"בתוכנית כחלון אין דבר פרט להעשרת קופת האוצר ב-800 מיליון שקלים נוספים. מדובר בבלון ניסוי מיותר, שבמידה ויצלח - לא ישנה דבר לטובה בשוק הדיור", כך אמר היום (ד') יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס, שתקף בחריפות את הצעת האוצר להטיל מס על בעלי 3 דירות ומעלה החל מינואר 2017.

"מדובר בהחלטה פופוליסטית, שלא מוסיפה אפילו לא דירה אחת נוספת לשוק הדיור", אמר דנוס. "ההחלטה רק מעבירה עוד דירות לשוק בבעלות פרטית, ותחסיר עוד דירות משוק הדירות להשכרה, שגם כך הולך ומצטמק. כל מטרתה של התוכנית היא להעשיר את קופת האוצר ב-800 מיליון שקל נוספים. באזורי הביקוש, המס יגולגל לשוכרים, כשגם משכירים עם 2 דירות יתפסו 'טרמפ' על ההחלטה ויעלו את דמי השכירות".

נציין כי ההחלטה של האוצר היא רק בגדר הצעה והדרך לאישורה בכנסת בקריאה שנייה ושלישית, עוד ארוכה. בשבוע הבא הצעת האוצר תוגש במסגרת חוק ההסדרים בשבוע הבא לאישור הממשלה.

לדברי דנוס, ההחלטה גם אינה מידתית. "בעלים של 3 דירות בשווי 10 מיליון שקלים כל אחת, ישלמו 18,000 שקל בשנה, בדיוק כמו בעלים של דירה ששוויה 1.9 מיליון שקלים בלבד", הוא מסביר. "ההחלטה גם אינה מביאה בחשבון בעלות בדירות שכלל אינן מושכרות. במקרים הללו האוצר 'יכריח' את הבעלים להעביר את הדירה על שמו של קרוב המשפחה המתגורר בה - בדרך כלל ילדיו. בתמצית, מדובר בבלון ניסוי שבמידה ויצלח, רק יעשיר שוב את קופת האוצר מבלי לשנות דבר לטובה בשוק הדיור", טוען דנוס.

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בקבוצת פיוניר, טוען כי המהלך שיוזם האוצר רק יוביל להמרת דירות קטנות בדירות גדולות. "המהלך של כחלון לא באמת יעזור משום שלא יוציא כסף משוק הנדל"ן", הוא קובע. "משקיע אשר הצליח לחסוך 4.5 מיליון שקל ותכנן לקנות לפנסיה 3 דירות של 3 חדרים בשווי של 1.5 מיליון שקל לדירה ולחיות מכספי שכר הדירה, לאחר הטלת המס יכול פשוט לקנות 2 דירות של 4 או 5 חדרים בעלות של 2.25 מיליון שקל כל אחת", לטענתו. "הקבלנים, שיבינו שהכסף הולך לזרום לדירות היותר גדולות, יבנו פחות דירות בנות 3 חדרים וכך מחירי הדירות הקטנות יעלה והמס החדש של כחלון, המאותת על המצוקה הגדולה בה הוא שרוי, לא יעשה כלום מלבד רעש".

ארז כהן לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין תקף גם הוא את המהלך של האוצר: "הבולשביזם של ימי המפא"י העליזים חוזר", הוא ציין והוסיף כי המשקיעים פשוט יברחו באופן סופי משוק הנדל"ן בעוד שקופת האוצר תתמלא בכמיליארד שקל. כהן מסכים עם הטענה כי ההצעה של האוצר תגרום לעליית מחירי השכירות ומוסיף כי "זוהי תקנה שמתאימה להפליא למשטרים בולשביקיים שהתאפיינו בהכנסת יד לעומק הכיס של האזרח".