גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בגלל טרנד הבריאות? חברות המזון בקיצוץ מסיבי בפרסום

משטראוס, דרך נסטלה ותנובה ועד יוניליוור - המפרסמות הגדולות במשק צמצמו את תקציבי הפרסום שלהם, לעתים ב-20% ואף יותר

דירוג תתי-הקטגוריות והמפרסמים מהווה תמונת מראה מצוינת שממנה ניתן ללמוד על המגמות הבולטות בשוק. הרפורמות בשוק המזון והמתקפה הבריאותית הבלתי פוסקת מביאות לכך שהשחקניות בתחום המזון ומוצרי הצריכה לוחצות חזק עם הרגל על הברקס.

שטראוס, עד לא מזמן המפרסמת הגדולה בישראל, ממשיכה לצמצם את תקציב הפרסום ב-12%. בקבוצה אמנם יצאו בכותרות על הסטת חלק מהתקציבים לתחום הדיגיטל, אולם יש לזכור שהפרסום בדיגיטל עדיין זול יחסית ולכן המשמעות בפועל היא כסף מחוץ לעוגה. קבוצות נסטלה ותנובה מקצצות בהיקפים גדולים - 25% ו-20% בהתאמה. סנו קטנה ב-8%, יוניליוור מצמצמת בכ-20%, ופרוקטר אנד גמבל מי שהייתה בעבר אחת המפרסמות הגדולות בישראל, יוצאת לגמרי מחוץ לטבלה.

הקטגוריה המובילה מבחינת השקעה לפרסום בישראל היא עדיין קטגוריית רשתות השיווק, אך בחציון הראשון של השנה נרשמה סטגנציה בהיקף הכולל של השחקניות והתנהלות כמעט קוטבית של הגופים המובילים בה. מצד אחד מפרסמת כמו סופר-פארם, שגם במשברים הקשים המשיכה לפרסם כרגיל, רשמה ירידה של 25% בהיקפים. סופר-פארם נחשבת לשחקניות בולטת בתחום הדיגיטל, ובכל זאת, גם אם בפועל לא ירד התקציב במלוא ה-25% המיוצגים בטבלה, עדיין מדובר בירידה. שחקנית נוספת שיורדת דרמטית היא מגה, שהגיעה לסוף דרכה במתכונתה הנוכחית. ברשת אמנם פרסמו בווליום מסוים כמעט עד סוף הליך המכירה, אבל זה היה פרסום טקטי בווליום לא גבוה, ולא פרסום אסטרטגי. המתחרים בשופרסל יכלו לכאורה להגביר ווליום פרסומי באופן משמעותי, כדי לנצל את חולשתו של היריב הגדול ולנגוס נתחי שוק נוספים, אך זה לא קרה. מי שכן הגיבה לשינויים בשוק היא רשת חצי חינם, שלראשונה חברה למשרד פרסום גדול והתחילה להשקיע יותר בפרסום.

מי שדווקא רושמת זינוק מרשים בהיקפי הפרסום שלה היא קבוצת המשביר 365, שהיקפי הפרסום שלה צמחו ב-25%. זאת, לאחר יישום האסטרטגיה השיווקית החדשה שבאה עם שפה תקשורתית חדשה. 

עשרת-המפרסמים-הגדולים--יולי-2016

זינוק בסלולר, סטגנציה בדירות

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, "דירוגי הפרסום של המחצית הראשונה ממחישים את הגידול בתרבות הצריכה הדיגיטלית ואת העובדה שמפעילי הסלולר חזרו לפרסם. הזינוק בהוצאה לפרסום של דירות למגורים נבלם, חברות המזון הגדולות מצמצמות תקציבים, והבנקים שנמצאים בתהליכי התייעלות ממשיכים לפרסם בסכומים גדולים על-מנת לשכנע את לקוחותיהם לבצע פעולות בדיגיטל".

משהו על התבססות תרבות הצריכה הדיגיטלית ניתן ללמוד מההשקעה בפרסום של המפרסמים השונים בקטגוריה זאת. קטגוריית שירותי האינטרנט רושמת גידול של 34% בהיקפי הפרסום. הקטגוריה מורכבת מחברות שמספקות שירותים אינטרנטיים והשוואות מחירים וקמעונאות אונליין, וגם שחקניות "מסורתיות" שמסיטות חלק מהתקציבים לתמיכה באתרי המכירות שלהם. כך למשל, כשמחסני חשמל עולה בקמפיין מושקע לקידום אתר האונליין שלה, תיחשב ההשקעה בקטגוריה זאת ולא בקטגוריית מוצרי החשמל. מאחר שמספר לא מבוטל של מפרסמים תומך באתרי הסחר שלהם, התוצאה היא תזוזה של ההוצאה לפרסום מקטגוריות אלו לקטגוריית שירותי האינטרנט. דוגמה טובה לכך היא קבוצת שופרסל, המקדמת מאוד החציון את אתר האונליין שלה.

