ביום שבו ועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר מתכנסת כדי לדון בבקשתו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, לניכוי שליש מתקופת המאסר של 7 שנים שנגזרה עליו בשל הרשעתו באונס, גוברת ההתנגדות לשחרורו. בנוסף, עולות תמיהות באשר לנסיבות שהובילו לגיבושה של חוות-הדעת החדשה של הרשות לשיקום האסיר.

אתמול (ג') פנתה יו"רית נעמ"ת, גליה וולוך, למנכ"ל הרשות לשיקום האסיר, יצחק דדון, בעניינו של קצב. בפנייה ביקשה וולוך לברר כיצד זה זכה דווקא קצב בחוות-דעת חדשה, הפוכה לחלוטין מחוות-הדעת הקודמת, שהוכנה רק 3 חודשי קודם לכן; וכן כמה אסירים מן השורה, שעניינם הובא בפני ועדות השחרורים, זכו ליחס דומה. 

"ועדת השחרורים תתכנס בשעה 11:30 היום כדי לדון קצב לשחרור מוקדם. זאת, לאחר שהרשות לשיקום האסיר החליטה להגיש חוות-דעת חדשה ביחס לאסיר קצב, בה היא הופכת את עמדתה הקודמת 3 חודשים בלבד לאחר חוות-דעת קודמת שנתנה. בהחלטה קבעה הרשות לשיקום האסיר כי קצב הינו בר-שיקום, זאת בניגוד לניסיון רב-השנים בתחום, לפיו קשה עד בלתי אפשרי לשקם עבריין מין שאינו מודה במעשיו".

במכתב שהעבירה וולוך לוועדת השחרורים, היא ציינה כי "התנהלות זו היא מעלה חשש כבד ביותר כי האסיר משה קצב, אשר טען כי יש לשפוט אותו כמו כל אסיר אחר, זוכה לכאורה ליחס מועדף ביחס לאסירים אחרים".

לדברי וולוך, "על-פי דוח מבקר המדינה משנת 2014 עולה כי לרשות לשיקום האסיר יש מחסור חמור במשאבים. עוד עולה מהדוח כי כמעט מחצית מכלל הדיונים בבקשות לשחרור על-תנאי מסתיימים בהחלטה לדחות את הדיון למועד מאוחר יותר, היות והתיקים חסרים את החומר המלא הנדרש כתשתית להחלטת הוועדה. בין החומרים העיקריים החסרים בולטת תוכנית השיקום של רשות שיקום האסיר". 

לטענת וולוך, "לאור הנתונים הללו, התנהלותה של הרשות לשיקום האסיר תמוהה עוד יותר. כאמור, עולה לכאורה חשש כבד ביותר כי אילו היה האסיר משה קצב אסיר מן השורה, ולא הנשיא לשעבר - ספק רב אם היה זוכה ליחס שכזה ולקבלת חוות-דעת נוספת בתוך פחות מ-3 חודשים ממועד הבדיקה הקודם". 

לפי הפנייה, "כזכור, קצב שב ומתלונן כי אינו זוכה ביחס של שווה בין שווים לעומת שאר האסירים במצבו. אכן, התנהלות הרשות לשיקום האסיר מעלה חשש כי קצב אכן אינו זוכה ליחס 'שווה' אלא לכאורה ליחס מועדף באופן בלתי הוגן". 

"בנסיבות אלה", ציינה וולוך, "אנו פונות אליכם בבקשה דחופה לקבלת הסבר מדוע זה זכה דווקא הנשיא לשעבר לטיפול מועדף שכזה מהרשות לשיקום האסיר, בעוד אסירים רבים אחרים נאלצים להמתין ימים רבים לקבלת חוות-דעת ראשונה".