גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יונה אליאן: "החוויה בגיל הזה הרבה יותר מהנה"

הפרס על מפעל חיים תפס את יונה אליאן בהפתעה. מפעל חיים בגיל 66? היא עוד לא ויתרה על החלום ללמוד ■  ראיון מפוכח

יונה אליאן / צילום: רונן פדידה
יונה אליאן / צילום: רונן פדידה

יונה אליאן, 66, לא מתפעלת מפרסים. מעולם לא ציפתה לקבל אותם ומעולם לא פעלה כדי לזכות בהם. הפרס שלה, היא אומרת, הוא אהבת הקהל. ובכל זאת, כשעמדה על הבמה בטקס פרסי התיאטרון בחודש שעבר, שבו הוענק לה פרס מפעל חיים, לא הצליחה לעצור את הדמעות. עד אותו רגע התייחסה לפרס בקור רוח וכמעט באדישות. מה פתאום פרס מפעל חיים בגילה, חשבה, והרי היא עדיין צעירה והדרך עוד לפניה.

"פרסים זה לא חשוב. התפקיד הבא, זה מה שחשוב. הרבה לא שורדים במסגרת הזאת. צריך אופי, נחישות, הרבה מעבר לכישרון. היום החוקים השתנו ואני לא בטוחה שהייתי שורדת את חוקי הזמן. צריך לשתף פעולה עם פתיחות, השקות, אירועים, ואני לא בנויה לזה. הייתה תקופה שהייתי מחויבת ללכת לפרמיירות, אבל היום אני לא צריכה את זה. זה הלוקסוס שלי".

למה לא קיבלת פרסים מהאקדמיה בעבר?

"כי לא תאמתי למה שהם חושבים שמאפיין שחקן שראוי לפרס. ראשית, התחלתי בסרט 'נורית'. ג'ורג' עובדיה היה במאי נפלא בז'אנר שלו וכיום לומדים אותו באוניברסיטה, אבל זו לא סוגה עילית. מאוחר יותר הציעו לי להשתתף בתוכנית הטלוויזיה 'שלוש-ארבע-חמש וחצי' ואני שמחתי - בהבימה הסתכלו עליי בתימהון, אחר כך עשיתי פרסומות לבנק, עשיתי הרבה תיאטרון מסחרי".

יש מקצועות שלא קל להתבגר בהם. איך את חווה את ההתבגרות שלך?

"החוויה של העולם עכשיו, בגיל הזה, הרבה יותר מהנה. בארץ אי אפשר להסתיר את הגיל. תמיד יש מישהו שמכיר אותך מהצבא, ולכן אני לא מנסה. יש בהתבגרות דברים לא קלים, אני חווה את הגוף משתנה, את הפנים. יש הרבה ניתוחים שאפשר לעשות, אבל אני עוד לא ממש התחלתי, חוץ מעפעפיים, שכבר הייתי חייבת. אני ארגיש מוכנה לניתוח כשאסתכל במראה ואכעס על מה שאני רואה. בינתיים זה עוד לא קרה.

"למרות כל זה, אני חשה את בגידת הגוף. פתאום פיזית אני מתעייפת. זה לא מסתדר לי עם עצמי. לעומת זאת, אני אומרת שזה גיל התבונה. אתה יכול להסתכל על הדברים במבט מלמעלה, לראות את כל מערך הפאזל ולא רק את החלק הקטן שבו אתה נמצא. זה עונג. בגילי אני יכולה כבר להגיד כמעט הכול, אני לא מתחייבת לאנשים שאני לא אוהבת, אני יכולה להוציא אותם ממעגל חיי הקרוב. פעם רציתי לרצות את כולם, ושכולם יאהבו אותי".

יש פער של 11 שנים בין אריאל, בנך הבכור, לבין מאי הצעירה.

"כשהיה לי רק את אריאל חשבתי שאבגוד בו אם אצרף למשפחה מישהו שייקח ממנו את תשומת לבי. ילדתי את מאי בגיל 40, שנחשב אז למאוד מבוגר, אפילו הריון יקר. הרגשתי שזה טוב מבחינת הגוף, שהתחדשתי. הם חברים הכי טובים, אנשי סוד אחד של השני, קובעים ביניהם פגישות, וזה נורא יפה בעיניי. זה מה שתמיד רציתי שיקרה".

שני ילדיה של אליאן, אריאל בן ה-37 ומאי בת ה-26, לא נמלטו מעולם הבמה. אריאל מוזיקאי ומאי מסיימת לימודי המשחק בסטודיו של ניסן נתיב. "אני תמיד טוענת שלא ניתן להתעלם מהעניין הגנטי. אמנם גם הסביבה משפיעה, אבל אני חושבת שכישרון עובר בגנים".

אז הם מוכשרים.

"כן, מאוד. הגנים אפפו אותם לגמרי. אריאל כותב מוזיקה להצגות, מפיק תקליטים, יש לו להקת רוק מצליחה, אולפן הקלטות".

