לפני כשנה קרעה מתאמנת בחדר כושר את שריר התאומים במהלך אימון ונעדרה בעקבות זאת במשך חודשיים מעבודתה, על-פי עדותה. את הנזק היא העריכה בכ-40 אלף שקל, 28 אלף מהם בגין נכותה הצמיתה.

מתאמן אחר, שלדבריו סבל מקרע בגידי המרפק כתוצאה מאימון באותו חדר כושר ונאלץ להיעדר מעבודתו 30 יום, העריך את הנזק שלו בכ-3,500 שקל.

שני המקרים האלה עומדים כעת במרכזה של בקשה שהוגשה להכרה בתביעה כייצוגית נגד רשת מכוני הכושר הולמס פלייס, שהוגשה על-ידי עורכי הדין דוד שוורצבאום ובנימין פרלמן ממשרד מרקמן את טומשין. הטענה בתביעה: הרשת אינה מבטחת את מתאמניה בהתאם לתנאי רישיון העסק הקבועים בחוק, המחייבים עריכת ביטוח תאונות אישיות למתאמנים, כך שהם אינם יכולים לקבל פיצוי על נזקיהם. 

בהולמס פלייס מכחישים את טענת התביעה: "להולמס פלייס יש כל הביטוחים הנדרשים לפי חוק. אדרבא, סכומי פוליסות הביטוח שהולמס פלייס עורכת הם מעל ומעבר למחויב בחוק. תגובה מלאה לטענת התביעה תינתן בבית המשפט", מסרו ל"גלובס".

בין שהתביעה תתברר כמוצדקת ובין שלא, היא מעלה אל פני השטח נושא שרבים מהנרשמים למכוני כושר אינם בודקים מבעוד מועד - האחריות הביטוחית של המכון במקרה של פגיעה פיזית במהלך אימון וזהות החברה המבטחת.

חובה מספר 1: ביטוח תאונות אישיות

החוק קובע כמה תנאים כדי שמכון כושר יקבל רישיון עסק. אחד מהם הוא ביטוח תאונות אישיות למתאמנים, המכסה שורה של פגיעות שנגרמו במהלך האימון, אך לא כתוצאה מרשלנות דווקא.

החוק גם מפרט את הכיסוי הכספי הנדרש בגין כל מקרה. כך, על הביטוח לכלול כיסוי במקרים של מוות (100 אלף שקל לבני 20 ומעלה, 30 אלף שקל לבני פחות מ-20), כיסוי נכות (150 אלף שקל ל-100% נכות וחלק יחסי לכל נכות אחרת), אשפוז כתוצאה מפגיעה (5,000 שקל), נזק לשיניים (5,000 שקל) וכיסוי למקרה של אי-כשירות לעסוק במשלח-יד באופן מלא או חלקי (100 שקל לשבוע למי שטרם מלאו לו 20 ו-400 שקל לשבוע לבני 20 ומעלה).

נבהיר כי אם ברשותכם פוליסת ביטוח תאונות אישיות שעשיתם באופן פרטי, אתם זכאים לקבל כפל פיצויים, בהתאם למה שנקבע בכל פוליסה. עו"ד עופר סולר, המתמחה בתביעות נזקי גוף ורשלנות רפואית, מציין כי ההתיישנות בתביעת תאונות אישיות היא 3 שנים.

חובה מספר 2: ביטוח צד ג'

מעבר לביטוח תאונות אישיות, החוק דורש ממכוני הכושר גם ביטוח צד ג', כלומר כיסוי למקרים שבהם מתאמן נפגע בעקבות התרשלות של מפעילי חדר הכושר, למשל החלקה במקלחת בגלל היעדר פסים למניעת החלקה או פציעה כתוצאה מנפילת משקולת שלא מוקמה כראוי.

להבדיל מביטוח תאונות אישיות, המעניק פיצוי לכל מתאמן שנפצע במסגרת אימון ללא צורך בהוכחת רשלנות - בביטוח צד ג' הפיצוי ניתן לאחר שהוכחה רשלנות כזאת.

לפי החוק, על מכון הכושר לבטח את המתאמנים באופן כללי, בדומה לביטוח תאונות אישיות של תלמידים (תשלום החובה היחיד ברשימת תשלומי ההורים). בביטוח מהסוג הזה אין תהליך של חיתום אישי מול חברת הביטוח, אלא טופס הצהרת בריאות שמתאמנים חותמים עליו מראש. עם זאת, במקרה של פגיעה, המתאמן מתנהל מול חברת הביטוח, וזו יכולה בשלב זה לנבור בעברו הרפואי ולחפש הקשרים לפציעה שבגינה הוא תובע את חברת הביטוח.

יש גורמים בענף הביטוח הטוענים כי דרישות החוק בפן הביטוחי הן בעייתיות. "מי שניסח את החוק לא מכיר את עולם הביטוח, משום שהוא דורש ממכון הכושר חשיפה אינסופית בהיבט הכיסויי", אומרת אודיה לביא, סגנית החתם הראשי בביטוח כללי בהפניקס. "אין הרבה חברות ביטוח שיבטחו מכון כושר בתנאים הללו. אנחנו למשל לא נכנסים לתחום הזה, כלומר לא נמכור ביטוח לפי הגדרתו בחוק הספורט בגלל הכיסוי הבעייתי, שהוא למעשה ללא תקרה". 

לדבריה, אף חדר כושר לא ירשה לעצמו להיות ללא ביטוח צד ג', אבל "באשר לביטוח תאונות אישיות - אני לא בטוחה".

גורם אחר בחברת ביטוח גדולה מסכים כי אמנם יש חברות שנמנעות מלבטח מכוני כושר, אולם לא מדובר בכל החברות (החברה שלו למשל מבטחת כמה מכוני כושר). לדבריו, לרוב מדובר במסגרת ביטוחית כוללת: מכשירים, ביטוח צד ג' וביטוח תאונות אישיות. עם זאת, גם הוא מבקר את נוסח החוק, כשלטענתו "מדבר בסיסמאות".

חובה מספר 3: נוכחות מדריך

מלבד ביטוחים, אומר עו"ד סולר, החוק מחייב את מכוני הכושר בנוכחות של מדריך שילמד כיצד להפעיל את המכשירים במכון ויפקח על המתאמנים בו. עוד נדרש כי המכשירים יוצבו במרחק סביר זה מזה, וכי לכל מכשיר יוצמדו הוראות היצרן לעניין השימוש.

לדבריו, "קיימים לא מעט פסקי דין שעוסקים בנושא אחריות מכון הכושר לנזק שנגרם למתאמן. כך, למשל, בית משפט השלום בעכו קיבל את תביעתו של מתאמן בחדר כושר שנפצע בכתפו, לאחר שהוכח כי מדריך הכושר לא פיקח מקרוב ובאופן ראוי על האימון של התובע, ובפרט בביצוע תרגילי משקולות, שידוע כי טמונה בהן סכנה לחגורת הכתפיים". 

מחביאים את הפוליסה

הגורם בחברת הביטוח אומר כי מכוני הכושר המבוטחים דרך החברה שלו מתבקשים לתלות על לוח המודעות את הפוליסה למתאמנים, "כדי שלא יהיה מצב שהמתאמנים עצמם או סביבתם הקרובה לא יידעו מי החברה המבטחת ומהי הפוליסה" - אך זה לא המצב בכל מקום. מתלונות של לקוחות עולה כי מתאמנים שנפגעו במהלך אימון התקשו לקבל מחברות ביטוח את פרטי החברה המבטחת.

במועצה לצרכנות מוסיפים כי בכמה מקרים לא רק שמכון הכושר לא פיצה את הנפגעים או לא מסר מיוזמתו את פרטי חברת הביטוח, הוא אף המשיך לחייב אותם גם בזמן היעדרותם ממכון הכושר והטיל קנס בגין ביטול המנוי - "זאת למרות שבמקרים כאלה יש לצרכן זכות לבטל את העסקה ולקבל את כספו חזרה", לדבריהם.

"אם נתקלתם בסירוב המכון להציג אישור על רכישת ביטוח", אומרים במועצה לצרכנות, "ייתכן כי אין למכון כלל ביטוח תאונות אישיות בתוקף, והדבר עשוי להיחשב הפרת חובה חקוקה, המקימה לצרכן עילה לביטול החוזה ללא דמי ביטול".

