טלטלה במפלגה הדמוקרטית, ערב פתיחת הוועידה הארצית של המפלגה: דבי ווסרמן שולץ, יו"ר הוועדה הארצית הדמוקרטית (DNC), ההתגלמות הרשמית של ממסד המפלגה, אולצה להתפטר, אע"פ שהיא נאבקה בשינים ובציפורניים להישאר בתפקיד.

הסיבה: דוא"לים שנחשפו בסוף השבוע ע"י וויקיליקס (ומקורם כנראה בהאקרים רוסיים) מראים, כי הוועדה הארצית - אם כי לא ווסרמן שולץ עצמה - תמכה בקמפיין של הילארי קלינטון להיבחר כמועמדת המפלגה לנשיאות במהלך הבחירות המקדימות וחתרה תחת הקמפיין של ברני סנדרס. זאת, למרות שהוועדה אמורה להיות נייטרלית במאבקים כאלה.

סנדרס, שמגדיר עצמו סוציאליסט דמוקרטי, טוען מזה חודשים שממסד המפלגה מתנכל לו, אך הדוא"לים שהודלפו מראים בעליל, שכמה מחברי הוועדה הארצית אכן ניסו לרקום מזימות כדי לחבל בקמפיין שלו, למרות הכחשות הוועדה. אחד מאנשי הממסד אפילו הציע ש"מישהו" יעלה את סוגיית דתו של סנדרס - יהודי שהכריז שאינו מאמין באלוהים ולכן בעצם אתאיסט - במדינות כקנטאקי ווירג'יניה המערבית, שבהן ריכוזים של נוצרים אדוקים. קו המחשבה היה, שאתאיסט ייזכה בתמיכה פחותה מזו שתינתן ליהודי במדינות כאלה.

הוועידה הארצית של המפלגה הדמוקרטית נפתחת הערב (ב') בפילדלפיה ותבחר ביום ה' בקלינטון כמועמדת המפלגה לנשיאות. למרות שסנדרס הודיע כבר ב-12 ביולי שהוא מעניק את תמיכתו לקלינטון, רבים מתומכיו אינם משלימים עם הפסדו. הם תובעים מהמפלגה הדמוקרטית לאמץ כמה מעקרונות היסוד שעליהם נאבק סנדרס במהלך הפריימריז, ובראשם התנגדות פעילה להסכמי הסחר הבינלאומיים שעליהם חתומה ארה"ב במתכונתם הנוכחית. הדלפת הדוא"לים נתנה תנופה חדשה למאבקם.

ההתנגדות לאמנות הסחר משמשת מכנה משותף בין מצע סנדרס לזה של דונלד טראמפ, מועמד המפלגה הרפובליקאית לנשיאות, למרות ההבדל התהומי בין שני האישים. טראמפ קפץ מיד על ההזדמנות שפתחו לפניו הדוא"לים המודלפים והחל לחזר אחרי החסידים המאוכזבים של סנדרס. סקרים (שנערכו לפני ההדלפה) הראו, כי רק 8% מתומכי הסנטור אכן יערקו למחנה הרפובליקאי. רוב תומכיו יצביעו בעד קלינטון, ופלח קטן יישאר בבית ולא יצביע.

בכל זאת, המאבק טרם תם. בחירתו של סנטור טים קיין כסגנה של קלינטון הוסיפה שמן למדורת אכזבתם. קיין, למרות פעילותו הפרוגרסיבית בצעירותו (הוא היה עו"ד שנלחם נגד אפליה בדיור שכוונה נגד שחורים ועניים), נחשב כחבר בפלג השמרני של המפלגה, במידה רבה בגלל תמיכתו בהסכמי הסחר. תומכי סנדרס כבר הודיעו, שהם ינהלו מאבק פומבי נגד בחירתו כסגן במליאת הוועידה.

הממסד מלוכד סביב קלינטון

וכך, בהתפתלות מוזרה של הגורל, מוצאת עצמה המפלגה הדמוקרטית בדיוק במקום שבו מצאה עצמה המפלגה הרפובליקאית עם פתיחת ועידתה הארצית בקליוולנד, בשבוע שעבר: בקיע שחוצץ בין שני פלגים במפלגה. השסע הרפובליקאי אולי עמוק ומודגש יותר: לא זו בלבד שסנטור טד קרוז, אחד מהאישים המרכזיים במפלגה, שהתמודד נגד טראמפ בפריימריז, סרב להביע תמיכה פומבית במועמד, בנאום בפריים-טיים בוועידה, אלא שרבים וטובים בממסד הרפובליקאי סרבו לכבד את הוועידה בנוכחותם ובהם שני הנשיאים לשעבר בוש, המועמד לשעבר רומני ועשרות סנטורים ומחוקקים. לעומת זאת, נהנה טראמפ מתמיכה חזקה מאוד של ה"בייס", המצביעים הנאמנים של המפלגה.

השסע במפלגה הדמוקרטית שונה במהותו: הממסד מלוכד סביב קלינטון. כל ה"גדולים", מברק ומישל אובמה ומטה, ינאמו בוועידה. חלק גדול מה"בייס" הדמוקרטי תומך במועמדת, אך מיעוט לא מבוטל מעדיף את סנדרס. רוב גדול של ה"בייס" יצביע בעד קלינטון, אם לא מאהבה לה אז משנאת טראמפ. אך פילוג הוא פילוג, ולמרות כל מאמצי הממסד הדמוקרטי להפגין חזות אחידה לקראת פתיחת הוועידה, ענן הפילוג מתחיל להעיב עליה. לא עוזרת העובדה, שהמדליפים מאיימים לשחרר מדי יום קובץ דוא"לים נוסף כדי לזרוע מבוכה ופילוג בקרב הדמוקרטים.

 

אחת מהשאלות המרכזיות בפרשה זו היא מי סיפק לוויקיליקס את הדוא"לים הפנימיים של הממסד הדמוקרטי - 20 אלף במספר. מנהל מטה הבחירות של קלינטון, רובי מוק, אמר אתמול, בראיונות ל-CNN ול-ABC, כי גורמים רוסיים הם שהדליפו את הדוא"לים לוויקיליקס במאמץ לסייע לטראמפ.

"מומחים אומרים לנו, שגורמים מטעם ממשלת רוסיה פרצו (למחשבי) הוועדה הדמוקרטית הארצית, גנבו את הדוא"לים, ומומחים אחרים אומרים לנו, שהרוסים משחררים את הדוא"לים האלה כדי לעזור לדונלד טראמפ", אמר מוק. "אני חושב שאין זה מקרה שהדוא"לים פורסמו ערב פתיחת הוועידה". מוק לא סיפק ראיות והסמיך את טענתו על דברי "מומחים". בחודש שעבר פורסמו דיווחים, שלפיהם האקרים של ממשלת רוסיה פרצו לשרתי הוועדה הדמוקרטית הארצית, שהכילו מידע שלילי שקיבצו תחקירנים דמוקרטים נגד טראמפ.

"ניו יורק טיימס" מוסר היום על קיום ראיות משפטיות לכך, שסוכנויות מודיעין רוסיות הן שפרצו לשרתי המפלגה הדמוקרטית. על פי הדיווח, יש דמיון בין ההתקפה הזו לבין התקפות קיברנטיות דומות שיוחסו למודיעין הרוסי. פחות ברור מי מסר את הדוא"לים הגנובים לוויקיליקס, אך גם כאן נופל החשד על אותן סוכנויות מודיעין רוסיות. אין לדעת אם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הוא שנתן הוראה למסור את הדוא"לים לוויקיליקס או שזו היתה החלטה של אנשי המנגנון המודיעיני שחשבו שהדלפה כזו תשמח את נשיאם.

מה דחף את הרוסים להדליף? מוק אמר, כי לרוסים היתה סיבה טובה לחשוף את הדוא"לים: טראמפ אמר בראיון ל"ניו יורק טיימס" בשבוע שעבר, כי ייתכן שהוא לא יחוש לעזרת חברות נאט"ו בעת חירום אם לא ישוכנע שהן תרמו תרומה מספקת לברית. הוא השיב על שאלה שדנה ספציפית באיום הרוסי על ליטא, לטביה ואסטוניה. יתר על כן, טראמפ אמר בעבר, כי הוא מעוניין "להסתדר" עם הרוסים אם אכן ייבחר. הוא אף החמיא לפוטין ואמר כי הוא מנהיג מוצלח יותר מאובמה.

כצפוי, מטה טראמפ הכחיש זאת. "הדמוקרטים פשוט לא רוצים לדבר על מה שכתוב בדוא"לים", נאמר בהודעת המטה.