צירוף השמות "מרמרה" ו"טורקיה" עשוי ליצור קונוטציות שליליות באוזני לא מעט ישראלים. אבל במחוז מרמרה שבצפון טורקיה יש כיום לא מעט תושבים ששומרים לישראל פינה חמה בלב. בשנה שעברה, כאשר המשבר ברוסיה היכה בביקוש לרכב והמפעל של טויוטה במרמרה עמד בפני צמצומים ופיטורים, קלטה ישראל כמעט 20% מהתפוקה של הקורולה שמיוצרת בו.

גם השנה רשימת ההמתנה למכונית המחודשת ארוכה כאורך הגלות, אבל הקורולה לא מנגנת סולו. יונדאי I35 המחודשת דולקת בעקבותיה, אירופאיות חדשות (מגאן) נמצאות באופק ודלק רכב יצאה עם מהלך אסטרטגי, שכולל מנוע 2 ליטר חזק ומערך משודרג של אבזור בטיחותי כסטנדרט במאזדה. ולא נשכח את הלחץ הכבד שמפעילים הג'יפונים על פלח המשפחתיות כולו.

 

האם מודל 2016 המשודרג של הקורולה יצליח לשמור על מעמדו הרם בצמרת? בכל הנוגע לעיצוב בחרה טויוטה בגישה של "אם זה לא מקולקל, אל תנסה לתקן את זה". השינויים קלים מאוד ורק חדי עין יבחינו בחרטום מעט הדוק וספורטיבי יותר עם פגושים וכונסי אוויר חדשים, זנב מעט יותר מלוטש, חישוקים בעיצוב חדש ואולי עוד כמה פריטים מינוריים שהחמצנו. זה עדיין רכב עדכני ונאה, אם כי מכונית ההדגמה שלנו, שנחתה היישר מהאונייה, לא הצליחה לעורר יותר מדי תשומת לב ברחוב הישראלי הטרוד.

גם תא הנוסעים לא מביא עמו הרבה מהפכות. פה ושם כמה דיפונים וחומרי דיפון משודרגים וכמה מתגים ששינו מיקום. השינוי החזותי הבולט ביותר הוא אימץ מסך המולטימדיה הגדול והאיכותי של הפריוס החדש, שעטוי משטח שחור ומבריק. היינו שמחים לקבל עם המסך קצת יותר אפליקציות פתוחות, כמו תוכנת ניווט אלמנטרית, מוזיקה אינטרנטית וכו'. אבל אפשר לפחות להתנחם בכך שאת מעט המידע המובנה מציג המסך בצורה חדה, שאינה דוהה בשמש.

רכב ההדגמה בו נסענו צויד בחבילת דיפונים בהירים ש"פותחת" את התא ומקנה לו מראה יותר מואר. פרט לכך זו אותה קורולה מוכרת, עם שפע של מרחב רגליים וכתפיים מלפנים ומאחור, תא מטען גדול ואיכות ייצור מרשימה, בתוספת של בידוד רעשים משופר.

המנוע בחרטום הוא יחידת ה-1.6 ליטר המוכרת, עם הספק של 132 כ"ס, ששיאו מושג בסל"ד גבוה מאוד, ותיבה רציפה. פעולת המנוע לא שקטה במיוחד בסל"ד גבוה, שאליו מטפסת התיבה הרציפה בכל עלייה מתונה, אבל התחושה הכללית נמרצת והיא מקבלת גיבוי מדף הנתונים, שמלמד על האצה ל-100 קמ"ש ב-11.1 שניות.

טויוטה לא מספקים לכך סימוכין רשמיים, אבל קיבלנו את הרושם שהתיבה הרציפה עברה שדרוג אלקטרוני מהותי לטובת העברות יותר הדרגתיות ומתונות תחת עומס ושיוט נינוח מאוד במהירויות גבוהות.

היכולת הדינמית מעניינת את הלקוחות הטיפוסיים של הקורולה פחות מקיבולת תא הכפפות, אבל בכל זאת צריך לצאת ידי חובה: זו מכונית נעימה לשימוש יום-יומי, שמשלבת התנהגות כביש זורמת וצפויה עם היגוי, שאולי אינו חד אבל עדיין מצליח להשאיר את הנהג בתמונה. גם ספיגת הזעזועים סבירה בהחלט על רוב המהמורות העירוניות. מערך הבטיחות החדש של מודל 2016 נע על המנעד שבין שימושי וחיוני (זיהוי רכב לפני סטייה מהנתיב ובלימה אוטומטית) ועד למטריד - בדמות צפצוף אזהרה בכל סטייה מהנתיב או מעבר על הסימון המקוטע של מע"ץ.

הקורולה 2016, כמו קודמתה, היא מכונית מרווחת, ידידותית למשתמש וסופר אמינה, מה שהפך אותה ל"מטבע עובר לסוחר" בשוק היד השנייה והליסינג הישראלי. היא לא פונה אל הרגש אלא אל ההיגיון, וזה, למען האמת, מספיק כדי להקנות אמינות להערכה של היבואן שימכור כל יחידה שתגיע לארץ עד סוף השנה - בקצב של כמעט 1,000 יחידות בחודש.