גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להשאיר יותר כסף למשפחה

להפנים: הפחתת מס חברות ומס הכנסה נועדה לקדם את המגזר העסקי כולו

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

מהלך של הפחתת נטל המס חייב להיבחן בשלושה ממדים: תרומתו לחברה, תרומתו לצמיחת המשק ותרומתו ליצירת מערכת מס שיוונית יותר. אני סבור שתוכנית שר האוצר כחלון להפחתת המסים עונה על שלושת היעדים המרכזיים האלה. טעות היא לחשוב כי התוכנית מכוונת לעודד באופן ממוקד דווקא את היצוא.

אם נבחן את המערכת התומכת היום בהגדלת היצוא של ישראל, ניווכח שאנו כבר משקיעים סכומי כסף אדירים לתמיכה ביצוא, דרך הטבות מס מופלגות, בהתאם לחוק עידוד השקעות הון וגם באמצעות הרכישות המאסיביות של דולרים ע"י בנק ישראל.

מדיניות בנק ישראל לרכישת דולרים והחלשת השקל מתנהלת כשגרה זה שנים בלי שמישהו עשה חשבון רציני כמה זה באמת עולה לקופת המדינה. הגענו כבר לרמת שיא היסטורי של צבירת 97 מיליארד דולר.

הפחתת מס החברות והפחתת המס על הכנסת יחידים נועדו לקדם את המגזר העסקי כולו וכדאי שכולנו נפנים שמנוע הצמיחה החזק ביותר של המשק הוא המגזר העסקי כולו ולא רק ענפים סלקטיביים או מועדפים בו. כל עסק, ואין זה משנה מה טיבו או מהותו, כל עוד הוא עסק לגיטימי התורם ליצירת מקומות עבודה ולהעלאת התוצר העסקי, הוא חלק בלתי נפרד ממנוע הצמיחה של המשק.

צמיחה חזקה של משק לאומי נוצרת כאשר המגזר העסקי כולו נע קדימה. צמיחה עסקית אינה טל היורד מן השמים, זוהי פעולה של יחידים המונעים מהרצון לבנות ולפתח עסקים. אם שוחקים מוטיבציה זו, נשחק גם מנוע הצמיחה של המגזר העסקי.

צעדים מעודדי צמיחה בעלי עוצמה הם צעדים הפועלים באופן שוויוני על המגזר העסקי כולו, וזוהי בעיקרה התוצאה של הפחתת מס החברות והפחתת המס על יחידים. הפחתה זו לא רק חשובה כתומכת צמיחה, היא חשובה גם בראייה חברתית.

בישראל 868,000 יחידים המשלמים מס ישיר (מס הכנסה, מס בריאות וביטוח לאומי) גבוה מאוד על הכנסה נמוכה וממוצעת. במדרגת המס שבין 9,001 עד 13,990 שקל, סך כל המס הישיר הוא 33%; ובמדרגת המס שבין 13,991 ל-19,980 שקל, שיעור המס הישיר עולה ל-43%, כמעט מחצית מההכנסה.

אלה הם שיעורי מס קטלניים הנוטלים חלק גדול מדי מההכנסה הפנויה של התא המשפחתי. אם אנו רוצים לשבח את איכות החיים של התא המשפחתי, עלינו להשאיר יותר הכנסה פנויה בידי המשפחה, יותר למזון בריא, יותר לחינוך ויותר לתרבות. צריכת הציבור ברמה גבוהה יותר מרמתה הנוכחית תניע חזק יותר את גלגלי המשק, גם בתחום הייצור וגם בתחום המסחר והשירותים.

אסור לטפח תפיסת עבודה פטרנליסטית, שעל פיה הממשל נוטל את חלק הארי מפרי עמלו של הפרט, ודרך המערכת הביורוקרטית שלו והתפיסה הסלקטיבית השוררת מחליט היכן להשקיע עבורו את המשאבים.

בנקודת איזון מסוימת, חייבים לדעת היכן נטל המס על היחיד הוא גבוה מדי, פוגע במוטיבציה לעבוד ובלתי הוגן, ושם לעצור.

נטל מס גבוה אינו עניין למדידות של השוואות מקרו-לאומיות כפי שעושה בנק ישראל, כמו מהו נטל המס הכולל יחסית לתוצר הלאומי. זוהי ראייה מוגבלת. חייבים לבחון את השפעת מערכת המס על היחידים ועל המגזר העסקי וגם לבחון מי הם אלה הנושאים במלוא נטל המס, על מנת לממן את הטבות המס המופלגות למעטים. גם להפחתת מס החברות חשיבות חברתית מהמדרגה העליונה.

בישראל 406,900 עסקים אשר רמת הפדיון בהם אינה עולה על מיליון שקל בשנה. אלה הם בעיקרם עסקים משפחתיים, שבהם הבעלים הם גם המנהלים והנושאים ישירות בסיכון לעסק; והם גם אלה המשלמים היום את מלוא נטל המס: מס חברות של 25% ומס על משיכת רווחים של 30%. גם כאן נטל המס הוא גבוה מדי ופוגע בשדרה רחבה של בעלי עסקים בישראל, שהכנסתם אינה גבוהה. פחות מסים ויותר משאבים כספיים בידי החברות הוא מאיץ צמיחה.

כל אימת שמדברים על הפחתת מסים, אחת השגיאות השכיחות היא הדיון על הבור התקציבי. ביטוי של תפיסת יסוד מוטעית, כאילו הפחתת שיעורי המס מקטינה את הכנסות המדינה. הקטנת שיעורי המס אינה מפחיתה את הכנסות המדינה אם היא משפיעה על צמיחת המשק. היקף הכנסות המדינה אינו פועל יוצא של גובה שיעורי המס, אלא של היקף הפעילות הכלכלית.

אם נתבונן לרגע בסעיף הכנסות המדינה, הנובעות ישירות מרכישת רכבים בישראל והשימוש בהם, נבין מייד עד כמה הכנסות המדינה נסקו, בהיעדר כל מעש מצד רשויות המדינה. מדובר בתוספת להכנסות המדינה ברמה של מיליארדים, בין השנים 2013 ל-2014 עלו הכנסות המדינה ממיסוי על יבוא רכב והשימוש בו מ-24,152 מיליארד שקל ל-26.703 מיליארד שקל, ללא רכיב המע"מ. מגמת גידול זו נמשכת גם בשנה הנוכחית. מספר כלי הרכב המיובאים במחצית 2016 נסק ל- 183,362 לעומת 122,903 בתקופה המקבילה אשתקד.

אין צורך להעלות את מס ההכנסה במדרגת המס העליונה כדי לפצות על ההפחתה ברמות השכר הנמוכות. יבוא הרכבים והשימוש בהם פותר אוטומטית בעיה מדומה זו של גירעון תקציבי.

זוהי דוגמא בלבד המצביעה עד כמה היקף הצריכה משפיע על הכנסות המדינה. ההכנסות אינן נובעות רק מהגידול בגביית המסים העקיפים; צריכה מוגברת מגדילה אף את היקף הייצור ומשפיעה על כלל שרשרת הפעילות העסקית.

עוד כתבות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות