המשבר המתמשך בקורנפלקס של חברת תלמה-יוניליוור נכנס לשבוע השני, ולמרות שהחברה טוענת כי ייתכן שהיא איתרה מהי סיבת התקלה, חברי הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) וקארין אלהרר (יש עתיד) יוזמים הצעת חוק, במסגרתה הם מבקשים להחיל חובת דיווח ציבורי בכל מקרה של הרעלה או חשש לבריאות הציבור.

כיום, לפי חוק בריאות הציבור (מזון), מחויב היצרן בדיווח כזה אך ורק אם הוא משוכנע כי המוצרים המזוהמים יצאו משטח המפעל ונמצאים כבר על המדפים. במצב הנוכחי חברות המזון נמצאות בניגוד עניינים: מצד אחד, במקרה של תקלה, מצופה מהן לדווח לגורמים האחראיים. מצד שני, אם יעשו כן, סביר שהמוניטין שבנו בעמל רב כל-כך ייפגע באופן משמעותי.

מטרת התיקון לחוק היא לעגן בחקיקה את מחויבותם של חברות המזון לדווח לציבור על כל מקרה של חשש להרעלה או לזיהום בייצור. הדיווח ייעשה בתיאום מלא עם מנהל שירות המזון במשרד הבריאות. על-פי ההצעה, במקרה של תקלה, על החברה לדווח מראש ולא בדיעבד.

"מדיניות הדיווח העצמי שהגה משרד הבריאות פשטה את הרגל והעמידה את בריאות הציבור, ובעיקר את זו של הילדים, בסכנה", אמר ח"כ איציק שמולי, מיוזמי הצעת החוק. "ניגוד העניינים כאן זועק לשמיים, ובמקום לצפות לדיווח, יש להחיל זאת כחובה ברורה".

ח"כ קארין אלהרר, שהגישה עם ח"כ שמולי את הצעת החוק, טוענת כי התערבותו של הרגולטור בטיפול בכשלים ימנע את "מסכת הגמגומים וההודעות המשונות מצד חברות שמטרתן היא רווח כלכלי".

בנוסף להצעת החוק דורשים ח"כ שמולי, המשמש גם כיו"ר שדולת הבטיחות בכנסת, וח"כ אלהרר, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ממבקר המדינה להתערב. ח"כ אלהרר הודיעה כי תכנס דיון דחוף בנושא התנהלות משרד הבריאות בפרשה. "חובתנו לוודא איך קרה שהמצב הזה נעלם מעיני משרד הבריאות וחברת יוניליוור מתרצת", אמרה.

 

"יוניליוור": עובד תלש הפתק " פסול לשימוש", והמשטח הנגוע הגיע לשווקים

כאמור, בחברת תלמה-יוניליוור ממשיכים להדוף את הטענות להתנהלות רשלנית מצד הבכירים. אמש (שבת) פורסמה טענה חדשה של החברה - לפיה הסיבה שהקורנפלקס הנגוע הגיע לשווקים היא שאחד העובדים במחסן תלש את הפתק עם ברקוד מאחד המשטחים התקינים במחסן והדביק אותו על אחד המשטחים הפגומים, על גבי הברקוד "פסול לשימוש".

לטענת החברה, אותו עובד החליף למעשה בין הברקודים - וכך משטח נגוע בסלמונלה יצא מהמפעל כאילו הוא משטח תקין, והגיע לצרכנים באזור פתח-תקווה. בחברה בודקים האם מדובר בתקלה תמימה או בפעולה במזיד.