גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בגלל טרנד הבריאות? חברות המזון בקיצוץ מסיבי בפרסום

משטראוס, דרך נסטלה ותנובה ועד יוניליוור - המפרסמות הגדולות במשק צמצמו את תקציבי הפרסום שלהם, לעתים ב-20% ואף יותר

דירוג תתי-הקטגוריות והמפרסמים מהווה תמונת מראה מצוינת שממנה ניתן ללמוד על המגמות הבולטות בשוק. הרפורמות בשוק המזון והמתקפה הבריאותית הבלתי פוסקת מביאות לכך שהשחקניות בתחום המזון ומוצרי הצריכה לוחצות חזק עם הרגל על הברקס.

שטראוס, עד לא מזמן המפרסמת הגדולה בישראל, ממשיכה לצמצם את תקציב הפרסום ב-12%. בקבוצה אמנם יצאו בכותרות על הסטת חלק מהתקציבים לתחום הדיגיטל, אולם יש לזכור שהפרסום בדיגיטל עדיין זול יחסית ולכן המשמעות בפועל היא כסף מחוץ לעוגה. קבוצות נסטלה ותנובה מקצצות בהיקפים גדולים - 25% ו-20% בהתאמה. סנו קטנה ב-8%, יוניליוור מצמצמת בכ-20%, ופרוקטר אנד גמבל מי שהייתה בעבר אחת המפרסמות הגדולות בישראל, יוצאת לגמרי מחוץ לטבלה.

הקטגוריה המובילה מבחינת השקעה לפרסום בישראל היא עדיין קטגוריית רשתות השיווק, אך בחציון הראשון של השנה נרשמה סטגנציה בהיקף הכולל של השחקניות והתנהלות כמעט קוטבית של הגופים המובילים בה. מצד אחד מפרסמת כמו סופר-פארם, שגם במשברים הקשים המשיכה לפרסם כרגיל, רשמה ירידה של 25% בהיקפים. סופר-פארם נחשבת לשחקניות בולטת בתחום הדיגיטל, ובכל זאת, גם אם בפועל לא ירד התקציב במלוא ה-25% המיוצגים בטבלה, עדיין מדובר בירידה. שחקנית נוספת שיורדת דרמטית היא מגה, שהגיעה לסוף דרכה במתכונתה הנוכחית. ברשת אמנם פרסמו בווליום מסוים כמעט עד סוף הליך המכירה, אבל זה היה פרסום טקטי בווליום לא גבוה, ולא פרסום אסטרטגי. המתחרים בשופרסל יכלו לכאורה להגביר ווליום פרסומי באופן משמעותי, כדי לנצל את חולשתו של היריב הגדול ולנגוס נתחי שוק נוספים, אך זה לא קרה. מי שכן הגיבה לשינויים בשוק היא רשת חצי חינם, שלראשונה חברה למשרד פרסום גדול והתחילה להשקיע יותר בפרסום.

מי שדווקא רושמת זינוק מרשים בהיקפי הפרסום שלה היא קבוצת המשביר 365, שהיקפי הפרסום שלה צמחו ב-25%. זאת, לאחר יישום האסטרטגיה השיווקית החדשה שבאה עם שפה תקשורתית חדשה. 

עשרת-המפרסמים-הגדולים--יולי-2016

זינוק בסלולר, סטגנציה בדירות

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, "דירוגי הפרסום של המחצית הראשונה ממחישים את הגידול בתרבות הצריכה הדיגיטלית ואת העובדה שמפעילי הסלולר חזרו לפרסם. הזינוק בהוצאה לפרסום של דירות למגורים נבלם, חברות המזון הגדולות מצמצמות תקציבים, והבנקים שנמצאים בתהליכי התייעלות ממשיכים לפרסם בסכומים גדולים על-מנת לשכנע את לקוחותיהם לבצע פעולות בדיגיטל".