היום רבים מכוונים ומפלסים דרכם במסלול המקוצר, דרך תוכניות הריאליטי.

"אני לא מאמינה בזה. לרוב זה לא החזיק. יש אולי שניים שלושה שהצליחו לתחזק קריירה. זאת לא חוכמה להתפרסם ב-15 דקות תהילה. החוכמה היא לתחזק את הקריירה לאורך שנים, להתפתח לתוכה, לא לתת לעצמך רוגע, אלא להמשיך להילחם. מה שקורה עכשיו עם צעירים מהריאליטי זה שהם רוצים להיות מפורסמים. אני אף פעם לא חשבתי שאני רוצה להיות מפורסמת. המושג לא עבר במוחי. עניין הפרסום היה מתסכל מאוד בזמנו. רק עכשיו, אחרי 40 שנה, למדתי לחיות עם זה שאני מקבלת המון אהבה והערכה. וזאת החוכמה, לדבוק בזה 40 שנה".

43 שנים היא נשואה לשחקן, הזמר וכיום מנהל תיאטרון היידישפיל, ששי קשת. היכרות על סט הצילומים של הסרט 'נורית', עם אליל הבנות דאז, הפכה לאהבה גדולה ויציבה מאז ועד היום. דווקא החיים של אמני הבמה, חיים מלאי סערות וחוסר יציבות, מגיעים לשגרה מבורכת בבית שהקימו.

"כשאני חושבת על הקשיים שהילדים נחשפו אליהם, אני לא מתכוונת דווקא לקשיים כלכליים, אלא להצגה שנכשלת, תפקידים שרצינו ולא קיבלנו, כל המצוקות שמתלוות למקצוע. הם ראו שאני נלחמת כל הזמן, שאני לא קבועה באף תיאטרון. לא היו לנו בעיות כלכליות. כשהכרנו, ששי היה כוכב גדול. אחרי שעשינו את 'נורית' קיבלנו כסף. אני זוכרת גם תקופות שכלכלית הייתי בפחד, מה יהיה עם החודש הבא, אם ההצגה תרד ולא יהיה לי עוד ממה לחיות. החלטתי גם לנהל את הפנסיה שלי. נראה לי מוזר שאחרים ינהלו אותה. לכן, ברגע שיכולתי, לקחתי את הכסף וסידרתי את עצמי, השקעתי בדברים שיבטיחו את עתידנו".

לא היו תחרות וקנאה בתוך הבית?

"זה נראה לי מוזר, הרי בסיס היחסים בין בני זוג הוא חברות עמוקה ואמיתית. איך אתה יכול לקנא בחבר שלך ולא לפרגן לו? זה הרי בן זוג, מאהב ואהוב. בכל הצלחה שלו אני יותר שמחה ממנו. הוא היה כל כך גאה בי עכשיו עם הפרס. יותר ממני. אם זה לא היה עובד ככה, לא היינו שורדים כבני זוג".

קשה היום להחזיק את הקהל מרוכז, מבלי לראות את האור הלבן מהסמארטפון?

"שאלו פעם את רובינא למה היא לא מציצה דרך הווילון לראות את הקהל לפני שמתחילה ההצגה, והיא אמרה שהיא לא רוצה לראות את האלוהים שלה מפצח גרעינים. אז גם אני משתדלת לא לראות. אבל אני לא רואה הרבה אור. אני מניחה שאם אתה משעמם את הקהל, יהיה יותר אור מסכים".

העבר וההווה

אליאן, גליצקי במקור, נולדה וגדלה ביפו לאחר שהוריה ניצולי השואה, עלו ארצה ושוכנו בבית ערבי ישן. שנים התנכרה לתרבות שממנה באו הוריה והתביישה להזמין חברים לבית הגלותי, לטעמה. רק שנים אחרי מותם, גילתה כי אמה שיחקה את בתו של טוביה החולב במחנה העקורים בגרמניה לאחר המלחמה. "הדור של הוריי לא חי את חייו כראוי. הם באו לפה, היא ילדה אותי נורא צעירה, הייתה צריכה להתפרנס ולא עלה בדעתה שאפשר ללכת להיות שחקנית. שני הוריי מתו צעירים, היא לא סיפרה לי על חלומה להיות שחקנית. כל כך הרבה מדברים על העוול שנעשה לעדות המזרח וזה נכון, אבל נעשה עוול גם לתרבות האשכנזית. לא רצו לקבל פה שום תרבות, רצו לעשות כור היתוך. רצו לגדל פה צבר חדש, אבל תרבות לא יכולה להיוולד ללא שורשים. לקח לנו המון שנים להבין את זה".

התביישת בהם?

"התביישתי במבטא, בתרבות שלהם. לימדו אותנו שהם ניצולים, גלותיים, וכל מה שגלותי זה שם נרדף למשהו שלילי. חלק מהטרנד היה להחליף שמות. היום לא הייתי מחליפה".

