעצם עם שום דבר.

העיר דימונה, בה חיים 33 אלף ישראלים, היא העיר בעלת שטח השיפוט הגדול במדינה - 173 קמ"ר. יותר מפי 3 משטח השיפוט של העיר תל אביב-יפו, בה חיים 430 אלף תושבים, עובדים עוד מאות אלפים בכל יום, כל זאת על שטח של 52 קמ"ר בלבד (פחות למשל מראשון לציון הסמוכה לה).

למה בפריפריה יש ערים עם שטחים כמעט בלתי מוגבלים? איך ייתכן שדימונה, ערד, אילת, מצפה רמון וירוחם מקדימות את תל אביב במבחן השטח? ראשית, קל להעניק שטחים כשערכי הקרקע הם נמוכים. בנוסף, למדינה יש עניין להרחיב את שטח השיפוט של העיר - כדי שזו תפקח טוב יותר על הנעשה שם. אם השטח יהיה של המדינה, שטח גלילי שאינו מסונף לשום רשות, הבלגן בוודאי יחגוג שם. וכשמדובר בנגב, למשל, שם המדינה מנהלת שנים מאבק לשמירה על קרקעותיה, זה נכון שבעתיים.

מאידך, העובדה ששטחים פתוחים בהיקפים גדולים כלך כך נמצאים דה-יורה בידי עיריות ומועצות אזוריות קטנות וחלשות יחסית היא לפעמים לא יותר מכסת"ח. דוח מבקר המדינה האחרון הצביע על כך שעד לשנת 2015 הצטברו בישראל 800 אלף עבירות של תכנון ובנייה, לרבות השתלטות על יותר ממיליון דונם של קרקעות מדינה (4.5% משטח המדינה) - שרובן המוחלט נמצאות כמובן בשטחי רשויות מקומיות שלא ממש מתאמצות או יכולות לשנות את המצב.

מעבר לכך, שטח השיפוט הנרחב הוא כמובן חרב פיפיות תכנוני מסוכן ומטריד. פוטנציאל הפיזור של עיר כמעט לכל רוח, שמאפיין רבות מהערים בפירפריה, מונע מאותם מקומות להצטופף סביב מרכז עיר ותיק, חזק ובריא.

כשהשכונות החדשות של ירוחם קמות סביב סביב, ומרחיקות את התושבים החדשים ממה שהיה פעם המרכז הישן, אין פלא שהוא גם לא מצליח להתרומם עסקית ומסחרית.

מנגד, הויכוח סביב תכנון השכונות החדשות לבנייה בשכונות הצפוניות של תל אביב, שגם ככה לא משופעת בשטחים פנויים, היה לאחד הגורמים המרכזיים שהחזירו את האוכלוסיה ואת האטרקטיביות למרכז הוותיק של העיר בעשורים האחרונים, עיר שעוצמתה ויתרונותיה כמובן שלא מוטלים בספק.

נוהל שינוי תחום שיפוט: מבחן כלכלי, ארגוני, דמוגרפי וחברתי

על פי הנהלים הקיימים, רשות מקומית שסבורה שיש לשנות את תחום השיפוט שלה נדרשת להגיש בקשה למנכ"ל משרד הפנים. תהליך שינוי שטח השיפוט של רשות מקומית מופיע בנוהל של משרד הפנים - "נוהל שינוי תחום שיפוט של רשות מקומית וקביעת אזורים לחלוקת הכנסות".

בנוהל מצוין במפורש כי התזכיר המוגש צריך לנמק את הסיבות המצדיקות לדעת המבקשת את עריכת השינויים המוצעים: "לדוגמא: יצירת רצף טריטוריאלי, צורך בקרקעות לפיתוח, צרוף מפעלים ו/או מוסדות לשטח השיפוט של הרשות וכו'". בנוסף, המבקשת נדרשת לפרט את ההשלכות הצפויות על הרשות כתוצאה מהשינוי בתחום השיפוט ("כגון: השלכות כלכליות, ארגוניות, דמוגרפיות, חברתיות וכו'").

התזכיר חייב לכלול נתונים כגון פירוט המצב התכנוני והדמוגרפי של הרשות המקומית על פי סדרת קריטריונים - גודל האוכלוסיה הקיים וחזוי ל-10-15 שנים במסגרת הגבולות הקיימים; מיפוי קיומן של רזרבות קרקע לפיתוח לצרכי מגורים, תעשיות, מוסדות ציבור, חינוך וכו' בתחום השיפוט הקיים; כיצד הרשות רואה את התפתחותה העתידית מבחינת אוכלוסיה, מגורים, תיירות, תעשייה, מסחר; האם הורחב תחום שיפוטה בשבע השנים אחרונות (במקרה שכן, מה מידת המיצוי של שטחים אלה) וכמובן הבעלויות על הקרקע ושימושי וייעודי הקרקע בשטח המבוקש".

דימונה: מ-30 ל-173 קמ"ר

אם המנכ"ל שוכנע שיש מקום לבחון את הבקשה, הוא מוסמך להטיל על ועדה לבחון את העניין. העיר דימונה, שיאנית הערים במבחן שטח השיפוט, יכולה להוכיח עד כמה שטח השיפוט הוא עניין גמיש. עד 2004 היא ישבה על שטח של 30 אלף דונם בלבד, אולם שר הפנים אברהם פורז (שחלם במהלך כהונתו לאחד עשרות רבות של רשויות מקומיות) החליט לספח לדימונה את השטח שעליו משתרעת הקריה למחקר גרעיני (קמ"ג), משיקולי ארנונה. בנוסף לשטחי הכור הגרעיני סופחו לדימונה גם שטחי פארק התעשיות תמ"ד ושטחים נוספים למגורים שמשיקים לגבולה המזרחי של המועצה האיזורית תמר.

עם זאת, בסוף מאי האחרון הודיע שר הפנים, אריה דרעי, כי משרדו ישנה את מודל הפעילות של ועדות הגבולות הפועלות כבר שנים ארוכות במתכונת ארעית וזמנית. שר הפנים החליט על הקמת שש ועדות גיאוגרפיות קבועות שידונו מעתה והלאה בנושאים האמורים, "זאת כדי להוסיף נדבך של ראייה כוללת ביחס למצב הקיים ברשויות המקומיות בישראל".

במשרד הפנים הדגישו כי הקמת הוועדות הקבועות עשויה לחסוך זמן, משאבים וביורוקרטיה. "תוכנית העבודה השנתית של כל ועדה תוכן מראש ותאושר על ידי מנכ"לית משרד הפנים ושר הפנים. במסגרת תוכנית העבודה יוקצב לוועדה פרק זמן לכל נושא שיונח על שולחנה, בהתאם לסדר העדיפויות שייקבע.

"הוועדה הגיאוגרפית תפעל על מנת ליזום ולקדם שינוי גבולות, חלוקת הכנסות, שינוי מעמד מוניציפאלי ואיחודי רשויות מקומיות בראייה כוללת ובאופן מתמיד".

הוועדות החדשות - גליל ועמקים, חיפה (הוועדה הראשונה שתקום), המרכז, ירושלים, יו"ש והשפלה, וועדת דרום - יורכבו מיו"ר ומזכיר שיכהנו במשרה מלאה, שלושה נציגי ציבור ונציג הממונה על המחוז.

קרקע ליישוב לתושב

עוד כתבות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%

דאו ג'ונס עולה ב-0.3% ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-15% גם היום ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?