ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את תיקון חוק תאגיד השידור הציבורי. בהמשך הערב החוק אמור להיות מאושר במליאה בקריאה שנייה ושלישית, לפני יציאת הכנסת לפגרה מחר.

התיקון המשמעותי בחוק הוא זה שכבר הוסכם עליו בין ראש הממשלה לשר האוצר, ואף אושר בתחילת השבוע על ידי הממשלה, ולפיו שידורי התאגיד יחלו לכל המאוחר ב-30 באפריל 2017 עם אפשרות להתחלה מוקדמת יותר כבר ב-1 בינואר, בכפוף לאישור שר התקשורת ושר האוצר.

חברי הכנסת מיקי רוזנטל ונחמן שי (המחנה הציוני) הציעו אתמול במהלך הדיון לשנות את החוק כך שתאריך התחילה יהיה 1 בינואר 2017 עם אפשרות לדחייה ל-30 באפריל כדי לייצר את הוודאות הנדרשת גם למנהלי ועובדי רשות השידור שבפירוק, שאמורה להיסגר עם תחילת מועד שידורי התאגיד.

אתמול סוכם כי מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, יבדוק האם הוא יכול להיענות להצעה, והיום כצפוי הוא הודיע כי השינוי אינו מקובל עליו. לאור זאת, הסעיף אושר בוועדה מתכונתו הנוכחית. ח"כ רוזנטל צפוי להעלות את הסתייגותו גם בהצבעה במליאה, אך כמובן שאין לה סיכוי ריאלי להתקבל.

הנושא המשמעותי השני שנידון היום נוגע לתחילת שידורי התאגיד בירושלים. בתיקון המקורי נקבע כי שידורים אלה יתחילו לא יאוחר מיוני 2018, אך כבר אתמול הושגה הסכמה שלפיה שידורי הטלוויזיה מירושלים יתחילו באופן חלקי כבר ביולי 2017, מהאולפנים שרכש התאגיד ברחוב כנפי נשרים בגבעת שאול.

ח"כ רועי פולקמן (יו"ר סיעת כולנו) הציג היום את ההסכמות שהושגו אמש, ולפיהן בינואר 2017 הנהלה תפעל מירושלים, ב-1 ביולי 2017 יהיה מעבר של רוב העובדים לבניין הקבע, ועד 1 ביוני 2018, כפי שממילא כבר נקבע בחוק, כל עובדי התאגיד, למעט יחידות שוליות, יעברו למשכנם הקבוע בירושלים כולל יציאה מהאולפנים במודיעין.

היום אושרה ההסכמה הזאת גם בוועדת הכלכלה, אך קדם לה דיון בסנקציות שיוטלו על התאגיד במקרה שהוא לא יצליח לעמוד בלוח הזמנים. בליכוד, בהובלת יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, דרשו שהחוק יכלול סנקציות על התאגיד במקרה שהוא לא יעמוד בלוח הזמנים ולא יעבור לירושלים בזמן.

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, הודיע כי לא יאפשר להטיל סנקציות, ובסופו של דבר הוסכם כי יוכנס לחוק סעיף שמאפשר לעכב את הכסף שאמור להיות מוקצה לתאגיד עד שהוא יעמוד במחויבותו בעניין המעבר לעיר.

היקף הסכום שעשוי להיות מעוכב יכול להגיע לעד 10 מיליון שקל בחודש, כשהמנגנון בנוי כך שבעבור איחור בחודש יוטל עיכוב של 2 מיליון שקל, ובכל חודש נוסף הסכום יגדל ב-2 מיליון שקל נוספים, עד לגג של 10 מיליון שקל בחודש. ההליך עצמו יבוצע על ידי שר האוצר באישור ועדת הכלכלה, ויצטרך להסתיים תוך שלושה שבועות, בכפוף לשימוע.

גורמים שנכחו בדיונים היום בכנסת הביעו ספק בעניין יכולתו של התאגיד לעמוד בשתי המחויוביות שנטל על עצמו: גם להתחיל את שידורי הטלוויזיה מירושלים כבר ביולי 2017, וגם לעבור באופן מלא לירושלים ביוני 2018.

לדבריהם, אם בתאגיד בונים על הקומות הנוספות שאמורות להיבנות במקום כדי לפעול משם ביוני 2018 הרי שלוח הזמנים לא יאפשר זאת, מכיוון שלבניין אין כרגע תב"ע מאושרת, ורק ההליך הזה, עוד לפני שיחלו בכלל העבודות במקום, עשוי להימשך בין שנה לשנתיים. פחות ברור כרגע מה מתכננים בתאגיד לגבי תחילת השידורים במקום ביולי 2017, אך גם לגבי העמידה במועד זה הביעו אותם גורמים פסימיות.

בתאגיד חזרו והדגישו שיהיו ערוכים בזמן בהתאם למתווה שסוכם, כשעוד בתחילת יום הדיונים בוועדה התייחס לכך המנכ"ל, אלדד קובלנץ, שאמר: "החל מה-1 בינואר, בירושלים יתקיימו הפעולות הבאות: המועצה תשב בירושלים, ישיבות ההנהלה יהיו בירושלים, יהיה אולפן טלוויזיה בירושלים. מיולי 2017, רוב התאגיד, רוב העובדים, רוב הפלטפורמות יהיו בירושלים. יש לנו אופציה בנכס בגבעת שאול להיכנס לקומות שכבר בנויות ללא צורך באישורי תב"ע נוספים. ביולי חטיבת החדשות תשב בירושלים, בנוסף לשלוחות ברחבי הארץ. רדיו וחלקים מהטלוויזיה ישבו בירושלים. הפעילות בירושלים תהיה לפחות כמו זו של רשות השידור בירושלים".

היו"ר עומר דיבר גם הוא בנחרצות בדיון בבוקר על עניין ירושלים: "שיהיה ברור חד משמעית - אנחנו מתכוונים להיות בירושלים. לא בכאילו, לא בקריצת עין. נהיה בירושלים כמה שיותר מהר לפי המדרגות שהוצגו כאן. אני שומע טענות כאילו אנו אשמים בבזבוז זמן. זה להטיל רפש באנשים שעשו עבודה מדהימה בפרק זמן קצר. המועצה מונתה לפני שלושה חודשים, עד אז אי אפשר היה להתקדם. משם הדברים רצים וימשיכו לרוץ הלאה".

הסיכום לגבי ירושלים שהושג אתמול נעשה גם בתמיכתו של ראש העיר, ניר ברקת, אך סגנו, יו"ר סיעת "התעוררות" בעיר, עופר ברקוביץ', דיבר היום נגד המהלך: "אני מסתייג מההסדר, בכל ישיבות ועדת הכלכלה לא ניתן הסבר רציני שמניח את הדעת מדוע לא לשדר מהמתקנים הקיימים ברוממה והלני המלכה ובכך להתחיל את כלל הפעילות מירושלים".

לדבריו, "ישנם עובדים ירושלמים רבים אשר ייפגעו מהעובדה שהתאגיד לא יחל את כל שידוריו בעיר. אני חושב שחלק מהסיבה שבגללה הם רוצים להתחיל מחוץ לעיר היא כדי להיפרד מהעובדים הירושלמים ולחזק את הברנז'ה שלהם".