קטגוריה נוספת שרושמת עלייה, של 13%, היא קטגוריית הריהוט וזאת בעיקר הודות להגברת הפעילות של איקאה ועמינח. בקטגוריית דירות למגורים נרשמת סטגנציה, אחרי צמיחה של 32% בפרסום פרויקטים למגורים בשנת 2015.

בקטגוריית מוצרי החשמל והאלקטרוניקה, שסבלה מירידות ב-2015, נרשמת התעוררות מחודשת וקפיצה של כ-19% בהשקעה לפרסום, בין היתר בגלל ההתעוררות בשוק המזגנים. קטגוריה נוספת שצומחת החציון היא המקררים, כאשר המותגים הבולטים בפרסום במחצית הם HAIER, BEKO ושארפ.

לאחר שנים של כמעט הדממה פרסומית והיעלמות של עשרות מיליוני שקלים מהשוק, חוזרת הפעילות לקטגוריית הסלולר שכמעט מכפילה החציון את היקפיה ורושמת גידול של כ-91%. בראש הקטגוריה נמצאת פרטנר, שהשקיעה כ-9.2 מיליון שקל במיתוג מחדש. בהנחה שבימים של שגרה יורדת ההשקעה באופן משמעותי מקבלים שחקנית שעד מספר לא רב של שנים ההשקעה הכוללת שלה בקמפיין אחד הייתה בערך כמו ההשקעה שלה בחצי שנה של השקה.

למרות התחרותיות הגוברת בשוק הסלולר, השחקניות הגדולות מושפעות מאוד זו מפעילותה של האחרת, מה שאומר שרובן תיישרנה קו על היקפי תקציב לא גבוהים במיוחד. לכן סביר להניח שחציון זה הוא היוצא מהכלל שאינו מעיד על הכלל, ודי מהר נראה שההשקעה בקטגוריה קטנה שוב, גם אם לא למספרים הנמוכים של השנים האחרונות. כאמור, השחקנית הגדולה בקטגוריה בחציון הנוכחי היא פרטנר, ואחריה פלאפון עם היקפים שאינם קטנים בהרבה, 8.4 מיליון שקל. סמסונג נמצאת במקום השלישי עם השקעה של 7.3 מיליון שקל, התומכת בהשקת הגלקסי. 

עוד כתבות

רונן שור, מנכ''ל אקסל סולושנס

אקסל רוכשת שתי חברות בתחום הביטחוני ב-90 מיליון שקל

לגלובס נודע כי חברת התקשורת מייצרת רגל נוספת בעולם הביטחוני, עם רכישת סטראלייט ואחותה נקסטוויב, של שני יזמים-מהנדסים: רמי בל-עש ואודי פרידמן ● המערכות שלהן רלוונטיות לתחום הלוהט של השנה – כטב"מים ● עפ"י הערכות, החברות רווחיות ומייצרות רווח של כ-18 מיליון שקל בשנה

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

היתר בנייה ראשון לפרויקט דיור להשכרה בשדה דב

שיכון ובינוי מזנקת קדימה בשדה דב עם היתר בנייה ראשון ל־324 דירות להשכרה ארוכת-טווח, כשברקע ירידות ערך מתמשכות בסקטור זה ● בקיבוץ האון הסכם פשרה עם רמ"י מחזיר את פרויקט הבנייה למסלול; בין הזוכים במגרשים ששווקו - עשרות חיילי מילואים ● וקרן ספיר של רובי קפיטל משלימה מכירת קרקע בחולון ברווח של עשרות מיליוני שקלים, לאחר השבחה משמעותית ● חדשות השבוע בנדל"ן

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א סוגרת שבוע חיובי: ת"א 35 עלה ב-3.5%, מדד הביטוח ב-10%

מדד ת"א 35 בשיא חדש, ה-57 השנה ● השקל מתחזק מול הדולר ● מדד הביטוח זינק ב-10% השבוע ● מניות השבבים הדואליות ירדו ● הפד הוריד את ריבית ארה"ב כצפוי, אך אותת כי לא צפויות הורדות נוספות בקרוב - וול סטריט ננעלה בירוק ●

"צורה חדשה של אנטישמיות": למה השתנה היחס של סין כלפי יהודים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: איראן מנסה לגייס סוכנים נגד ישראל במדינות אפריקה, הביקור הסודי של סגן שר החוץ מטייוואן בישראל, האם ישראל ולבנון יכולות להשיג נורמליזציה, ולמה האנטישמיות מרימה ראש בסין ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: shutterstock

אלי לילי פרסמה את תוצאות הניסוי הטובות ביותר של תרופת הרזיה עד היום

למרות שהשקה עדיין לא באופק, הנתונים מהניסוי הקליני המוצלח מציבים את אלי לילי בעמדת זינוק מול המתחרות בתחום ההרזיה ● בממוצע, המטופלים איבדו כשליש ממשקל גופם, וחלקם אף הפסיקו את הטיפול עקב ירידה מוגזמת במשקל

עוזי סופר, מנכ''ל אלפא תאו / צילום: אלפא תאו, מיכאל טולוב

חברת הביומד הישראלית שזינקה בוול סטריט בעקבות ניסוי בטיפול בסרטן המוח

הניסוי החדש הקפיץ את מניית אלפא טאו ב-21% מתחילת השבוע ● החברה עומדת להגיש את הטכנולוגיה שלה לאישור שיווק ביפן, אם יתקבל, יהיה זה המוצר המסחרי הראשון של החברה שעדיין אין לה הכנסות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

לאחר הורדת הריבית בארה"ב: וול סטריט ננעלה בירוק

הדאו ג'ונס קפץ בכ-1% ● הפד הוריד את הריבית ברבע אחוז, אך אותת כי צפויה הפסקה בהורדות הריבית בעתיד הקרוב • ענקיות הטכנולוגיה מגבירות את המרוץ שלהן בשוק בהודו - אל מיקרוסופט ואלפאבית, הצטרפה הבוקר אמזון ● אורקל תפרסם הלילה את תוצאות הרבעון, למרות הנפילה במניה, אנליסטים אופטימיים לגביה • ג'יי. פי. מורגן: הראלי בשוק צפוי להעצר לאחר הורדת הריבית

משתתפי המפגש, מימין: יאיר לפידות, מבעלי ילין לפידות, מורן סיטון, מנכ''ל ארבע עונות, גילעד אלטשולר מבעלי אלטשולר שחם, אילן רביב מנכ''ל מיטב ודייב לובצקי, מנכ''ל ומבעלי אי.בי.אי / צילום: יח''צ

"זה לא הזמן להגדיל את רכיב המניות": התחזיות והטיפים של מנהלי בתי ההשקעות הגדולים

יאיר לפידות טוען כי "צריך לראות את השנתיים־שלוש האחרונות כחריגות, ביחס למה שאפשר לצפות מהבורסה לאורך זמן" ● באירוע שיזמה חברת ארבע עונות טען מנכ"ל מיטב אילן רביב כי הוא "נשאר עם המדדים המקומיים, למרות ה'מוב' הפנטסטי שעשו", בעוד גילעד אלטשולר מעדיף בטווח הארוך את נאסד"ק ● וגם: באילו סקטורים המליצו הבכירים להתמקד, והמחלוקת על ההשקעה במדד S&P 500

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

מחיר החשמל ייקבע בלונדון: חברת החשמל יוצאת להליך בוררות נגד מאגר תמר

חברת החשמל הגישה את המסמכים הרשמיים לפתיחת הליך בוררות בלונדון ● תהליך הבוררות, שנקבע מראש בהסכם בין הצדדים, יעלה מיליוני שקלים, והבורר יוכל להכריע אם להעלות או להוריד את מחיר הגז בעד 10%

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

כדי להתחמק ממס הרווחים הכלואים: חברות רבות מחפשות תכנון מס יצירתי

רפורמת הרווחים הכלואים מאלצת בעלי חברות רבים לחלק עד סוף השנה 5% דיבידנד על רווח שנצבר או לשלם קנס בגובה 2% ● בשוק יודעים לספר כי בעלי חברות רבים לא נערכו לכך ומחפשים תכנוני מס יצירתיים ● "החוק תפס רבים לא מוכנים, וכולם בלחץ"

זוהר עיני ויונתן בוגוסלבסקי, מייסדי פורט / צילום: Port

מנוע בינה מלאכותית כחול-לבן: פורט הישראלית כבר שווה 800 מיליון דולר

פורט, חברת הסטארט-אפ הישראלית שמבקשת לעצב מחדש את עבודת המפתחים, מגייסת 100 מיליון דולר לפי שווי של 800 מיליון דולר אחרי הכסף, במהלך שמציב אותה כאחת השחקניות המסקרנות בגל החדש של פלטפורמות הבינה המלאכותית לארגוני פיתוח

וול סטריט / צילום: Shutterstock

S&P 500 ו-דאו ג'ונס בשיא; אורקל צוללת וגוררת את אנבידיה ואלפאבית לירידות

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● הנפילה הכי חדה במניית אורקל מזה 23 שנה ● דיסני תשקיע מיליארד דולר ב-OpenAI ● הפד הוריד את ריבית ארה"ב כצפוי, אך אותת כי לא צפויות הורדות נוספות בקרוב ● מספר המובטלים בארה״ב עלה בשיעור הגבוה ביותר מאז פרוץ הקורונה ● ירידות במטבעות הקריפטו, הביטקוין בכ-90,000 דולר ● נעילה חיובית באירופה

מנה ב''לונל'' / צילום: דוד מויאל

כך הפך שיפוד טוסיקים לסמל ההצלחה הקולינרית של פלורנטין

שלוש מסעדות שכדאי להכיר ברביעיית פלורנטין ● "לונל" מביאה לשכונה ביסטרו שף צרפתי-תימני עם פרשנויות יצירתיות למנות מהמטבח של סבתא ● "סיח" מציעה שיפודייה מודרנית שמבוססת על ליקוט, התססות ונתחים לא שגרתיים ● "מפגש שאבי" הוא פופ-אפ של טבחית-נוודת שמגישה אוכל מסורתי ואינטימי בסטייל מקומי

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

האנליסטים לא רואים בועת AI, אבל מסמנים מנצחות ומפסידות בשוק

בכמה בתי השקעות מובילים בוול סטריט כבר לא עוסקים בתהייה האם הראלי בקרב מניות הבינה המלאכותית משקף בועה ● במקום זאת הם מזהירים מהערכת חסר לעתיד התחום, וממפים את החברות שינצחו מההתפתחויות ב־AI ואת אלו שבכוננות ספיגה ● ומה מצב הישראליות?

חדשות ההייטק / צילום: AP

המהלך החדש שמוביל הצעיר הגאון במטא

SpaceX מתקרבת להנפקה הגדולה בהיסטוריה, מטא במהלך אסטרטגי חדש בהובלת אלכסנדר וונג, ומאבק חדש נפתח על המותג הנזנח של "טוויטר" ● במקביל, שלושה סטארטאפים ישראליים מגייסים יחד יותר מ־100 מיליון דולר וחברת הקריפטו הישראלית Lava Network מתחילה להיסחר בבורסות הגדולות בעולם ● חדשות ההייטק

עומרי כספי / צילום: Ilya Melnikov

עולה ליגה: עומרי כספי גייס 100 מיליון דולר לקרן ההון סיכון שלו

משקיע ההון סיכון וכוכב הכדורסל לשעבר גייס 100 מיליון דולר נוספים לקרן ההון סיכון, סוויש קפיטל ● הקרן החדשה תאפשר לסוויש להמשיך ולשמור על החזקותיה גם בשלבי גיוס מאוחרים יותר לחברות ● ויש לו גם מסר מעודד: "המשקיעים שלנו מאוד אופטימיים לגבי ישראל"

מימין: יובל כספית, עומר לוי ונועה טקה / צילום: צילום מסך יוטיוב

20 המשפיעניות המצליחות ביותר בישראל, ולמה אין ברשימה גברים

שוק המשפיענים מגלגל בארץ כמעט 400 מיליון שקל בשנה, ולצד טיפוח ואופנה מתחזק בקטגוריות כמו פיננסים ובריאות, בעוד מותגי הרכב והגיימינג עדיין חלשים בתחום ● בחברת יומנז, המתמחה בכלכלת יוצרים, מצביעים גם על היציאה מהסושיאל לעבר שילוט חוצות וטלוויזיה

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

איך השקל הפך לאחד המטבעות החזקים השנה מול הדולר, ומי ניצח אותו?

למרות אי־הוודאות הביטחונית שהייתה מנת חלקנו, השקל התחזק מתחילת 2025 בכ־11% ● מתי התרחשה נקודת המפנה שהביא לתיסוף הדרגתי של המטבע הישראלי, מי הם השחקנים בשוק שאחראים למהלך, ואיך נראה העתיד? ● נתון בשבוע

אודי כגן בקמפיין ביטוח 9 / צילום: צילום מסך יוטיוב

ענף הפיננסים משתלט על הפסקת הפרסומות: דיסקונט הזכורה ביותר, ביטוח 9 האהובה

הפרסומת של דיסקונט היא הזכורה ביותר זה השבוע השלישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה● ביטוח 9 מחזירים לאוויר פרסומת ישנה לרגל סוף השנה ● וחברת התקשורת פרטנר מתברגת גבוה כבר בשבוע הראשון באוויר

שר הביטחון ישראל כ''ץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

החלטת ממשלה או חקיקה? כ"ץ יביא לאישור את סגירת גלי צה"ל ב-21.12

שר הביטחון הודיע כי יביא בעוד כשבוע וחצי לאישור הממשלה את ההחלטה על סגירת תחנת הרדיו הצבאית ● ההחלטה תגיע לישיבת הממשלה לאחר שהייעוץ המשפטי לממשלה יוכל להשלים את חוות-דעתו ביחס להחלטה