בבדיקה שערכנו מצאנו כי במקרים רבים סוגיית הביטוח נעדרת מהתקנונים של מכוני הכושר, כך שהמתאמנים אינם יודעים כלל אם יש למקום ביטוח ומי החברה המבטחת.

גם בתקנון של הולמס פלייס אין כל אזכור לביטוח. רק מוזכר בו כי על המתאמן למלא טופס הצהרת בריאות, וכי במקרה שמתאמן נפצע עליו למלא דוח.

בהולמס פלייס לא השיבו על שאלת "גלובס" בעניין זה. לזכותה של רשת הולמס פלייס נאמר כי לפחות התקנון שלה מופיע באתר החברה; באתר של רשת גו אקטיב, למשל, לא מפורסם כלל תקנון לעיון. בפנייה אל המכון באמצעות לקוח סמוי, הוזמנו לסניף כדי לעיין בו.

מהחברה נמסר: "גו אקטיב היא רשת מועדוני הכושר היחידה בארץ שקיבלה את 'תו אמון הציבור', לאחר שנבחנו במשך כמה חודשים כל התקנונים ודרכי העבודה שלה. הרשת מבטחת בכל הביטוחים הנדרשים על-פי יועצי הביטוח ועל-פי חוק. כל מתעניין שמגיע לסניף או שפונה לסניף באמצעות המייל, מקבל לידיו את התקנון שנוסח בבהירות על פני שני עמודים בלבד".

גם ברשת גרייט שייפ לא מצאנו תקנון באתר. נציגת הרשת, בשיחת לקוח סמוי, הבטיחה כי יש פוליסה כנדרש, וכי "משלמים עבורה במעמד דמי ההרשמה שנגבים מכל מתאמן".

באתר רשת פרופיט מצאנו אמנם תקנון, אלא שאין בו אזכור לסוגיית הביטוח. מהחברה נמסר: "פרופיט מבטחת באמצעות חברת מדנס סוכנות לביטוח את כל מועדוניה, את המתאמנים ואת העובדים. נושא זה אינו מופיע בתקנון, כי המתאמן אינו מחויב עבור הביטוח בשום שלב של ההתקשרות עם המועדון".

"כמה מתבקש היה שכל מתאמן יקבל לידיו את חוברת הביטוח, כדי שיידע איזו חברת ביטוח הוא יכול לתבוע במקרה של פציעה", אומר עו"ד דוד שוורצבאום. "במצב כזה לא היה צריך להסתייע בעורכי דין, הפנייה הייתה נעשית ישירות לחברת הביטוח, ומכון הכושר אפילו לא היה מעורב בזה". 

 

כדאי לדעת 

1. מכוני הכושר מחויבים בביטוח תאונות אישיות וביטוח צד ג'. ודאו מראש כי המכון מחזיק בפוליסות אלה ובררו איזו חברה מבטחת. 

2. הוראות החוק מחייבות שמכון כושר יקבל מתאמן רק לאחר מילוי שאלון רפואי הכולל הצהרת בריאות. אל תסתירו מידע שימנע מכם כיסוי ביטוחי. אם לא נדרשתם למלא טופס - עשו זאת ביוזמתכם. 

3. אם התרחשה פגיעה בחדר הכושר, כדאי לקחת שמות של עדים שהיו במקום ולתעד כל דבר בצילום (מכשיר אימונים, מקום התאונה וכדומה). פנו לקבלת טיפול רפואי בהקדם והקפידו שבתיעוד הרפואי יהיה תיאור נסיבות התאונה נאמן למציאות. 

4. גם באימון של אורח ארעי בחדר כושר בבית מלון חובת מפעילי המכון לקבל הצהרת בריאות ולשמור על כללי הזהירות והבטיחות כנדרש. 

5. מתאמנים עם מאמן פרטי מחוץ לחדר הכושר? כדאי לברר שלמאמן יש פוליסת ביטוח אחריות מקצועית מעבר להכשרתו המקצועית (סיכוי סביר שלא, ועל כן האחריות עליכם).