ומה דעתך על שרת התרבות הנוכחית?

"אני יודעת שבחלק מהדברים היא עושה פרובוקציות, כי זה משרת אינטרסים פוליטיים, אבל יש לה כוח ביצועי. היא לא צריכה להפנות אותו נגדנו אלא בעדנו, בעד התרבות. גם אם היא רוצה לתת לסקטור אחר. את הכוח שיש לה היא צריכה לתעל להגדלת תקציב התרבות כולו".

חשבת על כניסה לפוליטיקה?

"היו פניות ממפלגות, אבל באופן מוזר, כל הפוליטיקאים הם שחקנים טובים ממני. בחיים האמיתיים אני שחקנית ממש גרועה, נורא קשה לי לשקר. אני ישירה וכנה. אני גם רואה את היכולת שלהם לשבת במזנון עם מישהו שאמר עליהם דברים כל כך קשים והשתלח בהם, אני לא הייתי יכולה לעשות את ההפרדה הזאת בחיים".

המעמד מחייב

את מהשחקניות בעלות השכר הגבוה בתיאטרון. זה מאפשר לך חופש אמנותי?

"יש הסכם לא כתוב ביני ובין התיאטרון שאם אני מקבלת את הפריווילגיה לעשות הרפתקאות יותר אמנותיות, אני מקבלת על עצמי מחויבות לעשות גם הצגות יותר מתקשרות. אני עושה את זה ברצון, כי אני יודעת שכשהאמנות לא מתוקצבת מספיק התיאטרון חייב, לצד הצגות הרפתקניות, לעשות גם דברים נגישים לקהל".

המשטרה הודיעה לאחרונה שיש בסיס ראייתי להעמדתו של משה איבגי לדין. את הוטרדת מינית?

"אני הדור שהוטרד כל הזמן. על כל הסקאלה, עד לניסיון אונס, אבל חמקתי מזה".

הבנת אז שזאת הטרדה?

"לא. הדור שלנו לא הבין שזאת הטרדה. הייתי צעירה מאוד וחשבתי שאולי אני לא בסדר, שאולי אני יפה מדי, שאולי זאת אשמתי. כל מיני דברים מטומטמים, כי לא היה מי שיגיד שאת בסדר וזכותך להתלבש כמו שאת רוצה. כשהתבגרתי הבנתי שזאת הטרדה, אבל היה קשה, כי זה היה מישהו סמכותי. אבל הייתי חזקה, נאבקתי, הדפתי את זה בכוח, במאבק פיזי. מרגע שעמדתי על דעתי, הייתי חזקה וידעתי להדוף".

כיום משמשת אליאן יו"ר אגודת הידידים של השדולה למעמד האישה, ומגדירה עצמה כלוחמנית בכל הקשור לענייני נשים. "העניין הנשי נוגע לי, כי למרות כל ההישגים שלנו העולם עדיין גברי, הכלכלה עדיין גברית, הרפואה עדיין גברית. אני חיה במסגרת הכי פמיניסטית, עם ששי הקיבוצניק, שאביו עשה תורנויות כמטפלת ואמו במפעל, אבל כשזה מגיע לנקודה התחתונה, נכון שהוא יקנה חלב, אבל אני צריכה לדעת ולהגיד שאין חלב.

"אני עומדת על זכותן של נשים להישאר בבית ולגדל את הילדים אם זה מה שהן רוצות, אבל אם הן יוצאות לעבודה, שירוויחו אותה משכורת".

מיתוג עצמי בעידן המהפכה

"המיתוג הדיגיטלי שלי חלקי. יש לי פייסבוק, אבל אני לא ממש פעילה. אני 45 שנה על הבמה, כבר התמתגתי מזמן. אני תוצר של עשייה שמביאה מיתוג ולא של מיתוג שמביא עשייה.

"אני מפעילה את העמוד שלי בפייסבוק, קצת מתעדכנת דרכו, לפעמים משתפת במאמרים מעניינים, אבל כבר לא כותבת פוסטים. יש שם הרבה אלימות ולא בא לי להשתתף במשחק. אני נכנסת כמעט כל יום, בררנית מאוד באישור החברים שלי. יש לי מעט. פייסבוק גוזל הרבה זמן ואני חושבת שצריך לעשות חלוקת זמן, אחרת זה שואב אותך. צריך שיישאר זמן לחיים האמיתיים. כל חיי לא צילמתי דברים, כי אז אתה מוציא את זה מהחיים האמיתיים. כשאתה עוצר כדי לצלם, אתה מפסיד את החוויה. אני מעדיפה את החוויה על התיעוד, יש מעט תמונות של המשפחה ומעט סרטוני וידיאו של הילדים. כל חכמת החיים מתמצה ביכולת לחיות את הרגע הנוכחי ואת זה אנחנו מאבדים כשאנחנו מתעדים ומשתפים ברשתות. צריך לחיות את הרגע עכשיו".

עוד כתבות

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים