גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה עושה בארץ יועץ ההשקעות החברתיות של קרן ביל גייטס?

וגם: מה הקשר בין חברת טבע למועמד של הילארי קלינטון לתפקיד סגן הנשיא?

ביגל גרדמן רובינשטיין שמגר ופוטנר / צילום: נגה שדמי ואן דה ריפ
ביגל גרדמן רובינשטיין שמגר ופוטנר / צילום: נגה שדמי ואן דה ריפ

תרומתו של היועץ לגייטס

מה חושב היועץ וויליאם פוסטר על אפקטיביות של עמותות?

אפקטיביות במגזר השלישי הייתה כותרתו של כנס העמותות השנתי של BDO זיו-האפט ומידות שנערך הבוקר (ג') בסינמטק תל-אביב. מי שמשך את מרבית תשומת-הלב היה הדובר המרכזי באירוע, וויליאם פוסטר, שותף וראש חטיבת הייעוץ בחברת הייעוץ אסטרטגי Bridgespan, המשמש גם כיועץ השקעות חברתיות לקרן ביל גייטס המחזיקה בהון בסך למעלה מ-40 מיליארד דולר.

פוסטר הסביר כי יש לבחון אפקטיביות ובתוך כך להתמקד בתוכניות שהוכיחו את עצמן ולמקד בהן את התרומות.

תרמו באפקטיביות מזמנם: נאווה ברק, נשיאת עמותת עלם; מיכל הרצוג, נציגת קרן וואהל; מאיר שמגר, נשיא בית המשפט בעליון בדימוס, ורעייתו, השופטת מיכל רובינשטיין-שמגר; ארז סופר, שותף מנהל ב-BDO זיו-האפט; גיא ביגל, מנכ"ל מידות; אורנה גרדמן, שותפה ויו"רית פורום המלכ"רים ב-BDO זיו-האפט; צבי סטפק, יו"ר מיטב בית השקעות; יואל חשין, מייסד קרן השקעות האימפקט 2B Community; ואחרים.

ביגל גרדמן רובינשטיין שמגר ופוטנר / צילום: נגה שדמי ואן דה ריפ

מחזקים את הקול היהודי

גבי רוזנברג מצטרף לדירקטוריון הערוץ היהודי

בזמן שהמועמדים לנשיאות ארה"ב נלחמים על כל קול ולא שוכחים כמובן את הקול היהודי, פועל לו בצפון אמריקה ערוץ תקשורת נוסף הפונה לקהילה גדולה זו, הערוץ היהודי JBC, מיסודו של הרב מרק גולוב.

גבי רוזנברג, מי שכיהן כנשיא קבוצת JCS של רון לאודר בה עבד בתפקידים שונים מאז 1979, הצטרף באחרונה לדירקטוריון הערוץ. רוזנברג פרש מקבוצת JCS כבר לפני כ-6 שנים, אז הקים את חברת ג.ר. ניהול ופיתוח עסקי. היום הוא משמש כיו"ר דירקטוריון חברת הווידאו האינטרנטית בסט TV ומייעץ לדירקטוריון חברת מוניטיזציית התוכן האינטרנטי My6sense.

רוזנברג מסר כי "ל-JBS יש תפקיד מרכזי בקרב אלה המתעניינים בנושאים הקשורים ביהדות ובמדינת ישראל. בימים אלה החשיבות של ערוץ כ JBS מקבלת משנה תוקף, ובכוונתי להמשיך ולתרום כמיטב יכולתי להצלחת הערוץ ולהתפתחותו בארה"ב ובטריטוריות נוספות". 

גבי רוזנברג / צילום: משה שי

הטבע של המועמד קיין

מה הקשר בין חברת טבע למועמד של קלינטון?

כשהילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, הציגה בשבוע שעבר את טים קיין כמועמד לתפקיד סגן הנשיא, דעת הקונצנזוס הייתה שמדובר במועמד ראוי ומוצלח. עם זאת, בלי קצת "לכלוכים" מהעבר כנראה אי-אפשר, ואחד מהם קשור באופן עקיף לחברת התרופות הישראלית טבע.

ב"ניו-יורק טיימס" פורסם שלשום כי ב-2006, חברת התרופות האמריקאית באר (Barr) הטיסה על חשבונה במטוס פרטי את קיין - אז מושל וירג'יניה - לפגישה בקולורדו, בעלות של 12 אלף דולר. באותה עת, קיין היה יעד לפעילות לובינג נמרצת של באר.

חברת התרופות ביקשה מקיין לחתום על עתירה (Citizen's Petition) שהגישה ל-FDA, רשות המזון והתרופות של ארה"ב. קיין חתם על העתירה עוד לפני הטיסה שמימנה לו באר לקולורדו.

יש לציין כי לפי החוקים בוויריג'יניה באותה תקופה, ההטבות שקיבל קיין מבאר (ומחברות אחרות) היו חוקיות, והוא דיווח עליהן כנדרש.

ומה הקשר לטבע? שנתיים אחרי המקרה, טבע רכשה את באר בעסקה של כ-7.5 מיליארד דולר, ובאר הפכה לחלק מטבע. בכתבה ב"ניו-יורק טיימס" צוטט לוביסט שטען כי "זה יהיה נאיבי לחשוב שחברות כמו טבע לא מעוניינות בשמירת גישה למושל, כתוצאה ממתנות בסדר הגודל הזה".

מטבע לא מסרו תגובה לכתבה שפורסמה, משום שמדובר על אירועים שקרו לפני רכישת באר על-ידי טבע.

קלינטון וקיין / צילום: רויטרס

נוהרים להיי-טק

מה נאמר שעות ספורות לפני ששוגר סרטון ראש הממשלה הקורא לשילוב ערבים?

אתמול (ב') נערך בפארק התעשיות בנצרת כנס אותו יזם מבעוד מועד ארגון צופן, הפועל לשילוב אקדמאים ערבים בתעשיית ההיי-טק ולהבאת חברות היי-טק לערים ערביות.

את הכנס פתח פרופ' יוג'ין קנדל, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, שאמר כי "לא ייתכן שהמגזר הערבי לא יתפתח כמו שאר המגזרים; נוצרה תחושה שהמדינה מפספסת משהו שהיא לא יכולה לפספס לאורך זמן. כולנו בסופו של דבר רוצים מדינה יותר מפותחת ויותר שוויונית".

יש להניח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא שמע את דבריו של קנדל, אבל כמו בהרבה מקרים, גם הפעם התזמון, שהיה מצוין, עשה את שלו. שעות ספורות אחר-כך עלה ברשת סרטון מטעם משרד ראש הממשלה, בו קורא נתניהו לערביי ישראל לקחת חלק בהמוניהם בחברה הישראלית, ואף מתנצל על הדברים שנאמרו ביום הבחירות בו הזהיר כי הם "נוהרים לקלפיות".

תמכו, עודדו והשתתפו בכנס: ינקי מרגלית, יו"ר ומנכ"ל אלאדין; נעם מנלה, חוקר תודעה רשתית ומרצה במכללה למנהל; ניצן שמייסר, סמנכ"לית תפעול באובר; רונן סופר, מנהל במחשוב הלביש באינטל; ד"ר תאמר סלאמן חור, בכיר בחברת יבמ; ד"ר ג'ימי לוי, מייסד חברת גליל סופטוור; חאתם יזבק מחברת ברודקום, נביל סקרן מאפל; מנכ"לי צופן פז הירשמן וסאמי סעדי; ד"ר רמזי חלבי, יו"ר צופן; ד"ר נמרוד קוזלובסקי, מרצה ללימודי סייבר באוניברסיטת תל-אביב ושותף בקרן JVP.

הכנס נערך בהובלתו של הנס שקור, המשמש כיועץ בכיר לצופן, אשר ייסד ומוביל את קהילת מובייל מאנדיי בנצרת. שקור פעל יחד עם אביטל ינובסקי, מנהלת הפיתוח העסקי בארגון. 

קנדל/ צילום:ג'מאל עוביידה

פותחים את הראש

מי התעניינו בפוטנציאל הגלום במוח האנושי?

עמותת IBT לקידום טכנולוגיות מדעי המוח, קיימה הבוקר בגוגל קמפוס בתל-אביב מפגש, אליו הגיעו שלל משקיעים ונציגי החממות הטכנולוגיות העוסקות במדעי החיים ורפואה.

כצפוי, בנוכחים נצפו לא רק מפתחים ומפתחות מעולם הנדסת התוכנה והמחשבים, אלא גם מומחים למדעי המוח וכמובן יזמים, תומכים ומתעניינים בפוטנציאל של המנוע האנושי, בהם: היזם והמשקיע גיגי לוי; מירי פולצ'ק, מנכ"לית עמותת IBT; דוד זיגדון, כרמי זיסאפל ויעל פוקס-שלומאי, מנהלת תוכנית האקסלרציה Brainnovations של IBT; יובל אלמוג, סמנכ"ל השקעות חדשות בחממת טריידליינס; ואחרים. 

במיזמים שהוצגו היו שלל רעיונות, בהם למשל טכנולוגיה לבישה שתאפשר זיהוי של שבץ בשלביו המוקדמים, פתרון לעיוורים וליקויי ראייה ועוד רעיונות שהוגיהם מקווים שייצאו אל הפועל.

פוקס שלומאיזיגדון ופולצ'ק/ צילום:מיקי צ'סלה

עוד כתבות

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה