רגע לפני סיום מושב הכנסת העבירו חברי הכנסת את תכנית שר התיירות יריב לוין להוזלת מחירי הנופש בישראל. ההצעה אושרה הלילה בקריאה שניה ושלישית. ההצעה כוללת מתווה שמטרתו הגדלת מספרי חדרי המלון בישראל באמצעות ייעול תהליכי התכנון והבנייה, עידוד מלונאים באמצעות תמריצים הכוללים הקצאת 20% לשטחי מגורים (באיזורים מסוימים בארץ) ועוד.

להצעה קמו שורה של מתנגדים שכללו את ארגוני הסביבה שהביעו כאמור הביעו מורת רוח שההצעה תוביל לפגיעה בקו החוף - אלא שכאמור הצליח לוין להעביר הלילה את ההצעה, כאשר הכוונה היא שהיא תצא אל הפועל בטווח של שנתיים. גם השר כחלון הביע התנגדות וכאן הוכנסה פשרה בסעיף וועדות מחוזיות אשר יאשרו את מתן תוספת של 20% משטחי המלונות לטובת מגורים.

התיירות, ח"כ יריב לוין: "השלמת חקיקת חוק המלונות היא הצעד המשמעותי ביותר שנעשה אי פעם במטרה להוזיל את מחירי הנופש בישראל. החוק יאפשר הקמה מיידית של אלפי חדרי מלון, ועם כדאיות כלכלית. החוק שומר בקפדנות על ערכי הסביבה והחופים, ובכלל זה שומר על מעמדה של הועדה לשמירת הסביבה החופית כאחראית למנוע פגיעה בחופים. כל הניסיונות לטעון כאילו ישנו חשש לפגיעה בחופים או שנעשו תיקונים שמנעו פגיעה כזאת, הם לא יותר מדמגוגיה חסרת בסיס. הגדלת ההיצע והדגש שניתן על הקמת מלונות עממיים יביא סוף סוף להורדת מחירי הנופש ויהפוך את ישראל לאטרקטיבית הן לתיירים המגיעים מחו"ל והן לאזרחי ישראל. אזרחי ישראל זכאים לנפוש במחיר השווה לכל נפש ואני נחוש להמשיך לפעול להגברת התחרות ולהורדת מחירים".

 

 עיקרי החוק

ראשית, באזורים מסוימים (לא בסביבה חופית) בתי מלון יוגדרו כתשתית לאומית ויאושרו באופן מהיר ופשוט בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) המשמעות היא ייעול וקיצור הליכי התכנון והבנייה ואפשרות לקבלת היתר לרשת של מלונות בכל הארץ בוועדה אחת ובהליך מהיר (עד כה בבניית רשת היה צורך להתנהל מול ועדות מקומיות בנפרד בכל רשות - באמצעות הסעיף הזה מנסה לוין לעודד יזמים מחו"ל אשר לפי משרד התיירות יש שכבר הביעו התעניינות בהקמת רשת מלונות בישראל בבת אחת).

שנית, קובעת ההצעה הקמת ועדות משנה לענייני תיירות בוועדות המחוזיות, ועדות אלו וכן ועדות מקומיות עצמאיות יוכלו לאשר תוספת של עד 20% משטח המלון לטובת מגורים במסגרת הקמה או הסבה או הרחבה של בתי מלון- במילים אחרות, הקמת מלונות בשטחים שלא נמצאים תחת רשות מקומית (למשל באזורי טבע פתוחים) - לא יוכלו לעבור אישור כזה בוועדה. יודגש כי החוק גם מתייחס למלונות קיימים אשר יבנו בשטחם לפחות 50 חדרים כתוספת (במבנה נוסף) - מתוכם יוכלו לקבל הרצאה של 20% לטובת מגורים. המטרה היא כמובן לעודד יזמים להשקיע בענף שהכדאיות הכלכלית שלו כיום היא אינה אטרקטיבית כפי שמגדירים בענף התיירות - הן לאור תקופה ארוכה להחזר ההשקעה אם בכלל, ולאור הליך מסורבל של הקמה לצד אי תמיכה לאשראי מצד בנקים.

נשיא התאחדות המלונות בישראל, אלי גונן, שיגר ברכה לשר התיירות, יריב לוין, על כך "שבעקביות, בסבלנות ובנחישות, פועל על מנת לקדם את תעשיית התיירות, ובכללה את המלונאות כתעשייה חשובה לכלכלה ולחברה בישראל". לדברי גונן, "התיקון החדש לחוק מסיר את חישוקי הבירוקרטיה, שהקשתה עד היום על התפתחות המלונאות. התיקון לחוק יקל מעתה על יזמים להקים בתי מלון חדשים, או להרחיב בתי מלון קיימים".

לפי גונן, עד כה נאמד הזמן הממוצע להקמת בית מלון חדש בישראל על כעשור. בפעמים רבות, הליכי האישורים והבנייה נמשכו מעבר לעשור. "כעת, משעבר התיקון לחוק, אני תקווה, שיותר יזמים יכנסו לענף עם מיזמים מלונאים חדשים. בצד זה, האפשרות החדשה במסגרת החוק, להוסיף חדרי מלון ומגורים במלונות קיימים במסלול שאינו רצוף הליכי ביורוקרטיה ואינו מערים קשיים הוא ברכה, שתוביל להגדלת מספר חדרי האכסון המלונאים בארץ. התיקון לחוק יפרוץ לא פעם את מחסום הכדאיות של בעלי מלונות קיימים ותעשיית התיירות תהא נשכרת מכך. המפתח להגדלת התיירות ולהגעה לתפוסות מתאימות בכל אותם מלונות חדשים, שייבנו ובאלו שכבר קיימים זו פעילות שיווק נכונה ואפקטיבית. אנו מקווים, שתקציב השיווק הגבוה במיוחד ששר התיירות השיג יוצא בדרך נכונה ואפקטיבית לטובת הגדלת מספר התיירים, שיגיעו לישראל מדי שנה".