רשות המסים ספגה בעבר לא מעט ביקורת על כך שאינה מעזה ואינה יכולה להפעיל אכיפה יעילה במגזר החרדי, שנתפס כמגזר מועד בנושא העלמות המס. ואולם, מתחת לפני השטח, ולא תמיד בידיעת הציבור הרחב, עורכת הרשות לא מעט מבצעים במגזר.

במסגרת מבצעים אלה נדרשים נציגי רשות המסים להיות יצירתיים - ובין היתר להתחפש לחרדים, על-מנת להשתלב בסביבה המבוקרת.

כך, בשבוע שעבר ערכה רשות המסים מבצע ביקורת בבני-ברק, במסגרתו נערכו 51 ביקורות ברחוב רבי עקיבא, המהווה את אזור העסקים המרכזי בעיר ובסביבתו. 

במסגרת המבצע, מספר מבקרי הרשות התחזו לתושבי האזור ולבשו בגדים האופייניים לאוכלוסייה החרדית, והתקיימו סיורים ארוכים בעיר בשעות הפעילות על-מנת לעמוד על אופי הלבוש ואופי ההתנהלות כדי להשתלב בסביבה מבלי לעורר חשד. 

 

במקביל, ובנפרד, התבצעו ביקורות בעסקים מתחום חיי הלילה בגבעתיים וברמת-גן.  

כרגיל, נציגי רשות המסים זכו לשלל תירוצים מבעלי העסקים שנתפסו באי-רישום התשלומים שניתנו להם. כך למשל, בעסק למכירת פיצוחים לא נרשמו תקבולים בסך 605 שקל שנתקבלו בכרטיסי אשראי, ובעל החנות הסביר: "אני לא מדפיס את האשראי בקופה, יש לי ויכוח עם רואה החשבון בעניין".

בחנות נעליים, בה לא נרשמו 300 שקל שנתקבלו במזומן, טען בעל החנות: "בטעות הכנסתי את הכסף לכיס המכנסיים. פעם ראשונה ששכחתי לרשום".

בעסק למכירת כלי כסף לא נרשמה קניית ביקורת מוקדמת, ובעל החנות מסר בתגובה: "אני לא יודע מה הסיבה, כל סכום שאני מקבל, אני מקפיד לרשום".

עוד נתפס במסגרת המבצע בעל עסק לתשמישי קדושה שתיעד תשלום של 500 שקל בעבור בדיקת מזוזה, אך הסכום לא נרשם בספרים. בעל העסק הסביר כי "הלקוח תמיד נותן כסף מראש לצורך בדיקת מזוזות. במקרה זה הוא נתן את הכסף בתחילת השבוע כדי לקזז את החוב העתידי שלו".

בעסק אחר, המעניק שירותי מכירה ותיקון מחשבים, נמצא כי הכנסות של 1,000 שקל שנתקבלו באשראי ובמזומן ביום הביקורת לא נרשמו. בתגובה טען הבעלים: "את האשראי שכחתי לרשום; לגבי המזומן - כנראה בגלל הלחץ לא רשמתי". 

המבצע נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור ובמסגרת הנחיית מנהל הרשות, משה אשר, למשרדים האזוריים להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.