משהו על התבססות תרבות הצריכה הדיגיטלית ניתן ללמוד מההשקעה בפרסום של המפרסמים השונים בקטגוריה זאת. קטגוריית שירותי האינטרנט רושמת גידול של 34% בהיקפי הפרסום. הקטגוריה מורכבת מחברות שמספקות שירותים אינטרנטיים והשוואות מחירים וקמעונאות אונליין, וגם שחקניות "מסורתיות" שמסיטות חלק מהתקציבים לתמיכה באתרי המכירות שלהם. כך למשל, כשמחסני חשמל עולה בקמפיין מושקע לקידום אתר האונליין שלה, תיחשב ההשקעה בקטגוריה זאת ולא בקטגוריית מוצרי החשמל. מאחר שמספר לא מבוטל של מפרסמים תומך באתרי הסחר שלהם, התוצאה היא תזוזה של ההוצאה לפרסום מקטגוריות אלו לקטגוריית שירותי האינטרנט. דוגמה טובה לכך היא קבוצת שופרסל, המקדמת מאוד החציון את אתר האונליין שלה.

קטגוריה נוספת שרושמת עלייה, של 13%, היא קטגוריית הריהוט וזאת בעיקר הודות להגברת הפעילות של איקאה ועמינח. בקטגוריית דירות למגורים נרשמת סטגנציה, אחרי צמיחה של 32% בפרסום פרויקטים למגורים בשנת 2015.

בקטגוריית מוצרי החשמל והאלקטרוניקה, שסבלה מירידות ב-2015, נרשמת התעוררות מחודשת וקפיצה של כ-19% בהשקעה לפרסום, בין היתר בגלל ההתעוררות בשוק המזגנים. קטגוריה נוספת שצומחת החציון היא המקררים, כאשר המותגים הבולטים בפרסום במחצית הם HAIER, BEKO ושארפ.

לאחר שנים של כמעט הדממה פרסומית והיעלמות של עשרות מיליוני שקלים מהשוק, חוזרת הפעילות לקטגוריית הסלולר שכמעט מכפילה החציון את היקפיה ורושמת גידול של כ-91%. בראש הקטגוריה נמצאת פרטנר, שהשקיעה כ-9.2 מיליון שקל במיתוג מחדש. בהנחה שבימים של שגרה יורדת ההשקעה באופן משמעותי מקבלים שחקנית שעד מספר לא רב של שנים ההשקעה הכוללת שלה בקמפיין אחד הייתה בערך כמו ההשקעה שלה בחצי שנה של השקה.

למרות התחרותיות הגוברת בשוק הסלולר, השחקניות הגדולות מושפעות מאוד זו מפעילותה של האחרת, מה שאומר שרובן תיישרנה קו על היקפי תקציב לא גבוהים במיוחד. לכן סביר להניח שחציון זה הוא היוצא מהכלל שאינו מעיד על הכלל, ודי מהר נראה שההשקעה בקטגוריה קטנה שוב, גם אם לא למספרים הנמוכים של השנים האחרונות. כאמור, השחקנית הגדולה בקטגוריה בחציון הנוכחי היא פרטנר, ואחריה פלאפון עם היקפים שאינם קטנים בהרבה, 8.4 מיליון שקל. סמסונג נמצאת במקום השלישי עם השקעה של 7.3 מיליון שקל, התומכת בהשקת הגלקסי. 

עוד כתבות

שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני / צילום: Shutterstock

בין שלגייה לפנתר השחור: שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני

אומץ אינו רק תכונה אישית אלא תוצר של אקלים ארגוני, ואלה שמטפחים אותו קוטפים את הפירות ● דיסני מציעה שיעור מרתק לכל מנהיג במסעה ההיסטורי מתקופת התעוזה היצירתית של וולט דיסני, שלא קיבלה ביטוי בצד הערכי, ועד לחזון השיטתי של בוב אייגר

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

"בשביל מה לקנות דירה ולקבל 2.5% אם אפשר לקבל 4% רק על דיבידנדים בבורסה?"

תשכחו מהמרוץ לדירה: בצל הצפי להמשך ירידת מחירים וריבית, משקיעים רבים נוטשים את שוק הנדל"ן ורבים מהם מצאו מפלט בשוק ההון, שהציג השנה תשואות חסרות תקדים ● בשוק מסבירים: "מי שהשקיע במניות עשה תשואה של עשרות אחוזים השנה, בזמן שמי שרכש דירה רואה כבר 8 חודשים ברצף ירידות מחירים"

אחרי טעויות חמורות בדיווח: BBC יבחן מחדש את הסיקור על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: חיזבאללה מסרב להתפרק מנשקו והחזית עם לבנון מתחממת, האנטישמיות בבריטניה נמצאת ברמות שיא, ב-BBC צפויים לבחון מחדש את הסיקור על ישראל אחרי דוח שקבע שהיו טעויות חמורות בדיווח על המלחמה, ושגריר ארה"ב בישראל בראיון לוול סטריט ג'ורנל על החיים בירושלים ● כותרות העיתונים בעולם

אנדרו סטנטון ודמותו של וול-E. ''נתיב אחר לגמרי בכביש המהיר'' / צילום: Reuters, Martin Klimek

יוצר "וול-E" של פיקסאר ראה שחורות בנוגע לעבודה בעתיד, וצדק

לבמאי והתסריטאי-המשותף אנדרו סטנטון היה חזון של עולם דיסטופי, שנראה כעת נבואי באופן מטריד ● בראיון כעת הוא אומר שבעיניו הבינה המלאכותית לא תמחק את היוצרים: "המגע האנושי צריך תמיד להיות מעורב איכשהו"

גיל שי / צילום: עומר הכהן

בגיל 14 הוא כבר כתב קוד. היום הוא אחרי שני אקזיטים ומנהל מאות מיליוני דולרים

"בכיתה ד' עברנו לברוקלין. אבא חשב שיהיה שם טוב יותר כלכלית, אבל נאבק לשרוד במכירת מקלטי רדיו בדוכנים. גרנו בשכונה לא טובה. גנבו ממני כסף באיומי סכין וקראו לי 'יהודי מלוכלך' בבית הספר" ● שיחה קצרה עם גיל שי, שותף-מנהל בקרן מירון קפיטל

עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה? / צילום: ap, Mark Baker

הנתונים חושפים: עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה?

הפיגוע הקטלני בסידני היכה את העולם בהלם, אבל האם הכתובת הייתה על הקיר? ● התמונה העולה מהנתונים היא חד־משמעית: האנטישמיות באוסטרליה מזנקת ומגיעה לרמות שהמדינה לא ידעה כמותן ● וגם: איך מושפעות מזה הקהילות היהודיות?

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

לא מסתכלים על תוצאות בדיקות? החוקר שמגלה מתי אנחנו נמנעים ממידע

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ־10 מיליון שקל ● מאירה ברנע־גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת  עשירי ישראל / צילום: AI

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת עשירי ישראל

בעשור האחרון קפץ שוויו של איש העסקים מיקי פדרמן מ-6 מיליארד שקל ל-35 מיליארד ● המלונאי שנכנס בעסקת מיזוג לתעשייה הביטחונית, כמעט במקרה, רכב על מרוץ החימוש הגלובלי - והתברג לצמרת הישראלים העשירים בעולם ● מיהו הטייקון המסתורי שמתעקש להישאר מתחת לרדאר?

בכמה נמכר בית פרטי שזקוק לשיפוץ יסודי ביישוב הר אדר / צילום: נועם יונה

המחיר ההתחלתי נשק ל-6 מיליון שקל: בכמה נמכר בית בן 40 בהר אדר?

מחיר השיווק של הנכס, בעל 7.5 חדרים, עמד על 5.8 מיליון שקל ● לבסוף, הוא נמכר תמורת 4.9 מיליון שקל ● "זאת הייתה עסקה לא פשוטה, המוכרים התחילו גבוה אבל הבינו את המצב בשוק" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

הדוח הסופי של האוצר: מס מדורג על רווחי הבנקים שמעל ל-50% ביחס לשנים קודמות

לפי הדו"ח הסופי של הצוות הבין משרדי: העלייה החריגה בשיעורי הרווחיות של הבנקים נובע מהריבית הגבוהה ומסביבה תחרותית מוגבלת וריכוזית ■ אגף התקציבים ונציג בנק ישראל התנגדו: "הכיוון שהתגבש בדוח הסופי, לא שיקף את הלך הרוח במהלך דיוני הצוות"

גיא נתן / צילום: תומר שלום

הוא רק בן 27, אבל כבר גורו של מעל 100 אלף עוקבים: "אנשים רואים שכל ירידה נמשכת חודש וזו בעיה"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

תקיפות צה''ל בביירות (ארכיון) / צילום: ap, Hassan Ammar

בצה"ל נערכים להרחבת המערכה בלבנון: "לא ויתרו על תגובה"

דיווח: זוהו "תנועות יוצאות דופן" של יחידות צבאיות במשמרות המהפכה ● 3 עזתים שחדרו לישראל ב-7 באוקטובר נעצרו ברהט ● הפער בין ישראל וארה"ב שקלטה איראן - והשאלות הפתוחות לגבי תקיפה אפשרית ● צה"ל השלים את פירוז הרצועה בתחומי הקו הצהוב ● עדכונים שוטפים

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

3,400 חנויות ו־18.5 מיליארד דולר בשנה: כך הפכה רשת הביוטי היוקרתית לגדולה בעולם

ספורה היא רשת היופי היוקרתית הגדולה בעולם: 3,400 חנויות, בלעדיות על מאות מותגים והכנסות של 18.5 מיליארד דולר בשנה ● התעשייה בצומת דרכים, והחברה מבית LVMH מתחזקת צבא משפיעניות, אך גם מאמינה שהעתיד טמון בסניפים ● הצצה נדירה לאסטרטגיה שצפויה לשמר את ההצלחה

מה יהיה מחר בבורסה? / צילום: Shutterstock

הנתון שעשוי לסלול את הדרך לראלי בוול סטריט, ומה צפוי היום בת"א?

לאחר שבוע שיא בבורסה בת"א, המסחר צפוי להיפתח היום בצל העליות בוול סטריט ● האינפלציה הנמוכה וההתאוששות במניות ה-AI מפיחה אופטימיות לגבי ראלי סנטה קלאוס בניו יורק ● המניות הדואליות יחזרו למסחר בת"א בפערי ארביטרז' מעורבים ● חברת הביטוח והקמעונאית שצפויות לרדת ● וגם, הרשימה הלא קטנה של ההפתעות של השנה

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

ראשת ממשלת יפן סנאה טקאיצ'י בפרלמנט. האישה הראשונה בתפקיד / צילום: ap, Eugene Hoshiko

התיירות הישראלית ליפן קפצה ב־88% מהשנה שעברה. זו הסיבה האמיתית

הציבור המזדקן, התוצר המתכווץ והיחלשות המטבע הכניסו את הכלכלה הרביעית בגודלה לסחרור, וחבילת תמריצים ממשלתית כבר יצאה לדרך ● אבל כשהשמיים מתקדרים מעל ארץ השמש העולה, נדמה שדווקא לישראלים נוצרות הזדמנויות יוצאות דופן - מההייטק והביטחון ועד החופשה שהוזלה

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

צפוי להיסגר בסוף השנה: הפגנה מחוץ למפעל פולקסווגן / צילום: Reuters, Sebastian Kahnert

בלחץ גרמניה ותעשיית הרכב: אירופה לקחה צעד אחורה במהפכה הירוקה

שלוש שנים וחצי אחרי ההחלטה הדרמטית לאסור מכירת כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית מ־2035, הנציבות האירופית נסוגה - בעיקר בשל לחצים מצד גרמניה והביקוש הנמוך לכלי רכב חשמליים ● המהלך מסמן שינוי סדרי עדיפויות וניסיון לאזן בין יעדי האקלים ליציבות כלכלית

יוסי אבו / צילום: ענבל מרמרי

רגע אחרי שהממשלה אישרה את עסקת הענק למצרים - ניו מד רוצה לתת למנכ"ל עוד 8 מיליון שקל

המחזיקה הגדולה במאגר לוויתן, ניו-מד אנרג'י של קבוצת דלק, רוצה להעניק למנכ"ל החברה יוסי אבו אופציות בהיקף של 8.1 מיליון שקל, כשהמנה הראשונה היא כבר "בתוך הכסף" ● כזכור, ניו מד כבר ביצעה "אובר רולינג" פעמיים בשנים האחרונות כדי לאשר לאבו תגמול למרות התנגדות אסיפת בעלי המניות